Katsastuksen hylkyperusteet vs. korjauskehoitukset
Valvoja: Moderators
- kterkkila
- Viestit: 2374
- Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
- Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Katsastuksen hylkyperusteet vs. korjauskehoitukset
Toisinaan on hieman hankalaa etukäteen arvata tuleeko viasta pelkkä korjauskehotus, vai vaatiiko uusintanäytön. Siksipä ajattelin että aihe saattasi ansaita oman threadinsa, jossa voisimme vaihtaa kokemuksia hylkyperusteista.
Mitäs voorumilaiset sanovat, mikä on tuomio jurisevasta takapyöränlaakerista ja siitä jos toisen valon korkeudensäädin ei pelitä (autossa ei xsenoneita)? Takapyöränlaakerissa ei ole välystä, mutta äänen huomaa kyllä helposti. Laakeri tietenkin täytyy vaihtaa, mutta kestää aikansa ennen kuin sellaista saa tähän vehkeeseen.
Entäs miten huonot iskarit on huonot? Perää kun painaa, niin hyppää ylös, ja kerran vielä alas, joten aika hengettömiä ovat, mutta taitaa olla joissain automalleissa jopa normaalia..
Mitäs voorumilaiset sanovat, mikä on tuomio jurisevasta takapyöränlaakerista ja siitä jos toisen valon korkeudensäädin ei pelitä (autossa ei xsenoneita)? Takapyöränlaakerissa ei ole välystä, mutta äänen huomaa kyllä helposti. Laakeri tietenkin täytyy vaihtaa, mutta kestää aikansa ennen kuin sellaista saa tähän vehkeeseen.
Entäs miten huonot iskarit on huonot? Perää kun painaa, niin hyppää ylös, ja kerran vielä alas, joten aika hengettömiä ovat, mutta taitaa olla joissain automalleissa jopa normaalia..
Kimmo / alfatune.fi
-
- Viestit: 1754
- Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
- Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.
Re: Katsastuksen hylkyperusteet vs. korjauskehoitukset
Jos tästä asiasta tulee hylkäys tai edes huomautus niin suosittelen lämpimästi vaihtamaan katsastsaseman. Jyrisevä laakeri on jo toinen asia-aika pitkälti riippu sedästä.kterkkila kirjoitti: Mitäs voorumilaiset sanovat, mikä on tuomio jurisevasta takapyöränlaakerista ja siitä jos toisen valon korkeudensäädin ei pelitä (autossa ei xsenoneita)?
Nothing beats cubic inch
Juu... lukeman taso riippuu monesta eri asiasta, mm. jousitus geometriasta yms. Jollain autolla vanhat jo vähän huonotkin iskarit voi näyttää isompaa lukemaa kuin uudet iskarit jollain toisella autolla. Tärkeintä tosiaan tuo että lukemat olis lähellä toisiaan eikä olis ihan nollassa...Jalamari kirjoitti:Tuon iskaritestin tarkoituksena vissiin on vain tarkastaa, että saman akselin iskarit ovat yhtä vahvat. Eli uudet iskarisi on varmasti ihan hyvät. Testerin antamaa tulosta pystyy huijaamaan laskemalla renkaasta vähän painetta pois.
Takapyörän laakerin jurinaakin on monenlaista, jos oikeasti "jurisee" eikä vain pidä hieman normaalista kasvanutta ääntä, saattaa olla vaihto edessä ja uusinta tarkastus. Tuota kun on jepareiden vaikea tien päällä tarkistaa että onko korjattu vai ei jos laittaa vain korjauskehotuksen.
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88
Pyöränlaakeri ei pitäisi vaikuttaa jos ei ole väljää (omakohtainen kokemus)kterkkila kirjoitti: Mitäs voorumilaiset sanovat, mikä on tuomio jurisevasta takapyöränlaakerista ja siitä jos toisen valon korkeudensäädin ei pelitä (autossa ei xsenoneita)? Takapyöränlaakerissa ei ole välystä, mutta äänen huomaa kyllä helposti. Laakeri tietenkin täytyy vaihtaa, mutta kestää aikansa ennen kuin sellaista saa tähän vehkeeseen.
Entäs miten huonot iskarit on huonot? Perää kun painaa, niin hyppää ylös, ja kerran vielä alas, joten aika hengettömiä ovat, mutta taitaa olla joissain automalleissa jopa normaalia..
Korkeudensäädin riippunee auton vuosimallista, jos ei ole pakollinen niin ota katkaisija irti => ei ole varustetta niin ei ole vikaakaan.
Vastaavilla iskareilla on PNV saatu katsastettua jo 2 kertaa, arvot testissä jotain 70 paikkeilla

