164 käynnistys- ja käyntiongelmasta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
antsu
Viestit: 29
Liittynyt: 09 Maalis 2007, 23:36
Paikkakunta: kempele

164 käynnistys- ja käyntiongelmasta

Viesti Kirjoittaja antsu »

Tuossa olen tuota projektina olevaa Alfaa hiljalleen alkanut naputteleen iskuun, mutta käyntiongelmat tuottaa tuskaa :oops: Auto on katiton 2.0ts

Ongelma seuraavanlainen:

Auto lähtee kylmänä erittäin huonosti käyntiin pitkän starttauksen jälkeen. Töpehtii ja jopa lähteekin käyntiin, mutta ei sitten jaksa käydä kuitenkaan. Kaasua kun tarjoaa niin sammuu.

Kun ilmamäärämittarin pistokkeen irroittaa, niin jopas heti hörähtää käymään ongelmitta :twisted: .Olen kokeillut toistakin ilmamäärämittaria ja sama homma!Lisäksi kahta ecuakin on tarjottu, mutta ei vaan kummene ei.

Lämpymänä kun käyntiin saa lopulta härnättyä, toimii ihan hyvin ja ottaa kierroksia moitteitta. Käynnistyykin ekalla, mutta tyhjäkäyntikierrokse ei laske alle 1500rpm millään.

Ei reagoi mitenkään, vaikka irroittaa käynnissä ollessaan kaasuläppätunnistimen pistokkeen, tyhjäkäyntimoottorin pistokkeen eikä myöskään lämpötilan valvonta anturin pistokkekkaan saa mitään muutoksia aikaan. :oops:

Hermot perhana tuon kanssa alkaa jo meneen, joten hyvät neuvot olisi enemmän kuin tarpeen mistä alkaa vikaa metsästään :mrgreen:

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Viesti Kirjoittaja willez »

imuvuotoja ?

Avatar
antsu
Viestit: 29
Liittynyt: 09 Maalis 2007, 23:36
Paikkakunta: kempele

Viesti Kirjoittaja antsu »

Ei ole imuvuotojakaan.Kaikki letkut ja liitokset on tarkistettu.

Avatar
Nelli
Viestit: 904
Liittynyt: 30 Loka 2003, 04:21
Paikkakunta: Mariefors

Viesti Kirjoittaja Nelli »

Entäs kaasuläppä, tai lähinnä se "hiilisilta" joka haistelee kaasupolkimen asentoa? Tyhjäkäyntiventtiili, -suutin tai mikä se säätömötikkä nyt nimeltään onkaan.
ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

ECUn lämpötila-anturi, bensapaineet ja/tai kierrosnopeusanturi...

Avatar
antsu
Viestit: 29
Liittynyt: 09 Maalis 2007, 23:36
Paikkakunta: kempele

Viesti Kirjoittaja antsu »

Nelli kirjoitti:Entäs kaasuläppä, tai lähinnä se "hiilisilta" joka haistelee kaasupolkimen asentoa? Tyhjäkäyntiventtiili, -suutin tai mikä se säätömötikkä nyt nimeltään onkaan.
No sitäkin mötikkää on vaiheltu, mutta ei vaikutusta :oops:

Avatar
antsu
Viestit: 29
Liittynyt: 09 Maalis 2007, 23:36
Paikkakunta: kempele

Viesti Kirjoittaja antsu »

jiiässä kirjoitti:ECUn lämpötila-anturi, bensapaineet ja/tai kierrosnopeusanturi...

No miten bensanpaineet vaikuttaa todellisuudessa, jos auto toimii lämpimänä moitteettomasti? :roll:

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

pumppu pätkii...satunnaisesti.

