Öljynkulutuksesta (vielä)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
silverine
Viestit: 2351
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

Ciancarlo kirjoitti:Tein RVS-käsittelyn oman kippani 260 tkm ajettuun V6-koneeseen; nyt takana 267 tkm ja öljynkulutus on pudonnut alle puoleen. Ennen käsittelyä öljyä meni 2 l/10 tkm ja nyt tahti on vajaa 1 l/10 tkm. Öljynä Selenia 10W-60.
Sama V6, 140tkm kohdalla öljyjen vaihto 5W-40:stä Selenian
10W-60:seen ja samalla RVS käsittely. Muutos kulutuksessa
kaameasta reilusta 3 litrasta reiluun 1 litraan per 10tkm.
Mikä on RVS:n osuus...who knows. 8)
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Viesti Kirjoittaja willez »

Niin tarkoitatteko tuota Engine Treatment G6:sta ? 60€ maksaa , voisihan tuota kokeilla ennemmin kuin Fortea ?

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1935
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

^juu, Engine Treatment G6.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Viesti Kirjoittaja willez »

joo,elikkäs n.500km ENNEN öljyn vaihtoa mömmöt sisään , sitten vaihto -> uudet sisään ja toinen purkki mömmöä koneeseen ja se oli siinä . Sitten seuraamaan seuraavan 10tkm öljynvientiä , pitäis käyntiäänikin muuttua pehmeämmäksi kuulema . Satasella sais 2 purkkia , tänään hakemaan jos kerkee .

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Itse tekisin ennemmin öljynvaihdon yhteydessä Forte puhdistuksen, ja vaihdon jälkeen uusiin öljyihin laittaisin RVS:n.

Avatar
Sauer
Viestit: 373
Liittynyt: 04 Syys 2003, 04:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sauer »

Itse jätän kyllä nuo höpönlöpö aineet (forte ja rsv) kokonaan laittamatta autoon. Vaikka fortea hyllystä löytyykin. Kunnon öljyt vaan koneeseen (Selenia / Castrol) niin siinä ei sen enempää poppakonsteja tarvita. Noi aineet sijottuu aivan samaan kategoriaan motorupin kanssa. Jos joku nyt välttämättä haluaa kusettaa itseään moisilla tavaroilla niin tuskinpa sitä kukaan rahanhimoinen myyjä pistää pahakseen. :lol:

Avatar
unknown
Viestit: 690
Liittynyt: 15 Helmi 2007, 23:44

Viesti Kirjoittaja unknown »

Samaa mieltä.

Oikeat öljyt autoon, sillä selvä!
Oikeat öljyt tarkoittaa sitten sitä mikä siihen autoon sopii, eikä sitä mitä varaosamyyjä suosittelee ja myyjä suosittelee juuri sitä missä on paras kate...

Lisäaineista kun puhutaan niin niiden ongelma on juurikin se että ne alkavat tuhoutumaan heti kun auton laittaa käyntiin ja muutaman tuhannen kilometrin jälkeen on jäljellä vain se perusöljy mihin sakeuttajia, muuntimia, pesuaineita, ym ym on alunperin sekoitettu. Siksi käytän mineraaliöljyä...

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Viesti Kirjoittaja willez »

tänään laitoin ekan satsin sisään ohjeiden mukaisesti . Nyt pitäis 300-400km ajella rauhakseen ja sitten öljynvaihto ja toinen setti sisään . Saas nähä auttaako :shock:

Avatar
silverine
Viestit: 2351
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

Vielä tällainen huomio liittyen RVS:ään:

Minusta käsittelyn positiiviset vaikutukset
huomasi selkeimmin kun vaihdelaatikko
käsiteltiin ko. aineella, "rullaavuus" parani,
kulku herkistyi. Moottorin käsittely ei aiheuttanut
vastaavia tuntemuksia...tosin jos aine oikeasti
toimii niin ei siitä haittaakaan ole/ollut.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
Tommo
Viestit: 181
Liittynyt: 29 Huhti 2005, 20:45
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja Tommo »

Ja vaihdelaatikon käsittely tulee halvemmaksi kuin moottorin käsittely. Kun kerran alkaa näiden tököttien kanssa asumaan.
Keskiviikkona aika tohtorille..

