Pallonivelen suojakumi
Valvoja: Moderators
Pallonivelen suojakumi
Moro,
kävinpä katsastamassa 156 Alfan ja setä huomasi, että kuskin puoleisen alapallon suojakumi on revennyt. Välystä ei nivelessä vielä ollut, joten leima tuli huomautuksen kanssa. Mutta jotain ensiapua tarttis tehdä, ei viitsisi ajaa niveltä paskaks ja vaihtaa vain sen takia koko alavartta.
Suojakumin voisi yrittää vaihtaa uuteen. Mitenhän se onnistuu, ala kiinnitys on näyttää ainakin prässätylle.
Plan B on liimata kumi ja varsinkin tähän kaipaisi vinkkiä lähinnä käytettvän liiman suhteen.
kävinpä katsastamassa 156 Alfan ja setä huomasi, että kuskin puoleisen alapallon suojakumi on revennyt. Välystä ei nivelessä vielä ollut, joten leima tuli huomautuksen kanssa. Mutta jotain ensiapua tarttis tehdä, ei viitsisi ajaa niveltä paskaks ja vaihtaa vain sen takia koko alavartta.
Suojakumin voisi yrittää vaihtaa uuteen. Mitenhän se onnistuu, ala kiinnitys on näyttää ainakin prässätylle.
Plan B on liimata kumi ja varsinkin tähän kaipaisi vinkkiä lähinnä käytettvän liiman suhteen.
- Dobber
- Viestit: 735
- Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
- Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
- Paikkakunta: Joensuu
Tekevälle sattuu ja tekemättömälle ei mittään!
Nyt tulisi kysymys nivelien suojakumeista onko varaosana esim. alapallonivelen suojakumia? Ei viitisi vaihtaa uutta tukivartta sen takia.
Vaihdoin juuri uudet alatukivarret ja siinä vaihdon temmellyksessä hieraisi johonkin terävään ja reikähän siihen tuli. Vai liekkö tuota huonoa saksalaista kumia? Väliaikaisesti korjattu liimasilikonimassalla voimalaitoksella käytämme kyseistä ainetta. Siinä on erinomainen kemikalien ym. aineiden kesto ja joustavaa tietty. Vetäisen sen verran runsaasti, että kietaisen vielä muovituksen päälle. Kestää varmasti kesä-ajan hyvin.
Nyt tulisi kysymys nivelien suojakumeista onko varaosana esim. alapallonivelen suojakumia? Ei viitisi vaihtaa uutta tukivartta sen takia.
Vaihdoin juuri uudet alatukivarret ja siinä vaihdon temmellyksessä hieraisi johonkin terävään ja reikähän siihen tuli. Vai liekkö tuota huonoa saksalaista kumia? Väliaikaisesti korjattu liimasilikonimassalla voimalaitoksella käytämme kyseistä ainetta. Siinä on erinomainen kemikalien ym. aineiden kesto ja joustavaa tietty. Vetäisen sen verran runsaasti, että kietaisen vielä muovituksen päälle. Kestää varmasti kesä-ajan hyvin.
Viimeksi muokannut Dobber, 02 Kesä 2006, 20:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Vaihdoin tuohon Italiasta tuotuun 75:n tuodessa raidetangon pään kun oli kumi kokonaan halki, vaikka itse pallo oli tiukka. No. Talvella vaihdoin yläpallon suojakumin kun oli reikä, pallo oli tiukka. Tänään vaihdoin toisen yläpallon suojakumin samasta syystä, itse pallo tiukka. Ja aloitin vaihtamaan alapallon suojakumia samasta syystä, itse pallo tiukka. Toisenkin puolen alapallossa on pikkunen reikä suojakumissa, mutta en ajatellut vaihtaa vielä. Siis kohta neljä pelkkää suojakumia suojakumia vaihdettu etupään palloihin, plus yksi raidepää kumin takia
Jos joku ajattelee miksen silti vaihda kokonaan uusia palloja, niin noilla alkuperäispalloilla on luultavasti vielä enemmän käyttöikää jäljellä kun motonetin 'paskoilla'. Ainakin ellei lisää ylimääräistä rasvaa niihin sisään.

