Jarrujen ilmaus laite
Valvoja: Moderators
- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Jarrujen ilmaus laite
Jarrujen ilmaamiseen tähän asti olen perinteisesti käyttänyt vaimon sievää jalkaa polkimen päässä mutta nyt olen harkinnut uutta apulaista.
Hankinnassa siis tuollainen laite jolla hoituu yksin jarrunesteiden vaihto ja ilmaus.
Hintahaitaria noilla on ihan muutamasta eurosta pro laitteisiin, onkos käyttökokemuksia tai muuten suosituksia. Siis harrastetason laite on haussa ja paineilmaa on käytössä.
Hankinnassa siis tuollainen laite jolla hoituu yksin jarrunesteiden vaihto ja ilmaus.
Hintahaitaria noilla on ihan muutamasta eurosta pro laitteisiin, onkos käyttökokemuksia tai muuten suosituksia. Siis harrastetason laite on haussa ja paineilmaa on käytössä.
- jaskas
- Viestit: 615
- Liittynyt: 09 Helmi 2004, 22:55
- Car(s): -1973 GTJunior 1600 (projekti)
- Paikkakunta: Hki
- Viesti:
Eka ostin piiltemasta tollase
Ei toiminu...
Sitten kun noi letkut hävis jonnekkin ostin säiliöllä varustetun version:
Ei toiminu yllärinä sekään... Ilman tyttöystävän kaunista säärtä siis.
Sitten marssin vielä kerran B-markkettiin ja ostin tällasen:
Suosittelen todellakin! Kokeilin viime viikolla ilmata tolla kytkimen, onnistu erittäin hyvin ja imi nätisti mustat mönjät ulos.
Oli niin hauskaa, että ilmasin vielä jarrutkin kaupan päälle!
Ei toiminu...
Sitten kun noi letkut hävis jonnekkin ostin säiliöllä varustetun version:
Ei toiminu yllärinä sekään... Ilman tyttöystävän kaunista säärtä siis.
Sitten marssin vielä kerran B-markkettiin ja ostin tällasen:
Suosittelen todellakin! Kokeilin viime viikolla ilmata tolla kytkimen, onnistu erittäin hyvin ja imi nätisti mustat mönjät ulos.
Oli niin hauskaa, että ilmasin vielä jarrutkin kaupan päälle!
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Hyväksi todettu vaihtoehto on myös motonetissä myynnissä oleva jarrunestesäiliönkorkki josta lähtee letku joka ruuvataan renkaan venttiiliin. Ihan ryöstöhintainen (n.20e) se on siihen toteutukseen nähden, mutta havempi kuitenkin kuin pro-vehkeet.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
Tuon on kyllä pakko olla toodella hyväjaskas kirjoitti: Oli niin hauskaa, että ilmasin vielä jarrutkin kaupan päälle!
Itsellä on samantapainen viritys kuin tuossa muutamalla muullakin eli Aten korkki varustettuna venttiilillä tai oikeastaan nyt on jo käytössä evo-versio tuosta ja siinä on pikaliitin paineilmaletkulle. Seuraava kehitys askel on laittaa jonkinlainen korotuspurkki nestesäiliön kanteen jolloin nestettä saa menemään enemmän lisäämättä. Tai sitten pitää hankkia tuollainen oikea ilmauslaite..
Giulia Super -69
- Hepa
- Viestit: 3197
- Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
- Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14 - Paikkakunta: Tampere
Mulla on kans tämä. Toimii hyvin ja ilmaaminen onnistuu yksikseen. Gasolinan mainitsema "evoversio" olis kova sana.Tiige kirjoitti:Hyväksi todettu vaihtoehto on myös motonetissä myynnissä oleva jarrunestesäiliönkorkki josta lähtee letku joka ruuvataan renkaan venttiiliin. Ihan ryöstöhintainen (n.20e) se on siihen toteutukseen nähden, mutta havempi kuitenkin kuin pro-vehkeet.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----
----|--OI-582--|----
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Itsekin olen näitä ostanut, kaksi: Ensimmäisen ja... no, toisen. Eka ei toiminut, mutta toinen toimi, ja sillä on ilmailtu jo useammankin auton jarruja menestyksekkäästi. Tuon kanssa ei pidä mennä avaamaan ilmausruuvia liian auki, tai ilma pääsee kierteiden kautta satulaan.jaskas kirjoitti:Sitten kun noi letkut hävis jonnekkin ostin säiliöllä varustetun version:
Ei toiminu yllärinä sekään... Ilman tyttöystävän kaunista säärtä siis.
Mä ostin pätkän letkua ja laadukkaan öljytippakannun, ilmaan jarrut väärinpäin nipalta-säiliöön kun oon ensin kierrättänyt likaset vanhat litkut pois nipan kautta...ei voisi helpommin käydä.
Kabi merkkikannu IKH:lla n 24 euroo ja pätkä letkua pari euroo.
Tehdastekonen vastaava muovinen kikostus Storm motorilla n 89 euroo...
http://www.storm-motor.fi/shop/Publishe ... PR-08-0316
Kabi merkkikannu IKH:lla n 24 euroo ja pätkä letkua pari euroo.
