159 2,4jtdm kytkin
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 187
- Liittynyt: 28 Tammi 2009, 10:32
- Car(s): GTV6 -84
156 2,4jtd -05 - Paikkakunta: Seinäjoki
159 2,4jtdm kytkin
Onkos muilla ollut ongelmia tuon 159:n kytkimen kanssa? Nyt kun on ollut vähän kylmemmät kelit, päätti tuo kytkin ruveta sitten temppuilemaan: liikkeelle lähdettäessä huomasi että poljin jäi pohjaan vaikka jalan siitä nosti ja nousi sitten noin sekunnin viiveellä ylös. Elikkä kivasti luistatti.
Onni onnettomuudessa oli että olin juuri ajamassa autoa lohkolämmittimen asennukseen deltaan, että katsoivat samalla sen kytkimen sitten samantien. Oli kuulemma ollut kytkinnesteet aika mustanpuhuvaa tavaraa, joten vaihtoivat uuteen ja "toivoivat ettei olisi pahempaa". Toivotaan näin, meinasivat että voi olla että tuo nesteen laatu aiheutti tuon luistamisen kun näinkin kylmä on (-24 aamulla). Noh, takuuhan onneksi autossa on voimassa joten siinä mielessä ei hätää, mutta onhan tuo aika huolestuttavaa jos kytkin oikuttelee näinkin vähän ajetussa autossa (65tkm).
Onni onnettomuudessa oli että olin juuri ajamassa autoa lohkolämmittimen asennukseen deltaan, että katsoivat samalla sen kytkimen sitten samantien. Oli kuulemma ollut kytkinnesteet aika mustanpuhuvaa tavaraa, joten vaihtoivat uuteen ja "toivoivat ettei olisi pahempaa". Toivotaan näin, meinasivat että voi olla että tuo nesteen laatu aiheutti tuon luistamisen kun näinkin kylmä on (-24 aamulla). Noh, takuuhan onneksi autossa on voimassa joten siinä mielessä ei hätää, mutta onhan tuo aika huolestuttavaa jos kytkin oikuttelee näinkin vähän ajetussa autossa (65tkm).
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Meinasin jo kirjoittaa ennenkuin luin tarinan loppuun että nesteet vaihtoon.
Tosiaan jarru- ja kytkinnesteen vaihtovälinä suositellaan yleisesti 2vuotta. Kytkinnesteet tosin vaihdetaan yleensä vasta sillon kun kytkin alkaa reistailemaan.
Kolmessa vuodessa harvemmin kytkinnesteet menee vielä kuvailemaasi kuntoon
Tosiaan jarru- ja kytkinnesteen vaihtovälinä suositellaan yleisesti 2vuotta. Kytkinnesteet tosin vaihdetaan yleensä vasta sillon kun kytkin alkaa reistailemaan.
Kolmessa vuodessa harvemmin kytkinnesteet menee vielä kuvailemaasi kuntoon
- gtvaj
- Viestit: 1320
- Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
- Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
- Paikkakunta: Kangasala
Joskus 15 vuotta sitten ilmeni samaa vikaa eräässä mitsussa joka oli käytössä napapiirin tuntumassa. Nesteitä vaihdeltiin useampaankin otteeseen mutta ilmiö oli ja pysyi, kovemmilla pakkasilla, nesteen laatuakin muistaaksen vaihdettiin.
Voisikos se olla että nesteen kangistuessa systeemin jousien teho ei riitä palauttamaan poljinta ?
Voisikos se olla että nesteen kangistuessa systeemin jousien teho ei riitä palauttamaan poljinta ?
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi
- 155156
- Viestit: 1763
- Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
- Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: 159 2,4jtdm kytkin
Kun koeajoin 159:n pari talvea sitten, se teki juuri samaa eli kytkin jäi pohjaan ja palautui viiveellä. Koeajo taisi olla helmikuussa juuri kun ensimmäiset yksilöt olivat koeajossa.-TMP- kirjoitti:Onkos muilla ollut ongelmia tuon 159:n kytkimen kanssa? Nyt kun on ollut vähän kylmemmät kelit, päätti tuo kytkin ruveta sitten temppuilemaan: liikkeelle lähdettäessä huomasi että poljin jäi pohjaan vaikka jalan siitä nosti ja nousi sitten noin sekunnin viiveellä ylös. Elikkä kivasti luistatti.
