Ciancarlo kirjoitti:Tein RVS-käsittelyn oman kippani 260 tkm ajettuun V6-koneeseen; nyt takana 267 tkm ja öljynkulutus on pudonnut alle puoleen. Ennen käsittelyä öljyä meni 2 l/10 tkm ja nyt tahti on vajaa 1 l/10 tkm. Öljynä Selenia 10W-60.
Sama V6, 140tkm kohdalla öljyjen vaihto 5W-40:stä Selenian
10W-60:seen ja samalla RVS käsittely. Muutos kulutuksessa
kaameasta reilusta 3 litrasta reiluun 1 litraan per 10tkm.
Mikä on RVS:n osuus...who knows.
joo,elikkäs n.500km ENNEN öljyn vaihtoa mömmöt sisään , sitten vaihto -> uudet sisään ja toinen purkki mömmöä koneeseen ja se oli siinä . Sitten seuraamaan seuraavan 10tkm öljynvientiä , pitäis käyntiäänikin muuttua pehmeämmäksi kuulema . Satasella sais 2 purkkia , tänään hakemaan jos kerkee .
Itse jätän kyllä nuo höpönlöpö aineet (forte ja rsv) kokonaan laittamatta autoon. Vaikka fortea hyllystä löytyykin. Kunnon öljyt vaan koneeseen (Selenia / Castrol) niin siinä ei sen enempää poppakonsteja tarvita. Noi aineet sijottuu aivan samaan kategoriaan motorupin kanssa. Jos joku nyt välttämättä haluaa kusettaa itseään moisilla tavaroilla niin tuskinpa sitä kukaan rahanhimoinen myyjä pistää pahakseen.
Oikeat öljyt autoon, sillä selvä!
Oikeat öljyt tarkoittaa sitten sitä mikä siihen autoon sopii, eikä sitä mitä varaosamyyjä suosittelee ja myyjä suosittelee juuri sitä missä on paras kate...
Lisäaineista kun puhutaan niin niiden ongelma on juurikin se että ne alkavat tuhoutumaan heti kun auton laittaa käyntiin ja muutaman tuhannen kilometrin jälkeen on jäljellä vain se perusöljy mihin sakeuttajia, muuntimia, pesuaineita, ym ym on alunperin sekoitettu. Siksi käytän mineraaliöljyä...
tänään laitoin ekan satsin sisään ohjeiden mukaisesti . Nyt pitäis 300-400km ajella rauhakseen ja sitten öljynvaihto ja toinen setti sisään . Saas nähä auttaako
Minusta käsittelyn positiiviset vaikutukset
huomasi selkeimmin kun vaihdelaatikko
käsiteltiin ko. aineella, "rullaavuus" parani,
kulku herkistyi. Moottorin käsittely ei aiheuttanut
vastaavia tuntemuksia...tosin jos aine oikeasti
toimii niin ei siitä haittaakaan ole/ollut.
Ja vaihdelaatikon käsittely tulee halvemmaksi kuin moottorin käsittely. Kun kerran alkaa näiden tököttien kanssa asumaan.
Keskiviikkona aika tohtorille..
^^ Jos auto rullaa (siis myös ilman vetoa) paremmin suuressa nopeudessa, niin silloin kyse ei ole vaihteiston kitkojen muuttumisesta. Kumpaa siis tarkoitit, että auto rullaa liukkaammin, vai että rullaa tasan samoin, mutta vetoa ei tarvitse tarjota niin paljoa kuin ennen?
Auton rullatessa kovemmassa nopeudessa vaihteiston kitkoilla ei ole mitään käytännön merkitystä auton "liukkauteen". Ilmanvastuksesta tulee suurin osa ja sitten tulevat renkaiden vierinvastukset. Jos taas esim. vaihteiston tehon välityshäviöt hammaskosketuksista puolitetaan, niin se tietenkin vaikuttaa, luokkaa. pari prosenttia. Jos siis ajaa vauhtia jonka ylläpitämiseen tarvitaan koneesta vaikkapa 40kW, niin tuolla parannuksella tarvitsee konetta kiusata vain 39,2kW. Näin siis teoriassa, mutta mitenkäs käytännössä?
