ILMI vai kytkin?
Valvoja: Moderators
ILMI vai kytkin?
Kysyn suoraan neuvoa uudella topicilla, kun ongelma on aika spesifi.
Kun ajaa moottoritiellä 100-120 kutosella ja sitten painaa kaasun pohjaan ohittaakseen jonkun, niin auto alkaakin nykiä jonkun verran ja kiihtyy normaalia vaivalloisemmin.
Muita oireita ei ole, käynnistyy hyvin, tyhjäkäynti normaali ja pysähdyksistä lähtiessä kiihtyy normaalisti.
Voiko kytkin oirehtia tuolla tavalla, että se ravistaisi ennen
kuin alkaa mahdollisesti luistaa? Tietääkseni tuossa tapauksessa että isoimmalla vaihteella polkaisee kaasun pohjaan, kytkimeen kohdistuu suurin vääntö.
Vai voiko ILMI oirehtia noin, vaikka ei ole muita oireita? Tai turbo?
Kun ajaa moottoritiellä 100-120 kutosella ja sitten painaa kaasun pohjaan ohittaakseen jonkun, niin auto alkaakin nykiä jonkun verran ja kiihtyy normaalia vaivalloisemmin.
Muita oireita ei ole, käynnistyy hyvin, tyhjäkäynti normaali ja pysähdyksistä lähtiessä kiihtyy normaalisti.
Voiko kytkin oirehtia tuolla tavalla, että se ravistaisi ennen
kuin alkaa mahdollisesti luistaa? Tietääkseni tuossa tapauksessa että isoimmalla vaihteella polkaisee kaasun pohjaan, kytkimeen kohdistuu suurin vääntö.
Vai voiko ILMI oirehtia noin, vaikka ei ole muita oireita? Tai turbo?
- (Alfan kanssa) olemisen sietämätön keveys
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Kytkimen sulkisin pois, pitäisi joko luistaa tai ravistaa liikkeelle lähtiessä. Myöskin ILMI:n luulisi oirehtivan myös muulloin. Mutta nämä vain amatöörin veikkauksia.
Ahtopuolelle sen sijaan kohdistuu aika suuria odotuksia, kun isolla vaihteella vedättää. Kuka siinä sitten kakistelee vastaan, viisaammat vastatkoot jos samaa mieltä.
Ahtopuolelle sen sijaan kohdistuu aika suuria odotuksia, kun isolla vaihteella vedättää. Kuka siinä sitten kakistelee vastaan, viisaammat vastatkoot jos samaa mieltä.
- Garrett
- Viestit: 418
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:52
- Car(s): R4T ~200kW & V8 166kW & PHEV 120kW+89kW = 3 x 4WD
- Paikkakunta: Nurmijärvi
- Viesti:
Re: ILMI vai kytkin?
Hmmh. Ongelmia voi olla monta riippuen ihan nykimisen laadusta ja määrästä.jokipoika kirjoitti:Kysyn suoraan neuvoa uudella topicilla, kun ongelma on aika spesifi.
Kun ajaa moottoritiellä 100-120 kutosella ja sitten painaa kaasun pohjaan ohittaakseen jonkun, niin auto alkaakin nykiä jonkun verran ja kiihtyy normaalia vaivalloisemmin.
Muita oireita ei ole, käynnistyy hyvin, tyhjäkäynti normaali ja pysähdyksistä lähtiessä kiihtyy normaalisti.
Voiko kytkin oirehtia tuolla tavalla, että se ravistaisi ennen
kuin alkaa mahdollisesti luistaa? Tietääkseni tuossa tapauksessa että isoimmalla vaihteella polkaisee kaasun pohjaan, kytkimeen kohdistuu suurin vääntö.
Vai voiko ILMI oirehtia noin, vaikka ei ole muita oireita? Tai turbo?
Ensimmäiseksi ihmetyttää, että tekeekö se sen oikeasti vain kutosvaihteella? Oletko kuinka analyyttisesti testannut täydellä kaasulla kaikilla muillakin vaihteilla? Kierroksia koneessa on aika vähän tuossa vaiheessa, että ei ahdotkaan ole vielä kunnolla ylhäällä.. Tulee nyt enemmän kysymyksiä, kuin vastauksia. Laitetaa nyt jotain ehkä vastauksiakin:
Turboa en oikein osaisi epäillä. Tosin tilanne esiintyy juuri silloin kun moottoria rasitetaan ja ahtojen pitäisi alkaa nousta. Voisiko kuluneet siivet aiheuttaa tuollaista? Kuka tietää miten osumia saaneet kompressorin siivet oireilevat?
Kytkin ei oikeastaan nyi, jos se alkaa hajoamaan, kyllä moottorin kierrokset pitäisi silloin olla noususuunnassa, eli tuntua siltä, että autolla (moottorilla) olisi enemmänkin menohaluja.
Terävä nykiminen vois mennä vaikka sytytyspuolelle, eli kunnon kuormituksessa kipinä ei jaksaisi muodostua. Pitäisi tietää vähän tarkemmin.
Itsellä on todennäköisesti ilmi rikki ja se ilmenee siten, että kovempaa kiihdyttäessä ahdot seilaavat, eli välillä mennään lujempaa ja välillä meno ryytyy hetkeksi ja sitten taas mennään. ILMIN johdon irroittamalla meno parani huomattavasti tasaisemmaksi ja nyt odotellaan uutta mittaria. Nuukana miehenä tilasin sen hitaimmalla = halvimmalla toimitustavalla.