Avatar
antsu
Viestit: 29
Liittynyt: 09 Maalis 2007, 23:36
Paikkakunta: kempele

Viesti Kirjoittaja antsu »

jiiässä kirjoitti:pumppu pätkii...satunnaisesti.
Bensapumppua olen itsekkin miettinyt kyllä, mutta tuntuu vähän hullulta, miksi pätkis pelkästään kylmänä käynnitettäessä :roll:

Ja toisaalta miten sitten käyntiin kuitenkin lähtee kylmänä heti, kun ilmamäärämittarin pistokkeen irroittaa..siinäpä sitä on miettimistä :wink:

Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ärrä »

antsu kirjoitti:Bensapumppua olen itsekkin miettinyt kyllä, mutta tuntuu vähän hullulta, miksi pätkis pelkästään kylmänä käynnitettäessä :roll:
Kylmänä pätkii, koska ei jaksa kunnolla pumpata tyhjentynyttä putkea täyteen. Lämpimänä putkessa on vielä tavaraa. Ajan kuluessa ei toimi enää lämpimänäkään, kun pumpun toimintakyky vain heikkenee.

Avatar
antsu
Viestit: 29
Liittynyt: 09 Maalis 2007, 23:36
Paikkakunta: kempele

Viesti Kirjoittaja antsu »

ärrä kirjoitti:
antsu kirjoitti:Bensapumppua olen itsekkin miettinyt kyllä, mutta tuntuu vähän hullulta, miksi pätkis pelkästään kylmänä käynnitettäessä :roll:
Kylmänä pätkii, koska ei jaksa kunnolla pumpata tyhjentynyttä putkea täyteen. Lämpimänä putkessa on vielä tavaraa. Ajan kuluessa ei toimi enää lämpimänäkään, kun pumpun toimintakyky vain heikkenee.
Se bensapumppu saattaa hyvinkin olla järkeenkäyvä selitys. Mutta miten se vaikuttaa kylmänä käynnistäessä, kun heti lähtee käyntiin ilmamäärämittarin pistokkeen irrotuksen jälkeen? :roll:

Ja bensaletkuissa pysyy paine seisomisenkin jälkeen, sen olen huomannut letkuja puristellessa ja raotellessa.

Avatar
Teeäs
Viestit: 95
Liittynyt: 25 Elo 2003, 20:35
Car(s): 75TS,156V6,156JTD16v,Alfetta GT,145JTD
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja Teeäs »

Ruiskun johtosarjan voisi mittailla väliltä ilmin liitin-ecun liitin, onko katkoksia tai oikosulkuja.
Ilmamäärämittarin liittimestä kannattaa katsoa onko joku pinni "karannut" eikä ota enää kosketusta.

Avatar
antsu
Viestit: 29
Liittynyt: 09 Maalis 2007, 23:36
Paikkakunta: kempele

Viesti Kirjoittaja antsu »

Teeäs kirjoitti:Ruiskun johtosarjan voisi mittailla väliltä ilmin liitin-ecun liitin, onko katkoksia tai oikosulkuja.
Ilmamäärämittarin liittimestä kannattaa katsoa onko joku pinni "karannut" eikä ota enää kosketusta.
Kaikki pinnit on tutkittu tarkkaan ja puhdistettu myös. Johtojen johtavuutuutta en tosin ole mittaillut, mutta osan johdoista olen uusinut ja tinaamalla jatkanut+kutistesukka päälle.

Toimii ihan samanlailla kuin aikaisemmillakin johtimilla.

Avatar
antsu
Viestit: 29
Liittynyt: 09 Maalis 2007, 23:36
Paikkakunta: kempele

Viesti Kirjoittaja antsu »

No niin...vika on paikallistettu, kiitos yleismittarin ja kytkentäkaavion :-D Auto käy todella nätisti ja tasaisesti nyt.Ilmamäärämittarin ja tyhjäkäyntimoottorin pistokkeet vaan oli survottu ristiin!! Paikallaan oleva johtosarja kun on eksynyt paikalleen jostain toisesta alfasta.

Ei ihan heti hoksannutkaan :( Näin käy, kun ostaa "lievän" projektin, jota toiset tupiloineet kuntoon.

