75 TS ei mennyt leimaan
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52
75 TS ei mennyt leimaan
CO arvo kierroksilla 0.7. Auto on 91 mallia, ja vähäpäästöinen. 146000 km ajettu. Siisti kuin mikä. Säädin venttiilit, ja tarkistin, ettei imupuolella ole vuotoja. Imunokan muunnin toimii, eikä pakoputkistossa ole vuotoja. Ajossa auto heijaa kun ajaa tasasella kaasulla esim 80km/h. Sitä ei huomaa esim. kirroslukumittarista, mutta kun tie oli jäinen niin persiissä tunsi miten auto lierui, eli kirrokset välillä laski ja nousi vaikka piti tasasta kaasua. Tuossa jo ehdotettiin lampda anturia. Voisko sitä mitenkään mitata ennenkuin ostaa 140 euron uutta lampdaa. Mistä saa edullisemmin uuden?
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52
75 TS ei mennyt läpi
Musta, ja kaksi valkoista. On Boschin oma anturi.
No sitten pitäis löytyä esim. Motonetista. Rosvoliittimillä kiinnitys, jotka tulevat anturin mukana. EI kolvaamalla. Hintaa kertyy ~35-60 e (riippuen kiinnityksestä), jos oikein muistan. Paras mennä melkeinpä mallin kanssa kassalle vertailemaan.
The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter.
- Caijo-Romeo
- Viestit: 1189
- Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
- Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
- Paikkakunta: Kylmäkoski
mulla on ainaki huonoja kokemuksia noista tarvike lambdoista. ovat toki halpoja mutta se toimivuus.33ssa toimi aikoinaan hetken ok kunnes alko käymään laihalla.orkkis bosch lambdalla se rupes käymään paremmin ja lambda arvo oli aikas tasan 1.000. lambdan toiminnan voi mitata perus jännitemittarilla. eli siitä mustasta johdosta mitataan jännite jonka tulee pyöriä n.0,45V...1,0V välillä ja arvon pitää vaihdella,muuten katalysaattori ei toimi.eli jännitteen tulee vaihdella n.sekunnin välein. ne kaks valkosta johtoa on lambdan lämmitykseen ja niiden välillä tulisi olla muutamia ohmeja vastus. itse ostaisin alkuperäsen anturin,varmaan löytyy esim ad-varaosamaailmasta.
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52
75 ei mennyt leimaan
Kun mittaa sitä lampdaa pitääks moottori käydä.
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52
75 ei mennyt leimaan
Motonetin lambda maksaa 49.90, mutta ei selviä onko Boschin, joka voi olla Boschin yleismalli. Kun kysyin tarvikeliikkeestä, sanoivat hinnaksi n. 140 egee, joka ilmeisesti on Boschin. Pitänee soittaa Motonettiin, ja kysyä kenen tekemä se on. Tää joka mun autossa on Boschin.
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: 75 ei mennyt leimaan
Tietenkin, ja anturin pitää olla toimintalämmössään. Jos anturissa ei ole lämmitysvastusta, niin voi olla ettei se tyhjäkäynnillä siinä pysykään. Tuosta voi katsoa vinkkejä anturin testaukseen:rasvanäppi kirjoitti:Kun mittaa sitä lampdaa pitääks moottori käydä.
http://autodb.fi/tietopankki.php?article=13
Anturihan toimii niin, että näyttämä vaihtelee rikkaamman ja laihemman seoksen välillä tietyssä syklissä, ja vanhentuessaan anturi käy "laiskemmaksi", jolloin tämä sykli hidastuu ja seokset alkavat mennä pieleen (tyypillisesti rikkaammalle.) Tämän vian voi mitata vain oskilloskoopilla.
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52
75 ei mennyt leimaan
Kiitos oikein paljon muttille oli perusteellinen tietoisku, menen aamulla heti mittaamaan.
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52
75 TS ei leimaan
Kävin aamulla mittaamassa lambdan, arvot vaihtelivat 0.2-0.7 välillä, mutta aika hitaasti, joten arvelin, että tilasinko turhaan uuden. No iltapäivällä tuli uusi, ja panin sen paikalleen, ja koeajolle. Huojunta loppui ja auto kulki tasaisesti. Vein sen samantien paikalliseen autokorjaamoon testiin, josta tuli hyväsytyt arvot. Tilasin lambdan Muukkoselta, maksoi satasen, ja oli Delphi merkkinen, pyysin ensin Boschin alkuperäistä, joka olis maksanut 140 ekeä, mutta se oli loppu, joten luotin Pettersoniin, ja otin tuon Delphin. Onks kukaan ostanut Motonetin lambdaa, ja minkä merkkinen se on?. Sen hinta on 49.90, jos se on Delphi merkkinen niin Muukkonen on kusettanut, mutta siihenhän bisnes perustuu.
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Todennäköisesti tuo Motonetin lambda on halvin mahdollinen, ja mikäli sillä alkujaankaan suostuu Alfa toimimaan, ei se kumminkaan kestä kovin pitkään. Delphin lambdoista ei kylläkään kokemusta, mutta jos tuolla kerran toimii, niin hintaero korvautuu moninkertaisesti bensankulutuksen ja v-tutuksen vähenemisenä.