Rata-SM 2009
Valvoja: Moderators
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Rata-SM 2009
Dodii uusi kausi alkaa nyt viikonloppuna Ahvenistolla.
Tänään tuli oltua ensimmäisissä harjoituksissa, muutoksia on tullut ainakin GT3-luokkaan. Muita ei ole ehtinyt juurikaan seurata. Pari autoa on tullut lisää, uusia kuskeja, ja jopa tulokas kuski . Nämä seikat lupaavat hyvää parannusta viimevuoteen, mutta.
Viisaat ovat päättäneet muuttaa viimevuoden 25kierroksen (joka sekin oli pitkä) kisan, tunnin kisaksi . Ja näitä ajetaan viikonlopussa kaksi, eli lauantaina ja sunnuntaina. Viimevuonna meni moni kisa peräkkäin ajeluksi, autoissa ja kuljettajissa senverta isoja eroja. Enkä usko että tilanne on täksi vuodeksi siitä juuri muuttumassa.
Saattaa olla että näemme myös jokusen renkaanvaihdon varikolla, tunti on kuitenkin melko pitkä aika
Nokka kohti Ahvenistoa! Pidetään hieno laji pystyssä, ei pitäisi ainakaan rahasta olla kiinni. Liput 10€/päivä, 15€/viikonloppu, ja lapset ilmaiseksi.
Tänään tuli oltua ensimmäisissä harjoituksissa, muutoksia on tullut ainakin GT3-luokkaan. Muita ei ole ehtinyt juurikaan seurata. Pari autoa on tullut lisää, uusia kuskeja, ja jopa tulokas kuski . Nämä seikat lupaavat hyvää parannusta viimevuoteen, mutta.
Viisaat ovat päättäneet muuttaa viimevuoden 25kierroksen (joka sekin oli pitkä) kisan, tunnin kisaksi . Ja näitä ajetaan viikonlopussa kaksi, eli lauantaina ja sunnuntaina. Viimevuonna meni moni kisa peräkkäin ajeluksi, autoissa ja kuljettajissa senverta isoja eroja. Enkä usko että tilanne on täksi vuodeksi siitä juuri muuttumassa.
Saattaa olla että näemme myös jokusen renkaanvaihdon varikolla, tunti on kuitenkin melko pitkä aika
Nokka kohti Ahvenistoa! Pidetään hieno laji pystyssä, ei pitäisi ainakaan rahasta olla kiinni. Liput 10€/päivä, 15€/viikonloppu, ja lapset ilmaiseksi.
-
- Viestit: 166
- Liittynyt: 25 Maalis 2008, 20:35
- Car(s): -11 Giulietta MA
-04 147 2.0ts - Paikkakunta: Helsinki
Tuolta löytyy lisäinfoa --> http://www.rata-sm.fi/
Taitaa siellä olla kaikenlaista mielenkiintoista niinkuin tuo Gallardo...
Eskelinen oli kiertänyt tuolla Alastaron vaatimattomat 23s nopeammin kuin viimevuotisen Alfacupin nopein (ihan niinkuin olisi vertailukelpoista mutta kummiski )
Taitaa siellä olla kaikenlaista mielenkiintoista niinkuin tuo Gallardo...
Eskelinen oli kiertänyt tuolla Alastaron vaatimattomat 23s nopeammin kuin viimevuotisen Alfacupin nopein (ihan niinkuin olisi vertailukelpoista mutta kummiski )
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
^jep tuo on näppärin paikka etsiä infoa.
Luokkia on monta, ja nähtävää on varmasti koko rahan edestä.
Tehoja ei ole rajattu, ja auton rakentaminen on hyvinkin vapaata. Lisäpainoja ei ole, minimipainosta en osaa sanoa.
Tällä kaudella GT3 Nordic sarjassa ajaa
4(?) Porsche GT3:sta
Ferrari 360GTR ja 430
Kaksi Lamborghini Gallardoa
ehkä Dodge Viper
Formuloitahan on Renault, Formula3 ja Ford
Koppiautoja Legends, GT3, Super Touring, BMW X-treme, V1600 (mukana kait yksi Alfa 147) ja millon mitäkin vierailevia luokkia.
Luokkia on monta, ja nähtävää on varmasti koko rahan edestä.
