SZ
Valvoja: Moderators
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
SZ
Onko kellään mitään tietoa alfan "outolinnusta" SZ:sta? (wikipedia kun ei sammuttanut tiedon nälkää)
Ysärisportti on varmaan Alfan erikoisimpia autoja, mutta tuntuu kuolleen sukupuuttoon tai jotain... onko täällä EX-omistajia?
Ysärisportti on varmaan Alfan erikoisimpia autoja, mutta tuntuu kuolleen sukupuuttoon tai jotain... onko täällä EX-omistajia?
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
On kyllä mielenkiintonen vehje, varmaan ulkonäöstä voi olla montaa mieltä. Hieno vaunu joka tapauksessa.
Mulla on landella jossain Tekniikan Maailman numero 90-luvulta, missä oli juttu SZ:sta. Muistanko väärin vai oliko tuo aikanaan ihan mitattunakin niitä kovimpia autoja mutkissa? Sellainen mielikuva on että jutussa mainittiin SZ:n olevan yksi korkeimpia G-voimalukemia saavuttavista autoista. Mielenkiintoista että vehje pohjaa seiskavitoseen, rajusti kehitettynä tietysti, mutta silti tekniikkansa juuret on kuitenkin 75:ssa, eli myös mutkan kautta siellä 70-luvun alun 'alfetamiinissa'.
Mulla on landella jossain Tekniikan Maailman numero 90-luvulta, missä oli juttu SZ:sta. Muistanko väärin vai oliko tuo aikanaan ihan mitattunakin niitä kovimpia autoja mutkissa? Sellainen mielikuva on että jutussa mainittiin SZ:n olevan yksi korkeimpia G-voimalukemia saavuttavista autoista. Mielenkiintoista että vehje pohjaa seiskavitoseen, rajusti kehitettynä tietysti, mutta silti tekniikkansa juuret on kuitenkin 75:ssa, eli myös mutkan kautta siellä 70-luvun alun 'alfetamiinissa'.
mun muistin mukaan juurikin 75 alfasta lainattu 3.0v6 kone jossa
oli jotain 220hv . ja muutenkin pitkälti niinkuin 75, mutta tossahan
taisi olla se "säätyvä" alusta, eli auton sai kyntämään vain 8cm maan pinnasta- ja hidastetöyssyjen kohdissa oli mahdollista auton maavaraa nostaa, napista.
oli jotain 220hv . ja muutenkin pitkälti niinkuin 75, mutta tossahan
taisi olla se "säätyvä" alusta, eli auton sai kyntämään vain 8cm maan pinnasta- ja hidastetöyssyjen kohdissa oli mahdollista auton maavaraa nostaa, napista.
MR-S 1.9 jtd / 156sw Q4
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
viralliset tehot taisivat kuitenkin olla n 207hv.
ohessa linkki sivuille joilla enemmänkin juttua ketjun alfa tyypistä..
http://home.planet.nl/~evdbeek/monster.html
ohessa linkki sivuille joilla enemmänkin juttua ketjun alfa tyypistä..
http://home.planet.nl/~evdbeek/monster.html
- Raimo Miettinen
- Viestit: 2339
- Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
- Viesti:
J. Saari kirjoitti:Mulla on landella jossain Tekniikan Maailman numero 90-luvulta, missä oli juttu SZ:sta. Muistanko väärin vai oliko tuo aikanaan ihan mitattunakin niitä kovimpia autoja mutkissa? Sellainen mielikuva on että jutussa mainittiin SZ:n olevan yksi korkeimpia G-voimalukemia saavuttavista autoista.
The SZ can pull upto 1.4 G. in cornering.... I think it is still the champion of the production cars....
Ferrari 360 F1: 1.13 g.
Ferrari 355 F1: 1.13 g.
Chrysler Viper VT 1.11 g. ( what a surprise !! )
Lamborgini Diablo VT 1.09 g.
Porsche 911 Carrera 1.06 g.
Lotus Esprit V8 1.06 g.
Ferrari 550 1.04 g.
BMW "M Coupe" 1.03 g.
Audi S4 Avant: 0.96 g.
Volvo V70R AWD: 0.90 g.
I have got this information from the Italian carmagazine "Quattroruote".
- michael
- Viestit: 704
- Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
- Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
- Paikkakunta: Pirkkala
Vaikuttaa melkoiselta rataohjukselta tuollaisella sivuttaispidolla. Mobile.dessä näytti olevan 8 kpl myynnissä mutta melko hurjaan hintaan. Paljon alle kolmen kympin ei näytä helpolla lähtevän sielläkään.
En ihan usko että sillä voi tuosta vaan vetää 1.4 G ja kaikki tuon listan autot jäisi kirkkaasti taakse... Esim keskimoottorinen Lotus Esprit painaa about samat ja kumia on alla varmasti vähintään yhtä paljon.
En ihan usko että sillä voi tuosta vaan vetää 1.4 G ja kaikki tuon listan autot jäisi kirkkaasti taakse... Esim keskimoottorinen Lotus Esprit painaa about samat ja kumia on alla varmasti vähintään yhtä paljon.
- Grendel
- Viestit: 537
- Liittynyt: 15 Tammi 2004, 01:55
- Car(s): GT, GTj, GTV, 75 TS, 75 turbo, 164 Q4
- Paikkakunta: Kirkkonummi
- Viesti:
Alfalla oli mainosvideo jossa se veti 1.3 G (joka taisi olla mainostettu arvo).
Uskokoon ken tahtoo. Kuitenkin noissa käytettiin erikoisrenkaita jotka eivät olleet pitkäikäisiä.
Moderneilla semislickseillä 1.3 G ei ole ongelma hyvällä alustalla.
Sport auto lehti testaa sivuttaiskiihtyvyyden autoista niiden testeissä ja parhaat ovat tuolla 1.35-1.40 hujakoilla.
SZ piti mainospuheiden mukaan saavuttaa tuo pito hienon aerodynamiikkansa avulla. Sen pohja on kuitenkin yhtä paha kuin tavis 75 ja spoilerilla ei ole paljoa virkaa.
Uskokoon ken tahtoo. Kuitenkin noissa käytettiin erikoisrenkaita jotka eivät olleet pitkäikäisiä.
Moderneilla semislickseillä 1.3 G ei ole ongelma hyvällä alustalla.
Sport auto lehti testaa sivuttaiskiihtyvyyden autoista niiden testeissä ja parhaat ovat tuolla 1.35-1.40 hujakoilla.
SZ piti mainospuheiden mukaan saavuttaa tuo pito hienon aerodynamiikkansa avulla. Sen pohja on kuitenkin yhtä paha kuin tavis 75 ja spoilerilla ei ole paljoa virkaa.
- italia
- Viestit: 883
- Liittynyt: 03 Joulu 2005, 19:53
- Car(s): HD Dyna Street Bob 1500cc -06
Exät: 13 Alfaa... - Paikkakunta: Espoo/Kärkölä
Tekniikkapuolesta muistelisin sen verran että eikös siinä ollut viimeisistä 3l 75:ta lainattu 24v kone ja alustakin perustui suoraan 7femmaan...
Ihme ettei mikään lasikuitukorinvaihtoreplicafirma ole ottanut muotteja ja sitä kautta tuota myyntiinsä (tosin muotin luovuttajat voivat toki olla harvassa).
75:ia löytyisi kyllä vaikka mitenkä paljon jotka voisivat toimia runkona, vaikkakaan eihän se replica ole sama asia, mutta kelläpä meillä olisi varaa omaan SZ:aan......
Ihme ettei mikään lasikuitukorinvaihtoreplicafirma ole ottanut muotteja ja sitä kautta tuota myyntiinsä (tosin muotin luovuttajat voivat toki olla harvassa).
75:ia löytyisi kyllä vaikka mitenkä paljon jotka voisivat toimia runkona, vaikkakaan eihän se replica ole sama asia, mutta kelläpä meillä olisi varaa omaan SZ:aan......