Jos joku ajattelee miksen silti vaihda kokonaan uusia palloja, niin noilla alkuperäispalloilla on luultavasti vielä enemmän käyttöikää jäljellä kun motonetin 'paskoilla'. Ainakin ellei lisää ylimääräistä rasvaa niihin sisään.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER 

-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Pallonivelen suojakumi
Miten tuon suojakumin rautalangan saa siihen siististi takaisin?
Tuli palloniveltä rasvattua ja nyt tuo isompi rautalanka jää hieman löysäksi.
Tuli palloniveltä rasvattua ja nyt tuo isompi rautalanka jää hieman löysäksi.
-
- Viestit: 1132
- Liittynyt: 14 Helmi 2014, 21:51
- Car(s): Ex 156, 2.0 JTS ja 166 2,4 jtd, 159 sw 2,4 jtdm, 166 2,4 jtd 20v, 156 2,5 V6. Ajossa 159 sw 2,4 jtdm Q4 & 166 3.2 V6
- Paikkakunta: Orimattila
Re: Pallonivelen suojakumi
Mä onnistuin rikkomaan mollemmilta puolilta suojakumit ku irrotin tukivarret, olis kans kiva tietää et oisko jotain tehtävissä ennenku menee väljäks vai onko tukivarret laitettava vaihtoon??
Onnistuu!! Vai onnistuuko??
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Re: Pallonivelen suojakumi
Motonetissä on edelleen aika hyvä valikoima suojakumeja ainakin n.4e/kpl.
Ison rautalangan asennus on aika kinkkistä ja se tapahtuu siten että sitä venytetään ensin reuna paikoilleen ja sitten venytetään loput kieppi kerrallaan eli rautalankamuodossa. Pieniä pihtejä ja meisseliä voi olla hyvä käyttää apuna.
Ison rautalangan asennus on aika kinkkistä ja se tapahtuu siten että sitä venytetään ensin reuna paikoilleen ja sitten venytetään loput kieppi kerrallaan eli rautalankamuodossa. Pieniä pihtejä ja meisseliä voi olla hyvä käyttää apuna.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER 

- koltiainen
- Viestit: 718
- Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
- Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51 - Paikkakunta: Palokka
Re: Pallonivelen suojakumi
Käytitkö haarukaa avaamiseen, sillä saa lopullisesti tuhottua pallonivelet.EmmiMaria kirjoitti:Mä onnistuin rikkomaan mollemmilta puolilta suojakumit ku irrotin tukivarret, olis kans kiva tietää et oisko jotain tehtävissä ennenku menee väljäks vai onko tukivarret laitettava vaihtoon??
-
- Viestit: 1132
- Liittynyt: 14 Helmi 2014, 21:51
- Car(s): Ex 156, 2.0 JTS ja 166 2,4 jtd, 159 sw 2,4 jtdm, 166 2,4 jtd 20v, 156 2,5 V6. Ajossa 159 sw 2,4 jtdm Q4 & 166 3.2 V6
- Paikkakunta: Orimattila
Re: Pallonivelen suojakumi
^juu näin tein, piti perskule viel lämmittääkki ku oli aikas tiukas... en tee enää toiste näin
Onnistuu!! Vai onnistuuko??
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Pallonivelen suojakumi
Ne pallonivelet kannattaa irroittaa lyömällä lekalla siihen silmukkaan eri puolilta, jossain vaiheessa pomppaa pois.
Muotoilin rautalankaa uudelleen niin nyt tuntuisi että kumi pysyy paikallaan.
Muotoilin rautalankaa uudelleen niin nyt tuntuisi että kumi pysyy paikallaan.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Pallonivelen suojakumi
Se alapallo saattaa olla aikast hyvin jämähtänyt, kunnon työkalulla lähtee silti ja lämmittämättä eikä tartte moukaroida "silmukkaa" muodottomaksi. Tommonen haarukka on tosiaankin kuin sorkkarauta, tarkoitettu vain purkamiseen.
- koltiainen
- Viestit: 718
- Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
- Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51 - Paikkakunta: Palokka
Re: Pallonivelen suojakumi
Näin on, sain omastani ehjänä auki laakeriremontin yhteydessä.stoichiometric kirjoitti:Se alapallo saattaa olla aikast hyvin jämähtänyt, kunnon työkalulla lähtee silti ja lämmittämättä eikä tartte moukaroida "silmukkaa" muodottomaksi. Tommonen haarukka on tosiaankin kuin sorkkarauta, tarkoitettu vain purkamiseen.
