Nokkahihnan vaihto + erikoistyökalut.
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 28
- Liittynyt: 26 Helmi 2004, 03:16
Nokkahihnan vaihto + erikoistyökalut.
Huomasin, että täälläkin on ansiokkaasti kerrottu kuinka 2,0 TS 16V koneeseen tehdään nokkahihnanvaihto tai ajoituksenmuuntimen korjaus.
Samalla kuitenkin on hienolla tavalla jätetty kertomatta miten tavallinen pulliainen saa mm. nokka-akselin lukitustyökalun käyttöönsä tai ostettua.
Voisin kuvitella, että jos kävelen Delta-autoon, ja pyydän sitä lainaksi, niin kieltäytyvät tehokkasti, tai sitten pyytävät maksun siitä.
Joten te jotka olette vaihtaneet ym moottoriin nokkahihnan, niin kertokaa toki kuinka saitte tuon nokka-akselin lukitustyökalun käyttöönne.
Samalla kuitenkin on hienolla tavalla jätetty kertomatta miten tavallinen pulliainen saa mm. nokka-akselin lukitustyökalun käyttöönsä tai ostettua.
Voisin kuvitella, että jos kävelen Delta-autoon, ja pyydän sitä lainaksi, niin kieltäytyvät tehokkasti, tai sitten pyytävät maksun siitä.
Joten te jotka olette vaihtaneet ym moottoriin nokkahihnan, niin kertokaa toki kuinka saitte tuon nokka-akselin lukitustyökalun käyttöönne.
Täytyy heti kärkeen tunnustaa, etten ole ts:ään koskaan nokkahihnaa vaihtanut mutta moneen muuhuun koneeseen kyllä. Kos kaan en ole lukitus työkalua tarvinnut, mutta jos nokat ei muuten pysy aloillaan niin tökkää vaikka joku laudan pätkä tai ruuvarin kanta hihnapyörien ja kannen väliin. Monet ns. erikoistyökalut ovat turhia ja kalliita, toki poikkeuksiakin löytyy. Mikäli joitain erikois vermeitä olen tarvinnut, olen ne yleensä rakentanut tai soveltanut jostain joka pajan nurkasta löytyvästä roinasta.
Janne
Janne
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
Spider -72, 1750 ja 156 V6 -98.
Spider -72, 1750 ja 156 V6 -98.
-
- Viestit: 28
- Liittynyt: 26 Helmi 2004, 03:16
Lukitustyökalusta...
Jep, mutta kuinka saat homman pysymään kasassa... 2,0 TS 16 V moottorissa kun on noita pyöriviä akseleita 1xkampi, 2xnokka, 2x tasapaino-akseli, + vielä tuo imuventtiilin ajoitukseen tarkoitettu muunnin.
Tiirailin Autodatan cd:ltä tuota asennusta, ja vaikealle näyttää jos joutuu itse soveltamaan työkalun tai laudan pätkää käyttämään... kuinkahan lienee käy näillä kotikonsteilla kohdistukselle.
Tiirailin Autodatan cd:ltä tuota asennusta, ja vaikealle näyttää jos joutuu itse soveltamaan työkalun tai laudan pätkää käyttämään... kuinkahan lienee käy näillä kotikonsteilla kohdistukselle.
Eihän noita nyt niin hirveesti ole. Mutta niin kun sanoin en ole ts:ään spesifisti perehtynyt. Jos mun pitäs tuo homma tehdä niin alkajaisikkisi kampi yläkuoloon ja sytty ykköselle. Jos löytyy merkit, niin pysytään niissä. Jos ei, niin piirretään merkit. Sitten hihna pois ja uus tilalle niin, että merkit on edelleen kohdallaan. Vedät ensin hihnan löysästi paikoilleen ja lähdet kammelta etenemään pyörimis suuntaan. Vetelet käsin tai kiristäjän avulla löysät pois hihnalta ja pyörittelet akseli kerrallaan merkin kohdalleen, kunnes päädyt kiristäjälle. Siis ikään kuin veto suunnassa. Jos kiristäjä ei tule viimeiseksi vastaan, niin aloita kiristäjän kohdalla homma vastakkaisesta suunnasta. Ne hihna pyörät hyppäävät ihan nätisti hampaiden yli hihnan ollessa sopivasti löysällä. Kuitenkin hihna pitää akselit paikoillaan. Näin toimien pitäs olla ihan kohdillaan, mutta työn päätyttyä pyöritä konetta pyörimis suuntaansa kerta pari ja tarkista että merkit ovat kohdallaan. Siis käsin ja nimen omaan kampiakselin päästä. Jos merkit ei passaa niin korjataan virhe. Se yksi hammas hihnalla on niin paljon, että se heitto näkyy jo selvästi merkeissä.