Nyt on ajettu RVS-engine treatment:in jälkeen n.700km ja tarkistin öljyt tikusta , kirkasta öljyä ja MAX:issa . Kyllä siellä jotain muutosta nyt on tapahtunut .
kterkkila kirjoitti:Kumpaa siis tarkoitit, että auto rullaa liukkaammin, vai että rullaa tasan samoin, mutta vetoa ei tarvitse tarjota niin paljoa kuin ennen?
Mistäköhän öljyjen mustuminen johtuu, onko se normaalia?
Alfassa on Castrolin Edge sport 10w60 öljyt ja kilometrejä n. 143000, eli vähän aikaa sit vaihdettu.
JackFry kirjoitti:Mistäköhän öljyjen mustuminen johtuu, onko se normaalia?
Alfassa on Castrolin Edge sport 10w60 öljyt ja kilometrejä n. 143000, eli vähän aikaa sit vaihdettu.
On normaalia, en tiedä mistä johtuu. Sivuhuomautuksena ainakin Castrol RS 10W-60 oli melkoisen tummaa "uutenakin" verrattuna perusliruihin.
Sori nyt vain että kiusaan noilla kysymyksillä RVS:ään liittyen. Ajattelin kuitenkin vähän antaa ajattelemisen aihetta noihin vaihteiston tehohäviöihin liittyen. Joissain rengastyypeissä esim. saattaa 0,5 barin paineennosto tehdä suurempia muutoksia kuin mitä vaihteiston häviöiden pienentäminen teoriassa voisi vaikuttaa.
Toisaalta ihmettelen tuota RVS:n ohjetta, jonka mukaan kaadetaan mömmöt sekaan n. 300-400km ennen öljynvaihtoa ja vältetään sitten kovaa kuormittamista. Miksi ei saa kuormittaa? Ja miksi ensimmäinen käsittely tehdään ennen öljynvaihtoa? Kuulostaa kovin siltä että aine pesee moottorin, eli paska lähtee kiertoon ja pitäisi laskea ne kohta pois ettei paska ehdi aiheuttaa harmia. Eli olikos se RVS sittenkin pesuaine siinä missä fortekin? Juu tiedän, on kuulemma aivan erilainen toimintamekanismi..
Jos moottoriöljy ei willezillä tummunut ensimmäisen 700km:n jälkeen, niinkuin ennen ilmeisesti on käynyt, niin kuulostaisi siltä että karstoja on saatu pestyä pois.
Sen pitäisi muodostaa keraamista uutta vähentäen pinnankarheutta. Ja sitä pitäisi muodostua erityisesti sellaisiin paikkoihin mitkä ovat kuluneet. http://www.rvs.fi/rvs-technology/mitarvson.php
Pesevyydestä ei kyllä puhuta mitään.
kterkkila kirjoitti:Toisaalta ihmettelen tuota RVS:n ohjetta, jonka mukaan kaadetaan mömmöt sekaan n. 300-400km ennen öljynvaihtoa ja vältetään sitten kovaa kuormittamista. Miksi ei saa kuormittaa? Ja miksi ensimmäinen käsittely tehdään ennen öljynvaihtoa? Kuulostaa kovin siltä että aine pesee moottorin, eli paska lähtee kiertoon ja pitäisi laskea ne kohta pois ettei paska ehdi aiheuttaa harmia. Eli olikos se RVS sittenkin pesuaine siinä missä fortekin? Juu tiedän, on kuulemma aivan erilainen toimintamekanismi.
Nopeasti ajateltuna korkeilla kierroksilla aineen ei katsota tarttuvan niin hyvin kiinni lisääntyneen tärinän, kitkan ja lämmön takia.
Itse ihmettelen vähän kohtia minkä mukaan autoa pitäisi käyttää 15min tyhjäkäynnillä aineen lisäyksen jälkeen. Miksei voi ajaa matalilla kierroksilla? Ja sitten pyydetään korjaamaan kaikki öljyvuodot ennen käyttöä
JackFry kirjoitti:Mistäköhän öljyjen mustuminen johtuu, onko se normaalia?