Avatar
kterkkila
Viestit: 2374
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

^^ Jos auto rullaa (siis myös ilman vetoa) paremmin suuressa nopeudessa, niin silloin kyse ei ole vaihteiston kitkojen muuttumisesta. Kumpaa siis tarkoitit, että auto rullaa liukkaammin, vai että rullaa tasan samoin, mutta vetoa ei tarvitse tarjota niin paljoa kuin ennen?

Auton rullatessa kovemmassa nopeudessa vaihteiston kitkoilla ei ole mitään käytännön merkitystä auton "liukkauteen". Ilmanvastuksesta tulee suurin osa ja sitten tulevat renkaiden vierinvastukset. Jos taas esim. vaihteiston tehon välityshäviöt hammaskosketuksista puolitetaan, niin se tietenkin vaikuttaa, luokkaa. pari prosenttia. Jos siis ajaa vauhtia jonka ylläpitämiseen tarvitaan koneesta vaikkapa 40kW, niin tuolla parannuksella tarvitsee konetta kiusata vain 39,2kW. Näin siis teoriassa, mutta mitenkäs käytännössä?
Kimmo / alfatune.fi

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Viesti Kirjoittaja willez »

Nyt on ajettu RVS-engine treatment:in jälkeen n.700km ja tarkistin öljyt tikusta , kirkasta öljyä ja MAX:issa . Kyllä siellä jotain muutosta nyt on tapahtunut . :P

Avatar
silverine
Viestit: 2351
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

kterkkila kirjoitti:Kumpaa siis tarkoitit, että auto rullaa liukkaammin, vai että rullaa tasan samoin, mutta vetoa ei tarvitse tarjota niin paljoa kuin ennen?
Veto päällä "rullausta".
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
JackFry
Viestit: 758
Liittynyt: 25 Huhti 2007, 20:40
Car(s): 156 2.0 JTS SW
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja JackFry »

Mistäköhän öljyjen mustuminen johtuu, onko se normaalia?
Alfassa on Castrolin Edge sport 10w60 öljyt ja kilometrejä n. 143000, eli vähän aikaa sit vaihdettu.

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

JackFry kirjoitti:Mistäköhän öljyjen mustuminen johtuu, onko se normaalia?
Alfassa on Castrolin Edge sport 10w60 öljyt ja kilometrejä n. 143000, eli vähän aikaa sit vaihdettu.
On normaalia, en tiedä mistä johtuu. Sivuhuomautuksena ainakin Castrol RS 10W-60 oli melkoisen tummaa "uutenakin" verrattuna perusliruihin.
VMP

Avatar
jeQQ
Viestit: 4190
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Nappailee karstaa / paskaa mukaan ties sun mistä. :Roll:

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

no eiköhän se moottorista irtoava paska johonkin sekoitu... :)

Avatar
kterkkila
Viestit: 2374
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Sori nyt vain että kiusaan noilla kysymyksillä RVS:ään liittyen. Ajattelin kuitenkin vähän antaa ajattelemisen aihetta noihin vaihteiston tehohäviöihin liittyen. Joissain rengastyypeissä esim. saattaa 0,5 barin paineennosto tehdä suurempia muutoksia kuin mitä vaihteiston häviöiden pienentäminen teoriassa voisi vaikuttaa.