Katsastuksen arvosteluperusteet, lähde AKE
Tuo kannattaa tutkia jos on "harmaalla" alueella olevaa autoa menossa katsastamaan ja jatkaa siitä säädöksiin, mistä selviää milloin mitäkin varustetta aletaan vaatimaan.
VMP
- kterkkila
- Viestit: 2374
- Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
- Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Eli tulos oli HYLÄTTY.
Korjauskehoitukset:
-Ajovalojen korkeudensäädin on oltava, joten korjauskehoitteena nyt "korkeudensäädin puuttuu". Auto on -95.
Varsinaiset hylkäyksen syyt:
-Käsijarrun teho ei riittänyt
-Edestä löytyi alatukivarresta väljä pusla.
-Takalaakerin äänestä ei tullut mitään sanomista. Piha oli niin rosoinen että osa saattoi mennä sen piikkiin.
-Takaiskarit n. 30% molemmat, eli ei sanomista..
Korjauskehotuksilla olisi siis päästetty läpi, mikäli noita uusia juttuja ei olisi ilmennyt.
Korjauskehoitukset:
-Ajovalojen korkeudensäädin on oltava, joten korjauskehoitteena nyt "korkeudensäädin puuttuu". Auto on -95.
Varsinaiset hylkäyksen syyt:
-Käsijarrun teho ei riittänyt
-Edestä löytyi alatukivarresta väljä pusla.
-Takalaakerin äänestä ei tullut mitään sanomista. Piha oli niin rosoinen että osa saattoi mennä sen piikkiin.
-Takaiskarit n. 30% molemmat, eli ei sanomista..
Korjauskehotuksilla olisi siis päästetty läpi, mikäli noita uusia juttuja ei olisi ilmennyt.
Kimmo / alfatune.fi
- pitkämies
- Viestit: 2457
- Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
- Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Lancia Thesis
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo - Paikkakunta: Tampere
Oma kokemus ns. iskaritestistä on seuraava:
Auto käytetty ainakin 6 vuotta samalla katsastusasemalla ja viimeisina 3 vuotena olen laittanut iskaritesterin tulokset ylös mielenkiinnosta vaikka lukemat eivät katsastustulosteessa näykään. Näinä viime vuosina auto kävi siis samalla konttorilla, samalla testerillä ja vieläpä samalla äijällä(!) ja lukemat PARANIVAT joka vuosi!
! Autolla ajetaan noin 12000 km joka vuosi.....Ehkä tarkoitus on kartoittaa tosiaankin vain että saman akselin vaimentimet eivät ole liian kuluneet toisiinsa nähden , mutta itse näen valitettavasti asian vain eräänä konstina hilata katsastushintaa taas ylöspäin.....Itse mittaustuloksiin en luota enää pätkääkään, mutta minkäs teet...Onneksi palvelu edes kyseisellä konttorilla on ollut aina erittäin asiallista!
Auto käytetty ainakin 6 vuotta samalla katsastusasemalla ja viimeisina 3 vuotena olen laittanut iskaritesterin tulokset ylös mielenkiinnosta vaikka lukemat eivät katsastustulosteessa näykään. Näinä viime vuosina auto kävi siis samalla konttorilla, samalla testerillä ja vieläpä samalla äijällä(!) ja lukemat PARANIVAT joka vuosi!

"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
^ Pistän nyt tähänkin että mun 75:lla mikä on kesäpyörillä jämäkkä tuplajousilla ja keltasilla Koneilla. Sai iskaritestissä tyyliin 22 22 arvot. Eli tasaiset mutta paskat. Ja uusia pitäis. Toisilla renkailla tai ilman tuplajousia saisi varmasti läpi. Olen jo ostanut uudet eli noin 50tkm ajetut Konin keltaiset tulee kohta myyntiin.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER 

- beetta julia
- Viestit: 422
- Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
- Paikkakunta: Vaasa
Muistanko väärin?
Muistelisin joskus 90 luvun loppupuolella kun kävin iskaritestissä, llukemien olleen 96/97 edessä, auto oli alfa 75.
Oli nyt luvut mitä oli, testaaja katteli taskulampulla iskareita, kun sanoin ettei oo vaihdettu. Meinas et iskaritehtaalta lähtee paljon huonompia myyntiin, ehkei oikei tiennyt laitteiden toimintaa.
Joku (esson baarissa) meinas, ettei näyttäisi oikein sauvajousien takia.
Niin tai näin, voiko noi luvut pitää paikkansa?
Vai muistanko väärin?
Muistelisin joskus 90 luvun loppupuolella kun kävin iskaritestissä, llukemien olleen 96/97 edessä, auto oli alfa 75.
Oli nyt luvut mitä oli, testaaja katteli taskulampulla iskareita, kun sanoin ettei oo vaihdettu. Meinas et iskaritehtaalta lähtee paljon huonompia myyntiin, ehkei oikei tiennyt laitteiden toimintaa.
Joku (esson baarissa) meinas, ettei näyttäisi oikein sauvajousien takia.
Niin tai näin, voiko noi luvut pitää paikkansa?
Vai muistanko väärin?