Käytin bilteeman avaajaa (http://www.biltema.fi/ProductImages/19/ ... 1254_l.jpg) sekä sopivan kokoista moskaa
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6 - Paikkakunta: Orimattila
Re: Pallonivelen suojakumi
Tommosella olen menestyksellä avannut useamman alapallon 156sesta https://static1.motonet.fi/img/8/803016/500/803016.jpg
-
- Viestit: 1132
- Liittynyt: 14 Helmi 2014, 21:51
- Car(s): Ex 156, 2.0 JTS ja 166 2,4 jtd, 159 sw 2,4 jtdm, 166 2,4 jtd 20v, 156 2,5 V6. Ajossa 159 sw 2,4 jtdm Q4 & 166 3.2 V6
- Paikkakunta: Orimattila
Re: Pallonivelen suojakumi
^^ taitaa mennä listalle "pakko hankkia", luulenpa että kiitos meidän aivan v***n paskojen hiekkateiden mul on koht edes jos jonkinmoista remppaa..
Onnistuu!! Vai onnistuuko??
- koltiainen
- Viestit: 718
- Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
- Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51 - Paikkakunta: Palokka
Re: Pallonivelen suojakumi
Hiekkatie aiheuttaa myös tarkistustarpeen, pohjan tuuletus reiät ei saa tukkeentua.EmmiMaria kirjoitti:^^ taitaa mennä listalle "pakko hankkia", luulenpa että kiitos meidän aivan v***n paskojen hiekkateiden mul on koht edes jos jonkinmoista remppaa..
Alfa:n tuuletusreikiä en ole katsellut mutta ex anopin volvo 460 mallin apurungon reiät oli tukossa ja runko ruostunut kahdesta kohtaa poikki. Oli muutama desi hiekkaa putkien sisällä.
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Pallonivelen suojakumi
Ei sitä tarvitse moukaroida muodottomaksi vaan sopivasti antaa iskuja eri puolelta. Toinen tapa on avata tuolla bilteman työkalulla, paukahtaa aika mukavasti kun irtoaa.
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Pallonivelen suojakumi
Tuolla biltemalla ja sen kopioilla aukenee kyllä. Ei kannata kovin pitkillä jatkovarsilla vääntää tuollakaan, kun ei se kestä mahottomia (leuka murtuu). Nuo ei ole hinnan kiroissa, joten varatyökalu hyllyssä, kun ei niitä yleensä viikonloppuna yöllä mistään saa. Pistää tarvittaessa riittävään pänniin ja moskaa perään. Ite pistän mutterin akselin päähän suojelemaan/voimia jakamaan. Ei mene kuusiokoloavainvälikään läjään.
- koltiainen
- Viestit: 718
- Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
- Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51 - Paikkakunta: Palokka
Re: Pallonivelen suojakumi
Joo niin päästää komean äänen. Kun vaihdoin alfaan nivelen suojakumia, pisti ojanpuolen alapallo kovasti hanttiin.jmi kirjoitti:Ei sitä tarvitse moukaroida muodottomaksi vaan sopivasti antaa iskuja eri puolelta. Toinen tapa on avata tuolla bilteman työkalulla, paukahtaa aika mukavasti kun irtoaa.
Vedin avaajan niin tiukkaan kun sain ja tunkkasin pullotunkin nostamaan avaajaa mutterin kohdalta.
Kaffilla ollessani kuului pihalta komea TSONG!
Onneksi oli pukit alla ettei karannut auto alamäkeen, pullotunkki oli lähtenyt alta komeasti
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Pallonivelen suojakumi
Itellä onkin kuulonsuojaimet käytössä, yleensäkin jos meteliä meinaa tulla remontissa kuin remontissa.
Niin, pitäs keksiä jotain seksikkäämpää ko. työkalun akseliksi - nyt alkaa olla jo sekin mutkalla. Tai ostaa oikea työkalu.
Niin, pitäs keksiä jotain seksikkäämpää ko. työkalun akseliksi - nyt alkaa olla jo sekin mutkalla. Tai ostaa oikea työkalu.