Toisaalta ihmettelen tuota RVS:n ohjetta, jonka mukaan kaadetaan mömmöt sekaan n. 300-400km ennen öljynvaihtoa ja vältetään sitten kovaa kuormittamista. Miksi ei saa kuormittaa? Ja miksi ensimmäinen käsittely tehdään ennen öljynvaihtoa? Kuulostaa kovin siltä että aine pesee moottorin, eli paska lähtee kiertoon ja pitäisi laskea ne kohta pois ettei paska ehdi aiheuttaa harmia. Eli olikos se RVS sittenkin pesuaine siinä missä fortekin? Juu tiedän, on kuulemma aivan erilainen toimintamekanismi..

Jos moottoriöljy ei willezillä tummunut ensimmäisen 700km:n jälkeen, niinkuin ennen ilmeisesti on käynyt, niin kuulostaisi siltä että karstoja on saatu pestyä pois.
Kimmo / alfatune.fi

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

kterkkila kirjoitti: Juu tiedän, on kuulemma aivan erilainen toimintamekanismi..
Mikäs tuon aineen tomintamekanismi muuten on?
Giulia Super -69

Avatar
kterkkila
Viestit: 2374
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Sen pitäisi muodostaa keraamista uutta vähentäen pinnankarheutta. Ja sitä pitäisi muodostua erityisesti sellaisiin paikkoihin mitkä ovat kuluneet.
http://www.rvs.fi/rvs-technology/mitarvson.php
Pesevyydestä ei kyllä puhuta mitään.
Kimmo / alfatune.fi

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

kterkkila kirjoitti:Toisaalta ihmettelen tuota RVS:n ohjetta, jonka mukaan kaadetaan mömmöt sekaan n. 300-400km ennen öljynvaihtoa ja vältetään sitten kovaa kuormittamista. Miksi ei saa kuormittaa? Ja miksi ensimmäinen käsittely tehdään ennen öljynvaihtoa? Kuulostaa kovin siltä että aine pesee moottorin, eli paska lähtee kiertoon ja pitäisi laskea ne kohta pois ettei paska ehdi aiheuttaa harmia. Eli olikos se RVS sittenkin pesuaine siinä missä fortekin? Juu tiedän, on kuulemma aivan erilainen toimintamekanismi.
Nopeasti ajateltuna korkeilla kierroksilla aineen ei katsota tarttuvan niin hyvin kiinni lisääntyneen tärinän, kitkan ja lämmön takia.
Itse ihmettelen vähän kohtia minkä mukaan autoa pitäisi käyttää 15min tyhjäkäynnillä aineen lisäyksen jälkeen. Miksei voi ajaa matalilla kierroksilla? Ja sitten pyydetään korjaamaan kaikki öljyvuodot ennen käyttöä :mrgreen:
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
>>Kaitsu
Viestit: 556
Liittynyt: 12 Marras 2006, 09:43
Paikkakunta: Littoinen

Viesti Kirjoittaja >>Kaitsu »

JackFry kirjoitti:Mistäköhän öljyjen mustuminen johtuu, onko se normaalia?
Alfassa on Castrolin Edge sport 10w60 öljyt ja kilometrejä n. 143000, eli vähän aikaa sit vaihdettu.
JTS tummentaa öljyt tavallista nopeammin. On normaalia. Johtunee matalista männistä (jotka suoraan yhteydessä öljynkulutukseen), suorasuihkutuksesta tai niiden molempien yhdistelmästä.

Avatar
JackFry
Viestit: 758
Liittynyt: 25 Huhti 2007, 20:40
Car(s): 156 2.0 JTS SW
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja JackFry »

OK, ja öljyn kulutushan on normaalia. :mrgreen:

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Viesti Kirjoittaja willez »

JackFry kirjoitti:OK, ja öljyn kulutushan on normaalia. :mrgreen:
VW Polo:n ohjekirjassa lukee näin "tarkista öljyn pinta joka tankkauksen yhteydessä , HUOM ! Öljyä voi joutua lisäämään 1000km ajon välein"

Että tällästä..

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Viesti Kirjoittaja willez »

willez kirjoitti:Nyt on ajettu RVS-engine treatment:in jälkeen n.700km ja tarkistin öljyt tikusta , kirkasta öljyä ja MAX:issa . Kyllä siellä jotain muutosta nyt on tapahtunut . :P
1200km ajettu ja sama tilanne !

