Omituinen kilinä
Valvoja: Moderators
- miki
- Car(s): 159 2.4 JTDm Sportwagon qtronic -07
Ex alfat:
156 2.0 JTS Sportwagon -05
155 2.0 TS 16V -95
75 2.0 TS -88
Alfetta 2.0 L -81 - Paikkakunta: Joensuu
Omituinen kilinä
Mistä voisi moinen ääni johtua 75 twinsparkissa, kilinä kuuluu moottorista pakosarjan/putkiston alkuosan kohdalta( vaikka on vähän vaikea paikantaa). Jossain 2500 kierroksen kohdalla se kuuluu parhaiten kevyellä vedätyksellä, ei kuitenkaan vaihde vapaalla ollessa. Tarkistettu on kiinnitykset ym. Jos moottori nakuttaa niin eikös se tapahdu täyskaasulla vedätettäessä, vai mitä. Hankala tietysti tätä kautta selvitellä tuollaista, mutta jos jollain vaikka ois ollu samanlaista vikaa...
- Niko Tuomola
- Car(s): 166 ts , 75 ts
- Toronado
- Car(s): AR 156 SW JTDm -05
Viime talvena ihmettelin pitkään samaa ilmiötä ja aikani kun etsin äänen lähdettä niin tulin siihen tulokseen että se tulee kardaanin tukilaakerista.
Kardaani irti ja totesin että laakeri on ehjä mutta aivan kuiva.Rasvaus poisti kilinän.Eli tässä yksi mahdollinen kohde.
Kardaani irti ja totesin että laakeri on ehjä mutta aivan kuiva.Rasvaus poisti kilinän.Eli tässä yksi mahdollinen kohde.
Alfa Romeo, isännän ylpeys ja naapurien naurun aihe.
Vastaava kilinä ollut minulla Alfetassa ja 90:ssä. Laakerinvaihdolla loppui.Toronado kirjoitti:Viime talvena ihmettelin pitkään samaa ilmiötä ja aikani kun etsin äänen lähdettä niin tulin siihen tulokseen että se tulee kardaanin tukilaakerista.
- Abarth
- Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3 - Paikkakunta: Riihimäki
Mulla vähä venttiili naputtaa...Niko Tuomola kirjoitti:Olitkos Nokialla sen Alfas kanssa, siellä kuulosti myös yksi tumman harmaa 75 ts vähän oudolta mun korvaan . En kyllä pystynyt siinä paikallistamaan, mistä se ääni tuli.Onhan pakosarja kuitenkin kunnolla kiinni.

Ja siinä toisessa harmaassa vuos pakoputki edestä. Oli ottanu jossain kuopassa maahan kiinni ku on niin matala ja siitä hajonnu.

Jos pakosarja vuotaa, niin siitä kuuluu veto päällä sellanen tsäksätys, niinkuin ois venat v*tuillaan. Itellä oli pakosarjan mutterit hiljattain löystyny ja pelästyin et menikö venat ku alko kuuluu sellanen ääni.
Eli kato ny varmuuden vuoks et vuotaako pakosarja tai sarjan ja etuputken välinen liitos.
- Niko Tuomola
- Car(s): 166 ts , 75 ts
Aijaa! Se oli sun auto. Se ääni sai, jopa mun muijan hymyilemään. Pelasti päivän ! Mä en ole onnistunut sen naaman ilmettä muuttamaan enää pitkään aikaanAbarth kirjoitti:Mulla vähä venttiili naputtaa...Niko Tuomola kirjoitti:Olitkos Nokialla sen Alfas kanssa, siellä kuulosti myös yksi tumman harmaa 75 ts vähän oudolta mun korvaan . En kyllä pystynyt siinä paikallistamaan, mistä se ääni tuli.Onhan pakosarja kuitenkin kunnolla kiinni.
![]()
Ja siinä toisessa harmaassa vuos pakoputki edestä. Oli ottanu jossain kuopassa maahan kiinni ku on niin matala ja siitä hajonnu.![]()
Jos pakosarja vuotaa, niin siitä kuuluu veto päällä sellanen tsäksätys, niinkuin ois venat v*tuillaan. Itellä oli pakosarjan mutterit hiljattain löystyny ja pelästyin et menikö venat ku alko kuuluu sellanen ääni.
Eli kato ny varmuuden vuoks et vuotaako pakosarja tai sarjan ja etuputken välinen liitos.

- miki
- Car(s): 159 2.4 JTDm Sportwagon qtronic -07
Ex alfat:
156 2.0 JTS Sportwagon -05
155 2.0 TS 16V -95
75 2.0 TS -88
Alfetta 2.0 L -81 - Paikkakunta: Joensuu
Vaihdoin sen tukilaakerin parivuotta sitten, sen jälkeen oon ajanu n. 40 tkm, voihan se tietysti silti johtua siitä. Kardaaniin se saattaa liittyä, ääni on kuin joku naputtelis kardaaninkylkeen ruuvimeisselillä. Pitää viikonloppuna käydä nosturilla ja tsekata vielä tarkemmin.
Niin ja olis siellä Nokialla ym. mukava käydä mutta eihän sitä tuu täältä asti ikinä lähdettyä.
Niin ja olis siellä Nokialla ym. mukava käydä mutta eihän sitä tuu täältä asti ikinä lähdettyä.