Nyt täytyy osoittaa tietämättömyyteni, mutta ymmärtääkseni GT3 Nordic sarjassa saa ajaa ainakin tänä vuonna sekä GT3 että GT4 luokan autoilla. Se että mitä nämä luokitukset tarkoittaa on minulle vähän epäselvä. GT4 luokassa on kait moottorin viritys sallittu ja GT3 on tehtaan vakiokoneella.Ei kuristimia, ei lisäpainoja, ei minimipainoja
Tehoja ei ole rajattu, ja auton rakentaminen on hyvinkin vapaata. Lisäpainoja ei ole, minimipainosta en osaa sanoa.
Tällä kaudella GT3 Nordic sarjassa ajaa
4(?) Porsche GT3:sta
Ferrari 360GTR ja 430
Kaksi Lamborghini Gallardoa
ehkä Dodge Viper
Formuloitahan on Renault, Formula3 ja Ford
Koppiautoja Legends, GT3, Super Touring, BMW X-treme, V1600 (mukana kait yksi Alfa 147) ja millon mitäkin vierailevia luokkia.
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
^tulipa puhuttua ihan puuta heinää, lueskelin vähän tämän vuoden sääntöjä. GT3 luokassa on käytössä menestyspainot, joita jaetaan 1, 2 ja 3 sijoille, 40, 30 ja 20kg. Muut sijat taas saavat poistaa mahdollisia painoja samassa suhteessa.
Tuo tunnin kisakin on siinä tapauksessa että kisaan osallistuu yli kymmenen autoa, muutoin kisa on 45min. Ymmärtääkseni ainakaan nyt ahvenistolla toi kymmenen osallistujaa ei ylity
Tuo tunnin kisakin on siinä tapauksessa että kisaan osallistuu yli kymmenen autoa, muutoin kisa on 45min. Ymmärtääkseni ainakaan nyt ahvenistolla toi kymmenen osallistujaa ei ylity
Noniin juuri palaillaan ahvenistolta. Aika tyhjää oli ja meininki ei kyllä ollut aivan katossa. Kovin varovasta oli ajo lamboilla ja ekoilla vormuloilla, fordin vormulat ja legendsit vasta lähti kunnolla vetämään Sponssit melko vähissä näyttää olevan.. Vakio 1600 vehkeissä molemmat 147 imi nätisti mutkia. On se kumma kun ei 240 heppaset TypeRät pääse vakio tonnikuussatasten ohi
"Kyntämisessä ei ole mitään järkeä, jos ei kylvä siementä"
Tässä toinen 147
Kolmanneksi jäin kun en pystynyt ylipainoisena mitään noille nuorille pojille (Pellinen 147:lla ja Tuomisto Peugeot 206:lla)...
V1600-luokassa siirryttiin käyttämään katurengasta Hankook Z212:aa tänä vuonna. Valinta oli oikein hyvä kun luokan rataennätys parani lähes sekunnilla. Itse en vielä päässyt kylläkään ihan samaan mitä pari vuotta sitten Michelinin huonohkolla Racer sliksillä.
Keli ainakin oli hyvä, huomenna vieläkin parempi. Että katsomoon vaan.
Muissa lähdöissä oli katsottavaa. GT:n loppu oli jo aika jännittävä. Ajoivat 45 minuuttia sarjasääntöjen mukaisesti koska autoja oli alle 10. Jos yli niin ajoaika on tunti.
Itse olen sitä mieltä että kilpailun aikaan saamiseksi pitää käyttää noita FIA:n keinoja eri automallien tasoittamiseksi eli kuristimia ja minimipainoja. Porschessa kuulemma maavarakin pitää olla suurempi kuin muissa jne. Kisan katsominen kävisi todella tylsäksi jos kärkiauto karkaa ensimmäisen kierroksen jälkeen tavoittamattomiin. Samanlaista tasaamistahan kiihdytysajoissakin indeksiajoilla haetaan mitä sitten taas en oikein ymmärrä.
Kolmanneksi jäin kun en pystynyt ylipainoisena mitään noille nuorille pojille (Pellinen 147:lla ja Tuomisto Peugeot 206:lla)...
V1600-luokassa siirryttiin käyttämään katurengasta Hankook Z212:aa tänä vuonna. Valinta oli oikein hyvä kun luokan rataennätys parani lähes sekunnilla. Itse en vielä päässyt kylläkään ihan samaan mitä pari vuotta sitten Michelinin huonohkolla Racer sliksillä.
Keli ainakin oli hyvä, huomenna vieläkin parempi. Että katsomoon vaan.
Muissa lähdöissä oli katsottavaa. GT:n loppu oli jo aika jännittävä. Ajoivat 45 minuuttia sarjasääntöjen mukaisesti koska autoja oli alle 10. Jos yli niin ajoaika on tunti.
