75 polttoainepumppu ei pyöri

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
milanonmies
Viestit: 39
Liittynyt: 30 Syys 2005, 11:34
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

75 polttoainepumppu ei pyöri

Viesti Kirjoittaja milanonmies »

Hei!

Olin tossa aamusella lähössä 75 töihin kun avainta käännettäessä auto starttasi normaalisti ja hurahti aivan hitusenverran käymään noin 2 sekunnin ajaksi, jonka jälkeen ei enää edes lupaillut, pyöritti vaan normaalisti. Paremalla ajalla tutkailtuani tuli kurkittua jakohihnan kireys, sekä tulppien kunto ja samalla tarkasteltua että kipuna löytyy koneesta.

Seuraavaksi kuulostelin ettei pa-siirtopumppu hurahda lainkaan autoa käynnistettäessä ja havaitsin ilmeisesti polttoaineen paineentasaajan jälkeisestä liitoksesta kokeillen että bensaa ei vaikuttais koneelle tulevan. Virta-avainta käänneltäessä napsahtaa sulakerasian oik.kulmassa valkoinen rele nro 11, ja polttoaineen siirtopumpulle tulevat piuhat on takakontin osalta tankin lähistöltä ok.

Nyt kun kotona ei sattunut yleismittaria olemaan ajattelin kysästä löytyiskö joltain korjausopuksesta tietoa onko toi rele 11 pa-pumpun rele ja onko joku sulakerasian sulakkeista em.pumpun sulake, vai lymyileekö se jossain muualla auton uumenissa? Lähinnä johtovikaa tossa epäilen aiempien kokemuksien ton auton kanssa perusteella, mutta menee huomiseen ennen kun saan varastettua töistä ton mittarin lainaan, jotta pääsis tarkemmin metsästämään vikaa...

Ilmeisesti noissa v6-malleissakin on noita pumppuja kaksin kappalein, vai oonkos nyt sisäistänyt väärin tolla haulla löytämiäni tarinoita :o:

Avatar
J Grönlund
Viestit: 112
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 06:50
Paikkakunta: Norrtälje Ruotsi

Viesti Kirjoittaja J Grönlund »

Sieltä hanskalokeron takaa se rele löytyy...

/Juha
AR GTV V6 TB,AR166 V6,AR 156 V6 SW,AR 155 V6 ,DUCATI 900 SSie ,Ferrari Testarossa

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Käsittääkseni V6:ssa ei ole siirtopumppua, jos tankki kontissa sitä painepumppua korkeammalla. Esim. TS:ssähän on tankissa siirtopumppu, joka ruokkii varsinaista pumppua.

Hanskalokeron takana on moninapaliitin, jonka kautta kulkee virta sekä pumpulle, että ainakin TS:ssä myös moottorinohjaukselle. Huono kontakti aiheuttaa sen, että ei pumppu hurahda käyntiin.

Ainakin TS:ssä pumppu lähtee pyörimään, vasta kun starttaa (pyörittää). Eli pelkät sytytysvirrat ei riitä. TS:ssä ohjausboxi maadottaa releen kelan, jolloin rele vetää ja puppu alkaa pyöriä. Ainakin TS:ssä polttoainepumpun releet on konehuoneen puolella tulipellissä matkustajan puolella. Neljä relettä, joku niistä ohjaa pumppua.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
milanonmies
Viestit: 39
Liittynyt: 30 Syys 2005, 11:34
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja milanonmies »

Jesh!

Kokeilin kiristellä niitä varmaan miljoonaa liitintä siellä hanskalokeron takana ja Hoplaa pumppu hurahti taas toimimaan!

Kiitokset kovasti avuista, viikolopuksi on sitten edessä taas uusi kohde hammasharjan ja kontaktisprayn käyttöön :-D

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Niitä löysiä moninapaisia liittimiä kannattaa levittää hivenen ruuvarilla esim. Siis sitä urospuolista metallisielua, mikä on keskeltä halki. Tuntuu menevän ajanmittaan kasaan ja liittimen kontakti löystyy. Eli pienellä ruuvarilla tms levittää sitä liitintä, niin pysyy kontaktit paremmin.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Vastaa Viestiin