No niin. Kauden alkuun reilu kuukausi. Ainakin autojen ulkonäkö on muuttunut. Ferrarikin on niin söpö neljä metriä leveällä etuspoilerilla ja metrin kapealla takaspoilerilla varustettuna.
Kimi ottaa vissiinkin tämän kauden ihan tosissaan, kun kerran on lehdistön mukaan lopettanut dokailun jne.
Jännä nähdä, että onko Ferrari ja McLaren edelleen ne ainoat kovat tallit vai nouseeko näiden sääntömuutosten ja kerssien takia useampi talli kilpailemaan kärkipaikoista.
Niin ja jos autot täksi kaudeksi rumeni, niin toivottavasti kaudeksi 2010 tuollainen kivannäköinen kuljettaja tasapainottamaan tilannetta.
Kunhan kuskit maksavat lisenssimaksunsa ennen Australiaa, niin eiköhän tästä jännittävä kausi tule. Olen vähän sitä mieltä että tässä uudessa sääntösopassa voi olla liikaakiin uusia mausteita. Saa nähdä miten käy.
Cloverleaf: Olipa hyvä video aiheesta, komeaa katsottavaakin. Kiitti vinkistä!
Ja kaudesta 2009 tullee toisinto kaikista kausista 1997 alkaen; Ferrari ja McLaren taistelevat, muut tulevat kaukana perässä. Toivon itsekin olevani väärässä. Ehkäpä tänä vuonna on taas Kimin vuoro olla tallin ykköstykki, etenkin kun Massa ei voittanut mm-titteliään. Kimille kaikkea hyvää kauteen toki toivon itsekin.
Ehkäpä tämä entinen järjestys olisi vain turvallista, kuka nimittäin osaisi jännittää ja kenenkin puolesta, jos kärkihaminoissa olisivatkin tänä tulevana kautena Toyota ja Toro Rosso...??
Cloverleaf: Olipa hyvä video aiheesta, komeaa katsottavaakin. Kiitti vinkistä!
Ja kaudesta 2009 tullee toisinto kaikista kausista 1997 alkaen; Ferrari ja McLaren taistelevat, muut tulevat kaukana perässä. Toivon itsekin olevani väärässä. Ehkäpä tänä vuonna on taas Kimin vuoro olla tallin ykköstykki, etenkin kun Massa ei voittanut mm-titteliään. Kimille kaikkea hyvää kauteen toki toivon itsekin.
Ehkäpä tämä entinen järjestys olisi vain turvallista, kuka nimittäin osaisi jännittää ja kenenkin puolesta, jos kärkihaminoissa olisivatkin tänä tulevana kautena Toyota ja Toro Rosso...??
Eiköhän Brawn GP saa vielä mainoksia tuohon autoonsa, kun testivauhti on ollut huimaa. McLaren taas on testeissä ollut aika heikko. No viikon päästä näkee voimasuhteet ekan kerran.
Johan on pökälemäinen uudistus tuo, että eniten voittoja saavuttanut kuljettaja vie mestaruuden. Nythän voi olla pahimmassa tapauksessa mestari selvillä jo kauden puolivälin jälkeen.
Hyvällä säkällä saa kolaroida muita pihalle jos ei pysty Hamiltonia ohitseen päästämään.
Noin äkkiseltään mietittynä vaikea keksiä huonompaa systeemiä. Toki Räikköselle sopii, voittaa kauden ensimmäisen puolikkaan kisat ja v*ttuilee Massalle loppukauden.
No joo.. Ehkä ei onnistunein muutos, mutta toisaalta kärkitallien taistelusta voi tulla entistäkin rajumpaa. Nyt ei ajeta kakkos- tai kolmossijoista.. En lähde suoraan tyrmäämään ideaa, joten katsotaan. Ehkä päättäjät tajuavat itsekin, jos tämä ei tule näin toimimaan.
**tuttaa tää uus systeemi sen verran että taidan lopettaa formuloiden kattomisen... hitto mitä pelleilyä kun säännöt käännetään ylösalaisin joka vuodeksi päätavoitteena saada vain viihdyttävä show aikaiseksi jolloin lakaistaan urheilullisuus ja tasapuolisuus viemäriin. Leipää ja sirkushuveja, eiköhän f1 ole historiaa piakkoin, kyllähän se rooman valtakunnallekkin kävi.