Olin kahden auton loukussa. Huh, selvisin - tuli kolmas.
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Onko 166:sessa uudemmantyyppinen ilmamassamittari? GTV:ssä on tuo vanhempi läppämallinen ilmamäärämittari. Se on ymmärtääkseni aika varmatoiminen, joskin hukkaa sitten tehoja.
Itselläni oli kanssa välillä pientä nykimistä havaittavissa joskin korkeilla kierroksilla, tällöin epäilykset kohdistuivat jumittavaan by-pass venttiiliin, vika häipyi myöhemmin itsellään ja asia jäi vähän selvittämättä.
Toisenlainen nykiminen alkoi myös alkuviikolla, nykiminen oli tiheetä ja tehot uupui, syyksi paljastui yksi tulpanjohto joka löi läpi hatusta venttiilikoppaan.
Itselläni oli kanssa välillä pientä nykimistä havaittavissa joskin korkeilla kierroksilla, tällöin epäilykset kohdistuivat jumittavaan by-pass venttiiliin, vika häipyi myöhemmin itsellään ja asia jäi vähän selvittämättä.
Toisenlainen nykiminen alkoi myös alkuviikolla, nykiminen oli tiheetä ja tehot uupui, syyksi paljastui yksi tulpanjohto joka löi läpi hatusta venttiilikoppaan.
Kiitos vinkeistä. Olisi varmaan lompakon kannalta armollista jos vika olisi tulpissa. Siinä vaan on tehty kymppitonni sitten 90000 km huolto ja huolto-ohjelman mukaan tulpat vaihdetaan joka huollossa. Mutta nyt pitää joka tapauksessa vaihtaa öljyt, niin samallahan ne vaihtaa tulpatkin. Raportoin sitten auttoiko.
- (Alfan kanssa) olemisen sietämätön keveys
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: ILMI vai kytkin?
Selostuksen perusteella minäkin veikkaisin tätä mutta pitäisi tosiaan tietää vähän enemmän. Löytyisikö jotakuta paljon autojen kanssa paininutta kaveria jonka perstuntuma osaisi ohjata murhetta joko bensa- tai sytkäpuolelle?Garrett kirjoitti:Terävä nykiminen vois mennä vaikka sytytyspuolelle, eli kunnon kuormituksessa kipinä ei jaksaisi muodostua. Pitäisi tietää vähän tarkemmin.
- Epäkelpokeräilijä -
-
- Viestit: 59
- Liittynyt: 02 Kesä 2006, 14:14
- Car(s): AR 156 2.0TS -98(ex), AR GT 2.0 JTS -06
- Paikkakunta: Tampere
Alfassa ei minulla ole ollut kuvatunlaista oireyhtymää, mutta aikoinaan ajelin autolla, joka silloin tällöin käyttäytyi noin. Ruiskukoneisessa Fiat Cromassa pääsi ilmanottoputken kiristinpanta löystymään ja systeemiin pääsi sivulta ilmaa. Silloin sekosi ilmanottoa, sytytystä ja bensansyöttöä ohjaileva digiplex-yksikkö ja käyttäytyi kertomuksesi mukaan. Joskus, kun klemmari oli päässyt enemmän auki (ja ilmarako siis kunnollisen kokoinen), ei auto suostunut edes käynnistymään. Korjaaminen oli onneksi aika edullista: ruuvimeisselillä klemmari kireälle ja taas oli käynti tasaista.
Tarkista siis ilmaröörien pannat ja niiden kireys ennen korjaamolle vientiä.
Tarkista siis ilmaröörien pannat ja niiden kireys ennen korjaamolle vientiä.
Menee nyt ohi aiheen mutta ihan samanlainen ongelma juniorin vapari-Theman käynnistyksessä joskus. Kone hörähti käymään mutta käynnistyessä löysät moottorintuet päästivät koneen kallistumaan sen verran että kyseiseen kohtaan syntyi ilmarako ja sammui saman tien.
Kesti jonkin aikaa ennen kuin silmällä ongelman pystyi todentamaan.
Kesti jonkin aikaa ennen kuin silmällä ongelman pystyi todentamaan.
- Garrett
- Viestit: 418
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:52
- Car(s): R4T ~200kW & V8 166kW & PHEV 120kW+89kW = 3 x 4WD
- Paikkakunta: Nurmijärvi
- Viesti:
Re: ILMI vai kytkin?
Uusi mittari on paikoillaan ja kyyti on kovempaa, kuin koskaan ennen. Loppudiagnoosi oli oikea ja ilmihän se siellä kenkkuili. Aiheutti 2500-6000 rpm välillä ahtojen heilumista. Välillä kulki enemmän ja välillä vähemmän. Voisi sitä väljästi jopa nykimiseksi sanoa, mutta ei ihan kuitenkaan. Nyt on siis korjaantunut.Garrett kirjoitti: Itsellä on todennäköisesti ilmi rikki ja se ilmenee siten, että kovempaa kiihdyttäessä ahdot seilaavat, eli välillä mennään lujempaa ja välillä meno ryytyy hetkeksi ja sitten taas mennään. ILMIN johdon irroittamalla meno parani huomattavasti tasaisemmaksi ja nyt odotellaan uutta mittaria.
Olin kahden auton loukussa. Huh, selvisin - tuli kolmas.