Alfassa on Castrolin Edge sport 10w60 öljyt ja kilometrejä n. 143000, eli vähän aikaa sit vaihdettu.
JTS tummentaa öljyt tavallista nopeammin. On normaalia. Johtunee matalista männistä (jotka suoraan yhteydessä öljynkulutukseen), suorasuihkutuksesta tai niiden molempien yhdistelmästä.
willez kirjoitti:Nyt on ajettu RVS-engine treatment:in jälkeen n.700km ja tarkistin öljyt tikusta , kirkasta öljyä ja MAX:issa . Kyllä siellä jotain muutosta nyt on tapahtunut .
Alotin käsittelyn tänää. Vältä moottorin rasitusta. moottori lämpimäks. aineiden sekotus. puolet aineesta koneeseen. 15min tyhjäkäyntiä.
Takasin pelipaikalle. Lämpömittari 135 asteessa ja punanen valo vilkku. Ainiin, en tosiaan ole vielä jaksanut korjata flektin herätystä. Siitä se lähtee
willez kirjoitti:Nyt ajettu tarkalleen 2000km vaihdosta ja n.4dl kulunut öljyä . Aika kirkasta öljy vielä on . Voisin laskea vielä kulutuksen viimeiseltä 2000km .
Oletko ajanut miten rauhallisesti aikaisempaan verraten? Jos alussa auton oston jälkeen tuli vähän kokeiltua kulkupuolta tämän tuosta, niin koitapa tällä seuraavalla 2000 km:llä samaa. Nähdään sitten miten paljon sekin vaikuttaa.
willez kirjoitti:Nyt ajettu tarkalleen 2000km vaihdosta ja n.4dl kulunut öljyä . Aika kirkasta öljy vielä on . Voisin laskea vielä kulutuksen viimeiseltä 2000km .
Oletko ajanut miten rauhallisesti aikaisempaan verraten? Jos alussa auton oston jälkeen tuli vähän kokeiltua kulkupuolta tämän tuosta, niin koitapa tällä seuraavalla 2000 km:llä samaa. Nähdään sitten miten paljon sekin vaikuttaa.
Itse asiassa mulla on aika raskas kaasujalka ja kyllä tälläkin viikolla on otettu aika reippaita lukemia mittariin . Myös risteyksistä lähdöt ei vastaa perusavensiskuskinajotapaa . Veisi varmaan vähemmän jos osaisi / tyytyisi ajelemaan tyhjäkäynnillä .
gYdEbUh kirjoitti:Nyt olis aika jännä tilanne 75:ssa. Aiemmin kone toimi aikalailla täydellisesti, paitsi että öljytikku nousi vähän ylös. Sitten kun kone sai kunnolla kenkää, tilanne muuttui. Nyt tikku pysyy visusti kohdillaan, mutta moottorin paineet purkautuu nyt yläkautta. Huohotin puskee lujempaa, (huohotinfiltteri lensi mäkeen) Ja kone kusee öljyä kannen ja lohkon välistä, ei hirveästi mutta jonkinverran, ja öljynkulutus on korkea. Mitään muuta vikaa koneesta en ole havainnut. Jännä ilmiö tosissaan kun.. Moottorin ylä, että alaosa on samaa tilaa joten niiden välinen paine ei pitäisi mihinkään muuttua! Kansi on 7000km sitten peruskorjattu, ja lohko oli huippukunnossa. Ilmeisesti joko kanteen tai männänrenkaisiin jotain on tullut. tarkempaa tietoa?
