Tervehdys, mysteerinen ongelma 166 JTD.n kanssa . Autolla joku "horkka" tauti joka ilmenee seuraavasti, vedättäessä/kiihdyttäessä auto vapisee/tutisee, ei ohjauspyörän tärinää. Pintakaasulla ajaessa lähes normaalia menoa, hieman hytkyy, rullatessa tasaista menoa. Autosta tarkastettu vanteet, renkaat, vetoakselit, tukivarret ja moottorin kiinnitykset eikä mitään ihmeellistä löytynyt, vetareissa hieman väljyyttä mutta ei kuulemma aiheuta oheista hytkymistä. Moottorin käydessä paikallaan eri kierroksilla ei havaittua ongelmaa. Nyt saa kommentoida ja heittää ideoita mikä voisi olla pielessä, tai mistä löytyy se guru joka osaa tehdä asialle jotain. Auto oli 166 JTD M-Jet 20v. 2004.
Jos ei tule vetoakseleista, voisiko vauhtipyörä aiheuttaa sen, eikös se ole kaksimassainen. Vaikea on sanoa tuohon mitään, raskaimmissa maastureissa voi huonot iskunvaimentimetkin aiheuttaa tutinaa, mutta tuskin henkilöautossa. Edellisessä 155 oli samantyylinen oire, eli n. 100 nopeudessa kevyellä pintakaasulla tuli voimakas tutina ja kun nosti tai laski nopeutta loppui. Vetoakselitkin vaihdoin puolelta toiselle, mutta ei auttanut.
Itellä vika ilmeni siten että tasasella tai alamäessä ei mitään, mutta ylämäessä tai kun hiukan kiihdytti alkoi pieni vapina. Loputta semmonen horkka ettei sitä kestäny erkkikään. Oireet loppui vetarien vaihtoon. Kilometrejä oli peräti satku
Minusta pitäis saada mitattua jotenkin sen tärinän taajuus eli onko se esim. sama ku moottorin kierrosnopeus vai sama ku pyörien pyörimisnopeus esimerkiksi. Auttais ainakin päättelyä.
En tiedä saako sitä vauhtipyörää varmistettua muuten ku avaamalla kytkimen. Tietäiskö joku muu?
Varmasti ravistaa joillakin kierroksilla paikallaan, jos on vauhtipyörä syynä. Kahden tuhannen rpm nurkilla?
Jos vetari, niin itsellä täristi ensin tien notkelmissa vedätettäessä ainoastaan, sitten myöhemmin enemmän ja enemmän. Kyse oikeasta sisemmästä murroksesta.
VMTD kirjoitti:Jos ei tule vetoakseleista, voisiko vauhtipyörä aiheuttaa sen, eikös se ole kaksimassainen.
Joo ainaki 3.0 V6 Superissa oli sellanen "jousikevennetty" vauhtipyörä, mutta vaikka se oli paskana ni ei sitä huomannu ku liikkeellelähdöissä.
Tai mä en ainakaan huomannu.
MP kirjoitti:Minusta pitäis saada mitattua jotenkin sen tärinän taajuus eli onko se esim. sama ku moottorin kierrosnopeus vai sama ku pyörien pyörimisnopeus esimerkiksi. Auttais ainakin päättelyä.
En tiedä saako sitä vauhtipyörää varmistettua muuten ku avaamalla kytkimen. Tietäiskö joku muu?
Mulla siis kytkinremontin yhteydessä huomattiin että vauhtipyöräkin oli paskana, mutta se tosiaan oireili mun mielestä aikas vähäsen.
MP kirjoitti:Minusta pitäis saada mitattua jotenkin sen tärinän taajuus eli onko se esim. sama ku moottorin kierrosnopeus vai sama ku pyörien pyörimisnopeus esimerkiksi. Auttais ainakin päättelyä.
En tiedä saako sitä vauhtipyörää varmistettua muuten ku avaamalla kytkimen. Tietäiskö joku muu?
mistäs sen vauhtipyörän heiton huomaisi jollei silmällä siitä 3x4 cm reijästä kopas? ei ole tietoa alkaako konekkin heiluu silloin?? tuennassa kenties jotain? auraus/haritus/camper??
piesuli kirjoitti:mistäs sen vauhtipyörän heiton huomaisi jollei silmällä siitä 3x4 cm reijästä kopas? ei ole tietoa alkaako konekkin heiluu silloin?? tuennassa kenties jotain? auraus/haritus/camper??
Paikallaan tasakaasulla ravistaa, jos on vauhtipyörä löystynyt.
Täällä 33:ssa ja Lancia prismassa sama vika. Prismaan vaihoin vasemman ulomman nivelen mutta ei auttanut, kauhea rallatus kuuluu kun kääntyy oikealle ja tosiaan välillä sillain huojuu kun ajaa suoraan. Täytynee seuraavaksi kokeilla vaihtaa se vasen sisempi nivel.