33 kytkin/vaihde ongelmaa

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

33 kytkin/vaihde ongelmaa

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Tänään kaasuttelin vähän tuolla kaupungilla ja 33 toimi moitteettomasti.

Sitten kurvailin parkkiin ja olin joku 2 tuntia asioilla... kun piti lähteä taas liikkeelle, niin pakki ei mennyt päälle kunnolla, vaan piti aivan järjettömän rusahduksen.

Noh kun sain sen päälle ja lähdin kurvailemaan eteenpäin niin samaa rutinaa piti myös 1 ja 2 vaihde ... siis rutisi todella järkyttävästi eikä saanut sisään edes varovasti laittamalla!

3, 4 ja 5 menee sisään ongelmitta, ja 1 ja 2 tuntui menevän joka viides kerta sisään ilman rutinaa.

Testailin tuolla omalla parkkipaikalla vielä lisää ja huomasin että pakki ei tosiaan meinaa mennä sisään ollenkaan... väkisin kun sen tempaisee rääkäisyn saattelemana niin se kyllä toimii.

Vika voisi varmaan olla kytkimessä, kun se tuntuu yläpäästä nyt melko löysältä... Saako sitä säädettyä jotenkin, tai onko kenelläkään kokemusta vastaavasta?
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
jeQQ
Viestit: 4190
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Kannattaa koittaa ilmata sitä kytkintä. Eka tietenkin tarkistaa nesteet ja sitten koittaa ilmailla, jos vaikka paranisi. Itellä oli pääsylinteri rikki ja oli muuten samat oireet, mutta sisään ei enään loppuvaiheessa mennyt mikään vaihde ilman hirvittävää pakotusta.

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

joo, lueskelin tuolta netistä vähän aiheesta ja taidanpa koittaa ilmailua näin alkuun... jos ei toimi niin sitten on tehtävä jonkunsortin kytkinremontti.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
jeQQ
Viestit: 4190
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Kannattaa jotenkin koittaa sulkea pois työsylineri ja pääsylinteri. En tiedä, missä 33:ssa sijaitsee tuo työsylinteri, mutta siitä pystyy tarkastelemaan, liikuttaako se kytkinakselia(vai mikä lienee nimeltään) kunnolla(jos liikkuu vähän, niin silloin nestepuolella vika. Työsylinterin pitäisi myös heti kytkimen painamisen alusta asti työntää kunnolla sitä akselia).

Itsellä oli myös alussa aivan järkyttävä tyhjä liike polkimessa, kun oli toi pääsylinteri rikki.

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Näyttää siltä että se poljin painaa sitä pääsylinteriä oikein, mutta minkäänlaista vastustusta ei tunnu vasta ku se pääsylinterin "varsi" on mennyt sisään sen pari senttiä. Menen tutkimaan tuota vipujuttua jos sen vaikka näkisi sieltä jotenkin...
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

pantse
Viestit: 209
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:31
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja pantse »

Ettei olisi painelaakeri syönyt paineasetelman tähtipyörän rikki..

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Muistaakseni 33:ssa oli kytkintä käyttävän "käpälän" akseli sen verran hentoinen että se menee mielellään poikki. Akselin katkettua käpälä alkaa käyttää nivelpisteenään kytkinkopan reunaa jonka vuoksi kytkin kyllä irrottaa jotenkuten mutta sylinterin liikematka ei enää riitä täydelliseen irrotukseen.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Tjoo o.... kävin taas ihmettelemässä vähän lisää ja ei mennyt pakki päälle kun aluksi testailin...

Sammutin biilin, pumppailin kytkintä vähänaikaa ja kurkin konepellin alle joku 15min (josta osan puhuin puhelimessa) ja ihan piruuttani testasin taas... kaikki vaihteet menee nyt taas päälle ilman mitään ongelmia...!

Voiko joku mekaanikompi ihminen tehdä tästä jotain diagnoosia?
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
jeQQ
Viestit: 4190
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Pumppaus voinut siirtää ilmaa / se on mahdollisesti poistunut systeemistä täyttösäiliön kautta. Itellä oli ihan samaa hommaa, ennenkuin meni lopullisen totaalisesti jumiin. :)

Tarkastitko nestetilanteen?

Avatar
Caijo-Romeo
Viestit: 1189
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
Paikkakunta: Kylmäkoski

Viesti Kirjoittaja Caijo-Romeo »

kuullostaa siltä, että tiivisteissä pientä vuotoa.oma 155 oireilee siten että välillä vaihteet menee vähän karken tuntuisesti päälle. vaihdoin kytkinnesteen jota tuskin on ikinä vaihdettu ja toimi hetken paremmin kunnes taas karkeus on palannut.työsylinteristä vuoti alkuun aika reilustikin nestettä,joten tilasin siihen uuden tiivistesarjan.kannattaa tarkailla jarrunesteen tasoa että muuttuuko mihinkään ja melkein joka tapauksessa ite vaihtaisin uudet tiivisteet pää- tai työsylinteriin kummassa sitten näkyykin vuodon jälkiä.jatkoa ajatellen ei varmasti tee pahaa vaihtaa kytkinnestettä samalla kun vaihtaa jarrunesteet,pysyy tiivisteet paremmassa kunnossa.

Avatar
jeQQ
Viestit: 4190
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Jos tuohon halvalla saa pää- / työsylinteriä, niin vaihtaa suosiolla uuden. Itellä oli pääsylinterin männänvivunreikä kulahtanut soikeaksi..

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Osaako kukaan sanoa onko nuo pää/työsylinterit samanlaiset kaikissa 33 malleissa?

