Taitaa olla sielu tuolla roomeolla takaluukku aukeaa välillä sisällä olevasta nappulasta ja yleensä ei onko havaintoa mistä voisi katsoa missä moinen kiusan tekijä asustaa
aar kirjoitti:Taitaa olla sielu tuolla roomeolla takaluukku aukeaa välillä sisällä olevasta nappulasta ja yleensä ei onko havaintoa mistä voisi katsoa missä moinen kiusan tekijä asustaa
Maa on kadonnut
Olisko painikkeen kytkinpinnat putsausta vailla ?
Laitetaan nyt tähän Aukeaako baksi -galluppiin omatkin kokemukset: -90 V6:ssa aukeaa myös koneen käydessä, -88 TS:ssä ei. Johtuisiko sitten siitä, että V6:ssa on tuo ilmastointiautomatiikkapömpeli ja -88:ssa manuaalipylpyrät?
Kerrottakoon vielä, että Superissani takaluukku ei eukea, jos auto on liikkeessä. Tästä muutoksesta, että luukku aukeaa virrat päällä, on hyötyä, koska usein on tilanteita, että kyydissä ollut haluaa ottaa tavaraa kontista, niin ei tarvitse moottoria sammuttaa, avata luukkua ja taas käynnistää moottoria.
täytyypäs ens kerralla kun saa auton käyntiin, kokeilla toi avaus. Ei pysty millään muistaan aukeeko vai ei (joku muistikuva on et olisi se vähän omituinen). Mut toi ei oo kyllä yhtään kiva juttu jos täytyy aina sammuttaa kone, kun menee konttiin. Tai sit täytyy vaan ruveta raahaamaan vara-avainta mukana
Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Laitetaan nyt tähän Aukeaako baksi -galluppiin omatkin kokemukset: -90 V6:ssa aukeaa myös koneen käydessä, -88 TS:ssä ei. Johtuisiko sitten siitä, että V6:ssa on tuo ilmastointiautomatiikkapömpeli ja -88:ssa manuaalipylpyrät?
Itsellä myös automatiikkapömpeli, eikä aukea käynnissä ollessa.
Onkohan "Luigi" tehnyt tahallaan pieniä yksilöeroja autoihin
aar: Minulla se luukku toimi ihan normaalisti vielä keväällä kun sillä ajelin, liekö vika siellä liittimissä/kosketuspuolella.
Alfissimo kirjoitti:Onkohan "Luigi" tehnyt tahallaan pieniä yksilöeroja autoihin
Tai sitten Luigi on vaan vetänyt sähköt vähän sinne päin. "Tämmöinen tästä nyt sitten tuli"
No jos (kerrankin) totta puhutaan niin luulen, että selitys löytyy autojen vuosimallieroista. Sullahan on -89:ssä hätävilkkujen katkaisija tuossa ilmastointipurkissa? -90:ssä se, samoin kuin mm. bensatankin avausnamiska, on siirretty erilliseen pulikkaan keskimmäisten tuuletussuulakkeiden alle. Ohjauslaatikot ovat siis hiukan erilaiset. Vuosimalliin -90 sähköjä on muutenkin vähän kopeloitu, mm. sähkölasien ja -jakkaroiden namiskat on muutettu uudemman mallisiksi pikkunappuloiksi, joita käytettiin myös 155:ssä.
Alfissimo kirjoitti:Onkohan "Luigi" tehnyt tahallaan pieniä yksilöeroja autoihin
Tai sitten Luigi on vaan vetänyt sähköt vähän sinne päin. "Tämmöinen tästä nyt sitten tuli"
No jos (kerrankin) totta puhutaan niin luulen, että selitys löytyy autojen vuosimallieroista. Sullahan on -89:ssä hätävilkkujen katkaisija tuossa ilmastointipurkissa? -90:ssä se, samoin kuin mm. bensatankin avausnamiska, on siirretty erilliseen pulikkaan keskimmäisten tuuletussuulakkeiden alle. Ohjauslaatikot ovat siis hiukan erilaiset. Vuosimalliin -90 sähköjä on muutenkin vähän kopeloitu, mm. sähkölasien ja -jakkaroiden namiskat on muutettu uudemman mallisiksi pikkunappuloiksi, joita käytettiin myös 155:ssä.