QUORTHON 1966-2004
-
- Viestit: 353
- Liittynyt: 29 Heinä 2004, 06:13
- Car(s): GLC 300e
Coupe Fiat
9-3 Aero - Paikkakunta: Hyvinkää
Jos tarkkoja ollaan, nimihän "tais" olla Il MostrojeQQ kirjoitti:Yksi niitä kait tuotiin, mutta lähti ulkomaille kuitenkin? Kyllähän kaikki alfatuntijat il monstron tietää, vai mikä se nyt olikaan..

Jep, ainakin yks punanen (ilmeisesti käytännössä kaikki oli punaisia) oli suomessa näytillä kun sen omin silmin näin... Aikanaan väitettiin että kahdesta autosta olisi tehty sopimus, mutta syystä tai toisesta yhtään ei mennyt kilpiin asti. Tais ruveta silloinkin lama iskemään. Hintaa en muista enää millään, mutta halpa se ei ollut. Hintansa olisi kyllä pitänyt "aavistuksen" paremmin kuin malliston toiseksi kallein malli. Toki tosi ostajat varsinkin täällä pohjan perukoilla vois olla harvassa jos sitä suomen ainoota just tänään kauppaisi...
Olisi kyllä näinä päivinä täydellinen harrasteauto, yhtä aikaa pirun eksoottinen ja kun varaosia tarttis niin ainakin monilta osin miltei tavallinen... Eihän toki kaikki 75 osatkaan enää joka putkan hyllystä löydy

