ABS merkkivalon toiminta (164 V6)
Valvoja: Moderators
ABS merkkivalon toiminta (164 V6)
Kuuluukohan ABS:n merkkivalon palaa samaan aikaan mittariston valorivin kanssa, kun laittaa virrat päälle? Tai kuuluisiko syttyä test napista?
ABS:it oli kytketty pois, kun auton ostin muutama viikko sitten. Tästä oli oikein maahantuojan paperi tallessa, eli ilmeisesti pitäisi kelvata katsastuksessa ilman ABS:iakin.
Ajattelin kuitenkin laittaa ABS:t toimimaan, kun kerran sellaiset on.
Kun johtoja tutkin, niin ainakin nelinapainen liitin oli irroitettu oikean puolen ilmanvaihtosuuttimen alta. Sen kun laittoi kiinni, niin alkoi samalla suunnalla oleva rele äänestä päätellen toimimaan kun virrat laittaa päälle. Mutta ABS merkkivalo ei ole välähtänytkään. Mittariston otin irti, ja lamppu toimii kun liittimelle syöttää sähköä oikeisiin nastoihin.
Varsinaisten jarrujen testaus on hankalaa kun autossa ei ole vielä kilpiä, mutta jos saisi ensin edes valon näyttämään oikein..
ABS:it oli kytketty pois, kun auton ostin muutama viikko sitten. Tästä oli oikein maahantuojan paperi tallessa, eli ilmeisesti pitäisi kelvata katsastuksessa ilman ABS:iakin.
Ajattelin kuitenkin laittaa ABS:t toimimaan, kun kerran sellaiset on.
Kun johtoja tutkin, niin ainakin nelinapainen liitin oli irroitettu oikean puolen ilmanvaihtosuuttimen alta. Sen kun laittoi kiinni, niin alkoi samalla suunnalla oleva rele äänestä päätellen toimimaan kun virrat laittaa päälle. Mutta ABS merkkivalo ei ole välähtänytkään. Mittariston otin irti, ja lamppu toimii kun liittimelle syöttää sähköä oikeisiin nastoihin.
Varsinaisten jarrujen testaus on hankalaa kun autossa ei ole vielä kilpiä, mutta jos saisi ensin edes valon näyttämään oikein..
Kun väännät virrat päälle, palaa ABS:n merkkivalo siinä missä muutkin hetken aikaa, sama testinapista. Paitsi jos auto käy ja painat testinappia, silloin ABS:n merkkivalo ei syty.
Hanskalokeron alla muistaakseni on ABS:n rele, jos se napsuu niin sulake lienee ok. Aivopurkki ABS:lle taitaa olla keskikonsolin sisällä, olisko sieltä piuha(t) irti?
Tossa aiheesta lisää (toimii IE:llä)
http://www.shorey.net/CarDisc/164/4/11/page1014.html
Hanskalokeron alla muistaakseni on ABS:n rele, jos se napsuu niin sulake lienee ok. Aivopurkki ABS:lle taitaa olla keskikonsolin sisällä, olisko sieltä piuha(t) irti?
Tossa aiheesta lisää (toimii IE:llä)
http://www.shorey.net/CarDisc/164/4/11/page1014.html
ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16
Hyvähän se on viisastella kun itsellä on saman ikäinen jossa ABSit on kytketty toimimaan. Viime aikoina on aika ajoin, lähinnä kosteilla keleillä, ABS:n merkkivalo esitellyt itseään, eli aiheeseen on tullut jo tutustuttua etukäteen.
Pidähän ajantasalla miten homman kanssa käy. Mistä muuten tilasit "aivot" ja mihin hintaan, jos kärsii kysyä?
Pidähän ajantasalla miten homman kanssa käy. Mistä muuten tilasit "aivot" ja mihin hintaan, jos kärsii kysyä?
ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16
- ärrä
- Viestit: 751
- Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
- Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Tarkistapa, että johdot anturilta iskarin alueella ovat ehjät. Mulla yks pirun autokorjaamo vaihtoi takaiskarit ja asenti ABS-piuhat väärältä puolelta iskaria. Seurauksena 2 kk päästä kerran viikossa kostealla vilkautteli merkkivaloja ja 2 kk siitä valo alkoi palamaan jatkuvasti. Syynä oli iskariin hankautuneet piuhatNelli kirjoitti:Hyvähän se on viisastella kun itsellä on saman ikäinen jossa ABSit on kytketty toimimaan. Viime aikoina on aika ajoin, lähinnä kosteilla keleillä, ABS:n merkkivalo esitellyt itseään, eli aiheeseen on tullut jo tutustuttua etukäteen.

Ostin laatikon Saksan ebaystä purkuosana, maksoi postikuluineen alle 30 euroa. Ostin tänään, saa nähdä koska tulee..
Onkohan tuossa ABS systeemissä jotain mitä kannattaisi tarkastaa ennen uuden boksin kytkemistä? Mikä tuon voisi kärväyttää? Mittasin eilen anturit, ja näytti ainakin paikallaan ollessaan oikein, eli n. 1kOhm. Eikä varmasti rikkinäinen anturi tuota boksia hajoittaisikkaan.
Onkohan tuolla hydrauliikkayksikön puolella jotain, mitä kannattaisi katsoa? Täältä jostain viestiketjusta luin, että moottori lähtisi irti. Kannattaisikohan koittaa purkaa ja tutkia, vai onkohan tuo aivolaatikko voinut itsestään kärytä ilman muuta vikaa?
Onkohan tuossa ABS systeemissä jotain mitä kannattaisi tarkastaa ennen uuden boksin kytkemistä? Mikä tuon voisi kärväyttää? Mittasin eilen anturit, ja näytti ainakin paikallaan ollessaan oikein, eli n. 1kOhm. Eikä varmasti rikkinäinen anturi tuota boksia hajoittaisikkaan.
Onkohan tuolla hydrauliikkayksikön puolella jotain, mitä kannattaisi katsoa? Täältä jostain viestiketjusta luin, että moottori lähtisi irti. Kannattaisikohan koittaa purkaa ja tutkia, vai onkohan tuo aivolaatikko voinut itsestään kärytä ilman muuta vikaa?
Kiitos ärrä. Pitää jossain vaiheessa tarkistaa. Ensimmäiset vilaukset tuli iskari/jousiremontin jälkeen. Nyt kun etujarrut meni vaihtoon alkuvuodesta, on alkanut vilkutella useammin. Anturit näytti olevan sen verran hintavia että ei viitsi ihan huvikseen vaihdella 

ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16
Oikealta puolelta siihen pääsee käsiksi.
Itse irrotin keskikonsolin kaksi kiinnitysruuvia takatuhkakupin alta, vedin konsolia vähän taaksepäin, ja sain kammettua huopapintaisen repsikan jalkatilan sivupaneelin irti. Sen takana näkyykin heti, aika lähellä tulipeltiä. On muuten yllättävän iso laatikko..
Itse irrotin keskikonsolin kaksi kiinnitysruuvia takatuhkakupin alta, vedin konsolia vähän taaksepäin, ja sain kammettua huopapintaisen repsikan jalkatilan sivupaneelin irti. Sen takana näkyykin heti, aika lähellä tulipeltiä. On muuten yllättävän iso laatikko..
Jatkan nyt samaan ketjuun kun samasta aiheesta on kyse. Muistan joskus lukeneeni että anturit pystyy mittaamaan että onko ne ihan järjissään vai nou.
Nyt kun joku osais vielä kertoa että miten mittaus tapahtuu, ja minkälaisia arvoja mittarin pitäis näyttää.
Nyt kun joku osais vielä kertoa että miten mittaus tapahtuu, ja minkälaisia arvoja mittarin pitäis näyttää.
ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16
Yleismittarilla pystyy mittaamaan ainakin resistanssin joka pitäisi olla 1 kohm luokkaa.