Tehdastekonen vastaava muovinen kikostus Storm motorilla n 89 euroo...
http://www.storm-motor.fi/shop/Publishe ... PR-08-0316
- makita
- Viestit: 74
- Liittynyt: 25 Marras 2005, 13:11
- Car(s): Fiat 124 Spider, Pösö 407SW
- Paikkakunta: Jokioinen
Eihän jarrujen ilmauksessa tarvita muuta kuin vajaa metrin pätkä ohutta läpinäkyvää muoviletkua, joka kiinnitetään ilmausruuviin siten että se nousee ensin suoraan ylöspäin 20-30 senttiä ja sitten vaan toinen pää tyhjään astiaan. Siinä ei tarvitse muuta kuin pumppaa jarrupolkimella rauhallisesti ja katsoa että jarrunestesäiliö ei pääse tyhjäksi.
Ilma nousee letkua pitkin ylös ja vaikka se imaisisikin jarrunestettä takaisin sylinteriin, niin se on pelkkää jarrunestettä.
Sitten kun ilmaa ei enää tule tai neste on puhdasta, niin käy vaan kiertämässä ilmausruuvin kiinni.
Tällä systeemillä olen aina ilmannut jarrut tai vaihtanut uudet nesteet ja on helppo tehdä yksin.
Ilma nousee letkua pitkin ylös ja vaikka se imaisisikin jarrunestettä takaisin sylinteriin, niin se on pelkkää jarrunestettä.
Sitten kun ilmaa ei enää tule tai neste on puhdasta, niin käy vaan kiertämässä ilmausruuvin kiinni.
Tällä systeemillä olen aina ilmannut jarrut tai vaihtanut uudet nesteet ja on helppo tehdä yksin.
Haha, oon jo noi kaks jaskasin ekan kuvan härpäkettä testannu ja kai se kohta on ton viimeisen vuoro
Passaakos abs-härpäkkeissä painaa neste satulan kautta? Joskus joku mulle sano että ei kannattaisi, niinpä jo mäntää puristaessa päästän siitä nipan kautta jarrunesteet pois enkä työnnä niitä säiliöön..
Passaakos abs-härpäkkeissä painaa neste satulan kautta? Joskus joku mulle sano että ei kannattaisi, niinpä jo mäntää puristaessa päästän siitä nipan kautta jarrunesteet pois enkä työnnä niitä säiliöön..
- jaskas
- Viestit: 615
- Liittynyt: 09 Helmi 2004, 22:55
- Car(s): -1973 GTJunior 1600 (projekti)
- Paikkakunta: Hki
- Viesti:
Tossa ainoo huono puoli on se, että esim mulla on nipat hiukka väljät kun niitä avaa, ja ne vuotaa ilmaa sieltä kierteiden kautta. Joten tuo alipaine nipankautta tai ylipaine säiliöstä on ainoo vaihtoehto saada kaikki ilma ulos.makita kirjoitti:Eihän jarrujen ilmauksessa tarvita muuta kuin vajaa metrin pätkä ohutta läpinäkyvää muoviletkua, joka kiinnitetään ilmausruuviin siten että se nousee ensin suoraan ylöspäin 20-30 senttiä ja sitten vaan toinen pää tyhjään astiaan.
Ilma nousee letkua pitkin ylös ja vaikka se imaisisikin jarrunestettä takaisin sylinteriin, niin se on pelkkää jarrunestettä.
Sitten kun ilmaa ei enää tule tai neste on puhdasta, niin käy vaan kiertämässä ilmausruuvin kiinni.
.
Minä nikkaroin 1,5L limupullosta ja Wanhasta imurista alipaine"ilmaajan":
1)6mm läpinäkyvää letkua->reikä pullon kylkeen (about puoliväliin) 2)kuumaliimalla/silikonilla kiinni ja tiiviiksi.
3)imurin letku Jeesus-teipillä pullon korkin paikalle.
imuri käyntiin letku nippaan kiinni ja siitä ilmaamaan.
imuri vetää alipaineen pulloon mutta ei "jaksa" vetää jarrunestettä pullon pohjalta imurin sisuksiin =toimii. Haittapuolena imurin karmea ulvominen kun ilmaa ei kulje ihan alkuperäistä määrää ja pullo i tahdo pysyä pystysssä lattialla , mutta muuten pelittää...
1)6mm läpinäkyvää letkua->reikä pullon kylkeen (about puoliväliin) 2)kuumaliimalla/silikonilla kiinni ja tiiviiksi.
3)imurin letku Jeesus-teipillä pullon korkin paikalle.
imuri käyntiin letku nippaan kiinni ja siitä ilmaamaan.
imuri vetää alipaineen pulloon mutta ei "jaksa" vetää jarrunestettä pullon pohjalta imurin sisuksiin =toimii. Haittapuolena imurin karmea ulvominen kun ilmaa ei kulje ihan alkuperäistä määrää ja pullo i tahdo pysyä pystysssä lattialla , mutta muuten pelittää...
- tsav
- Viestit: 672
- Liittynyt: 02 Joulu 2004, 08:03
- Car(s): '58 Hermes 2000
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR) - Paikkakunta: Vantaa
Minä olen ilmaillut ihan perinteisellä letku purkki menetelmällä terästettynä polkupyörän venttiilillä letkun päässä väärinpäin. Siis se renkaan sisään tuleva osa on letkusta ulkona. Toimii siis takaiskuventtiilinä. Taitaa olla periaatteessa sama kuin nuo halvimmat laitteet, mutta ei maksa käytännössä mitään jos on säästänyt venttiilin edellisessä polkupyörän kumin vaihdossa.