Kesärengasmelu

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
kaukomaa
Viestit: 10
Liittynyt: 15 Marras 2008, 20:19
Paikkakunta: Tampere

Kesärengasmelu

Viesti Kirjoittaja kaukomaa »

Vaihdoin alle Nokialaiset kesärenkaat. Meteli paljon kovempi kuin nastarenkailla. Varsinkin jos pudottaa auton vahingossa ajouriin --- tuntuu että laakerit hajos justiinsa. Ja auto muuten on sangen hiljainen -- 166.

Mulla on samanlainen kokemus muistakin autoista ja Nokian kesärenkaista. Onko muilla samaa? ....mietin vaan että kun seuraavat ostan niin mitkä olis hyvät?

Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Noksut on kyllä äänekkäät. Itse pähkäilen vähän vastaavan asian kanssa. Onneksi ei ihan vielä tarvi laittaa meillä päin kesäkummeja alle.

jannejm
Viestit: 131
Liittynyt: 01 Huhti 2009, 22:12
Paikkakunta: mansesteri

Viesti Kirjoittaja jannejm »

juu... meteli on urissa aivan kamala. viikko kesätassuilla takana ja alla bridgestonen kesätassut. kyllä on entisen auton kitkoja ikävä... :)
ex ar147

Avatar
VMTD
Viestit: 3178
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Kyllä se tuppaa rengasmelu nousemaan kesärenkailla verrattuna kitkoihin, johtuu varmasti osin renkaan rungon rakenteesta ja myös pintakuviosta.

jannejm
Viestit: 131
Liittynyt: 01 Huhti 2009, 22:12
Paikkakunta: mansesteri

Viesti Kirjoittaja jannejm »

totta... ja talven jäljiltä tien pinta on "raaempaa"...
ex ar147

Avatar
kaukomaa
Viestit: 10
Liittynyt: 15 Marras 2008, 20:19
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja kaukomaa »

VMTD kirjoitti:Kyllä se tuppaa rengasmelu nousemaan kesärenkailla verrattuna kitkoihin, johtuu varmasti osin renkaan rungon rakenteesta ja myös pintakuviosta.
Juu tän kyllä ymmärrän kitkoissa Mutta nokialainen huutaa enemmän kuin uudet nastarenkaat!

Avatar
pitkämies
Viestit: 2457
Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Lancia Thesis
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pitkämies »

Itse vaihdoin eilen UG500-nastat tuliteriin Continental Premium Contact2- kesätassuihin ja mikä muutos! nastoilla ei minkäänlaista ohjaustuntumaa ja vanhat kesikset ( 4 suvea jyrätyt kivikovat F1:set) olivat hirvittävän ja kaamean välimaastossa.....Nyt rengasmelu katosi, ohjautuvuus on tarkka ja tuntuvat myös vierivän herkästi :-D suosittelen

PS: vielä kun tuosta tuulensuhinasta pääsis eroon.....
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....

Avatar
kterkkila
Viestit: 2374
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Kulutuspinnan korkeus vaikuttaa aika paljon meluun. Kun ostaa uudet kesäkumit, niin yleensä yllättyy hiljaisuudesta. Ja kumien kuluessa tottuu melutason nousuun.
Kimmo / alfatune.fi

Avatar
Alfieri
Viestit: 636
Liittynyt: 17 Syys 2006, 23:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfieri »

Komppaan jannejm:ää, tiet ovat talvenjäjil tavallistakin karkeammat. Ainahan ne ovat täällä autoilun ihmemaassa kamalat, saksalaiset insinöörit tulisivat hulluiksi, jos joutuisivat edustusvaunujensa melutason suunnittelemaan meikälisille pinnoitteille. Tottahan toki renkaissakin on eroja.

Avatar
Miles Per Hour
Viestit: 83
Liittynyt: 01 Heinä 2008, 14:54
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Miles Per Hour »

pitkämies kirjoitti:Itse vaihdoin eilen UG500-nastat tuliteriin Continental Premium Contact2- kesätassuihin ja mikä muutos! nastoilla ei minkäänlaista ohjaustuntumaa ja vanhat kesikset ( 4 suvea jyrätyt kivikovat F1:set) olivat hirvittävän ja kaamean välimaastossa.....Nyt rengasmelu katosi, ohjautuvuus on tarkka ja tuntuvat myös vierivän herkästi :-D suosittelen

PS: vielä kun tuosta tuulensuhinasta pääsis eroon.....
Contin kumeksit on kyllä hyvät, monesti myös vertailuissa havaittu. Mutta
ne kuluvat luvattoman nopeasti hintaisikseen :shock:

