Onhan noita renkaita tullut tuohon autoon muutaman kerran vaihdettua ja samalla ihmeteltyä nostopiteitä eli tunkin paikkaa auton alla - onko ketään muuta ihmetyttäny?
Tuntuu nimittäin kohtuu heiveröiseltä se kohta mihin ohjekirjan mukaan tunkki pitäis pistää eli olikose nyt 20 cm pyöränkotelon reunasta auton keskiosaan päin. Liekö siellä oikeasti mitään vahvistuksia pellin sisällä.
Etupäässähän on ne hallitunkin paikat siinä etupyörien takana. Mutta mistä takapäästä uskaltaa nostaa? Tähän mennessä olen aina käyttänyt alkuperäistä tunkkia ja nostanut siitä huoltokirjan näyttämästä paikasta eli n.20cm takapyörien edestä helman alta, jossa on jokin vahvistus.
Jarama kirjoitti:Etupäässähän on ne hallitunkin paikat siinä etupyörien takana. Mutta mistä takapäästä uskaltaa nostaa? Tähän mennessä olen aina käyttänyt alkuperäistä tunkkia ja nostanut siitä huoltokirjan näyttämästä paikasta eli n.20cm takapyörien edestä helman alta, jossa on jokin vahvistus.
Ja vain noista paikoista! Ei missään nimessä takapoikkipalkista, vaikka se houkuttelevalta tuntuisikin! Se on ALUMIINIA. Asiasta on kirjoiteltu ennenkin.
Mut jos haluun käyttää hallitunkkia takana niin voiko tuosta huoltokirjan mainitsemasta kohdasta nostaa myös hallitunkilla eli siitä helman takaa, jossa vahvistettu paikka on? Vai onko myös muita paikkoja?
Eilen vaihdoin kesäkumit ja nostin takapään pitkittäistukivarsien etupäästä, pitää vaan tunkki jossa on jonkin moinen "kuppi" ettei lipsahda. Laitoin kyllä pehmusteeksi jotain pehmeää muovia tms.
Minä olen nostanut hallitunkilla takaa noista ohjekirjan näyttämistä paikoista laittamalla sopivan puupalikan väliin (joku vaaksan pätkä kakkosnelosta jota hieman kavennettu). Onnistuu ihan hyvin.
Meidän neljäseiskassa on pohjassa ko. kohdassa jotkut muovikatteet joissa on nostokohdassa pyöreä aukko, joten paikka löytyy vielä helpommin. Sitä olen nostellut samalla metodilla, eli veistelin siihen sopivan pulikan väliin ja hallitunkilla ylös.
Antieko kirjoitti:Ja vain noista paikoista! Ei missään nimessä takapoikkipalkista, vaikka se houkuttelevalta tuntuisikin! Se on ALUMIINIA. Asiasta on kirjoiteltu ennenkin.
Niin on kirjoiteltu ja aina ilmoittautuu niitä, jotka suhtautuvat kriittisesti kirjoitettuun tekstiin ja tekevät toisin kuin ohjekirja neuvoo.
Omaa 156:sta on nostettu vain ja ainoastaan tuosta alumiinisesta takapalkista jo ainakin kuuden vuoden ajan. Tunkin ja palkin välissä on aina käytetty tarkoitusta varten kyhättyä vaneripalikkaa, jolloin tunkki ei rouhi alumiinia ja paine kohdistuu vähän suuremmalle alueelle. Kyllähän tuon palkin pitää muuten auton paino kestää...
Olen jo aiemminkin luvannut ilmoittaa, mikäli joku kerta saan tuon palkin poikki.
hagger16 kirjoitti:Kyllähän tuon palkin pitää muuten auton paino kestää...
En tiedä tarkalleen 156:n palkin rakennetta, mutta jos se on saman tapainen kuin 164:n niin ei se siihen auton kannatteluun osallistu. Jousien varassahan se auto on, eikä ne taida siihen palkkiin kiinnittyä. Mutkissa kohdistuvat sivuttaiset voimat se taas ainakin ottaa vastaan.