Kimille varmaan aika hyvä uudistus, mutta muutenhan tuo on ihan älytön. Mestarus ratkeaa aika varmasti paljon ennen päätöskisaa. Typerähän tuo edellinen 10-8-6-5-4-3-2-1 systeemikin on, koska voiton arvo on turhan pieni. Vanha 10-6-4-3-2-1 on mun mielestä paras, varsinkin kun autojakin on paljon vähemmän mitä silloin kun tuo oli viimeksi voimassa.
Ainakin luulisi että voitosta ajetaan nyt loppuun saakka, mikä on hienoa. Vanhalla systeemillähän voittoa ei kannattanut kovin kovalla riskillä tavoitella, koska riski menettää 8 pistettä onli kova verrattuna parin lisäpisteen hankkimiseen.
Tallimääräysten peittelystä tullee katsojille lisähupia kun tallit alkaa ajattamaan niitä voittoja ykköskuskille. Sääliksi käy Heikkiä jo etukäteen. Tulisikin semmonen ennätystasainen kausi kuin '82, jolloin joku musta hevonen parilla onnenkantamoisella korjaisi mestaruuden vaikka pisteissä jäisikin jollekin kuudennelle sijalle
Ns. kakkoskuskeillehan tuo on tosi huono juttu. Ja niitä kakkoskuskeja on muutaman kisan jälkeen pahimmassa tapauksessa tosi monta. Esimerkki: Massa tai Hamilton voittaa 2 ensimmäistä kisaa= Kimi ja Heikki voivat "lopettaa" kilvanajon ja odottaa ensikautta.
Mutta on noissa hyvääkin noissa uusissa säännöissä olettaen että ohittaminen ihan oikeasti helpottuu. Uudet entistä suuremmat ja matalammalla uivat etusiivet voivat vain olla kovilla kauden mittaan. Oma veikkaus on että niitä menee viitisen kappaletta noin keskimäärin per kilpailu. Oma toivomus olisi vielä teräslaikat jarruihin niin johan tulisi mielenkiintoa mukaan
Taitaa paalupaikka kiinnostaa monia jotta pääsisi ajamaan
karkuun välttääkseen kylkeen ajavat kakkoskuskit...
Veikkaan että aika monessa kisassa käydään mittavia
jälkipyykkejä kun spekuloidaan "ohitusyrityksiä".
Ainakin toivon niin.
Aika outoa tuo sääntösekoilu tässä vaiheessa. Pitäisiköhän päästää Max ja Bernie-setä jo eläkkeelle? Taitavat rahoituspaineet olla melkoisia, vaikka julkisivu on sekä suurten tallien että FIAn puolelta tyynen ja vakaan tuntuinen.
Ne jotka puhuu ei tiedä, ne jotka tietää ei puhu.
K.Rosberg
No niin.. Menin kyllä melko sanattomaksi aika-ajon jälkeen. Kuka olisi uskonut viime kauden lopulla, että kärjessä on kaksi uuden tallin autoa. Ja vieläpä aika selvellä erolla. McLaarit sitten sijalla 14 ja 15
Nyt siellä on sitten hylätty Toyotan ajat taipuvan takasiiven takia. Lisäksi Ferraria ja Red Bullia vastaan on jätetty protesti. Jotain aerodynamiikkaan liittyvää. Protestin jättänyt Williams.
Aika yllättävää, sillä Ferrari ja Red Bull jättivät protestin Williamsin diffuusorista
Tää kausi menee just sellaseksi ku pelkäsinkin. Joka ajon jälkeen tiimit nostelee syytöksiä toisiaan kohtaan. Loppupeleissä kellään ei oo selvillä että kuka pelaa puhtailla korteilla ja kuka on oikiasti voittaja. Eihän Brawn GP:n autokaan vissiin ihan sääntöjen mukainen ole?
Aika uskomaton alku kaudelle. Vielä uskomattomampaa on se, että Räikkönen ei ole muuttunut mihinkään viime kaudesta. Jälleen todella amatöörimäinen seinään osuminen. Pelkästään seinään osumisen välttämällä olisi todennäköisesti ollut 2. maalissa ja 8 pistettä plakkarissa. Nyt nollakerhossa.
Hamilton sen sijaan vielä heikommalla autolla 4. sija. Ei sitä mitä toivoi tietenkään, mutta jälleen varma suoritus. Mikähän tolle Räikköselle on tullut, kun mestaruuden jälkeen ei auto enää meinaa pysyä näpeissä? Kaiken muun hyvän lisäksi Massakin oli edellä suurimman osan kisasta. Taitaa olla Kimin viimeinen vuosi formuloissa.