Avatar
kterkkila
Viestit: 2374
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

willez kirjoitti: 1200km ajettu ja sama tilanne !
Eli desi olisi jo pitänyt kulua, jos aiemmin mennyt 1l / 10 000km. Jatketaan siis seuraamista.
Kimmo / alfatune.fi

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Viesti Kirjoittaja willez »

kterkkila kirjoitti:
willez kirjoitti: 1200km ajettu ja sama tilanne !
Eli desi olisi jo pitänyt kulua, jos aiemmin mennyt 1l / 10 000km. Jatketaan siis seuraamista.
hmm,oliskin mennyt noin vähän . Mulla kului 1l/2000-2500km 8)

Avatar
kterkkila
Viestit: 2374
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Ai se oli noin paljon. Sitten pitäisi jo tuntua.
Kimmo / alfatune.fi

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Alotin käsittelyn tänää. Vältä moottorin rasitusta. moottori lämpimäks. aineiden sekotus. puolet aineesta koneeseen. 15min tyhjäkäyntiä.
Takasin pelipaikalle. Lämpömittari 135 asteessa ja punanen valo vilkku. Ainiin, en tosiaan ole vielä jaksanut korjata flektin herätystä. Siitä se lähtee 8)
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

^ Sinulta en ostaisi käytettyä autoa :roll:
- Alfaholic -

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

no et ole jappe ainoa.. :wink:

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Viesti Kirjoittaja willez »

Nyt ajettu tarkalleen 2000km vaihdosta ja n.4dl kulunut öljyä . Aika kirkasta öljy vielä on . Voisin laskea vielä kulutuksen viimeiseltä 2000km .

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

^^Eipä tuo koneen todellinen lämpö nyt hirveä ollut kun mittari innostuu vähän liikaa, mutta fiilistelkää pois : )
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
kterkkila
Viestit: 2374
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

willez kirjoitti:Nyt ajettu tarkalleen 2000km vaihdosta ja n.4dl kulunut öljyä . Aika kirkasta öljy vielä on . Voisin laskea vielä kulutuksen viimeiseltä 2000km .
Oletko ajanut miten rauhallisesti aikaisempaan verraten? Jos alussa auton oston jälkeen tuli vähän kokeiltua kulkupuolta tämän tuosta, niin koitapa tällä seuraavalla 2000 km:llä samaa. Nähdään sitten miten paljon sekin vaikuttaa.
Kimmo / alfatune.fi

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Viesti Kirjoittaja willez »

kterkkila kirjoitti:
willez kirjoitti:Nyt ajettu tarkalleen 2000km vaihdosta ja n.4dl kulunut öljyä . Aika kirkasta öljy vielä on . Voisin laskea vielä kulutuksen viimeiseltä 2000km .
Oletko ajanut miten rauhallisesti aikaisempaan verraten? Jos alussa auton oston jälkeen tuli vähän kokeiltua kulkupuolta tämän tuosta, niin koitapa tällä seuraavalla 2000 km:llä samaa. Nähdään sitten miten paljon sekin vaikuttaa.
Itse asiassa mulla on aika raskas kaasujalka ja kyllä tälläkin viikolla on otettu aika reippaita lukemia mittariin . Myös risteyksistä lähdöt ei vastaa perusavensiskuskinajotapaa . :-D Veisi varmaan vähemmän jos osaisi / tyytyisi ajelemaan tyhjäkäynnillä .