Ilmeisesti AC jännitemittauksella rengasta pyörittäessä pitäisi myös näyttää jotain jännitearvoa (samaa kaikilta antureilta samalla kierrosnopeudella). Tuohon hommaan tietysti oskilloskooppi olisi luotettavin mittaväline.
Jälkimmäistä en ole vielä itse koittanut, mutta jos ei omat ABS:t ohjausboksin vaihdolla (joka ei ole vielä tullut..) tokene, niin joutuu alkaa mittailemaan.
Ilmeisesti AC jännitemittauksella rengasta pyörittäessä pitäisi myös näyttää jotain jännitearvoa (samaa kaikilta antureilta samalla kierrosnopeudella). Tuohon hommaan tietysti oskilloskooppi olisi luotettavin mittaväline.
Jälkimmäistä en ole vielä itse koittanut, mutta jos ei omat ABS:t ohjausboksin vaihdolla (joka ei ole vielä tullut..) tokene, niin joutuu alkaa mittailemaan.
- ärrä
- Viestit: 751
- Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
- Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Löysin kaksi laatikkoa: 0261200661 ja 605774380, mutta kumpikaan ei taida olla ABS-boksi?SiK kirjoitti:Oikealta puolelta siihen pääsee käsiksi.
Itse irrotin keskikonsolin kaksi kiinnitysruuvia takatuhkakupin alta, vedin konsolia vähän taaksepäin, ja sain kammettua huopapintaisen repsikan jalkatilan sivupaneelin irti. Sen takana näkyykin heti, aika lähellä tulipeltiä. On muuten yllättävän iso laatikko..
Näyttäis olevan sitten integroitu tuohon hydraulipumppuun (0265204005), jos en ihan väärässä ole.
Pieni googletus noille boksin numeroille antaa tuloksen että 0261200661 olis moottorin ohjausyksikkö ja 605774380 airbagin purkki.
Jos tulkkasin Eperiä oikein, uudemmissa malleissa ABS:n aivot olis tosiaan sen hydraulisen pömpelin kanssa samassa.
Jos tulkkasin Eperiä oikein, uudemmissa malleissa ABS:n aivot olis tosiaan sen hydraulisen pömpelin kanssa samassa.
ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16
Jos valo syttyy vasta vauhdissa, niin sen luulisi johtuvan heikosta signaalin laadusta. Anturit varmasti itsessään on ehjiä (rikkinäinen anturihan sytyttäisi käsittääkseni valon jo paikallaan ollessa). Anturin ja vetoakselissa olevan kiekon putsaamisen luulisi auttavan.
Viikonloppuna kun vaihdoin toisen vetoakselin suojakumin putsasin samalla sen puolen ABS anturin ja vastakappaleen. Vaikutti aika likaa keräävältä paikalta.
Eilen tuli aivoboksikin postissa, täytyy vielä mitata hydrauliikkayksikköä ennen kun laittaa boksin kiinni.
Ensimmäisestä kaksi viikkoa sitten ostetusta boksista ei ole vielä kuulunut mitään, sunnuntaina ostin toisen Saksan ebaystä, ja se tuli kolmessa päivässä. Viikonloppuna sitten näkee miten alkaa toimimaan vai alkaako.
Viikonloppuna kun vaihdoin toisen vetoakselin suojakumin putsasin samalla sen puolen ABS anturin ja vastakappaleen. Vaikutti aika likaa keräävältä paikalta.
Eilen tuli aivoboksikin postissa, täytyy vielä mitata hydrauliikkayksikköä ennen kun laittaa boksin kiinni.
Ensimmäisestä kaksi viikkoa sitten ostetusta boksista ei ole vielä kuulunut mitään, sunnuntaina ostin toisen Saksan ebaystä, ja se tuli kolmessa päivässä. Viikonloppuna sitten näkee miten alkaa toimimaan vai alkaako.
