GT-Pappa kirjoitti:Haluan laittaa oman kommentin tähän vanneasiaan, mulla on autossani 17-tuuman vanteet ja renkaat on nokian NRY-245/40-17, vanteissa ET on 35. Alustassa madallusta n.30 mm. On siis aika leveät renkaat mutta ei oo ollu mitään ongelmia, auto ei pahemmin vetele urissa eikä paikaltaan lähtiessä vaikka kuinka kiihdyttäis. Vasta tehtiin nelipyöräsuuntaus kun vaihdettiin poikittaistuki toiselle puolen. Asentaja kysyi, tehdäänkö tästä "vikuri" ajettava vai sellainen mikä menee hienosti ja on helppo ajaa, eli se on säädöistä kiinni eikä renkaan ja vanteen leveydestä.Auto kääntyy hienosti ohjaus on nopea ja kulkee suoraan vaikka menis vähän kovempaakin nopeutta eli on tosi hyvä ajaa.
Joku saattaa vielä muistaa, kuinka ostettuani 159:n valittelin suuntavakavuuden puutetta. Kaksi kertaa jouduin käyttämään kulmien asennuksessa ennen kuin saatiin auto menemään suoraan. Kuulemma hieman saattoivat kaarreominaisuudet kärsiä, mutta itse en huomannut saati välittänyt.
No nyt sitten, kun laitettiin (vielä) leveämmät kesäläskit alle, ohjaus kyllä keskittää voimakkaasti ja auto menee suoraan - periaatteessa - mutta kun urat ja kallistukset tarttuvat renkaisiin. Kaipa autosta saisi levollisen näilläkin kumeilla, mutta kun ei huvittaisi taas viedä säädettäväksi. Ja sitten taas kulmat syksyllä talviasentoon. Uskon kyllä, että isoilla ja kalliilla huippurenkailla on mahdollista auto saada loistavaksi ajaa ainakin tietyissä olosuhteissa, mutta itse arvostaisin enemmän sitä, että auto olisi tarpeeksi hyvä ajaa kaikissa olosuhteissa eikä olisi niin kovin tarkka säädöistään.
Ja varmasti rengasmerkit ja Rollen mainitsemat erot olan muodoissa vaikuttavat. Samoin eri mallit (156 vs. 159) ja kenties samankin mallisarjan eri versiot voivat olla erilaisia ajettavuudeltaan ja reagoida eri tavalla rengastuksiin. Itse olen myös kokeillut 156 GTA:ta 245-renkailla eikä tuntunut yhtään huonolta. Silti olen sitä mieltä, että että josain 205, 215 -paikkeilla menee raja, jonka jälkeen leveyden kasvattaminen ei paranna enää kuin ulkonäköä ja aina ei sitäkään.
Mutta makuja on monia