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

gYdEbUh kirjoitti:Nyt olis aika jännä tilanne 75:ssa. Aiemmin kone toimi aikalailla täydellisesti, paitsi että öljytikku nousi vähän ylös. Sitten kun kone sai kunnolla kenkää, tilanne muuttui. Nyt tikku pysyy visusti kohdillaan, mutta moottorin paineet purkautuu nyt yläkautta. Huohotin puskee lujempaa, (huohotinfiltteri lensi mäkeen) Ja kone kusee öljyä kannen ja lohkon välistä, ei hirveästi mutta jonkinverran, ja öljynkulutus on korkea. Mitään muuta vikaa koneesta en ole havainnut. Jännä ilmiö tosissaan kun.. Moottorin ylä, että alaosa on samaa tilaa joten niiden välinen paine ei pitäisi mihinkään muuttua! Kansi on 7000km sitten peruskorjattu, ja lohko oli huippukunnossa. Ilmeisesti joko kanteen tai männänrenkaisiin jotain on tullut. tarkempaa tietoa?
Tuli tässä tutkittua tuota öljy-asiaa tarkemmin, ja ratakäyttöön turbopeliin tuo Mobilin 5w-50 on tosiaan kuraa, eli tämä on hyvin pitkälti syy ongelmaan. Mielenkiintoista seurata paraneeko tilanne nyt.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

gYdEbUh kirjoitti:Nyt olis aika jännä tilanne 75:ssa. Aiemmin kone toimi aikalailla täydellisesti, paitsi että öljytikku nousi vähän ylös. Sitten kun kone sai kunnolla kenkää, tilanne muuttui. Nyt tikku pysyy visusti kohdillaan, mutta moottorin paineet purkautuu nyt yläkautta. Huohotin puskee lujempaa, (huohotinfiltteri lensi mäkeen) Ja kone kusee öljyä kannen ja lohkon välistä, ei hirveästi mutta jonkinverran, ja öljynkulutus on korkea. Mitään muuta vikaa koneesta en ole havainnut. Jännä ilmiö tosissaan kun.. Moottorin ylä, että alaosa on samaa tilaa joten niiden välinen paine ei pitäisi mihinkään muuttua! Kansi on 7000km sitten peruskorjattu, ja lohko oli huippukunnossa. Ilmeisesti joko kanteen tai männänrenkaisiin jotain on tullut. tarkempaa tietoa?
600km takana hyvillä öljyillä ja RVS käsittelyllä.. Onpas muuten tilanne normalisoitunut! Kaikki edellä mainitsemani 'viat' on näillä näkymin korjaantunut. Vielä ei tosin ole tullut juurikaan vedäteltyä kun RVS käsittely kesken. Jos ei ihmeitä satu niin tämän kuun lopulla näkee todellisen tilanteen (Ahvenisto).
Kerran tuli kolmosella vedätettyä kun joku kortin saanut jässikkä miltei pysäytti auton valtatiellä kun edellä ajava kääntyi vasemmalle ja oikealla olisi ollut tilaa passata. Itse en tähän ryhtynyt vaan rupesin ohittamaan vasemmalta. No, poju sitten kiihdytti tasatahtia vierellä ja alkoi jätättää vaikka iskin vitosella tallan tiskiin ja vastaantuleva Kia alkoi olla jo aika likellä, välikaasu, kolmonen ja talla tiskiin. Oli vähän turhan läheltäpiti tilanne mutta Kia varmaan huomasi että Opeli esti ohitusta. Eipä tullut Ooppeli enää persiiseen vaikka rajotuksen mukaan päästelin tämän jälkeen.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Oma 75 TS vie noin 6 dl / 10000 km. Kilometrejä takana 310000 eli sisäänajo suoritettu. Joku joskus maininnut että öljynkulutus on ominaisuus, en allekirjoita 8)

legza
Viestit: 844
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 & 164 + Transit ja Citroën C5
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja legza »

Mulla toi TC vie ehkä parisen litraa öljyä per 10 000km, ja käytän vielä monen mielestä "kuraa" eli mobilin rallyformula 5w50 ja noistakin parista litrasta menee osa parkkipaikalle. :)

Nyt laitoin valvolinen öljyt vaihtelun vuoksi, saas nähdä miten ne tykkää pysyy sisätiloissa.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Mobilin 5W-50 minullakin on käytössää, hyvinhän tuo toimii.