Eilen tuli toinenkin aivolaatikko, eli nyt on sitten yksi varallakin. Laitoin toisen uuden boksin kiinni, ja valo syttyi hienosti kun laittoi virrat päälle. Huono puoli vaan ettei se sammunut.
Avasin hydrauliikkayksikön kannen, ja siellä näytti kaksi releen kantaa olevan tyhjänä. Niissä varmaan kuuluisi releet kuitenkin olla. Ilmeisesti nuo on ihan vakiotavaraa, eli löytynee varaosaliikkeestä/biltemasta? Toinen näytti olevan viisinapainen.

Avasin hydrauliikkayksikön kannen, ja siellä näytti kaksi releen kantaa olevan tyhjänä. Niissä varmaan kuuluisi releet kuitenkin olla. Ilmeisesti nuo on ihan vakiotavaraa, eli löytynee varaosaliikkeestä/biltemasta? Toinen näytti olevan viisinapainen.

Mulla sammuu merkkivalot "vaiheittain", ABS:n valo viimeisenä ja se ei ole kyllä vilkahdellut. Mutta jos se pysyy sammuksissa kun pääset ajamaan niin en välttämättä olisi kovin huolissani.
Tää pitäis varmaan olla tuolla mystisissä sähkövioissa, mutta viimeisen kahden viikon aikana ei ole ABS:n vikaa näkyny
Tää pitäis varmaan olla tuolla mystisissä sähkövioissa, mutta viimeisen kahden viikon aikana ei ole ABS:n vikaa näkyny

ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16
- Ricambi
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
- Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99.... - Paikkakunta: Tampere
Ei taida riittää poikkaista piuha, meille katsastussetä sanoi että kaikki ABS vermeet pitäisi poistaa, anturat vetoakselit yms. tämä kyllä vm.1987 164 TS:ssä jossa ABS oli lisävarusteena, onneksi saatiin pelittämään, mulla löytyy yksi käytetty ABS yksikkö mutta juuri tähän vanhempaan 164:en malliin.
Onkohan tuo kuinka kiinni sedästä? Kyllä mulla tuli leima, vaikka absit on, muttei toimi.Ricambi kirjoitti:Ei taida riittää poikkaista piuha, meille katsastussetä sanoi että kaikki ABS vermeet pitäisi poistaa, anturat vetoakselit yms. tämä kyllä vm.1987 164 TS:ssä jossa ABS oli lisävarusteena, onneksi saatiin pelittämään, mulla löytyy yksi käytetty ABS yksikkö mutta juuri tähän vanhempaan 164:en malliin.
I do my loving in the winter.
- ärrä
- Viestit: 751
- Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
- Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Nyt kun on käytössä kaksi ABS-pumppuyksikköä, niin irrotin toisesta elektronisen ohjausyksikön ja kiinnitin toiseen pumppuun. Ei auttanut. Lisäksi näissä pumpuissa on erinumeroiset ohjainyksiköt, mutta pumpun pääkoodi on sama. Toinen on vuoden uudemmasta samanlaisesta 164:stä. Huh, onkohan tuolla ohjainyksikkönumerolla merkitystä 
ABS:n vikapaikan voi saada selville T8-diagnostiikkaliittimen kautta maadoittamalla vaaleansinisen johdon C. ABS-merkkivalo vilkuttaa sitten kaksi numeroa, kun sytytysvirta laitetaan päälle. Mutta missä on tämä liitin?

ABS:n vikapaikan voi saada selville T8-diagnostiikkaliittimen kautta maadoittamalla vaaleansinisen johdon C. ABS-merkkivalo vilkuttaa sitten kaksi numeroa, kun sytytysvirta laitetaan päälle. Mutta missä on tämä liitin?
- ärrä
- Viestit: 751
- Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
- Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Sain tiedon, missä kolmijohtoinen vikakoodiliitin on. Se on kuskin puoleisen ajovalon takana olevassa releboksissa. Kytkin reunimmaisen keskimmäiseen, eli sinisen johdon mustaan, ja sain koodin 35. Eli pumppu on hajalla tai sen rele.