Saisin ulkomailta molemmat uudet noin 70eur yhteensä (joka on mielestäni hyvä diili), mutta myyjä ei osaa sanoa mihin vuosimalliin ne käy 100% varmuudella.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Joo perkele.....

Eipä pääse autoa katsastamaan kun nyt ei mene mikään vaihde päälle mitenkään (paitsi jos käynnistää vaihde päällä)

viikko sitten kurvailin sellaisen 200km lenkin ilman mitään laatikko/kytkin ongelmia.

Eilen meni 3,4 ja 5 päälle ongelmitta, mutta 1,2 ja pakki ei sitten millään (tai siis menee ne jos väkisin tunkee)

Tänään piti lähteä katsastamaan. Ei mene enää mikään vaihde päälle ilman sorsalampi meinikiä (krääk krääk)

Tänään sitten ehkä saa tuon kytkimen ilmailtua (saattaa olla nyt haukannut enemmän ilmaa, kun jarrunestesäiliö oli tyhjillään jarruremontin aikana)
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
jeQQ
Viestit: 4190
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

On muuten erittäin paskamainen fiilis, kun noin käy. Itsellä kävi ja piti vielä ajella jonkinpätkää, että sai vähän jeesiä.. Hirveetä rääkkiä laatikollekin, aika pahaa teki välillä.

Ilmausta vaan + tarkastaa nuo kohteet, mitä täällä on epäilty.

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

jeQQ kirjoitti:
Ilmausta vaan + tarkastaa nuo kohteet, mitä täällä on epäilty.
Jeps, heti vaan kun saan jonkun vaivautumaan avuksi paikalle niin ilmailen tuon järjestelmän.

Ihan varmuudenvuoksi olen nyt kysellyt uusia sylinterejä muutamasta paikasta. Ei ole vielä kyllä kukaan vastannut kyselyihin.

Pitää koittaa katsoa tuo vipusysteemikin. Sinne ei vaan näe oikeen mistään suunnasta kunnolla.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

No nyt tais löytyä "ongelma"

Ilmailtiin tuossa se kytkin ja sisältä tuli täysin mustaa nestettä ... valutin sitten koko systeemin läpi puhtaat nesteet...

Sellainen rohina katosi pääsylinteristä tuossa yhteydessä, mutta siitä ei ollut apua itse ongelmaan...

Aloin tutkimaan sitä vipua joka menee apusylinteritlä laatikkoon... se liikkuu aika vapaasti sivusuunnassa ja ikäänkuin muljahtelee puolelta toiselle. Kuuluuko sen tehdä näin?

No jokatapauksessa, liikuttelin vipua edestakas käsin ja yhtäkkiä kytkin alkoi vaan toimimaan. Ensin auton ollessa sammutettuna kytkin pongahti ylös ja tuli "tunnokkaaksi" ja nyt vaihteet menee päälle paremmin kuin ennen!

Mitäs diagnostiikkoja tuohon vivun ongelmaan löytyisi? Kuuluuko sen tosiaan "muljahdella" sivulta toiselle???!?
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ei kuulu. Kassos vähän ketjua ylöspäin :wink:
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Jeps jeps...

Millanenkohan homma tuo on vaihtaa/korjata :crazyeyes:


Kytkin ja laatikko toimi kuin unelma kun kävin katsastamassa äsken........ ja meni vielä puhtain paperein läpi :D

En saanut tuolla matkalla edes kakkosta rusahtamaan kertaakaan :lol:
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

JLL
Viestit: 125
Liittynyt: 04 Touko 2005, 20:43
Paikkakunta: Lapinjärvi

Viesti Kirjoittaja JLL »

työsylinteri on ollut total jumissa ja raplauksella ilmeisesti jumitus laukesi :)Älyttömän hankalassa paikassa vaihtoa ajatelle. Jos näkyvää vuotoa ei ole ja toimii, nin eiku kovaa ajoa. 33:set tykkää siitä. Oma vaihtaa omistajaa piakkoin ja katsastus edessä ens viikolla. Kytkin ainakin toimi moitteettomasti talvitauon jälkeen. (kop kop koputtaa puuta) 8)

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

JLL kirjoitti:työsylinteri on ollut total jumissa ja raplauksella ilmeisesti jumitus laukesi
Tutkailin sitä liikettä kyllä siinä ilmailtaessa ja se ei kyllä muuttunut mihinkään... eli vika on kyllä täysin siinä vivussa ...

Harmi vaan kun pitää tulla vettä niin ei viitsi lähteä kurvailemaan tänään :(
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Kävin pesemässä 33:n ja kas kummaa... pesuhalliin ajaessa kytkin jäi lähes pohjaan ja lakkasi taas toimimasta.... vääntelin sitä vipua taas hetken (joka siis liikkui todella hulvattomasti) ja hetken räpläilyn jälkeen se lakkasi liikkumasta ja kytkin poljin palasi takaisin ylös ja kaikki toimi taas "ihan okei"

Osaako joku fiksu sano millainen homma tuo olisi korjata pysyvästi?

Jos se vipu pitää vaihtaa, niin pitääkö laatikko irroittaa?

Jos se on rikkonut jo tuon työsylinterin, niin minkälainen homma se on vaihtaa?
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Noniin... osaisiko joku sano osa numeron tuolle (mahdollisesti) rikki olevalle vivun tapille!

Vivun löysin oletettavasti: 60502661

Mutta eper ei näyttänyt sinne mitään tappeja tms.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Vastaa Viestiin