Avatar
-HH-
Viestit: 659
Liittynyt: 01 Elo 2006, 17:47
Paikkakunta: Nuovo capitale

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Heh-heh, tuntuu foorumin ainoa kriteeri hyvälle öljylle olla se ettei sitä kulu paljoa... :mrgreen: Mutta onhan tuo rallivormula ihan ookoo normaalikäytössä, ja muistaa pitää vaan huolen ettei öljynlämmöt kohoa liian korkeiksi, sekä välttää käyttämistä koneissa joissa vaaditaan suurta pintapaineen kestoa. Lisäksi joissain koneissa tuolla öljyllä ei hydraulinostimen naputa kun on riittävän ohutta :roll: .

Kaverin kanssa oli just ko. leikkuunesteestä viikonloppuna puhetta kun kummasti kun sitä tuntuu edelleen vaan löytyvän. Tynnyrissä sitä ei kuulemma ole aikoihin enää saanut, ja sehän korvattiin aluksi 5w-40 RF:llä joka on uudempi tuote kuin tuo sakeutinhirviö...

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Viesti Kirjoittaja willez »

Nyt ajettu 1500km Valvoline Maxlife 10W-40 öljyillä ja n.2,5dl mennyt alaspäin.


Valvoline VR1 10W-60 vei n.1l/3000km

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

allekirjoittanut on ajellut myös 10W-40 maxlifet superin koneessa, öljynkulutus käytännössä nolla tuossa 24v - versiossa 10000km vaihtovälillä eli noin parimilliä tipahti ylämerkistä.. talven ajaksi ryhdyin taas mobil uskovaiseksi kun sattui sopeva määrä lojumaan kys liukastetta ylimääräisenä nurkissa eli nyt koneessa 5W-50:t Rallyformulat... mielenkiinnolla odottelen että pääsee vertailemaan mobilin kuraa valvolineen tuon kulutuksen suhteen...

Avatar
tammi
Viestit: 239
Liittynyt: 24 Kesä 2008, 17:11
Car(s): fieSTa
ex: 147 1.9JTD
ex: 156 2.0TS sw
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja tammi »

Mulla nyt kolmatta vaihtoväliä Selenia racing 10W-60 litkut (85tkm ekan kerran ja sitten 95tkm, 105tkm).

Mittarissa nyt 110tkm eli 5000km ajettu öljynvaihdon jälkeen. Öljyä tikun puolessa välissä. Auto 156 2.0.

Mistä muuten tiedätte, että "2,5dl mennyt alaspäin" tai yleensä onko toi tikun ala-ylärajojen väli jotain X litraa?

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

tammi kirjoitti:yleensä onko toi tikun ala-ylärajojen väli jotain X litraa?
1 litra varsin usein, tieto löytynee ohjekirjasta.
VMP

Avatar
Backstroker
Viestit: 790
Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
Car(s): 156x3 159x2
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Backstroker »

2.5:seen mitä öljyä suosittelette laittaa ku talvi tulossa?
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

^5W-40 täyssynteettinen.

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

mattijus kirjoitti:
tammi kirjoitti:yleensä onko toi tikun ala-ylärajojen väli jotain X litraa?
1 litra varsin usein, tieto löytynee ohjekirjasta.
muistelisin että kutoskoneen kohdalla tuo min ja max merkin väli on tasan kaksilitraa oli kyseessä sitten vanha 12V tai uudempi 24V - kone..

Avatar
Raimo Miettinen
Viestit: 2339
Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Omaan lisäsin juuri litran Castrolin Edge sport 10w60 ja 10 tkm takana. Alamerkistä nousi ylämerkkiin. Öljyn kulutus kai normaalia?

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Ohjekirja käsillä niin tarkistin:
"Merkkien väli vastaa noin yhtä litraa"

Vastaa Viestiin