Lämppärin moottorin hurina 155:ssa

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Poderoso
Viestit: 70
Liittynyt: 16 Huhti 2008, 18:46
Paikkakunta: Turku

Lämppärin moottorin hurina 155:ssa

Viesti Kirjoittaja Poderoso »

Nyt on tuossa tessussa alkanut kuulumaan selkeää ja melko kovaäänistä hurisevaa ääntä lämppärin moottorista. Se kuulostaa tasaiselta "hurrurrurrurrurr..." ääneltä ja se kuuluu parhaiten kun lämppäri asetetaan 2- tai 3-asentoon. Ykkösellä on hyvin vaimeaa ja nelosella puhaltaa niin kovaa ettei sitä enää kuule ja nollalle laitettaessa vaimenee muutamassa sekunnissa olemattomiin ja sitten loppuu kun moottorikin pysähtyy.

Onko merkki siitä, että kannattaisi lähteä etsimään uutta moottoria vai onko asialle tehtävissä jotain muuta? Moottori puhaltaa vielä ihan hyvin ilmaa joten ei siinä sinänsä mitään mutta kyllä se jatkuva hurina hieman ärsyttävältä kuulostaa :-D

Avatar
VMTD
Viestit: 3178
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Olisiko mahdollisesti jotain ylimääräistä sielä puhaltimen siivikossa, joka saisi tuon hurinan aikaiseksi. Puhaltimeen pääsee käsiksi apumiehen jalkatilasta, eikä ole kovin vaikea ottaa pois ja tutkia asia.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Yleensä sieltä löytyy joku kuiva lehti mikä saa lakselin epätasapainoon, jos olet nopea, kerkeet ottamaan ylimääräset lroskat pois ennen kuin se puhallin aksli/laakeri vaurioittuu
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Poderoso
Viestit: 70
Liittynyt: 16 Huhti 2008, 18:46
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Poderoso »

VMTD kirjoitti:Olisiko mahdollisesti jotain ylimääräistä sielä puhaltimen siivikossa, joka saisi tuon hurinan aikaiseksi. Puhaltimeen pääsee käsiksi apumiehen jalkatilasta, eikä ole kovin vaikea ottaa pois ja tutkia asia.
Ei kai siinä muu auta kuin tarkistaa asia... Ihan vain selventääkseni tässä vielä pieni ääninäyte hurinasta:

http://napiform.org/~jacko/heaterfan.mp3

Ääni siis muuttuu jos tuulettimen koteloa hieman iskee kämmenellä. Saako tuulettimen muuten irti poistamatta hansikaslokeroa?

Avatar
VMTD
Viestit: 3178
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Jollen ihan väärin muista, niin puhaltimen kotelo näkyy kun katsoo ylöspäin kuljettajan jalkatilan etuosasta. Olisiko muutamalla ruuvilla kiinni tai sitten kääntämällä jompaan kumpaan suuntaan ja vetämällä alaspäin. Ensin johtoliitin irti. Onko siinä joku suojamuovi edessä sitä en muista. Etsivä löytää. Hanskalokeroa ei tarvitse poistaa.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Moottori on pelkääjän jalkatilassa hyvin esillä. Muistaakseni irtoaa ihan avaamalla yhden ruuvin ja sitten koko moottoria käännetään muutama kymmentä astetta ja se on siinä.

Vastaa Viestiin