Itse olen sitä mieltä että kilpailun aikaan saamiseksi pitää käyttää noita FIA:n keinoja eri automallien tasoittamiseksi eli kuristimia ja minimipainoja. Porschessa kuulemma maavarakin pitää olla suurempi kuin muissa jne. Kisan katsominen kävisi todella tylsäksi jos kärkiauto karkaa ensimmäisen kierroksen jälkeen tavoittamattomiin. Samanlaista tasaamistahan kiihdytysajoissakin indeksiajoilla haetaan mitä sitten taas en oikein ymmärrä.
Alfaton ainakin hetkellisesti...
- jknracing
- Viestit: 3055
- Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
- Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
- Paikkakunta: lahti
- Viesti:
Stockissa noi indeksit vielä ymmärtää... Mitäs nää muut tasanopeusluokat? Radalle siirrettynä toi menis niin, että ajetaan ahvenistolla mahdollisimman lähelle 1:33:07 mutta ei yhtään alle... Muuten tulee hylkäys.BSTR kirjoitti:Samanlaista tasaamistahan kiihdytysajoissakin indeksiajoilla haetaan mitä sitten taas en oikein ymmärrä.
V1600 olisi ihan hieno ryhmä seurata jos autoja (1.6 75:lla ei taida päästä mukaan?) olisi vaan enempi. GT luokan vehkeet on liian kalliita kunnon kapinoinille = ei kiinosta yleisöä. Harrasteluokan laitteitta on kyllä kiva katsella. Tosin eri kisoissa kuin nää oikeat ratavehkeet.
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free
Jepulis keli oli hyvä eilen Tänään ei pääse kattomaan kun on vähän muuttokeikkaa luvassa :S
Ihmettelin kanssa sitä, että vehkeet hajoilee siellä. 200 tonnia jos laittaa viipperiin pätäkkää ja vehkeet kestää sen 2 kierrosta, on jotain pahasti pielessä. Samoin se supereiden pimmeri
Ihmettelin kanssa sitä, että vehkeet hajoilee siellä. 200 tonnia jos laittaa viipperiin pätäkkää ja vehkeet kestää sen 2 kierrosta, on jotain pahasti pielessä. Samoin se supereiden pimmeri
"Kyntämisessä ei ole mitään järkeä, jos ei kylvä siementä"
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
^ja viperihan oli saatu yön aikana parsittua kasaan, kuulemma vauhtipyörästä oli irronnut palanen noh kaksi kierrosta kesti kisassa ja nesteet pihalle je myöhemmin kone paukahti.
Myöskin Mannila/Palttala joutui keskeyttämään kun kolaroivat kisatessa, Toinen Lambo keskeytti moottorivaurioon. Yksi Porsche ajoi viimeisellä kierroksella kaiteeseen, kaasun hirtettyä. Meilläkin meni F360:stä kannentiiviste, mutta päästiin kuitenkin maaliin.
Hyvä maku jäi viikonlopusta, ihan oikeeta kilpaakin ajettiin, autoja oli enemmän kuin viimevuonna, katsojia oli enemmän kuin viimevuonna. Hieno siirtyä seuraavaan kisaan Alastarolle.
Alfoja tosiaan olikin kaksi, hienoa tämäkin, valitettavasti en päässyt kisaa seuraamaan. Onnittelut BSTR:lle pystistä
Myöskin Mannila/Palttala joutui keskeyttämään kun kolaroivat kisatessa, Toinen Lambo keskeytti moottorivaurioon. Yksi Porsche ajoi viimeisellä kierroksella kaiteeseen, kaasun hirtettyä. Meilläkin meni F360:stä kannentiiviste, mutta päästiin kuitenkin maaliin.
Hyvä maku jäi viikonlopusta, ihan oikeeta kilpaakin ajettiin, autoja oli enemmän kuin viimevuonna, katsojia oli enemmän kuin viimevuonna. Hieno siirtyä seuraavaan kisaan Alastarolle.
Alfoja tosiaan olikin kaksi, hienoa tämäkin, valitettavasti en päässyt kisaa seuraamaan. Onnittelut BSTR:lle pystistä
Tuo kommentti tarkoitti mustaa civikkiä, jonka venäläisellä ajajalla ei ollut ihan ajolinjat hallussa. Ensimmäisessä lähdössä ensimmäisessä mutkassa piti ihan takapuskurista työntää kun hidasti niin paljon. Tottakai tuollainen 210-240 hevosvoimainen civikki menee suoralla paljon kovempaa kuin 120 heppainen saman painoinen 147:a. Ekassa lähdössä tuo civic tuli juuri ja juuri perässäni maaliin.
