Olin töihin lähdössä ja käynnistin Alfonson: Lähti käyntiin muttei pysynyt. Tiputti heti kierrokset ihan minimiin ja pysyi hetken todella vaivalloisesti käynnissä kunnes sammui. Uusi yritys ja sama lopputulos. Seuraavaksi vähän kaasua jo käynnistettäessä ja kierrokset nousi kyllä mutta ääni oli hirveä. Ihan kuin vanhaa mopoa huudattais. Tämän jälkeen en enää iljennyt starttailla. Ja bussilla töihin.
Jakohihnan vaihtoväli on jo ohitettu niin sehän siinä pelottaa...
On kyllä tehnyt jo muutaman kuukauden sitä ettei ole startannut ihan kunnolla. Yleensä lämpimänä ei ole lähtenyt käyntiin.
Pitääkö avata koppa ja kurkistaa mikä tilanne konehuoneessa? Jos hihna poikki niin eikö sen huomaa helposti?
Oli hihna tarkoitus tässä kuussa vaihtaa ja nyt pikkasen stressaa...
Voi olla ihan perinteinen ilmamassamittarin hajoaminen. Tuntuu että yhteys kaasupolkimen ja konehuoneen välillä on lähes poikki ja kone käy todella oudosti muutenkin.
Noniin eli nyt kun järkytyksestä on vähän toivuttu niin kirjottelen tännekin eli hihnahan siitä oli menny poikki. Aika pahat vauriot koneessa ja Laaksteenilla arvioi jotain 2300e hinnaksi...
Oli tosiaan nopeesti mennyt rikki, kerran annoin kaasua ja siinä pamahtanut. Jännintä ettei edellisenä päivänä antanut mitään merkkejä tulevasta. Ihan normaalisti toimi kun laitoin auton parkkiin.
Delta-autossa vaihdettu hihna vähän alle 3 vuotta sitten mutta ajettu joku vajaa 70tkm. Eli ei taida apuja saada tohon hommaan mistään suunnasta?
Oiva kirjoitti:
Oli tosiaan nopeesti mennyt rikki, kerran annoin kaasua ja siinä pamahtanut. Jännintä ettei edellisenä päivänä antanut mitään merkkejä tulevasta. Ihan normaalisti toimi kun laitoin auton parkkiin.
Hihna hajoaa yleensä nopeasti, se on joko ehjä tai rikki, harvemmin mitään siltä väliltä. Kiristin rullat voi pitää ääntä ennen hajoamistaan.
Minulla Spiderissä kanssa 3,5 vuotta vanha hihna, mutta kilometrejä 15 tkm. ja meinaan vielä ensi kesän päästellä hihnalla. Kilometrit syövät kyllä enemmän hihnaa kuin aika, tosin tämä on minun mielipide. Hihna on kuin uusi.
90 kirjoitti:no melkoisia riskejä otatte... itsellä ei kävisi edes mielessä ylittää noita virallisia vaihtovälejä oli kyseessä sitten kilometrit taikka ikä..
ei voi sanoo etteikö ois ollut joka aamu ennen töihin lähtöä itsellänikin epävarma tunne..
90 kirjoitti:no melkoisia riskejä otatte... itsellä ei kävisi edes mielessä ylittää noita virallisia vaihtovälejä oli kyseessä sitten kilometrit taikka ikä..
Myyntimiesten puhetta. Kyllä hihnan pitää kestää vähintään 30 tkm. Jos ei kestä niin viedään tattarinsuolle paalattavaksi koko roska ja kirotaan makaroonien tekeleet.
Omaa tyhmyyttähän toi on sen kyllä myönnän, riskinotto kostautui.
Viime vuoden ajan oon kyllä ajellu varovaisesti, ei turhia kaasutteluja yms jos se nyt siihen olisi vaikuttanut...
Mutta ton verran kesti mulla. Olin jo hintoja vertaillut ja päättänyt mihin oli tarkoitus viedä hihnanvaihtoon. Aika oli tarkoitus varata samalla viikolla kun vahinko kävi, et aika tiukille veti...
Mutta aika tarkka haarukka toi 60tkm/3v näyttää olevan, sen tästä ainakin "oppi"... Hah.
Ottaa vaan päähän että just pari viikkoa aikasemmin vaihdoin uudet öljyt koneeseen ja ihan turhaan....
Oiva kirjoitti:Noniin eli nyt kun järkytyksestä on vähän toivuttu niin kirjottelen tännekin eli hihnahan siitä oli menny poikki. Aika pahat vauriot koneessa ja Laaksteenilla arvioi jotain 2300e hinnaksi...
Oli tosiaan nopeesti mennyt rikki, kerran annoin kaasua ja siinä pamahtanut. Jännintä ettei edellisenä päivänä antanut mitään merkkejä tulevasta. Ihan normaalisti toimi kun laitoin auton parkkiin.
Delta-autossa vaihdettu hihna vähän alle 3 vuotta sitten mutta ajettu joku vajaa 70tkm. Eli ei taida apuja saada tohon hommaan mistään suunnasta?
Taitaa olla ne kilometrit, jotka ratkaisevat. Itse ajelin 145 1.4 twin sparkilla 5 vuotta ja 50 tuhatta kilometriä. Tosin ilman kylmäkäynnistyksiä. Vaihdettaessa hihna oli vielä moitteettomassa kunnossa.
^ Voipi tosiaan olla että kilometrit sitten loppupeleissä ratkaisee enemmän. En enää muista omia lukuja, mutta vuosien mukaan vaihdettiin reilusti vajailla km lukemilla ja hihna näytti uudelta. Ei pykimiä, rispaantumista, puuttuvia muruja tms. Materiaali tietty heikkenee joka tapauksessa.
Oma perse ei joka tapauksessa kestä ylityksiä ja vaihdan jatkossakin mieluummin aavistuksen ennen kuin jälkeen.