156 ja mömmö vedessä
Valvoja: Moderators
156 ja mömmö vedessä
Vehkeellä on ajettu mittarin mukaan 68 000 ja kone on 1.8 TS. Moottori on horinut öljyä jonkin verran, noin litran 3000 kilometrillä. Äsken kun kiihdytin vähän vauhdikkaammin, syttyi öljypinnan varoitusvalo. Sammui kun kierrokset laskivat.
Eli konepelti auki ja lisää öljyä sisään. Samalla hoksasin, että vedenpinta oli minimin alle. Kun kulkine oli jäähtynyt, avasin korkin ja kas, siellähän oli vaaleanruskeaa vaahtoa. Ruikin sinne vettä sen verran että taso nousi normaaliksi ja ryhdyin pohtimaan mistä vaahto sinne on tupsahtanut. Epämiellyttävä ajatus tuli mieleen, mutta mitä mieltä ovat minua viisaammat?
Eli konepelti auki ja lisää öljyä sisään. Samalla hoksasin, että vedenpinta oli minimin alle. Kun kulkine oli jäähtynyt, avasin korkin ja kas, siellähän oli vaaleanruskeaa vaahtoa. Ruikin sinne vettä sen verran että taso nousi normaaliksi ja ryhdyin pohtimaan mistä vaahto sinne on tupsahtanut. Epämiellyttävä ajatus tuli mieleen, mutta mitä mieltä ovat minua viisaammat?
- J Grönlund
- Viestit: 112
- Liittynyt: 30 Joulu 2004, 06:50
- Paikkakunta: Norrtälje Ruotsi
- Auristo
- Viestit: 385
- Liittynyt: 23 Syys 2006, 11:27
- Car(s): Maserati 4200gt
Fiat 500 1.4 Sport
Peugeot 407 Coupe V6 2.7 Diesel
ex. Giulietta 1.4 ma Speciale
ex.166 V6 -04
ex. 156 V6 -01 - Paikkakunta: Jyväskylä
Seuraa tarkasti veden ja öljyn määrää sekä niiden mahdollista sekoittumista. Voit vaihtaa puhtaat jäähdytinnesteet ja samalla puhdistaa paisuntasäiliön. Normaalisti vaaleanruskeaa "härmää" kertyy hyvin vähän jos ollenkaan paisariin.
Tarkkaile myös jäähdytysjärjestelmän paineennousua kylmässä koneessa, jos paine nousee nopeasti ja paisarissa on kuplintaa niin luultavasti kansi tai kannentiiviste ovat viottuneet.
Toivottavasti kansi ja kansipahvi ovat kuitenkin ehjiä vaikka oireet hieman huolestuttavatkin...
Tarkkaile myös jäähdytysjärjestelmän paineennousua kylmässä koneessa, jos paine nousee nopeasti ja paisarissa on kuplintaa niin luultavasti kansi tai kannentiiviste ovat viottuneet.
Toivottavasti kansi ja kansipahvi ovat kuitenkin ehjiä vaikka oireet hieman huolestuttavatkin...
ex:BMW 1502, 318iS|Saab 99 Turbo, 900Turbo, 9000Turbo|Lancia Thema ieTurbo|Peugeot 405 T16, 306Hdi
- kterkkila
- Viestit: 2374
- Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
- Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Valitettavasti tästä eteenpäin on riskinä että koneen alakerta korkkaa. Kun öljynpaineet ovat kadonneet kierroksilla, niin se tarkoittaa sitä että laakereiltakin on öljy loppunut ja enemmän tai vähemmän vauriota on jo syntynyt. Jos itselle kävisi noin, niin ottaisin öljypohjan varmuuden vuoksi pois ja vaihtaisin laakerit..
OT, mutta kerran kävi niin että huomasin 16V TS moottorin niputtamisen ja muutaman päivän ajelun jälkeen että momenttiavain oli alkanut näyttämään höpöjä. Ihmettelinkin että tuntui kiristettäessä voima aika pieneltä.. No varmuuuden vuoksi sitten pohja pois ja laakeripukit oikeaan momenttiin.. Söi miestä.
OT, mutta kerran kävi niin että huomasin 16V TS moottorin niputtamisen ja muutaman päivän ajelun jälkeen että momenttiavain oli alkanut näyttämään höpöjä. Ihmettelinkin että tuntui kiristettäessä voima aika pieneltä.. No varmuuuden vuoksi sitten pohja pois ja laakeripukit oikeaan momenttiin.. Söi miestä.
Kimmo / alfatune.fi