166 taka-akselisto
Valvoja: Moderators
166 taka-akselisto
Takapäästä kuuluu pienoinen kolina pienissä röpelöissä ja montuissa. Saattaa olla mielikuvituksen tuottamaa tunnetta, että peräpää elää hieman sivusuunnassa. Uskoisin, että klappi on takapyöräripustuksia yhdistävän tangon (kallistuksen vakaaja?) puslissa. Onko aiheesta kokemusta...ja ovatko puslat erikseen hankittavia, vai pitääkö koko tanko heloineen uusia? Katsastukseen pitäisi piakkoin päästellä...166 2,5 V6 vm. 2003
vinohrady
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Todennäköinen syy on nimenomaan vakaimen yhdystangon helat. Kyllä varmaan helat saa erikseen, mutta vaihto on hieman suurempi homma. Kiinnityspultit on ylhäältä päin ja kiinteä mutteri alapuolella, näin muistaakseni. Vaatii takaakseliston laskemisen, jos haluaa ne irroittaa. Poraamalla vanhan pultin alakautta pois ja laittamalla uuden alhaalta ylöspäin ja mutteri yläpuolelle. Siinäkin on ylimääräistä työtä, voihan sinne yrittää laittaa jotain kilkettä, yhteen lyötiin pieni naula kumin ja tangon väliin, niin ääni hävisi. Viritys mikä viritys, mutta toimi.
- MP
- Viestit: 780
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
- Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS
CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec - Paikkakunta: Oulu
Mulla meni väljäksi ex-166sessa takakallistuksenvakaajan kumihelat, joilla vakaajatanko tulee auton pohjaan kiinni. Jostain syystä 166sessa ne helat tuntu antautuvan ennen koiranluita (niitä välitankoja). Tästä on jo pari kolme vuotta ja tilasin Muukkoselta uuden vakaajan (puslineen - kasattu paketti), koska uusia heloja ei tuntunut saavan mistään erikseen. Hintaa oli jotain 180-190 Euroa. Voi olla, että tarvikeheloja (vaikka powerflex) on paremmin nyt jo saatavilla, kun 166sellakin enempi ikää - en tiedä. Kuulin jälkeenpäin, että heloja on vahdettu mm. pajalla jolla Alfaani yleensä käytin - olikohan jotain Mersun tai muun auton tarvikeheloja sovitettu alkuperäiseen vakaimeen menestyksekkäästi. JO ssopivankokoiset löytyy niin aika helppo sen on varmasti vaihtaa, kun vakaaja on irti.
Kun auto on tasaisella alustalla niin ne väljät helat on helppo todeta ravistamalla reilusti siitä tangosta, kun makaa auton alla. Muitakin variaaitoita voi löytyä. Totesin tuolloin, että auto on vietävä pajalle, kun -tod. näk. joutuu tosiaan löysäämään taka-akselin apurungon kiinnityspultteja vähän, että saa vakaajan irrotettua.
Kilsoja oli noin 100 tkm tuolloin. Katsastuksessa mulla ei maininneet asiasta, mutta kolina otti päähän muuten hiljaisessa autossa.
Kun auto on tasaisella alustalla niin ne väljät helat on helppo todeta ravistamalla reilusti siitä tangosta, kun makaa auton alla. Muitakin variaaitoita voi löytyä. Totesin tuolloin, että auto on vietävä pajalle, kun -tod. näk. joutuu tosiaan löysäämään taka-akselin apurungon kiinnityspultteja vähän, että saa vakaajan irrotettua.
Kilsoja oli noin 100 tkm tuolloin. Katsastuksessa mulla ei maininneet asiasta, mutta kolina otti päähän muuten hiljaisessa autossa.
MP
Jees. Tuli vaihdettua nuo taka-akseliston korihelat ja koiranluut 166:een.
Oli kyllä yllätys, että se apurunko takaa on pudotettava kokonaan alas että ne helat saa irti. Pultit on viisaasti ylhäältäpäin avattavia Samoin koiranluiden ylämutterin avaamiseksi pitää käyttää se ylempi tukivarsi auki. On myös erittäin hieno juttu.
Lopulta sen apurungon pudottaminen on varsin helppo homma, sillä ei se ole kuin neljällä pultilla kiinni. Ja ihme kyllä, ei ollut edes mitään jännityksiä mihinkään suuntaan siinä, joten nousi takaisin paikalleen erittäin hyvin. Vakaajatanko kun on irrallisena lattialla, niin on helppoa avata ne korihelojen metallituet ja samoin koiranluiden alamutterit. Aamupäivän homma...
Oli kyllä yllätys, että se apurunko takaa on pudotettava kokonaan alas että ne helat saa irti. Pultit on viisaasti ylhäältäpäin avattavia Samoin koiranluiden ylämutterin avaamiseksi pitää käyttää se ylempi tukivarsi auki. On myös erittäin hieno juttu.
Lopulta sen apurungon pudottaminen on varsin helppo homma, sillä ei se ole kuin neljällä pultilla kiinni. Ja ihme kyllä, ei ollut edes mitään jännityksiä mihinkään suuntaan siinä, joten nousi takaisin paikalleen erittäin hyvin. Vakaajatanko kun on irrallisena lattialla, niin on helppoa avata ne korihelojen metallituet ja samoin koiranluiden alamutterit. Aamupäivän homma...
Cheer up, the worst is yet to come.