-
- Viestit: 187
- Liittynyt: 28 Tammi 2009, 10:32
- Car(s): GTV6 -84
156 2,4jtd -05 - Paikkakunta: Seinäjoki
Doddi, nesteet vaihtui, ongelma hiukan helpotti mutta ei niinkuin pitäisi. Tuossa soittelin sitten Deltaan (josta olen nyt saanut muuten erittäin hyvää palvelua) ja sanoi että ei muutakun huoltoon, takuuseen menee. Juttelin parin asiasta tietävän kanssa niin meinasivat että kytkimen pääsylinterin tiiviste vika voisi tuollaista aiheuttaa? Katsotaan mitä pojat keksii autolle tehdä
Toinen ongelma ilmeni eilen (-18) kun lähdin töistä, niin turbo päätti lopettaa toimimasta, tehot katosi ja ahtopaineet näytti nollaa. Parin kilometrin päässä pysähdyin valoihin niin alkoi taas toimia niinkuin mitään ei olis ollutkaan? Toivottavasti nyt keksivät mikä tuossakin on, ei oo kivaa jäädä vanhoille golffeille lähdöissä
edit: ihme juttu nuo hymiöt, yritin tuossa siis sanoa että pakkasta oli miinus kahdeksantoista astetta enkä että pidin aurinkolaseja.
Toinen ongelma ilmeni eilen (-18) kun lähdin töistä, niin turbo päätti lopettaa toimimasta, tehot katosi ja ahtopaineet näytti nollaa. Parin kilometrin päässä pysähdyin valoihin niin alkoi taas toimia niinkuin mitään ei olis ollutkaan? Toivottavasti nyt keksivät mikä tuossakin on, ei oo kivaa jäädä vanhoille golffeille lähdöissä
edit: ihme juttu nuo hymiöt, yritin tuossa siis sanoa että pakkasta oli miinus kahdeksantoista astetta enkä että pidin aurinkolaseja.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
-
- Viestit: 187
- Liittynyt: 28 Tammi 2009, 10:32
- Car(s): GTV6 -84
156 2,4jtd -05 - Paikkakunta: Seinäjoki
Pitänee tämä tilanne tähänkin päivittää, elikkä kytkimeen vaihdettiin pääsylinteri ja nyt kaikki toimii siltä osin niinkuin pitääkin. Mutta mutta, tuosta turbon kiukuttelusta näyttää tulevan isompi ongelma. Nyt Sjoen deltassa vaihtoivat ilmamassamittarin joka testeriin ilmoitti olevansa rikki. Noh, toivoin että nyt kiihtyisi taas niinkun pitää mutta ei. Nyt sitten tilanne se että auto pitää viedä Tampereelle asti Deltaan huoltoon kun eivät vaan Seinäjoella osaa Tampereelle soiteltaessa meinasivat että tod. näk. turbosta erg-venttiili menossa tai jotain alipainejuttuja tai imusarja tukossa. Auto ei siis ota kierroksia kunnolla ennen 2500kierrosta, joskus ei senkään jälkeen. Katsotaan nyt sitten maanantaina ymmärtävätkö Tampereella sen päälle paremmin.-TMP- kirjoitti:Doddi, nesteet vaihtui, ongelma hiukan helpotti mutta ei niinkuin pitäisi. Tuossa soittelin sitten Deltaan (josta olen nyt saanut muuten erittäin hyvää palvelua) ja sanoi että ei muutakun huoltoon, takuuseen menee. Juttelin parin asiasta tietävän kanssa niin meinasivat että kytkimen pääsylinterin tiiviste vika voisi tuollaista aiheuttaa? Katsotaan mitä pojat keksii autolle tehdä
Toinen ongelma ilmeni eilen (-18) kun lähdin töistä, niin turbo päätti lopettaa toimimasta, tehot katosi ja ahtopaineet näytti nollaa. Parin kilometrin päässä pysähdyin valoihin niin alkoi taas toimia niinkuin mitään ei olis ollutkaan? Toivottavasti nyt keksivät mikä tuossakin on, ei oo kivaa jäädä vanhoille golffeille lähdöissä
Tutun tuntuinen ongelma, itsellä täsmälleen samankaltainen.
Tässä tapauksessa vika oli egr-venttiili, joka karstoittui jumiin,
eli kanavat täynnä kuonaa. Puhdistamisen jälkeen ilmeni, että pakokaasut olivat väkisin purkautuneet osittain sähköpään kautta ja siis venttiilin
sähköohjaus sökönä. Kannattaa ottaa egr ajoissa pöydälle vaikka 50-60tkm
välein ja putsata paska pois, niin homma toimii.
Tässä tapauksessa vika oli egr-venttiili, joka karstoittui jumiin,
eli kanavat täynnä kuonaa. Puhdistamisen jälkeen ilmeni, että pakokaasut olivat väkisin purkautuneet osittain sähköpään kautta ja siis venttiilin
sähköohjaus sökönä. Kannattaa ottaa egr ajoissa pöydälle vaikka 50-60tkm
välein ja putsata paska pois, niin homma toimii.
-
- Viestit: 187
- Liittynyt: 28 Tammi 2009, 10:32
- Car(s): GTV6 -84
156 2,4jtd -05 - Paikkakunta: Seinäjoki
Nonni, nyt on tämäkin tapaus kunnossa, egr-venttiili vaihdettiin ja taas lähtee paremmin kuin mummo makuulta! Takuun piikkiinhän tuo meni, eli hyvin menee Tosiaan tuo jumiin karstoittuminen oli mullakin tapahtunut, ja oli sitten vissiin samoin mennyt tuo sähköpää rikki. Ensi kerralla viisaampana. Tästähän tulee sitten melkein joka keväinen operaatio putsailla tuota venttiiliä näillä kilometreillä mitä omassa käytössä tuleepowerball kirjoitti:Tutun tuntuinen ongelma, itsellä täsmälleen samankaltainen.