Toisessa lähdössä ohitin hevosenkengän alamäessä tuon saman civikin ulkokautta... Pilasi vain kolmannesta sijasta taistelun kun pääsi minun ja kolmantena ajaneen Tuomiston Jarin (Renault Clio) väliin... taas seuraavan kerran pääsuoralla civic meni heittämällä ohi.
Toisessa lähdössä ohitin hevosenkengän alamäessä tuon saman civikin ulkokautta... Pilasi vain kolmannesta sijasta taistelun kun pääsi minun ja kolmantena ajaneen Tuomiston Jarin (Renault Clio) väliin... taas seuraavan kerran pääsuoralla civic meni heittämällä ohi.
Alfaton ainakin hetkellisesti...
Tulihan tämä toinenkin foorumilainen bongattuaEpezi kirjoitti:Yksi foorumilainenkin tuli bongattua, nimimerkkiä en vaan muista. Kuka tunnustaa?
Alfa 147 kulki kovaa ja otti kummankin V1600-luokan lähdön voitot... harmi vaan että se oli se toinen alfa Minun 147:ssa tuntui olevan vähän tukkoisuutta ylipainon lisäksi. Youtubesta löytyy huonolaatuinen incar toisesta lähdöstä.
Alfaton ainakin hetkellisesti...
- silverine
- Viestit: 2351
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
^
http://www.youtube.com/watch?v=VZz4eb1g_DQ
Toivottavasti et pahastu...
Hyvää vääntöä alkukierroksilla, rupesko sade
haittaamaan vai mikä tuli kun vähän jäit kelkasta?
http://www.youtube.com/watch?v=VZz4eb1g_DQ
Toivottavasti et pahastu...
Hyvää vääntöä alkukierroksilla, rupesko sade
haittaamaan vai mikä tuli kun vähän jäit kelkasta?
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
Sade oli sama kaikille. Auto vain tuntui jotenkin tukkoiselta koko viikonlopun... pitäisi kai käydä penkissä katsomassa kun tuo perstuntuma saattaa valehdella.
Ensi tiistaina muuten on rataleimatutkinnon mahdollisuus Jurvassa - jos joku on kiinnostunut ajamaan kilpaa alfalla eikä ole rataleimaa tai lisenssiä niin tuossa harkittavaa. Minulta saa sitten auton edullisesti lainaan niin rataleimatutkintoon kuin kisoihinkin (Rata-SM:ään tai avoimiin kisoihin joita tälle vuodelle vielä löytyy Kemorasta ja Alastarolta).
Ennen kuin kukaan kysyy niin alla pieni yhteenveto kustannuksista:
- rataleima 210
- lisenssi 90
- ajoasu kaikkineen halvimmillaan noin 500
- ajokustannukset V1600-autolla ratakisoissa noin 500-600 euroa (ilmoittautumiset, bensat, matkat jne.)
- kohtuullinen korvaus auton kulumisesta... harkitaan tilanteen mukaan.
Ensi tiistaina muuten on rataleimatutkinnon mahdollisuus Jurvassa - jos joku on kiinnostunut ajamaan kilpaa alfalla eikä ole rataleimaa tai lisenssiä niin tuossa harkittavaa. Minulta saa sitten auton edullisesti lainaan niin rataleimatutkintoon kuin kisoihinkin (Rata-SM:ään tai avoimiin kisoihin joita tälle vuodelle vielä löytyy Kemorasta ja Alastarolta).
Ennen kuin kukaan kysyy niin alla pieni yhteenveto kustannuksista:
- rataleima 210
- lisenssi 90
- ajoasu kaikkineen halvimmillaan noin 500
- ajokustannukset V1600-autolla ratakisoissa noin 500-600 euroa (ilmoittautumiset, bensat, matkat jne.)
- kohtuullinen korvaus auton kulumisesta... harkitaan tilanteen mukaan.
Alfaton ainakin hetkellisesti...
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Juuri kotiutumassa Seinäjoen Vauhtiajoissa joissa siis oli myös GT3-osakilpailu.
Paska maku kyllä jäi
Rata on hieno, mutta järjestelyt ontui pahasti, osa tästä toki selittyy lyhyellä järjestely ajalla. Esimerkiksi kilpailuajankohdat siirtyivät noin tunnilla, ja mistään aikataulumuutoksista ei mitään ilmoitettu. Voin vaan kuvitella kuinka ulkomaalaiset kilpailijat kiroilivat, sillä mistään ei myöskään löytynyt sanaakaan englantia.