Oma bensaluukku lopetti napilla toimimisen ja tutkailin siinä alla olevia releitä: kannat aivan tohjona ja murenivat käsiin irrotettaessa. Nyt on siis paljon piuhoja nipussa eikä aukea napilla taka- eikä bensaluukku. Löytyykö joltain värikoodeja piuhoille? Lähinnä kiinnostaisi identifioida herätevirtapiuhat.
Omasta aukesi luukku vain kun virrat olivatten pois. Vaan ei aukea enää. Jokin aika sitten ei enää kuulunut pontevaa naks ääntä vaan ainoastaan hiljainen nik ääni ja luukku jäi aukematta. Nyt ei kuulu enää mitään ja avainta pitää käyttää jos haluaa luukun avata. Katkaisija vissiin ottanut itseensä.
Sain vihdoinkin fiksattua nuo releet, pari vinkkiä samojen ongelmien kanssa taisteluun:
- ohjaamon napit antavat releille maata eikä ohjausvirtaa
- jos ottaa takaluukun avausreleestä irti keskimmäisen johtimen (olikohan koodi 85 eli se, mihin virta ohjautuu kun ohjausvirtaa ei liiku) pystyy luukun avaamaan myös auton ollessa käynnissä. Helpottaa kovasti ainakin omaa elämääni.
takaluukku auki, oikealta puolelta verhoilu auki - sieltä bensantäyttöputken ja lokasuojan tienoilta löytyvät. Johdot saattavat olla haperoa eli kevyellä kädellä ellet uusi samantien kaikkia liittimiä.
Eli tuli sitten seisotettua omaa -89 TS:ää tuossa muutama kuukausi ja enpä sitten tullut ottaneeksi akun johtojakaan irti (ei sen puoleen se olisi ollut huono idea myös, jäljempänä selviää miksi).
No nyt kun autoa pitäisi taas liikuttaa niin sähköä ei ole jäljellä, ei sitten yhtään. Ei edes niin paljon, että takaluukku aukeaisi napistaan, saati sitten mittarivalot syttyisivät. Ei lähtenyt myöskään työntämällä käyntiin kun ei ole jäljellä sähköä edes pienen pieneen kipinään...
Tämä tarkoittaa, että sähköä pitäisi saada kaverilta autosta. No nythän on niin, että se saatanan akku on tuolla takakontissa ja kuinka ollakkaan, mikään kolmesta avaimesta joita minulla autoon on (toimivat kaikkiin muihin lukkoihin) ei käy takaluukkuun!
Eli mites nyt saisin tuon takaluukun auki? Pitääkö irroittaa takapenkit ja onko siitäkään apua (eli saako takaluukun auki sisältä)?
Jos saa niin miten nuo takapenkit irroitetaan? Alhaalla näkyi pari pultinpäätä mutta mitä muuta?
/esc
Ex 164 TS 2.0 '89, Ex 33 QV 1.7 16v '92, Ex 75 2.0 '88
Takapenkin purkaminen ei paljoa auta, siellä on rautaa vastassa. Kannattaa tosiaan syöttää apuvirtaa siihen konehuoneen virranjakopisteeseen, rintapellissä on tulitikkuaskin kokoinen musta muovikansi jonka alta löytyy kaapeliliittimet.
Ne luukun alla olevat liittimet taisivat olla molemmat virtaliittimiä, eli kannattaa miinus-kaapeli laittaa esim. venttilikopan reunassa oleviin liittimiin kiinni tai sitten johonkin muuhun hyvään maadoituspaikkaan rungossa.
Kiitoksia ohjeista. Tälläkertaa tosin selvisin menemällä auton luokse ja oikeasti kokeilemalla kaikkia kolmea avainta. Yllättäen yksi "vara-avaimena" kaapissa lojunut avain olikin sitten se master avain jolla aukesi takaluukku ja jolla sai myös hanskalokeron lukkoon...
Mielestäni olin kokeillut noita jo kerran. Nooh, onneksi näin tälläkertaa.
/esc
Ex 164 TS 2.0 '89, Ex 33 QV 1.7 16v '92, Ex 75 2.0 '88