Alfa Romeo GTV harrasteautoksi?
Valvoja: Moderators
Alfa Romeo GTV harrasteautoksi?
Elikkäs olen tällä hetkellä entinen Alfa-kuski myytyäni entisen 156:n eteenpäin. Harrasteautoksi kuitenkin TÄYTYY saada alfa ja erityisesti tuo vanha esim vuoden 1973 korimallinen GTV malli on valvottanut öisin, ehkä kaunein alfa ikinä! Haluaisin kuulla kyseisen korimallin alfan omistajilta ja yleensäkin vanhojen alfojen omistajien kokemuksia vanhan alfan omistamisesta. Mistä näihin saa uusia osia? Ovatko erittäin kalliita? Mikä moottori on paras(kestävin, huolettomin)? 2000 mallia olen katsellut ulkomailta ja haluaisin kuulla kokemuksia moottorista? Muutenkin kaikki vinkit ja kokemukset joilla voisi välttää turhia virheitä/kämmejä otetaan kiitollisena vastaan!
- Hepa
- Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14 - Paikkakunta: Tampere
Eipä noissa moottoreissa taida paljoa eroja olla noin niinkuin omistamisen kannalta. Sama perusrakenne kaikissa. 2000:n itse hankkisin jos voisi valita. Osia saa hyvin ainakin tuollaista perusosaa jopa motonetistä. Lisäksi esim. classic alfa, alfaholicks yms. myy lähes kaikkea mahdollista. Viriosaakin löytyy niin paljon kun lompsassa on katetta. Perus huoltoon tarvittavat osat on aika sopivan hintaisia. Mitään kallista elektroniikkaahan ei ole, joten rikkoontuvia osiakin on vähemmän. Osien hinnoista saa hyvän kuvan esim. classic-alfa:n sivuilta.
En ole GTV:tä ajanut, mutta ainakin oma Giulia (samaa 105 sarjaa ja aika sama alusta yms. konstruktio) on todella nautittava ajaa ja omistaa.
En ole GTV:tä ajanut, mutta ainakin oma Giulia (samaa 105 sarjaa ja aika sama alusta yms. konstruktio) on todella nautittava ajaa ja omistaa.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----
----|--OI-582--|----
- Rasvis
- Spiderman
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Ainakin itseni yllätti se että tuon 105-sarjan osat ovat paljon sopuisammin hinnoiteltu kuin vaikkapa 156:n. Spideriin saa uutena melkein mitä vaan, ja tekniikaltaanhan se on jotakuinkin sama laite kuin GT(V).
Moottoreista kaksitonninen on tehokkain mutta 1750:n luonnetta on moni väittänyt paremmaksi. Lisäksi sen kannentiivisteen pitäisi olla kestävämpi. Itse en ole ajanut kuin kaksitonnisella pikku pätkän enkä 1750:llä ollenkaan joten omakohtainen kokemus pyöristyy nollaan.
Tekniikka on yleisesti ottaen sen verran selväpiirteistä ja sopuhintaan korjattavaa ettei kynnys harrastuksen aloittamiseen nouse korkeaksi. Tärkeintä olisi löytää auto jonka kori on hyvässä kunnossa.
Moottoreista kaksitonninen on tehokkain mutta 1750:n luonnetta on moni väittänyt paremmaksi. Lisäksi sen kannentiivisteen pitäisi olla kestävämpi. Itse en ole ajanut kuin kaksitonnisella pikku pätkän enkä 1750:llä ollenkaan joten omakohtainen kokemus pyöristyy nollaan.
Tekniikka on yleisesti ottaen sen verran selväpiirteistä ja sopuhintaan korjattavaa ettei kynnys harrastuksen aloittamiseen nouse korkeaksi. Tärkeintä olisi löytää auto jonka kori on hyvässä kunnossa.
- Epäkelpokeräilijä -
Saksastahan noita saa yllättävän edullisesti( ok itse auto ei ole halpa yli 10000 euroa, mutta toisaalta sen autovero on olematon) Itse autolle olen ajatellut budjetiksi noin 15000 euroa ja siihen sitten vielä ne verot päälle ja tuontikustannukset. Mobilen autoja en tietenkään ole livenä nähnyt, mutta kyllä jo tuossa 10000 euron hintaluokassa oli ainakin kuvissa varsin asiallista kalustoa. Toki voi vähän enemmänkin maksaa jos saa varmasti laatutavaraa. Museoitavaksi en tuollaista ole muutenkaan ostamassa, joten aivan tiukkapipoinen alkuperäisyydessä pitäytyminen ei ole välttämätöntä. Onko autoissa ruosteen lisäksi muita selkeitä heikkouksia( siis jo aikoinaan uusina tuon ikäisistähän voi muutenkin mennä jo mitä tahansa rikki) ja mitä pitää korin lisäksi ERITYISESTI tarkastaa?
Aika lailla painottaisin korin kuntoa. Ruostevaurioiden korjauksen laatuun kannattaa kiinnittää huomiota. Etupalkki ei varsinkaan kolaroiduissa autoissa enää monesti ole oikealla paikallaan ja myös sen kiinnityksessä voi löytyä hiusmurtumia.
Tekniikka noissa on aika lujaa sorttia. En kovin paljoa antaisi painoa sille millä koneella auto sattuu alunperin olemaan, jos painotus ei muutenkaan ole alkuperäisyydessä. Moottorin voi helposti vaihtaa haluamakseen myöhemmin - huonon korin korjaaminen voi olla lähes epätoivoista tai ainakin hyvin kallista. Kaksitonnisessa on aina nitrattua kampiakseli ja moottori ei vakiona kierrä kovin korkealle, joten sellainen voisi olla periaatteessa lujin vaihtoehto.
Harrasteautonahan Gtv on hieno, kaunis muotoilu, hyvät ajo-ja moottoriominaisuudet, melkein mitä tahansa palikkaa saa hankittua eivätkä osat ole tolkuttoman kalliita.
Ei muuta kuin onnea Gtv:n metsästykseen!
Tekniikka noissa on aika lujaa sorttia. En kovin paljoa antaisi painoa sille millä koneella auto sattuu alunperin olemaan, jos painotus ei muutenkaan ole alkuperäisyydessä. Moottorin voi helposti vaihtaa haluamakseen myöhemmin - huonon korin korjaaminen voi olla lähes epätoivoista tai ainakin hyvin kallista. Kaksitonnisessa on aina nitrattua kampiakseli ja moottori ei vakiona kierrä kovin korkealle, joten sellainen voisi olla periaatteessa lujin vaihtoehto.
Harrasteautonahan Gtv on hieno, kaunis muotoilu, hyvät ajo-ja moottoriominaisuudet, melkein mitä tahansa palikkaa saa hankittua eivätkä osat ole tolkuttoman kalliita.
Ei muuta kuin onnea Gtv:n metsästykseen!
Giulia Super -69
-
- Car(s): Volvo P130, Peugeot 206 GT #2288, MB E290
tuon 1750 koneen ominaisuuksia voi vaan kehua. Kierrosherkkä, kiertävä ja tehokas. Itselläni on 116 koppainen -75 vuosimallin laite jossa on tuo kone. Harvoin olen ajanut yhtä miellyttävällä koneella. Se mistä itse en pidä on tuo tuo että se kiertää piruilematta sen 7400 kierrostaScuderia Rasvanäppi kirjoitti: <clip>
</clip>