Itse tilasin juuri uudet Falkenit kokoa 225-50-R17, toivottavasti saan tällä viikolla vielä alle :-D
Jos se voi olla niin, niin miksei se olisi?
Ex. Alfa 159 2.4 JTDm Q-tronic -06

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

kterkkila kirjoitti:Kulutuspinnan korkeus vaikuttaa aika paljon meluun. Kun ostaa uudet kesäkumit, niin yleensä yllättyy hiljaisuudesta. Ja kumien kuluessa tottuu melutason nousuun.
Samaa mieltä. Kumi myös hiukan kovettuu ajan kuluessa mikä tekee samaa. Lisäksi jotkut pintakuvioinnit menee kiharalle/traktorille kuluessaan mikä taas lisää melua.

Ja kyllä nastarenkaatkin (nastojen ääni lukuunottamatta) kitkojen ohella voivat olla kesiä hiljaisemmat kun niissäkin on pehmeämpi kumiseos. Eli kesät "jyrisee" herkemmin varsinkinkarkealla asfaltilla.
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
luigster
Viestit: 128
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 02:19
Paikkakunta: Hellsinki

Viesti Kirjoittaja luigster »

Menee melkein provon puolelle, mutta onko hyviä ja hiljaisia nokialaisia ikinä tehtykkään?

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1608
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Contin kumeksit on kyllä hyvät, monesti myös vertailuissa havaittu. Mutta
ne kuluvat luvattoman nopeasti hintaisikseen
Niin, eipä kait mikään rengasmerkki ole pystynyt samaan renkaaseen saamaan loistavia pito ominaisuuksia ja hyvää kulutuskestävyyttä... contit on mullakin alfassa ja olen niihin tyytyväinen. Kesäkissassa on pirellin p zerot ja ne tuntuvat kuluvan ihan silmissä, varsinkin takaa... mutta ovat loistavat renkaat muilta ominaisuuksiltaan. Mutta kulutuskestävyyttä ei noissakaan ole vaikka hintaa onkin ihan kohtuullisesti.

legza
Viestit: 844
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 & 164 + Transit ja Citroën C5
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja legza »

Mulla ainakin kasvoi rengasmelu aika paljon verrattuna nastallisiin talvirenkaisiin, ja kesärenkaat puoli kesää ajetut. En kyllä ihmettele, Kesänakithan on puolet matalammat ja pari senttiä leveämmät. :)

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Micheliini on yksi parhaista kulutuskestävyydessä.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
maybetomorrow
Viestit: 1568
Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Viesti Kirjoittaja maybetomorrow »

gYdEbUh kirjoitti:Micheliini on yksi parhaista kulutuskestävyydessä.
Energiansäästörenkaat työautossa, tän kesän jälkeen menevät viimeistään vaihtoon... Ajettu enintään 20000km niillä kumeilla.. Pieni kitkakerroin - nopea kuluminen?

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

maybetomorrow kirjoitti:
gYdEbUh kirjoitti:Micheliini on yksi parhaista kulutuskestävyydessä.
Energiansäästörenkaat työautossa, tän kesän jälkeen menevät viimeistään vaihtoon... Ajettu enintään 20000km niillä kumeilla.. Pieni kitkakerroin - nopea kuluminen?
Työ-autoilla usein päästetään menemään vähän huolettomammin kuin omilla, ja voi tietysti olla että nuo uudet saverit ovat huonompia siinä suhteessa.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
maybetomorrow
Viestit: 1568
Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Viesti Kirjoittaja maybetomorrow »

gYdEbUh kirjoitti:Työ-autoilla usein päästetään menemään vähän huolettomammin kuin omilla, ja voi tietysti olla että nuo uudet saverit ovat huonompia siinä suhteessa.
Onhan siinä semmoinenkin näkökohta otettava huomioon vaikka mitään en myönnäkään :mrgreen: Syyttäkäämme aiempia kuskeja :D Todellisuudessa tuo ajo onkin melkoista kieputusta ja jatkuvaa pysähtelyä ja kiihdyttelyä mikä tietysti kuluttaa renkaita nopeampaan tahtiin mutta hyvä jos 30tkm noilla pääsis.. Vähän jää silmään pissaa mutta onneks ei oma talous tähän kaadu :wink:

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

gtv(vm:96) tuntui talven jälkeen,että sukillaan menee,verrattuna 164(vm:95):seen.
Molemmissa saman merkkiset uudet kumit ja 17" pyörät.
Gtv:ssä 245/45/17
164:ssa 215/45/17
Voisi luulla,että "urheilu-malli" olisi äänekkäämpi,kuin aikansa tehtaan edustus/suurin malli
:?