ABS-valon vilkkumiset virran päälle asettamisen jälkeen:
12 = aloitus / lopetus
(tämä toistuu kolme kertaa, yksi välähdys, tauko, kaksi välähdystä)
Sen jälkeen seuraa vikakoodi vastaavalla tavalla:
16 = hydrauliyksikön magneettiventtiili , vasen etu - resistanssi / johdotukset
17 = sama mutta oikea puoli
19 = järjestelmärele - johdotukset
25 = pyörän nopeustunnistimen kehä - virheellinen hammasluku
26 = hydrauliyksikön magneettiventtiili , vasen taka - resistanssi / johdotukset
27 = sama mutta oikea puoli
35 = pumppumoottori / moottorin rele
37 = jarrupolkimen asentokytkin / johdotukset
39 = pyörän nopeustunnistin vasen etu - ilmaväli / johdotukset
41 = pyörän nopeustunnistin vasen etu - johdotukset
42 = pyörän nopeustunnistin oikea etu - ilmaväli / johdotukset
43 = pyörän nopeustunnistin oikea etu - johdotukset
44 = pyörän nopeustunnistin vasen taka - ilmaväli / johdotukset
45 = pyörän nopeustunnistin vasen taka- johdotukset
46 = pyörän nopeustunnistin oikea taka - ilmaväli / johdotukset
47 = pyörän nopeustunnistin oikea taka / johdotukset
48 = syöttöjännite matala - akun johdotukset
55 = elektroninen ohjausyksikkö - vaihda ecu
56 = diagnoosivirhe
ABS-valon vilkkumiset virran päälle asettamisen jälkeen:
12 = aloitus / lopetus
(tämä toistuu kolme kertaa, yksi välähdys, tauko, kaksi välähdystä)
Sen jälkeen seuraa vikakoodi vastaavalla tavalla:
16 = hydrauliyksikön magneettiventtiili , vasen etu - resistanssi / johdotukset
17 = sama mutta oikea puoli
19 = järjestelmärele - johdotukset
25 = pyörän nopeustunnistimen kehä - virheellinen hammasluku
26 = hydrauliyksikön magneettiventtiili , vasen taka - resistanssi / johdotukset
27 = sama mutta oikea puoli
35 = pumppumoottori / moottorin rele
37 = jarrupolkimen asentokytkin / johdotukset
39 = pyörän nopeustunnistin vasen etu - ilmaväli / johdotukset
41 = pyörän nopeustunnistin vasen etu - johdotukset
42 = pyörän nopeustunnistin oikea etu - ilmaväli / johdotukset
43 = pyörän nopeustunnistin oikea etu - johdotukset
44 = pyörän nopeustunnistin vasen taka - ilmaväli / johdotukset
45 = pyörän nopeustunnistin vasen taka- johdotukset
46 = pyörän nopeustunnistin oikea taka - ilmaväli / johdotukset
47 = pyörän nopeustunnistin oikea taka / johdotukset
48 = syöttöjännite matala - akun johdotukset
55 = elektroninen ohjausyksikkö - vaihda ecu
56 = diagnoosivirhe
On muuten pakko jatkaa tähän ketjuun. Oma ABS-vika korjaantui toistaiseksi.
Nostin oikean takapyörän (vika paikallistui sinne) ja heiluttelin, että onhan pyöränlaakeri ok, no olihan se. Anturin johto oli myös ok. Seuraava ajatus oli saada jarrulevy irti, eli satula pois. Käsijarru päätti jumittaa, vasaralla vaan satulan kylkeen. Jarrut irtosivat ja seuraavaksi huomaan että minulla ei työkaluja joilla saa satulan irti, ja vettäkin alkoi sataa. Pyörä paikalleen ja kotiin kuivattelemaan.
