
Olisi vaan pitänyt uskoa Silverinea ja jättää etupään Powerflexit laittamatta...
Valvoja: Moderators
Aamulla oli jo melkein kesäkeli, maa valkoisena suolastaJanne kirjoitti:Nyt kun teillä on siellä etelässäkin lunta, niin miltä ne ylivoimaiset kitkat nyt tuntuu? Jääkö parkkikselle kiinni? Pääseekö valoista liikkeelle?
Hymiö ihan siltä varalta että joku ottaa nämä kyselyt liian vakavasti
Ei voi valittaa, kyllä ne tuntuu toimivan ihan siedettävästi. Sivuttaispito ei ole yhtä hyvä kun nastoilla, vaan eihän se voikaan olla. Mutta olkoon alusta mikä vaan, niin piru kun on miellyttävän hiljaista autossa. Loppuviikosta täällä onkin jo taas mustaa maata tiedossa... Niin ja ne ylivoimaiset kitkat on minun tapauksessa Nokian R:t.Janne kirjoitti:Nyt kun teillä on siellä etelässäkin lunta, niin miltä ne ylivoimaiset kitkat nyt tuntuu?
Misukan X-Ice kitkat alla ja 195/olisko ollu 65 R15 kokoisena ei vetele urissa, on hiljaiset ja rumat. Pitoa on tarpeeksi, hillitseepä vähän kaasujalkaa. Ja onhan niillä kiva välillä heitellä kaarteissa pientä luisuakin.Janne kirjoitti:Nyt kun teillä on siellä etelässäkin lunta, niin miltä ne ylivoimaiset kitkat nyt tuntuu? Jääkö parkkikselle kiinni? Pääseekö valoista liikkeelle?
Hymiö ihan siltä varalta että joku ottaa nämä kyselyt liian vakavasti
Jatketaas tähän, nyt kun on ajettu siellä liukkaallakin, eli Carf:in talviharjoittelussa. Kitkakumi siis pitää yllättävän hyvin, jos alla on jotakin mihin lamellit voivat tarrata, eli edes nastojen karhentama jää. Jos ei ole sitäkään, eli peilijää, niin ei ole pitoakaan, ei sitten yhtään. Kaarteessa jatketaan liikejatkumon suuntaan ja jarrussa vauhti ei hiljene. Vetopitoa on kylläkin suhteessa enemmän, eli vauhtia saa aikaiseksi, varmaan kun on raskas keula ja paino etupyörillä.Monza kirjoitti:Muutama kilometri testiajoa eilisessä pöperökelissä conteilla:
ContiVikingContact 5 225/45-17 T
Toistaiseksi positiivinen yllätys noin leveästä ja matalasta kitkakumista. Toki ASR ja ABS auttaa, muuten en kitkoja olisi hommannutkaan.
No, tosi testi tulee sitten vasta jääkeleillä ...
Ei mitään ongelmiaJanne kirjoitti:Nyt kun teillä on siellä etelässäkin lunta, niin miltä ne ylivoimaiset kitkat nyt tuntuu? Jääkö parkkikselle kiinni? Pääseekö valoista liikkeelle?
Hymiö ihan siltä varalta että joku ottaa nämä kyselyt liian vakavasti
Silti paikallinen taksikuski kertoi että jotkut kolleegat ostaa syksyllä kitkat ja ajaa seuraavaan syksyyn...ja ostaa sitten seuraavat kitkat...jne-Tomi- kirjoitti:^ Itse en edes viitsi väittääKitkoilla ei todellakaan kannata ajaa kesällä, kuten Epezi tuossa jo perustelikin. Taisipa olla viime kesän rengastesteissä mukana pari kitkarengastakin ja ne kyllä haukuttiin aivan pystyyn, siis kesärengasominaisuuksiltaan. Vedellä lähtivät todella helposti luistamaan. Näkeehän sen pintakuvioitakin verrattessa, että kitkoista ei samanlaisia vesiuria löydy.
Itse, kun olen molempia reilusti kuluttanut ja nytkin on toisessa autossa nastat ja toisessa kitkat, on kyllä sanottava, että en minä ainakaan mitään muita asioita ole havainnut kuin melutason, jossa kitkarenkaat veisivät nastarenkaista voiton. Mitä muita asioita sinä olet huomannut?Epezi kirjoitti:Tänään oli ensimmäinen kerta kun oli kitkoilla oikeasti ongelmissa. Tampere Nokia motarilla ajoin 100km/h ja tuuli vei autoa kaistalta toiselle![]()
Silti kitkat vie vielä monessa asiassa voiton, joten ne tulee olemaan seuraavatkin renkaat.
Jos nastat irtoaa tuota vauhtia niin väitän että renkaassa on valmistusvirhe tai sitten kaasujalka on erityisen raskas ja säälimätön... normikäytössä missään nimessä ei mahdollistaensimmäisen 200km:n aikana kitkarenkaasta lähtee vain karvat ja nastarenkaasta nastat (tässä viittaan Nokian Hakka 4:siin).
Tästä asiasta on jo vanhaa tarinaa. Noiden kanssa kävi sellainen virhe että en sisäänajanut niitä.fahlsjy kirjoitti:Jos nastat irtoaa tuota vauhtia niin väitän että renkaassa on valmistusvirhe tai sitten kaasujalka on erityisen raskas ja säälimätön... normikäytössä missään nimessä ei mahdollista
...lopetetaan suolaus!jude kirjoitti:Helsingissä kun ajelee, niin talvinakeilla tulee vedettyä 80-90% ajosta kuivalla tai märällä asfaltilla. Silloin kitkat on aivan kunkut nastoihin verrattuna, vaikka onkin veltto ajotuntuma kesärinkuloihin verrattuna. Tuulilaseja menee sitten nastatyyppien takia 1/talvi, kun ajaa kehää edes-takas joka päivä. Kitkapakko kehä3:sen sisälle tai lopetetaan suolaus!