Jos haluat muuten säädellä säädettävien nokkapyörien ja yms kanssa tarvitset astelevyjä. Nekin voi tehdä itse, mutta ovat niin halpoja ettei kannata. Ennen kuin rupeaa omiin arvoihin ajotuksia säätelemään on syytä ola asioista perillä. Muuten tulee vaan tuhoa ja harmia.
Janne
Jos haluat muuten säädellä säädettävien nokkapyörien ja yms kanssa tarvitset astelevyjä. Nekin voi tehdä itse, mutta ovat niin halpoja ettei kannata. Ennen kuin rupeaa omiin arvoihin ajotuksia säätelemään on syytä ola asioista perillä. Muuten tulee vaan tuhoa ja harmia.
Janne
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
Spider -72, 1750 ja 156 V6 -98.
Spider -72, 1750 ja 156 V6 -98.
-
- Viestit: 28
- Liittynyt: 26 Helmi 2004, 03:16
Lukitustyökalu ongelmaan ratkaisu
Löytyypä noita näköjään myynnissäkin 90 euroa.
Ja täällä jo olikin ystävällisiä sieluja jotka olivat valmiit jopa lainaamaan niitä
Ja täällä jo olikin ystävällisiä sieluja jotka olivat valmiit jopa lainaamaan niitä
Juu RIcampi Heikka vuokraa palikoita. Ovatten minulla nyt vuokralla. Vapautuvat lähiaikoina. Kun osaan päättää jätän koneen lukituspalojen vai merkkien mukaiseen asentoon.tube68 kirjoitti:Hei,
kysyn nyt täältä ennen kuin hommaan itse. Onko kenelläkään lainaa tai vuokraa noita lukituspaloja 156 V6 2.5:een?
Ajattelin itse vaihtaa hihnan ja ajattelin ottaa homman varman päälle
Pärnänen ja toisinaan Delta-Autokin vaihtaa jakohihnan ilman lukituspaloja.. Heidän mukaan tulee hyvä, mutta jos sen jaon tarkastaa niiden palojen kanssa jälkikäteen, niin harvoin on ihan kohdillaan.
Ajotuksen muuntimen korjaamisen yhdeydessä palat on välttämättömät. Ja kannattaa hommata myös sellainen työkalu jolla saa pidettyä pakonokan hihnapyörästä kiinni, kun sen pultin siitä avaa ja vaihtaa stefan nokalta.
Ajotuksen muuntimen korjaamisen yhdeydessä palat on välttämättömät. Ja kannattaa hommata myös sellainen työkalu jolla saa pidettyä pakonokan hihnapyörästä kiinni, kun sen pultin siitä avaa ja vaihtaa stefan nokalta.
Huoltoliike ei meinaa suostua tekemään kun "alfa on niin oma maailma" Epäilevät, että vesipumpun päällä olisi jokin pelti, joka pakottaa irrottamaan nokkapyörän ja sitä kautta lukitusvälineet olisi pakko olla.
Hohhoijaa, onkos tietoa vesipumpun peittävästä pellistä?
Tää on taas niiiin tätätätätätätätä
Hohhoijaa, onkos tietoa vesipumpun peittävästä pellistä?