^Juu, kylläkin näin. Yritin vielä löytää kuvaa tuosta, mutta ei nyt löytynyt kuin 159:n..
Kyllähän tuolle ohjeelle tietty peruste löytyy. Alumiini ei siedä hirveästi vääntöä, mutta miten tarkasti tuo palkki on sitten mitoitettu?
Tämä ei siis ollut suositus, kunhan vaan totesin, ettei se nyt mahdotonkaan ole. Enkä varmasti olisi itse uskaltanut edes yrittää ellen olisi edelliseltä omistajalta "ohjeita" saanut ja ellei olisi ollut tarvetta saada molemmat pyörät kerralla ylös.
Antieko kirjoitti:Ja vain noista paikoista! Ei missään nimessä takapoikkipalkista, vaikka se houkuttelevalta tuntuisikin! Se on ALUMIINIA. Asiasta on kirjoiteltu ennenkin.
Niin on kirjoiteltu ja aina ilmoittautuu niitä, jotka suhtautuvat kriittisesti kirjoitettuun tekstiin ja tekevät toisin kuin ohjekirja neuvoo.
Omaa 156:sta on nostettu vain ja ainoastaan tuosta alumiinisesta takapalkista jo ainakin kuuden vuoden ajan. Tunkin ja palkin välissä on aina käytetty tarkoitusta varten kyhättyä vaneripalikkaa, jolloin tunkki ei rouhi alumiinia ja paine kohdistuu vähän suuremmalle alueelle. Kyllähän tuon palkin pitää muuten auton paino kestää...
Olen jo aiemminkin luvannut ilmoittaa, mikäli joku kerta saan tuon palkin poikki.
Kaikella ystävyydellä. Aina löytyy niitä, joiden pitää kaikkea kokeilla. Niinkuin esim. ryhmäseksiä tai kansantanhuja, niin miksei sitten nostaa alfan perää ylös alumiinisesta poikkipalkista.
Reiluuden nimissä on hyvä antaa seikkaperäiset ohjeet jotka toimivat aina. Toiset kun lukee vain "voi nostaa alumiinisesta palkista" eikä lisäpätkää "jos omistaa edellisen omistajan tekemät erikoisvaneripalikat ja laittaa ne oikein päin ja tunkkaa vielä mummolta perityllä tunkilla vasemmalla kädellä".
Tuosta apurungosta sen verran viel et olen samaa mieltä että pitäis kyllä auton takapään paino kestää. Itehän sain tuon kyllä hinatessa solmuun ja sitä oikoessa ja hitsatessa totesin ettei kovin laadukasta (kovaa) tavaraa ole.. mutta aion kyllä tulevaisuudessa varoa sitä...
No ei kai tuo yleensä mikään ongelma sinänsä ole nostaa tunkilla ihan siitä, mistä suunnittelija on ajatellutkin?
Sen sijaan joskus joutuu kyllä käyttämään mielikuvitusta, mihin saisi pukin tungettua... Oma hallitunkki alkaa olla jo sen verran "vanha ja väsynyt", ettei siihen voi luottaa edes renkaiden vaihdon aikaa, pitempikestoisesta syhräämisestä puhumattakaan.
'03 156:ssa nostopaikat on manuaalin mukaan helmassa, 40cm pyöränkaaresta keskemmäksi autoa. Sekä edessä, että takana. '99 156:ssa oli edessä nostopaikat hallinosturia varten (korvat vähän syvemmällä) ja takana sitten öhm, pitkittäisten varsien runkokiinnityksen kohdalta. Tosiaan tässä '03 versiossa tunkkikin, mikä mukana tulee, on selvästi erilainen vrt. '99:iin. Tässä tunkki on helmalle muotoiltu ihan...