Seuraavana päivänä lähdin töihin ja vika oli mennyt rikki
Nostin oikean takapyörän (vika paikallistui sinne) ja heiluttelin, että onhan pyöränlaakeri ok, no olihan se. Anturin johto oli myös ok. Seuraava ajatus oli saada jarrulevy irti, eli satula pois. Käsijarru päätti jumittaa, vasaralla vaan satulan kylkeen. Jarrut irtosivat ja seuraavaksi huomaan että minulla ei työkaluja joilla saa satulan irti, ja vettäkin alkoi sataa. Pyörä paikalleen ja kotiin kuivattelemaan.
Seuraavana päivänä lähdin töihin ja vika oli mennyt rikki

ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16
anturilla ja/tai hammaskehässä navassa oli magneettista roskaa joka rapisi pois kun naputtelit satulaa...Seuraavana päivänä lähdin töihin ja vika oli mennyt rikki

OT:
Joissain vanhemmissa BMW moottoripyörissä joissa on abs jarrut, tulee työkalusarjan mukana muovinen rakotulkki jolla abs anturin välin kehään voi tarkastaa.
Sitä vähän epäiltiin todelliseksi syyksi. Tai sitten "makarooni" tajus että nyt se hermostu ja korjaantui omia aikojaan
Olin joka tapauksessa kovin tyytyväinen tulokseen.
Enkä mä mitään naputellu vaan hakkasin ihan kunnolla

Olin joka tapauksessa kovin tyytyväinen tulokseen.
Enkä mä mitään naputellu vaan hakkasin ihan kunnolla

ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16
Jatketaas tähän ketjuun 164:n abs ongelmista..
Eli tällä kertaa valo palaa niin kauan, kunnes koneen käynnistää. Sitten on sammuksissa niin kauan, kunnes lähtee liikkeelle. Eli viittaisi anturivikaan.
Mittasin antureilta tulevat signaalit liittimiltä. Kaikista tuli jotain, mutta aika eritasoista.
etu oikea
etu vasen
taka oikea
taka vasen
Onko tietoa mitä luokkaa jännitteen tarvisi olla? Noissa näytti vaihtelevan 30mV-800mV. Arvot on mitattu pyöräyttämällä pyörästä suunnilleen samalla nopeudella.
Mitenkäs tuollaisen anturin säätö onnistuu, vai onnistuuko ollenkaan? Varmaankin jännite suurenisi, jos anturia saisi lähemmäksi pyörivää hammaskehää. Ja jos kaikki anturit saisi näyttämään yhtä vahvaa signaalia, kuin vasen takapyörä tällähetkellä, niin luulisi ainakin toimivan.
Eli tällä kertaa valo palaa niin kauan, kunnes koneen käynnistää. Sitten on sammuksissa niin kauan, kunnes lähtee liikkeelle. Eli viittaisi anturivikaan.
Mittasin antureilta tulevat signaalit liittimiltä. Kaikista tuli jotain, mutta aika eritasoista.
etu oikea
etu vasen
taka oikea
taka vasen
Onko tietoa mitä luokkaa jännitteen tarvisi olla? Noissa näytti vaihtelevan 30mV-800mV. Arvot on mitattu pyöräyttämällä pyörästä suunnilleen samalla nopeudella.
Mitenkäs tuollaisen anturin säätö onnistuu, vai onnistuuko ollenkaan? Varmaankin jännite suurenisi, jos anturia saisi lähemmäksi pyörivää hammaskehää. Ja jos kaikki anturit saisi näyttämään yhtä vahvaa signaalia, kuin vasen takapyörä tällähetkellä, niin luulisi ainakin toimivan.
Pari ketjua lontoon kielellä joista saattaa olla apua.
http://www.alfabb.com/bb/forums/164-168 ... 4-abs.html
http://www.alfabb.com/bb/forums/164-168 ... gging.html
http://www.alfabb.com/bb/forums/164-168 ... 4-abs.html
http://www.alfabb.com/bb/forums/164-168 ... gging.html
ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Tuo etuoikea ainakin näyttäisi olevan särki, siinä on taajuus niin suuri ja amplitudi niin pieni verrattuna muihin tökkeleihin. Eli signaaliin tulee vain jotain suttua.