Tuli tässä tutkittua tuota öljy-asiaa tarkemmin, ja ratakäyttöön turbopeliin tuo Mobilin 5w-50 on tosiaan kuraa, eli tämä on hyvin pitkälti syy ongelmaan. Mielenkiintoista seurata paraneeko tilanne nyt.
gYdEbUh kirjoitti:Nyt olis aika jännä tilanne 75:ssa. Aiemmin kone toimi aikalailla täydellisesti, paitsi että öljytikku nousi vähän ylös. Sitten kun kone sai kunnolla kenkää, tilanne muuttui. Nyt tikku pysyy visusti kohdillaan, mutta moottorin paineet purkautuu nyt yläkautta. Huohotin puskee lujempaa, (huohotinfiltteri lensi mäkeen) Ja kone kusee öljyä kannen ja lohkon välistä, ei hirveästi mutta jonkinverran, ja öljynkulutus on korkea. Mitään muuta vikaa koneesta en ole havainnut. Jännä ilmiö tosissaan kun.. Moottorin ylä, että alaosa on samaa tilaa joten niiden välinen paine ei pitäisi mihinkään muuttua! Kansi on 7000km sitten peruskorjattu, ja lohko oli huippukunnossa. Ilmeisesti joko kanteen tai männänrenkaisiin jotain on tullut. tarkempaa tietoa?
600km takana hyvillä öljyillä ja RVS käsittelyllä.. Onpas muuten tilanne normalisoitunut! Kaikki edellä mainitsemani 'viat' on näillä näkymin korjaantunut. Vielä ei tosin ole tullut juurikaan vedäteltyä kun RVS käsittely kesken. Jos ei ihmeitä satu niin tämän kuun lopulla näkee todellisen tilanteen (Ahvenisto).
Kerran tuli kolmosella vedätettyä kun joku kortin saanut jässikkä miltei pysäytti auton valtatiellä kun edellä ajava kääntyi vasemmalle ja oikealla olisi ollut tilaa passata. Itse en tähän ryhtynyt vaan rupesin ohittamaan vasemmalta. No, poju sitten kiihdytti tasatahtia vierellä ja alkoi jätättää vaikka iskin vitosella tallan tiskiin ja vastaantuleva Kia alkoi olla jo aika likellä, välikaasu, kolmonen ja talla tiskiin. Oli vähän turhan läheltäpiti tilanne mutta Kia varmaan huomasi että Opeli esti ohitusta. Eipä tullut Ooppeli enää persiiseen vaikka rajotuksen mukaan päästelin tämän jälkeen.
Oma 75 TS vie noin 6 dl / 10000 km. Kilometrejä takana 310000 eli sisäänajo suoritettu. Joku joskus maininnut että öljynkulutus on ominaisuus, en allekirjoita
Mulla toi TC vie ehkä parisen litraa öljyä per 10 000km, ja käytän vielä monen mielestä "kuraa" eli mobilin rallyformula 5w50 ja noistakin parista litrasta menee osa parkkipaikalle.
Nyt laitoin valvolinen öljyt vaihtelun vuoksi, saas nähdä miten ne tykkää pysyy sisätiloissa.
Heh-heh, tuntuu foorumin ainoa kriteeri hyvälle öljylle olla se ettei sitä kulu paljoa... Mutta onhan tuo rallivormula ihan ookoo normaalikäytössä, ja muistaa pitää vaan huolen ettei öljynlämmöt kohoa liian korkeiksi, sekä välttää käyttämistä koneissa joissa vaaditaan suurta pintapaineen kestoa. Lisäksi joissain koneissa tuolla öljyllä ei hydraulinostimen naputa kun on riittävän ohutta .
Kaverin kanssa oli just ko. leikkuunesteestä viikonloppuna puhetta kun kummasti kun sitä tuntuu edelleen vaan löytyvän. Tynnyrissä sitä ei kuulemma ole aikoihin enää saanut, ja sehän korvattiin aluksi 5w-40 RF:llä joka on uudempi tuote kuin tuo sakeutinhirviö...
allekirjoittanut on ajellut myös 10W-40 maxlifet superin koneessa, öljynkulutus käytännössä nolla tuossa 24v - versiossa 10000km vaihtovälillä eli noin parimilliä tipahti ylämerkistä.. talven ajaksi ryhdyin taas mobil uskovaiseksi kun sattui sopeva määrä lojumaan kys liukastetta ylimääräisenä nurkissa eli nyt koneessa 5W-50:t Rallyformulat... mielenkiinnolla odottelen että pääsee vertailemaan mobilin kuraa valvolineen tuon kulutuksen suhteen...