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Eikö muka raavi mistään noin leveet kummit GTVssä? :shock:

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

Takana ei lainkaan&edessä ääriasennossa ihan hiukan ottaa kiinni.
Rengastus onkin muuten tätä nykyään 235/45,mutta ennen oli toi 245.235 kumi muuten paljon halvempi,kuin tuo 245.

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

luigster kirjoitti:onko hyviä ja hiljaisia nokialaisia ikinä tehtykkään?
Tuskin paskat renkaat vie yhtenään niitä rengastestien kärkisijoja ? Muissakin kuin kotimaisissa testeissä (TM) siis. Äänekkyys tuntuu olevan hiukan mallikohtaista. Talvirenkaista kitka RSI:t olivat hiljaiset ja positiivisena yllätyksenä viime talven alla olleet Hakkapeliitta 5:t olivat myös todella hiljaiset nastarenkaiksi. Äänekkyys oli lähinnä syynä miksi mietin, että vaihdanko takaisin nastarenkaiden käyttäjäksi. Kesärenkaista aiemmin alla olleet Nokian Z:t olivat aika äänekkäät, ainakin loppuajasta, jolloin niillä oli jo 3 kesää ajettu. Vastaavasti nyt toista kesää alla olevat Hakka Z:t ovat erittäin hiljaiset, eikä huminaa kuulu edes 120 km/h:n vauhdissa.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

alfa164 kirjoitti:Voisi luulla,että "urheilu-malli" olisi äänekkäämpi,kuin aikansa tehtaan edustus/suurin malli
Niin sen kyllä pitäisi ollakin. Onko pyöränlaakerit ehjät?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

On,saman huomasin jo silloin,kuin vaihdoin edellisen satakuusnepan getvoseen,mutta nyt on varmasti vertailukelpoinen,kun samanmerkkiset kumit kummassakin alla.
En nyt tarkoita,että 164 olisi erityisen äänekäs,mutta vielä hiljaisempi tuo gtv tuntuu olevan :roll:

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Erikoista... Kun itse vaihdoin -90 164 V6:n -99 GTV TS:ään niin mietteet olivat juuri päinvastaiset. Lähinnä rengasmelultaan Getvonen oli selvästi äänekkäämpi ja olihan siinä tuulensuhinoitakin enemmän.

GTV:n alla pyörivät uudet Nokian NRVi:t kokoa 225/45-17 ja 164:ssä oli Nokian NRZi:t kokoa 215/45-17, pintaa ehkä 5-6 milliä. Luulisi noiden olleen rengastukseltaankin suunnilleen samalla viivalla.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

164 tais olla esitteleyaikoinaan maailman hiljaisimpia sarjavalmisteisia autoja. 156sen koeajonkin yhteydessä mainittiin TMssä, että 156nen ei ole desibelilukemiltaan yhtä hiljainen vaikka aikaa on jo kulunutkin välissä melkoisesti. Jäi jotenki mieleen.
MP

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

luigster kirjoitti:Menee melkein provon puolelle, mutta onko hyviä ja hiljaisia nokialaisia ikinä tehtykkään?
Vertailujen mukaan on, mutta toisaalta onko asialla mitään väliä, kun valtaosalle täkäläisistä kelpaa vaikka Botswanassa valmistetut kuudesti pinnoitetut monikulmiot, jos sillä pystyy säästämään rahaa ainakin 19 tuuman vanteisiin.




































































melkein meni provon puolelle tämäkin

Avatar
kterkkila
Viestit: 2374
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

MP kirjoitti:164 tais olla esitteleyaikoinaan maailman hiljaisimpia sarjavalmisteisia autoja. 156sen koeajonkin yhteydessä mainittiin TMssä, että 156nen ei ole desibelilukemiltaan yhtä hiljainen vaikka aikaa on jo kulunutkin välissä melkoisesti. Jäi jotenki mieleen.
En ihmettele, 164 on hiljainen etenkin kutosella. Tessussa on vähän turhan paljon kierroksia koneessa motarinopeuksilla, mutta muuten on aika leppoisaa. 156 on toki tehtykin vähän eri kategoriaan.. 75 - 155 - 156..
Kimmo / alfatune.fi

Vastaa Viestiin