Noita ei mielestäni oikein pysty säätämään, anturit on työnnetty läpi rautaisesta korvakkeesta joka on muistaakseni kiinteä osa pyörännapaa. Sen sijaan antureiden magneettiset kärjet voi kyllä putsata, niihin kun kertyy aikaa myöten rautahilettä.
Noita ei mielestäni oikein pysty säätämään, anturit on työnnetty läpi rautaisesta korvakkeesta joka on muistaakseni kiinteä osa pyörännapaa. Sen sijaan antureiden magneettiset kärjet voi kyllä putsata, niihin kun kertyy aikaa myöten rautahilettä.
- Epäkelpokeräilijä -
Olen käsittänyt, että ainakin näissä vanhemman mallisissa abs systeemeissä pumppu tarkastettaisiin heti kun laittaa virrat päälle. Mutta en silti senkään kunnosta takuuseen mene..
Irrotin edestä vasemmalta anturin, joka lähti yllättävän helposti. Onkohan tuosta muovit kadonnut johonkin, kun jostain luin että anturi (pinta) olisi muovia. Tuo oli tuollainen rypistynyt peltikannu.
Aloin jo kallistua sen puoleen että hakisi Deltasta lapun, jossa kerrottaisiin abs:it poiskytketyiksi. Tuntuu senverran vikaiselta systemiltä.
edit.
Tuo oikean etupyörän suurempi taajuus johtunee siitä, että sitä joutui pyörittämään vähän kovempaa että sai mitään käppyrää näkyviin. Mutta viallinen se varmasti on. Ja luultavasti vasenkin edessä.
Irrotin edestä vasemmalta anturin, joka lähti yllättävän helposti. Onkohan tuosta muovit kadonnut johonkin, kun jostain luin että anturi (pinta) olisi muovia. Tuo oli tuollainen rypistynyt peltikannu.
Aloin jo kallistua sen puoleen että hakisi Deltasta lapun, jossa kerrottaisiin abs:it poiskytketyiksi. Tuntuu senverran vikaiselta systemiltä.
edit.
Tuo oikean etupyörän suurempi taajuus johtunee siitä, että sitä joutui pyörittämään vähän kovempaa että sai mitään käppyrää näkyviin. Mutta viallinen se varmasti on. Ja luultavasti vasenkin edessä.
Täytyypä koittaa mitata tuosta oikean etupyörän anturista. Voisi hyvinkin olla oikosessa metallikuoreen, kun kuori on niin lommoinenkin.
Vasemman etupyörän anturin purin mielenkiinnosta. Sisältä löytyi käämilankaa kelattuna kestomagneettisydämen ympäri, niinkuin suunnilleen arvata saattoikin..
osittain purettu anturi
purettu anturi
Onkohan kenelläkään kokemusta tai hyvää arvausta mitä Deltalla kustantaisi ABS:ien poiskytkeminen ja todistuskuitti siitä? Edellisessä kuusnepassa tuollainen kuitti oli, ja muuta ei oltu tehty kuin otettu ABS:in rele ja sulake pois.
Vasemman etupyörän anturin purin mielenkiinnosta. Sisältä löytyi käämilankaa kelattuna kestomagneettisydämen ympäri, niinkuin suunnilleen arvata saattoikin..
osittain purettu anturi
purettu anturi
Onkohan kenelläkään kokemusta tai hyvää arvausta mitä Deltalla kustantaisi ABS:ien poiskytkeminen ja todistuskuitti siitä? Edellisessä kuusnepassa tuollainen kuitti oli, ja muuta ei oltu tehty kuin otettu ABS:in rele ja sulake pois.