Tässä tapauksessa vika oli egr-venttiili, joka karstoittui jumiin,
eli kanavat täynnä kuonaa. Puhdistamisen jälkeen ilmeni, että pakokaasut olivat väkisin purkautuneet osittain sähköpään kautta ja siis venttiilin
sähköohjaus sökönä. Kannattaa ottaa egr ajoissa pöydälle vaikka 50-60tkm
välein ja putsata paska pois, niin homma toimii.
-TMP- kirjoitti:Nonni, nyt on tämäkin tapaus kunnossa, egr-venttiili vaihdettiin ja taas lähtee paremmin kuin mummo makuulta! Takuun piikkiinhän tuo meni, eli hyvin menee Tosiaan tuo jumiin karstoittuminen oli mullakin tapahtunut, ja oli sitten vissiin samoin mennyt tuo sähköpää rikki. Ensi kerralla viisaampana. Tästähän tulee sitten melkein joka keväinen operaatio putsailla tuota venttiiliä näillä kilometreillä mitä omassa käytössä tuleepowerball kirjoitti:Tutun tuntuinen ongelma, itsellä täsmälleen samankaltainen.
Tässä tapauksessa vika oli egr-venttiili, joka karstoittui jumiin,
eli kanavat täynnä kuonaa. Puhdistamisen jälkeen ilmeni, että pakokaasut olivat väkisin purkautuneet osittain sähköpään kautta ja siis venttiilin
sähköohjaus sökönä. Kannattaa ottaa egr ajoissa pöydälle vaikka 50-60tkm
välein ja putsata paska pois, niin homma toimii.
Minulle väittivät tehneensä jonkun sellaisen muutoksen, että ei uusiudu enää.
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Re: 159 2,4jtdm kytkin
Vanhahko ketju, mutta otsikko on edelleen validi.
Viikonloppuna 2.4 jtdm kytkin ryhtyi pitämään rominaa poljinta hiukan painettaessa. Painelaakeria epäilin mutta pelkäsin vauhtipyörää. Videolta selviää.
Onko kenelläkään lainata erikoistyökalua asennukseen?
Oletteko vaihtaneet noita vauhtipyörän tai kytkimen kiinnityspultteja vai uutta lukitetta vaan?
https://youtu.be/5KaXVtipnTI
Viikonloppuna 2.4 jtdm kytkin ryhtyi pitämään rominaa poljinta hiukan painettaessa. Painelaakeria epäilin mutta pelkäsin vauhtipyörää. Videolta selviää.
Onko kenelläkään lainata erikoistyökalua asennukseen?
Oletteko vaihtaneet noita vauhtipyörän tai kytkimen kiinnityspultteja vai uutta lukitetta vaan?
https://youtu.be/5KaXVtipnTI
- kovan onnen soturi
- Viestit: 362
- Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06
Re: 159 2,4jtdm kytkin
Jos tarkotat sac- työkalua niin biltemasta sen saa satasella ja ebausta myös satasella mutta paremman.
Tuo videolla näkyvä asetelma on kai sasch?
Ainakin Volvon v70:iin asensin samanlaisen ja se oli tehtaalla resetoitu ja sen sai vetää vaan kehän pulteilla kiinni ja tuosta päältä pikkujousista voi tarkistaa onko se säilynyt nolla-asennossa.
Omaan bensa alfaan kun laitoin luk:n sac-kytkimen niin siinä paketissa taas oli nimenomaan mainittu että asetelma pitää painaa sac-työkalulla kasaan ennen kuin kehäpultit kiristää.
Tuo videolla näkyvä asetelma on kai sasch?
Ainakin Volvon v70:iin asensin samanlaisen ja se oli tehtaalla resetoitu ja sen sai vetää vaan kehän pulteilla kiinni ja tuosta päältä pikkujousista voi tarkistaa onko se säilynyt nolla-asennossa.
Omaan bensa alfaan kun laitoin luk:n sac-kytkimen niin siinä paketissa taas oli nimenomaan mainittu että asetelma pitää painaa sac-työkalulla kasaan ennen kuin kehäpultit kiristää.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 159 2,4jtdm kytkin
Hups.
Viimeksi muokannut Aquatica, 06 Heinä 2017, 12:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6 - Paikkakunta: Orimattila
Re: 159 2,4jtdm kytkin
^nyt tais Aqulla tulla vastaus väärään ketjuun.....
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 159 2,4jtdm kytkin
Ei suinkaan.... Puuh. Puhelimella hankalaa pistää oikeaan ketjuun...