Tää on taas niiiin tätätätätätätätä
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
- MP
- Viestit: 780
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
- Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS
CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec - Paikkakunta: Oulu
Saistko joltakulta lukituspaloja lainaksi niin voisit piirtää ne paksulle vanerille ja sahata irti?alfista kirjoitti:Huoltoliike ei meinaa suostua tekemään kun "alfa on niin oma maailma" Epäilevät, että vesipumpun päällä olisi jokin pelti, joka pakottaa irrottamaan nokkapyörän ja sitä kautta lukitusvälineet olisi pakko olla.
Hohhoijaa, onkos tietoa vesipumpun peittävästä pellistä?
Tää on taas niiiin tätätätätätätätä
MP
http://www.biltema.fi/osteri/data/webpi ... 1313_h.jpg
Näistäkin voisi olla apua...kohtuuhintanen sarja, sama on aiemmin muissa kaupoissa ollut n luokka 80-90 euroo, nyt biltemassa 49,90 euroo.
Näistäkin voisi olla apua...kohtuuhintanen sarja, sama on aiemmin muissa kaupoissa ollut n luokka 80-90 euroo, nyt biltemassa 49,90 euroo.
Noillahan voisi vaihtaa itsekin. Näiden nykyautojen ahtaus ja nosturin puute vain estävät tehokkaasti remppainnostuksen.jiiässä kirjoitti:http://www.biltema.fi/osteri/data/webpi ... 1313_h.jpg
Näistäkin voisi olla apua...kohtuuhintanen sarja, sama on aiemmin muissa kaupoissa ollut n luokka 80-90 euroo, nyt biltemassa 49,90 euroo.
- MP
- Viestit: 780
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
- Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS
CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec - Paikkakunta: Oulu
No tuo tuli siitä, ku Oulussa tuttu paja haki Deltasta lainaan lukituspalat ex- alfan remminvaihtoon(ja sai ne ilman korvausta). Kai jostain muualtakin ne voi saada. Joku puolentoista sentin paksuinen vaneri varmaan kestäis ihan hyvin lukituspaloina ja eikun lankasahalla piirtojälkiä myöten irti.jiiässä kirjoitti:spraymaalin avulla saa kanssa muodon hyvin kopioitua..voisit piirtää ne paksulle vanerille ja sahata irti?
No ei nuo älyttömän hintasia oo ostaakaan http://www.ebspares.co.uk/new23.htm
MP
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Mites tuo on parempi kuin tää?:jiiässä kirjoitti:http://www.biltema.fi/osteri/data/webpi ... 1313_h.jpg
Näistäkin voisi olla apua...kohtuuhintanen sarja, sama on aiemmin muissa kaupoissa ollut n luokka 80-90 euroo, nyt biltemassa 49,90 euroo.
http://www.biltema.fi/osteri/data/webpi ... -344_h.jpg
26,90€, tätä olin ajatellut itse käyttää kun ei tarvi nokkapyörää irroittaa.
Eikös Alfista nimenomaan kysellyt nokka-akselin lukitustyökalua, bilteman vehkeillä se ei taida kuitenkaan vielä onnistua.
Kokeiltu on tätä 155 16V:een kanssa, sen kanssa ei kyllä oikeestaan tarvi mitään kun tekee hyvät merkit esim valkosella maalitussilla/rengaskynällä...nokkapyörät ei itestään pyörähdä kun hihnan irrottaa...hihnan asennusvaiheessa vaan nokkapyöriä kääntää noin 0,5 hammasta eteenpäin ja sitten kiristää niin saa "selkäpuolen löysät" pois...sitten kun kiristää niin kääntää taas takasin kohdalleen sen n 0,5 hammasta.Mites tuo on parempi kuin tää?:
Moi,
Heikalta ja parista korjaamosta jo yritetty, joten kysytäänpä täältäkin.
Löytysikö keneltäkään lainaksi tai vuokralle nokka-akselin lukituspaloja 156 2.0 TS:ään? Tieto siitäkin, mistä lainaksi tai vuokralle palat saisi, auttaa myös.
Heikalta on palat loppu ja ei näköjään ihan joka korjaamo noita vuokralle anna.
Hihnanvaihtoa väsään itse ja kun imunokankin vaihtamaan joutui, niin ajoituksen saaminen kohdille ilman lukituspaloja on melko haastavaa...
