kytkimessä "kynnys"
Valvoja: Moderators
kytkimessä "kynnys"
onko alfan kytkimessä kellään muulla foorumilaisella ollut semmoista "kynnyksen" tunnetta kun polkee kytkinpoljinta pohjaan... ihan normaalisti painamalla ja hitaastikin painamalla tuntee selvästi jalkapohjassa lievän kynnyksen tai miten sen nyt sanoisi... epäkohdan... kun painaa poljinta. poljin ei sujuvasti ja luontevasti mene pohjaan vaan tuntuu polkiessa jotain klonksahtavan vaikka ääntä ei kuulu. olipas vaikeasti kerrottava asia. ja luultavasti ymmärrettäväkin
niin ja mottina 1.9jtdm
niin ja mottina 1.9jtdm
ex ar147
- maybetomorrow
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
- Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
- Paikkakunta: Sisä-Suomi
tää on se ostorapula sitä vaan tarkkailee kaikkia pikkujuttuja ja ehkä vähän jopa kuvittelee kuten mulle käy usein...jannejm kirjoitti:niin no... tänään kun ajattelin asiaa hutkia eiku tutkia... niin nyt sitä "klappia" ei ollutkaan kytkimessä. liekö johtui kylmistä keleistä vai mistä... vaimikäseoli...
- jiigee
- Viestit: 333
- Liittynyt: 20 Helmi 2007, 14:05
- Car(s): GT 3.2 -05
Ex 156 2.5 V6 -03 - Paikkakunta: Tampere
Mulla oli viime talvena vastaavia harmeja kytkimen kanssa. Tunnetta on tosiaan vaikea kuvata, käytin itse sanaa "pykälä". Mulla oli kyllä kytkin vaihtokunnossa, oli aika jäykkä ja raskasliikkeinen, joten se meni vaihtoon. Painelaakeri oli asentajan mukaan ollut lopussa. Tiedä sitten johtuiko tuo "kynnys" tai "pykälä" painelaakerista, mutta vaiva on taas palannut ajoittain, nyt kyllä kytkin ei ole jäykkä, mutta silloin tällöin tuntuu samassa kohdassa n. 3/4 liikeradasta kynnys. Kai se noissa sylintereissä on, pitää yrittää voidella niitä, se ainakin viimeksi tuntui auttavan aina hetken.
Kun oikein yrittää ja sitten onnistuu, siihen on tyytyminen.
no hyvä että on kohtalotovereita... tuo on ilkee vika kun se tulee satunnaisesti esiin... sitten kun viet huoltoon niin hra murphy on paikalla ja varmaankaan sitä efektiä ei löydy hakemallakaan !:!#%!#%!
no mutta... pitänee yrittää rasvailla osia kun taas vika ilmenee. nyt on taas muutama päivä menny ilman mitään vikaa.
no mutta... pitänee yrittää rasvailla osia kun taas vika ilmenee. nyt on taas muutama päivä menny ilman mitään vikaa.
ex ar147
Mullakin kynnystää tuo kytkin usein. Ainakaan työsylinterin vaihdolla ei ollut mitään vaikutusta asiaan. Kynnys on yleensä ihan liikkeen lopussa. Enpä tiedä mistä johtuu, ei tunnu kuitenkaan haittaavan kytkimen toimintaa noin muuten. Kytkimellä tosin on ajettu jo päälle 200tkm, ja melkoisen jäykkä se on, joten saatanpa laittaa sen vaihtoon seuraavan jakopäärempan yhteydessä.
Vetävän kytkimen ominaisuus on sen kuluessa loppuun, että se jäykistyy. Pykälä, joka tuntuu painaessa ja nostettaessa kytkintä johtuu usein myös painelaakerin holkin likaantumisesta/ruostumisesta tai että sitä ei ole kytkinremontissa puhdistettu ja voideltu siihen sopivalla rasvalla. Rasva on oltava ehdottomasti oikeaa, muuten tulee murheita Harvoin "pykälän" saa poistettua ulkopuolisia osia voitelemalla, tosin se joskus johtuu myös niistä
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Mulla on myös JTDm:n kytkimessä ajoittainen pykälä. Tuntuu että tuo johtuu lämmöstä; Kylmäkäynnistyksen jälkeen kykä on normaalin tuntuinen, tosin hiukka raskas vaikkapa Spiideriin verrattuna mutta tuntuma on kuitenkin normaali. Vaan auton kun ajaa lämpimäksi niin pätkä kaupunkijyystöä taikoo pykälän siihen "kytkin melkein irrotettuna" -kohtaan. Samalla tuosta tulee tolkuttoman raskas. Pätkä maantieajoa ja taas toimii normaalisti jonkin aikaa.
Painelaakerihan siellä varmaan jumittelee kytkinakselilla? Harmi että putsaus ja rasvaus vaatii loodan irrotuksen, ja samalla tappelullahan sitten vaihtaa koko kytkyttimen.
Painelaakerihan siellä varmaan jumittelee kytkinakselilla? Harmi että putsaus ja rasvaus vaatii loodan irrotuksen, ja samalla tappelullahan sitten vaihtaa koko kytkyttimen.
- Epäkelpokeräilijä -
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Tänään sitten lopulta harmituskäyrä ylitti ryhtymiskynnyksen ja tein jotain tuolle kytkimelle.
Työsylinteri käyttää käpälää, joka on kiinnitetty kytkinkoppaan menevään, painelaakeria painavaan akseliin. Akselin (ainakin ylä-)päässä on hela, jonka ulkokehä on beessiä muovia ja sisäkehä jonkin sortin metallia. Ala- ja yläreunoissa on vielä stefatyyppiset kumihuulet. Tehdas on jostain syystä katsonut tarpeettomaksi voidella tätä helaa, joten paikkasin tilannetta rasvaamalla sisäpinnan vaseliinilla ja kaupan päälle uitin CRC:tä akselia pitkin. Jospa siitä osa löytäisi tiensä alemman helan sisään.