Kävin tänään Deltassa kysymässä mitä kustantaa ABS:n poiskytkentä. Huollon myyjä ei osannut sanoa muuta kuin että 85 euroa/tunti on taksa. Korjaajakin kävi siinä juttelemassa myynnin puolella. Tuntui sen verran olevan pihalla, että voi olla että releen poistamiseen menisi useampi tunti.. Muutenkin oli aikas nihkeä asenne. Päätin olla kannattamatta tuollaista toimintaa.
Seuravaksi Bosch Car Serviceltä lupasi vielä samaksi päiväksi uuden anturin 160 euron kappalehintaan. Yli 300 euroa antureihin, joilla ei systeemiä edes aivan varmaksi saa toimimaan tuntui silti paljolta.
Seuraavaksi motonetin tarjontaa tutkimaan. VAG:in (esim. Audi A3) anturi oli halvin, 24.50 euroa. Sellainen hakuun. Näyttää tältä.
Sopi yllättäen heittämällä paikoilleen. anturi kiinni
Kohtalaisen nättiä signaalia näytti tulevan. Pientä säätöä ehkä kaipaa vielä.
Seuravaksi Bosch Car Serviceltä lupasi vielä samaksi päiväksi uuden anturin 160 euron kappalehintaan. Yli 300 euroa antureihin, joilla ei systeemiä edes aivan varmaksi saa toimimaan tuntui silti paljolta.
Seuraavaksi motonetin tarjontaa tutkimaan. VAG:in (esim. Audi A3) anturi oli halvin, 24.50 euroa. Sellainen hakuun. Näyttää tältä.
Sopi yllättäen heittämällä paikoilleen. anturi kiinni
Kohtalaisen nättiä signaalia näytti tulevan. Pientä säätöä ehkä kaipaa vielä.
- AlfaTom
- Viestit: 2735
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Varasin ajan Kouvolan Deltasta ja vein 164:n testeriin ABS-valon jatkuvan päälläolon takia.
Sieltä soitettiinkin parin tunnin kuluttua, vika on löytynyt.
Vikavalon sytyttäjäksi paljastui ABS-pumpun/yksikön sähköliittimen hapettuminen, liitin oli myös löysällä. Liitin kiinnitetty ja vikailmaisu poistui.
Joo tiedän, olisin voinut itsekin etsiä vian ja korjata sen ja säästää...
Sanotaanko nyt vaikka näin, ihan mukavuuttani en viitsinyt.
Mutta testeriohjelman hankinta on alkanut kiinnostaa sitäkin enemmän, jäisi turha pähkäily pois ja saastäisi aikaa sekä hermoja.
Ensiviikolla leimalle
Sieltä soitettiinkin parin tunnin kuluttua, vika on löytynyt.
Vikavalon sytyttäjäksi paljastui ABS-pumpun/yksikön sähköliittimen hapettuminen, liitin oli myös löysällä. Liitin kiinnitetty ja vikailmaisu poistui.
Joo tiedän, olisin voinut itsekin etsiä vian ja korjata sen ja säästää...
Sanotaanko nyt vaikka näin, ihan mukavuuttani en viitsinyt.
Mutta testeriohjelman hankinta on alkanut kiinnostaa sitäkin enemmän, jäisi turha pähkäily pois ja saastäisi aikaa sekä hermoja.
Ensiviikolla leimalle

Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III
La vita è
La vita è
^ Toivotaan että valo pysyy sammuksissa leimalle asti, sen verran luotettavilta nämä tuntuu..
Itsellä säädön jälkeen molemmista etupään VAG-antureista tuli hyvännäköistä signaalia:
oikea
vasen
Säädin anturin ja kehän välisen välyksen mahdollisimman pieneksi hiomalla alumiinia anturin kiinnitysruuvin ympäriltä.
Itsellä säädön jälkeen molemmista etupään VAG-antureista tuli hyvännäköistä signaalia:
oikea
vasen
Säädin anturin ja kehän välisen välyksen mahdollisimman pieneksi hiomalla alumiinia anturin kiinnitysruuvin ympäriltä.