75 TS ei mennyt leimaan

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
rasvanäppi
Viestit: 491
Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52

75 TS ei mennyt leimaan

Viesti Kirjoittaja rasvanäppi »

CO arvo kierroksilla 0.7. Auto on 91 mallia, ja vähäpäästöinen. 146000 km ajettu. Siisti kuin mikä. Säädin venttiilit, ja tarkistin, ettei imupuolella ole vuotoja. Imunokan muunnin toimii, eikä pakoputkistossa ole vuotoja. Ajossa auto heijaa kun ajaa tasasella kaasulla esim 80km/h. Sitä ei huomaa esim. kirroslukumittarista, mutta kun tie oli jäinen niin persiissä tunsi miten auto lierui, eli kirrokset välillä laski ja nousi vaikka piti tasasta kaasua. Tuossa jo ehdotettiin lampda anturia. Voisko sitä mitenkään mitata ennenkuin ostaa 140 euron uutta lampdaa. Mistä saa edullisemmin uuden?

Avatar
Otsosmi
Viestit: 754
Liittynyt: 04 Touko 2006, 08:18
Car(s): GTV V6 TB
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Otsosmi »

Montako piuhaa siinä anturissa on ja minkä värisiä?
The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter.

rasvanäppi
Viestit: 491
Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52

75 TS ei mennyt läpi

Viesti Kirjoittaja rasvanäppi »

Musta, ja kaksi valkoista. On Boschin oma anturi.

Avatar
Otsosmi
Viestit: 754
Liittynyt: 04 Touko 2006, 08:18
Car(s): GTV V6 TB
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Otsosmi »

No sitten pitäis löytyä esim. Motonetista. Rosvoliittimillä kiinnitys, jotka tulevat anturin mukana. EI kolvaamalla. Hintaa kertyy ~35-60 e (riippuen kiinnityksestä), jos oikein muistan. Paras mennä melkeinpä mallin kanssa kassalle vertailemaan.
The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter.

Avatar
Caijo-Romeo
Viestit: 1189
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
Paikkakunta: Kylmäkoski

Viesti Kirjoittaja Caijo-Romeo »

mulla on ainaki huonoja kokemuksia noista tarvike lambdoista. ovat toki halpoja mutta se toimivuus.33ssa toimi aikoinaan hetken ok kunnes alko käymään laihalla.orkkis bosch lambdalla se rupes käymään paremmin ja lambda arvo oli aikas tasan 1.000. lambdan toiminnan voi mitata perus jännitemittarilla. eli siitä mustasta johdosta mitataan jännite jonka tulee pyöriä n.0,45V...1,0V välillä ja arvon pitää vaihdella,muuten katalysaattori ei toimi.eli jännitteen tulee vaihdella n.sekunnin välein. ne kaks valkosta johtoa on lambdan lämmitykseen ja niiden välillä tulisi olla muutamia ohmeja vastus. itse ostaisin alkuperäsen anturin,varmaan löytyy esim ad-varaosamaailmasta.

rasvanäppi
Viestit: 491
Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52

75 ei mennyt leimaan

Viesti Kirjoittaja rasvanäppi »

Kun mittaa sitä lampdaa pitääks moottori käydä.

rasvanäppi
Viestit: 491
Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52

75 ei mennyt leimaan

Viesti Kirjoittaja rasvanäppi »

Motonetin lambda maksaa 49.90, mutta ei selviä onko Boschin, joka voi olla Boschin yleismalli. Kun kysyin tarvikeliikkeestä, sanoivat hinnaksi n. 140 egee, joka ilmeisesti on Boschin. Pitänee soittaa Motonettiin, ja kysyä kenen tekemä se on. Tää joka mun autossa on Boschin.

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Re: 75 ei mennyt leimaan

Viesti Kirjoittaja mutt »

rasvanäppi kirjoitti:Kun mittaa sitä lampdaa pitääks moottori käydä.
Tietenkin, ja anturin pitää olla toimintalämmössään. Jos anturissa ei ole lämmitysvastusta, niin voi olla ettei se tyhjäkäynnillä siinä pysykään. Tuosta voi katsoa vinkkejä anturin testaukseen:
http://autodb.fi/tietopankki.php?article=13
Anturihan toimii niin, että näyttämä vaihtelee rikkaamman ja laihemman seoksen välillä tietyssä syklissä, ja vanhentuessaan anturi käy "laiskemmaksi", jolloin tämä sykli hidastuu ja seokset alkavat mennä pieleen (tyypillisesti rikkaammalle.) Tämän vian voi mitata vain oskilloskoopilla.

Avatar
Otsosmi
Viestit: 754
Liittynyt: 04 Touko 2006, 08:18
Car(s): GTV V6 TB
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Otsosmi »

Motonetin lamba tuskin on Bosch, ellei todella hyvä tuuri käy.
The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter.

rasvanäppi
Viestit: 491
Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52

75 ei mennyt leimaan

Viesti Kirjoittaja rasvanäppi »

Kiitos oikein paljon muttille oli perusteellinen tietoisku, menen aamulla heti mittaamaan. :P

rasvanäppi
Viestit: 491
Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52

75 TS ei leimaan

Viesti Kirjoittaja rasvanäppi »

Kävin aamulla mittaamassa lambdan, arvot vaihtelivat 0.2-0.7 välillä, mutta aika hitaasti, joten arvelin, että tilasinko turhaan uuden. No iltapäivällä tuli uusi, ja panin sen paikalleen, ja koeajolle. Huojunta loppui ja auto kulki tasaisesti. Vein sen samantien paikalliseen autokorjaamoon testiin, josta tuli hyväsytyt arvot. Tilasin lambdan Muukkoselta, maksoi satasen, ja oli Delphi merkkinen, pyysin ensin Boschin alkuperäistä, joka olis maksanut 140 ekeä, mutta se oli loppu, joten luotin Pettersoniin, ja otin tuon Delphin. Onks kukaan ostanut Motonetin lambdaa, ja minkä merkkinen se on?. Sen hinta on 49.90, jos se on Delphi merkkinen niin Muukkonen on kusettanut, mutta siihenhän bisnes perustuu. :P

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Sait oikeanlaisen osan ja siihen hintaan kuin sovittiin, missäs se kusetus piilee?

Tökkelin voi saada jostain muualta halvemmalla tai sitten ei, mutta ei se ole Muukkosen vaan ostajan asia vertailla hintoja.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Viesti Kirjoittaja mutt »

Todennäköisesti tuo Motonetin lambda on halvin mahdollinen, ja mikäli sillä alkujaankaan suostuu Alfa toimimaan, ei se kumminkaan kestä kovin pitkään. Delphin lambdoista ei kylläkään kokemusta, mutta jos tuolla kerran toimii, niin hintaero korvautuu moninkertaisesti bensankulutuksen ja v-tutuksen vähenemisenä.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Motonetin valikoimassa olevia yleismallilambdoja on kahta laatua; sitä halvinta mahdollista sekä NTK:ta. Jos ostaa sen halvimman niin on turha myyjää syyttää laadusta :)

Eli pyytää sitä NTK:ta niin ei tarvitse murehtia siitä laadusta.

Vastaa Viestiin