Nyt se kytkinpoljin on melkein kevyempi kuin kaasu Toivottavasti vielä huomennakin.
Homma ei ole varsin kummoinen; Akku ja akkuteline irti, kytkimen käyttökäpälän lukkorengas irti ja käpälä pois, jonka jälkeen helan saa puukolla kammettua ylös ja rasvattavaksi.
Krediitit menevät Alfaownerin nimimerkille Blacksheep jolta apinoin menetelmät.
Työsylinteri käyttää käpälää, joka on kiinnitetty kytkinkoppaan menevään, painelaakeria painavaan akseliin. Akselin (ainakin ylä-)päässä on hela, jonka ulkokehä on beessiä muovia ja sisäkehä jonkin sortin metallia. Ala- ja yläreunoissa on vielä stefatyyppiset kumihuulet. Tehdas on jostain syystä katsonut tarpeettomaksi voidella tätä helaa, joten paikkasin tilannetta rasvaamalla sisäpinnan vaseliinilla ja kaupan päälle uitin CRC:tä akselia pitkin. Jospa siitä osa löytäisi tiensä alemman helan sisään.
Nyt se kytkinpoljin on melkein kevyempi kuin kaasu Toivottavasti vielä huomennakin.
Homma ei ole varsin kummoinen; Akku ja akkuteline irti, kytkimen käyttökäpälän lukkorengas irti ja käpälä pois, jonka jälkeen helan saa puukolla kammettua ylös ja rasvattavaksi.
Krediitit menevät Alfaownerin nimimerkille Blacksheep jolta apinoin menetelmät.
- Epäkelpokeräilijä -
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Jooei. Tuo 1.9 16v:n kuusivaihteinen lodju on ilmeisesti läheistä sukua V6:n laatikolle mutta 2.4 10v:n loota on käsittääkseni eri perhettä.
Onkohan siinä kumminkin vetotyypin kytkin? Jos on, niin silloin rakenne mahtaa kyllä olla samantyyppinen ja tuo hela kannattaisi ehkä tsekata.
Vaikuttaa muuten älyttömästi ajamisen hauskuuteen, nyt autolla on tosiaan kiva rällätä!
Onkohan siinä kumminkin vetotyypin kytkin? Jos on, niin silloin rakenne mahtaa kyllä olla samantyyppinen ja tuo hela kannattaisi ehkä tsekata.
Vaikuttaa muuten älyttömästi ajamisen hauskuuteen, nyt autolla on tosiaan kiva rällätä!
- Epäkelpokeräilijä -
"the Alfa 156 offers a choice of two gearboxes. The 22 kgm unit goes with the 1.6, 1.8 and 2.0 Twin Spark 16-valve power plants. The 31 kgm, available in 5 and 6-speed versions, equips the range's most powerful engines: 5-speed on the 1.9 and 2.4 JTD diesels; 6-speed on the 2.5 V6 24V petrol version."
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Tuollakaan ei ole kuviaRasvis kirjoitti:Tänään sitten lopulta harmituskäyrä ylitti ryhtymiskynnyksen ja tein jotain tuolle kytkimelle.
Työsylinteri käyttää käpälää, joka on kiinnitetty kytkinkoppaan menevään, painelaakeria painavaan akseliin. Akselin (ainakin ylä-)päässä on hela, jonka ulkokehä on beessiä muovia ja sisäkehä jonkin sortin metallia. Ala- ja yläreunoissa on vielä stefatyyppiset kumihuulet. Tehdas on jostain syystä katsonut tarpeettomaksi voidella tätä helaa, joten paikkasin tilannetta rasvaamalla sisäpinnan vaseliinilla ja kaupan päälle uitin CRC:tä akselia pitkin. Jospa siitä osa löytäisi tiensä alemman helan sisään.
Nyt se kytkinpoljin on melkein kevyempi kuin kaasu Toivottavasti vielä huomennakin.
Homma ei ole varsin kummoinen; Akku ja akkuteline irti, kytkimen käyttökäpälän lukkorengas irti ja käpälä pois, jonka jälkeen helan saa puukolla kammettua ylös ja rasvattavaksi.
Krediitit menevät Alfaownerin nimimerkille Blacksheep jolta apinoin menetelmät.
Samaa alkoi kovilla pakkasilla tekemään.
Nesteitä tarkastaessa vilkaisin ja haitarikumi hajalla tangonpäästä.
Pitää tutkia ja fixata, kun ilmat vähän paremmat.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Seison korjattuna. Ja kyllähän ainakin 2.4 10v:n vaihteensiirto onkin tuntumaltaan lähempänä kuusipykäläistä kuin neloskoneiden viisivaihteista.V6 kirjoitti:The 31 kgm, available in 5 and 6-speed versions, equips the range's most powerful engines: 5-speed on the 1.9 and 2.4 JTD diesels; 6-speed on the 2.5 V6 24V petrol version."
Joo ei oo. Mutta akkuteline on neljällä pultilla kiinni, ja sen kun purat veks niin homma lienee aika selvä. Kytkimen työsylinteri lykkii laatikon päällä olevaa "käpälää", joka on kiinni akselissa, joka taas menee kytkinkoppaan. Kanittava hela on siinä missä akseli menee kytkinkopan yläpinnasta läpi, heti käpälän alla. Kun käpälän ottaa veks niin helan mahtuu nostamaan ylös rasvattavaksi.Finest kirjoitti:Tuollakaan ei ole kuvia
- Epäkelpokeräilijä -