Omituinen kilinä

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
miki
Car(s): 159 2.4 JTDm Sportwagon qtronic -07
Ex alfat:
156 2.0 JTS Sportwagon -05
155 2.0 TS 16V -95
75 2.0 TS -88
Alfetta 2.0 L -81

Omituinen kilinä

Viesti Kirjoittaja miki »

Mistä voisi moinen ääni johtua 75 twinsparkissa, kilinä kuuluu moottorista pakosarjan/putkiston alkuosan kohdalta( vaikka on vähän vaikea paikantaa). Jossain 2500 kierroksen kohdalla se kuuluu parhaiten kevyellä vedätyksellä, ei kuitenkaan vaihde vapaalla ollessa. Tarkistettu on kiinnitykset ym. Jos moottori nakuttaa niin eikös se tapahdu täyskaasulla vedätettäessä, vai mitä. Hankala tietysti tätä kautta selvitellä tuollaista, mutta jos jollain vaikka ois ollu samanlaista vikaa...

Niko Tuomola
Car(s): 166 ts , 75 ts

Viesti Kirjoittaja Niko Tuomola »

Olitkos Nokialla sen Alfas kanssa, siellä kuulosti myös yksi tumman harmaa 75 ts vähän oudolta mun korvaan . En kyllä pystynyt siinä paikallistamaan, mistä se ääni tuli. :roll: Onhan pakosarja kuitenkin kunnolla kiinni.

Toronado
Car(s): AR 156 SW JTDm -05

Viesti Kirjoittaja Toronado »

Viime talvena ihmettelin pitkään samaa ilmiötä ja aikani kun etsin äänen lähdettä niin tulin siihen tulokseen että se tulee kardaanin tukilaakerista.
Kardaani irti ja totesin että laakeri on ehjä mutta aivan kuiva.Rasvaus poisti kilinän.Eli tässä yksi mahdollinen kohde.
Alfa Romeo, isännän ylpeys ja naapurien naurun aihe.

HOTA

Viesti Kirjoittaja HOTA »

Toronado kirjoitti:Viime talvena ihmettelin pitkään samaa ilmiötä ja aikani kun etsin äänen lähdettä niin tulin siihen tulokseen että se tulee kardaanin tukilaakerista.
Kardaani irti ja totesin että laakeri on ehjä mutta aivan kuiva.Rasvaus poisti kilinän.Eli tässä yksi mahdollinen kohde.
Vastaava kilinä ollut minulla Alfetassa ja 90:ssä. Laakerinvaihdolla loppui.

90
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

HOTAKAINEN kirjoitti: Vastaava kilinä ollut minulla Alfetassa ja 90:ssä. Laakerinvaihdolla loppui.
hyvä tietää mistä kilinä tulee, siis jos joskus alkaa omat kilisemään... :)

Ana M

Viesti Kirjoittaja Ana M »

joo toi kardaanina laakeri kuulostaa jarkevältä. Mullaki kuuluu hyvin kuvausta vastaava kilinä ja oon ihmetelly mistä se tulee. Ei oo ainakaan tähän asti aiheuttanu harmeja, mutta täytyy kyllä tuota laakerinvaihtoa harkita.
33 P4 -91, Skoda Octavia 4x4 -04, Superb 4x4

Abarth
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Niko Tuomola kirjoitti:Olitkos Nokialla sen Alfas kanssa, siellä kuulosti myös yksi tumman harmaa 75 ts vähän oudolta mun korvaan . En kyllä pystynyt siinä paikallistamaan, mistä se ääni tuli. :roll: Onhan pakosarja kuitenkin kunnolla kiinni.
Mulla vähä venttiili naputtaa... :mrgreen:

Ja siinä toisessa harmaassa vuos pakoputki edestä. Oli ottanu jossain kuopassa maahan kiinni ku on niin matala ja siitä hajonnu. 8)

Jos pakosarja vuotaa, niin siitä kuuluu veto päällä sellanen tsäksätys, niinkuin ois venat v*tuillaan. Itellä oli pakosarjan mutterit hiljattain löystyny ja pelästyin et menikö venat ku alko kuuluu sellanen ääni.

Eli kato ny varmuuden vuoks et vuotaako pakosarja tai sarjan ja etuputken välinen liitos.

Niko Tuomola
Car(s): 166 ts , 75 ts

Viesti Kirjoittaja Niko Tuomola »

Abarth kirjoitti:
Niko Tuomola kirjoitti:Olitkos Nokialla sen Alfas kanssa, siellä kuulosti myös yksi tumman harmaa 75 ts vähän oudolta mun korvaan . En kyllä pystynyt siinä paikallistamaan, mistä se ääni tuli. :roll: Onhan pakosarja kuitenkin kunnolla kiinni.
Mulla vähä venttiili naputtaa... :mrgreen:

Ja siinä toisessa harmaassa vuos pakoputki edestä. Oli ottanu jossain kuopassa maahan kiinni ku on niin matala ja siitä hajonnu. 8)

Jos pakosarja vuotaa, niin siitä kuuluu veto päällä sellanen tsäksätys, niinkuin ois venat v*tuillaan. Itellä oli pakosarjan mutterit hiljattain löystyny ja pelästyin et menikö venat ku alko kuuluu sellanen ääni.

Eli kato ny varmuuden vuoks et vuotaako pakosarja tai sarjan ja etuputken välinen liitos.
Aijaa! Se oli sun auto. Se ääni sai, jopa mun muijan hymyilemään. Pelasti päivän ! Mä en ole onnistunut sen naaman ilmettä muuttamaan enää pitkään aikaan :mrgreen:

miki
Car(s): 159 2.4 JTDm Sportwagon qtronic -07
Ex alfat:
156 2.0 JTS Sportwagon -05
155 2.0 TS 16V -95
75 2.0 TS -88
Alfetta 2.0 L -81

Viesti Kirjoittaja miki »

Vaihdoin sen tukilaakerin parivuotta sitten, sen jälkeen oon ajanu n. 40 tkm, voihan se tietysti silti johtua siitä. Kardaaniin se saattaa liittyä, ääni on kuin joku naputtelis kardaaninkylkeen ruuvimeisselillä. Pitää viikonloppuna käydä nosturilla ja tsekata vielä tarkemmin.
Niin ja olis siellä Nokialla ym. mukava käydä mutta eihän sitä tuu täältä asti ikinä lähdettyä.

Teeäs
Car(s): 75TS,156V6,156JTD16v,Alfetta GT,145JTD

Viesti Kirjoittaja Teeäs »

Joku mikä voi ääntää myös on moottorin kumityynyn lämpösuojapelti,irtoilee jostain nurkastaan ja pitää sellaista peltistä räminää.

Abarth
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Niko Tuomola kirjoitti: Aijaa! Se oli sun auto. Se ääni sai, jopa mun muijan hymyilemään. Pelasti päivän ! Mä en ole onnistunut sen naaman ilmettä muuttamaan enää pitkään aikaan :mrgreen:
Ehhehee... :twisted:

Se on IHAN hyvä auto! :oops: En oo vaan jaksanu sitä enempää tutkia kun on toi toinenkin työn alla...

Vastaa Viestiin