Lauantain kisassa menetimme todennäköisesti yhden sijoituksen, sillä lippumies sekoitti 360 ja 430 ferrarit, ja liputti meille ruutulipun kierrosta liian aikaisin, mahtavaa!
Tänään kisassa saimme aiheettoman rangaistuksen liian lyhyestä varikkopysähdyksestä. Kaiken lisäksi rangaistuksesta liputettiin kilpailijalle, mutta ei ilmoitettu tiimiä, siinä sitten varikolla ihmetellään kilpailijan kanssa että mitähän sitä tekis. Ja taas menetettiin sijoitus, hienoa!
Auto sentään toimi hyvin.
Paska maku kyllä jäi
Rata on hieno, mutta järjestelyt ontui pahasti, osa tästä toki selittyy lyhyellä järjestely ajalla. Esimerkiksi kilpailuajankohdat siirtyivät noin tunnilla, ja mistään aikataulumuutoksista ei mitään ilmoitettu. Voin vaan kuvitella kuinka ulkomaalaiset kilpailijat kiroilivat, sillä mistään ei myöskään löytynyt sanaakaan englantia.
Lauantain kisassa menetimme todennäköisesti yhden sijoituksen, sillä lippumies sekoitti 360 ja 430 ferrarit, ja liputti meille ruutulipun kierrosta liian aikaisin, mahtavaa!
Tänään kisassa saimme aiheettoman rangaistuksen liian lyhyestä varikkopysähdyksestä. Kaiken lisäksi rangaistuksesta liputettiin kilpailijalle, mutta ei ilmoitettu tiimiä, siinä sitten varikolla ihmetellään kilpailijan kanssa että mitähän sitä tekis. Ja taas menetettiin sijoitus, hienoa!
Auto sentään toimi hyvin.
Eilen tais 360 spinnata ja hipaista sitä betoniseinää. Justiin tultiin paikalle niin heti kuulu kauhea kumin vinkunan ääni ja ihmiset huuteli "VOIVOIVOI!". Onneks kuitenkaan ei käynyt mitään. Kaveri vaan totes siihen, kun kuski joutu vekslailla sitä Ferraria oikeaan suuntaan, että toihan kääntyy yhtähyvin kun Alfa
- Erkka
- Viestit: 146
- Liittynyt: 30 Syys 2007, 21:28
- Car(s): Alfetta GT -76
käyttis Pösöö
ex:159 SW 3.2 Q4 -07
ex:156 FL 2.0 JTS -04
ex: 147 2.0 TS -01 - Paikkakunta: Jyväskylä
Samaa mieltä Epezin kanssa noista järjestelyistä ja tiedotuksesta. Ihan näin katsojankin kannalta vaikutti, että hommat oli hanskassa ja hanskat vähäsen hukassa. Aikataulut meinas vähäsen kusta. Mutta mukavaahan tuolla muuten oli, vaikka vähän heikosti hyviä katselu/ kuvaus paikkoja löytyikin... Tuolta nyt kuitenkin löytyy muutama räpsy kisoista http://picasaweb.google.com/ErkkaHen/20 ... 4743192850
Tuossa Erkan kuvassa on vielä Alfan kylki ihan kohtuullisen siistissä kunnossa. Eipä ollut enää sunnuntaina kierroksella 12.... betoni on alfaa kovampaa
http://picasaweb.google.com/ErkkaHen/20 ... 0282322418
Etukulma edellä betoniseinään ja pyörä taittui alle. Apurunko, tukivarret, moottorin kiinnikkeet, vetoakseli sekä tietenkin vanne, lokasuoja ja sivupeili menivät vaihtokuntoon. Loput vauriot selviää vasta kun purkaa etupään.
http://picasaweb.google.com/ErkkaHen/20 ... 0282322418
Etukulma edellä betoniseinään ja pyörä taittui alle. Apurunko, tukivarret, moottorin kiinnikkeet, vetoakseli sekä tietenkin vanne, lokasuoja ja sivupeili menivät vaihtokuntoon. Loput vauriot selviää vasta kun purkaa etupään.
Alfaton ainakin hetkellisesti...
Oli hyvännäköstä kun suoristivat sitä: trukin piikeillä ja lekalla hakatenEpezi kirjoitti:^auts, ikävää. Me selvittiin aikas pienillä, vähän kolhua ja naarmua.
Yksi GT3 Porsche meni perä edellä betoniin, aika pahasti oli rytyssä, mutta saivat seuraavaksi päiväksi sen kasaan jeesus-teipillä ja nippusiteillä