Mahtaa muuten Hondaa harmittaa. Hirveä määrä rahaa ja aikaa satsattu. Sitten vetäytymispäätös kun viimein on kilpailukykyinen auto noin aerodynaamisestikin...
tmv kirjoitti:Mahtaa muuten Hondaa harmittaa. Hirveä määrä rahaa ja aikaa satsattu. Sitten vetäytymispäätös kun viimein on kilpailukykyinen auto noin aerodynaamisestikin...
Jospa se Hondan moottori vaan oli niin huono, että jesarilla ja nippusiteillä kiinnitetty Mersun pata teki autosta heti kilpailukykyisen
Tuosssa naapurikylässä Lemillä (ranskaksi Lémi) valitaan vuosittain supersankari "Vituks Män". Tiettävästi kuluvalle vuodelle on ehdolla Martin Whitmars (lemiksi Vittumarssin Martti). OT: mikäli aiotte vierailla paikkakunnalla, kannattaa viisumihakemus laittaa ajoissa vireille.
Anteeksi rumalta näyttävä kielenkäyttö. Kyseessä on kuitenkin paikallinen murre.
Ne jotka puhuu ei tiedä, ne jotka tietää ei puhu.
K.Rosberg
savijo-r kirjoitti:
Kertokaahan joku mitä se hamilttoni sanoi ja mitä sen olisi pitänyt sanoa ja mitä se ei olisi saanut sanoa.
Jotenkin näin:
Mr. Referee: käskikö teami päästää Trulli ohi?
Kultapoju: *niisk* ei, Trulli runnoi väkisin vaarantaen kaikki *niisk*
Mr. Referee: Hyi hyi Jarno, ei näin.
5min myöhemmin tv-kameroiden edessä:
Kultapoju: team käski päästää Jarno ohi, joten laskin hänet tarkoituksella ohi.
Eikös hämpti sanonut, että Trulli ei olisi saanut mennä ohi, koska hän ajoi leveäksi kun tuli viesti tallilta rattiin ja keskittyi siihen. Mitään viestiä ei kuitenkaan tullut, eli hämpti kohelsi omia aikojaan ja Trulli ajoi laillisesti ohi keltaisista lipuista huolimatta.
Miten se liittyy Ferrariin ei aukene mullekaan, kaikki muut tallithan siitä hyötyy yhtä lailla kun joku kärsii, näin kauden alussa etenkin.
Eli siis rangaistus tuli siitä kun sekoilee sanoissaan.
Epäselvässä tilanteessa turva-auton takana päästettiin Trulli takaisin ohi kun oli lipsauttanut edellisen mutkan nurmelle ja hämis oli joutunut ajamaan ohi.
Näin toimittiin siinä pelossa että saadaan rangaistus turva-auton takana ohittamisesta. Just just.
1. Turva-auto radalla
2. Trulli ajaa leveäksi ja Hamilton nousee Trullin ohi
3. Talli käskee Hamiltonin hidastaa ja päästää Trulli ohitse välttääkseen mahdollisen rangaistuksen turva-auton aikana ohittamisesta
4. Kisa päättyy turva-auton takana, Trulli 3. ja Hamilton 4.
5. Tiedotusvälineiden edessä Hamilton kertoo tallin käskeneen päästää Trulli ohi
6. Tuomaristo kokoontuu Trullin ohituksen tiimoilta ja kutsuu Hamiltonin kuultavaksi: Hamilton kertoo, ettei talli käskenyt päästää Trullia ohitse, eikä hän tehnyt tarkoituksella Trullille tilaa, vaan Trulli ohitti sääntöjen vastaisesti.
7. Tuomaristo rankaisee Trullia 25s. aikasakolla, joka pudottaa Jarnon pisteiden ulkopuolelle ja Hamilton nousee 3. sijalle.
8. Kisan jälkeen tehty haastattelu, missä Hamilton kertoo tallin käskeneen päästää Trulli ohitse, kiirii tuomariston korviin ja asia käsitellään uudelleen
9. McLadan radiokeskustelunauhoista käy ilmi, että Hamilton puhui paskaa tuomaristolle.
10. Hamilton ja McLada hylätään ko. kilpailussa ja Trullin aikasakko kumotaan.
11. Hamilton pyytää anteeksi ja kertoo, että McLadan puolelta käskettiin valehdella tuomaristolle.
12. Dave Ryan, Mäkin urheilujohtaja, laitetaan pakkolomalle McLadan toimesta.
Eli jos sanoissa sekoaminen ja valehtelu on sama asia, niin juuri näin. Ferrariin asia ei suoranaisesti liity.