Heikalta ja parista korjaamosta jo yritetty, joten kysytäänpä täältäkin.
Löytysikö keneltäkään lainaksi tai vuokralle nokka-akselin lukituspaloja 156 2.0 TS:ään? Tieto siitäkin, mistä lainaksi tai vuokralle palat saisi, auttaa myös.
Heikalta on palat loppu ja ei näköjään ihan joka korjaamo noita vuokralle anna.
Hihnanvaihtoa väsään itse ja kun imunokankin vaihtamaan joutui, niin ajoituksen saaminen kohdille ilman lukituspaloja on melko haastavaa...
Itsellä on juurikin tuo remppa meneillään. Lainasin tohon työkalut deltasta eikä pyytäneet mitään maksua... ainakaan vielätube68 kirjoitti:Hei,
kysyn nyt täältä ennen kuin hommaan itse. Onko kenelläkään lainaa tai vuokraa noita lukituspaloja 156 V6 2.5:een?
Ajattelin itse vaihtaa hihnan ja ajattelin ottaa homman varman päälle
varotan vaan et ton vee kutosen kanssa saa kyl ainakin päivän ammattilainenkin tapella. itellä meni n 4,5h jo pelkästään siihen että sain edes hihnan pois. huomenna sitten koitetaan saada homma kasaan kyl varmaan kuitenkin seuraava kerta sitten on jo helpompi. kannattaa muuten hommata se kiristimen kiristys työkalu samalla jostain.
Sen kiristimen kiristystyökalun funktiota en oikein ole saanut vielä selville. Minulla se ei pysy paikallaan koko vehje. Siitä on enemmän harmia kuin hyötyä. Leveäteräinen ruuvimeisseli tai sorkkarauta vesipumpun laipan ja kiristimen laipan välillä ajaa asian.sansse kirjoitti:Itsellä on juurikin tuo remppa meneillään. Lainasin tohon työkalut deltasta eikä pyytäneet mitään maksua... ainakaan vielätube68 kirjoitti:Hei,
kysyn nyt täältä ennen kuin hommaan itse. Onko kenelläkään lainaa tai vuokraa noita lukituspaloja 156 V6 2.5:een?
Ajattelin itse vaihtaa hihnan ja ajattelin ottaa homman varman päälle
varotan vaan et ton vee kutosen kanssa saa kyl ainakin päivän ammattilainenkin tapella. itellä meni n 4,5h jo pelkästään siihen että sain edes hihnan pois. huomenna sitten koitetaan saada homma kasaan kyl varmaan kuitenkin seuraava kerta sitten on jo helpompi. kannattaa muuten hommata se kiristimen kiristys työkalu samalla jostain.
Viimeksi muokannut Esa, 21 Heinä 2009, 07:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Katselin tuota sarjaa biltemalla, mutta en vielä oikein vakuuttunut siitä löytyykö siitä 156 V6 24 venttiliselle sopivia paloja. Ainakaan käyttöohjeissa ei mainittu Alfaa.jiiässä kirjoitti:http://www.biltema.fi/osteri/data/webpi ... 1313_h.jpg
Näistäkin voisi olla apua...kohtuuhintanen sarja, sama on aiemmin muissa kaupoissa ollut n luokka 80-90 euroo, nyt biltemassa 49,90 euroo.
Törmäsin myös jossain yhteydessä saman tehtaan esitteeseen, jossa minulla olevaan Alfaan oli erilainen sarja. En nyt löydä kyseistä sivua, mutta yritän hakea.
Tulisiko kyseisen sarjan kuitenkin sopia Alfaan?
Oheisena linkki nokka-akselien paikallaanpito/ajoitusasetus sarjaan.
http://www.justoffbase.co.uk/Petrol-Eng ... ley-VS1410
Sealey näyttäisi olevan vähän kalliin puoleinen. AST tekee samanlaisia ja ovat muistaakseni halvempia. Snap-on tuo kotiin asti.
Itselleni haluaisin hieman lukkopihtejä paremmat välineet pelkkää hihnanvaihtoa varten.