Avatar
antsu
Viestit: 29
Liittynyt: 09 Maalis 2007, 23:36
Paikkakunta: kempele

Viesti Kirjoittaja antsu »

antsu kirjoitti:No niin...vika on paikallistettu, kiitos yleismittarin ja kytkentäkaavion :-D Auto käy todella nätisti ja tasaisesti nyt.Ilmamäärämittarin ja tyhjäkäyntimoottorin pistokkeet vaan oli survottu ristiin!! Paikallaan oleva johtosarja kun on eksynyt paikalleen jostain toisesta alfasta.

Ei ihan heti hoksannutkaan :( Näin käy, kun ostaa "lievän" projektin, jota toiset tupiloineet kuntoon.
Siis tyhjäkäyntimoottorin ja lämpöanturin pistokkeet ristissä :) Ei ilmamäärämittarin...

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Olipas vika jonka keksiminen mahdotonta. Ei tulisi ekana eikä ehkä koskaan mieleen ko.mahdollisuus.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
antsu
Viestit: 29
Liittynyt: 09 Maalis 2007, 23:36
Paikkakunta: kempele

Viesti Kirjoittaja antsu »

No melkoinen hommahan tuo oli selvittää. Tupakkia meni eräskin aski ja usko meinas loppua eräänkin kerran :-D Toisesta 164 alfastani katselin pistokkeitten värejäkin ja ihmettelin kun lämpöanturin pistoke oli sininen ja meni tyhjäkäyntimoottoriin.
Yleisestihän sininen pistoke on lämpöanturin pistoke muissakin autoissa :)

Tosin eipä tuota älynnyt kun piuha kääntyi tyhjäkäyntimoottorin päähänki niin sulavasti että :o: Vissiinki tuossa 75:sen johtosarja äpöstetty paikalleen kun normaalistihan se releboksi on moottoritilassa etuosassa keskellä ja tuossa se on imusarjan alapuolella.

Avatar
antsu
Viestit: 29
Liittynyt: 09 Maalis 2007, 23:36
Paikkakunta: kempele

Viesti Kirjoittaja antsu »

Niin ja olihan siinä bensapumppukin pakotettu pyörimään omilla liitännöillä kokoajan, eli releet ohiteltu :-D

Ihmettelen kovasti, miten kuitenkin lämpimänä kävi ihan tasaisesti, vaikkakin isoilla kierroksilla. Ei ilmeiseti alfa sittenkään kovin ranttu vehe ookkaan loppupeleissä :P. Hesasta pari vuotta sitten ajoinkin auton tänne Oulun seudulle ostaessani, nykimisen kera tietty :mrgreen:

Ollut sivuprojektina meikäläisellä tuo, tosin meinasin jo räjäyttää ilmaan :roll: Nyt vielä jarrut pitäs käydä läpi ja sitten viedä konttorille tutkittvaksi.

Avatar
Nelli
Viestit: 904
Liittynyt: 30 Loka 2003, 04:21
Paikkakunta: Mariefors

Viesti Kirjoittaja Nelli »

Olihan ihme vika. Mutta hyvä että selvisi. Jarrut on tohon verrattuna varmaankin ihan piis of kakunpala :-D
ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16

Avatar
antsu
Viestit: 29
Liittynyt: 09 Maalis 2007, 23:36
Paikkakunta: kempele

Viesti Kirjoittaja antsu »

Kyllä oli joo. Mutta kyllä ne yleensä aina kuntoon tulee hiljoskellen :) Välillä pukkaa tallin nurkalle ootteleen ja jatkaa sitten uuden inspiraation saattelemana :-D

Avatar
antsu
Viestit: 29
Liittynyt: 09 Maalis 2007, 23:36
Paikkakunta: kempele

Viesti Kirjoittaja antsu »

No niin. Auto on nyt leimassa. Käsijarrun korjauksella selvisi vaikka auto seisonut useamman vuoden jo :-D Pelaakin kuin unelma ja päästötkin oli erinomaiset, vaikka summassa tuli ilmamäärämittaria ruuvailtua.

Tulipahan taas yksi alfa pelastettua romutukselta :roll:

Vastaa Viestiin