Ja varsinkin umpikoppasen muotoilu sellainen, että sitä harva korolla mies ymmärtää. Täydellistä.
Viimeksi muokannut Il Mostro, 10 Kesä 2009, 20:27. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
yhdessäkään seiskafemmassa ei ole ollut 24V konetta tehtaan jäljiltä eli kyllä se on ihan 12v mylly SZ:kin....italia kirjoitti:Tekniikkapuolesta muistelisin sen verran että eikös siinä ollut viimeisistä 3l 75:ta lainattu 24v kone ja alustakin perustui suoraan 7femmaan...
Ihme ettei mikään lasikuitukorinvaihtoreplicafirma ole ottanut muotteja ja sitä kautta tuota myyntiinsä (tosin muotin luovuttajat voivat toki olla harvassa).
75:ia löytyisi kyllä vaikka mitenkä paljon jotka voisivat toimia runkona, vaikkakaan eihän se replica ole sama asia, mutta kelläpä meillä olisi varaa omaan SZ:aan......
- italia
- Viestit: 883
- Liittynyt: 03 Joulu 2005, 19:53
- Car(s): HD Dyna Street Bob 1500cc -06
Exät: 13 Alfaa... - Paikkakunta: Espoo/Kärkölä
^ Ai... tuo oli kyllä yllätys itselleni, no en silti rupea väittelemään.
Kerran vain olen tuommoisen 24v version nähnyt ja 75 oli muistaakseni vm.-91
Eli varmaankin jälkeenpäin tehtailtu tuo kone sinne... ei tosin ollut Suomenmaalla tämä tapahtuma.
Kiitos tiedosta ja hyvä että oikaisit harhaluuloni...
Kerran vain olen tuommoisen 24v version nähnyt ja 75 oli muistaakseni vm.-91
Eli varmaankin jälkeenpäin tehtailtu tuo kone sinne... ei tosin ollut Suomenmaalla tämä tapahtuma.
Kiitos tiedosta ja hyvä että oikaisit harhaluuloni...

QUORTHON 1966-2004
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
kun tuubista kettelin SZ;sta tehtyjä videoita, niin väkisinkin tuli sellanen tunne, että 159;n keula on saannu vaikutteita SZ:sta...
1 joskus ollu suomessa kumminki? ohoh! avaus viestin jälkeen lueskelin, että vaan tuhat tehty, joista tais ~100 meni JAPANIIN
,en oo ikinään mieltänny japanilaisia alfa kuskeiksi jostain syystä.
1 joskus ollu suomessa kumminki? ohoh! avaus viestin jälkeen lueskelin, että vaan tuhat tehty, joista tais ~100 meni JAPANIIN

I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- Grendel
- Viestit: 537
- Liittynyt: 15 Tammi 2004, 01:55
- Car(s): GT, GTj, GTV, 75 TS, 75 turbo, 164 Q4
- Paikkakunta: Kirkkonummi
- Viesti:
Noissa on 12V kone. Ei vastaa auton hintaa missään suhteessa.
Koska autot on aika kalliita niin ne joilla on niinhin varaa usein ovat vaihtaneet 3.5, 24V tai kompura/turbomyllyjä tilalle.
Alusta on lähellä 75. Edessä ei ole vääntösauvoja vaan coil overit kuten takanakin. Kaikissa tuo 6 cm korkeudensäätö. Olka-akselit on erilaiset kuin seiskavitosessa. Niitä on pidennetty kallistuskeskiön parantamiseksi. Näitä voi seiskavitosessa käyttää ja vain hinta on esteenä.
Laatikko on muuten normaali 75 mutta siinä on jäähdytys lisätty. Takajarrut on tuuletetut ja näitä levyjä voi hyvin käyttää muissa takalaatikkoalfoissa.
Koska autot on aika kalliita niin ne joilla on niinhin varaa usein ovat vaihtaneet 3.5, 24V tai kompura/turbomyllyjä tilalle.
Alusta on lähellä 75. Edessä ei ole vääntösauvoja vaan coil overit kuten takanakin. Kaikissa tuo 6 cm korkeudensäätö. Olka-akselit on erilaiset kuin seiskavitosessa. Niitä on pidennetty kallistuskeskiön parantamiseksi. Näitä voi seiskavitosessa käyttää ja vain hinta on esteenä.
Laatikko on muuten normaali 75 mutta siinä on jäähdytys lisätty. Takajarrut on tuuletetut ja näitä levyjä voi hyvin käyttää muissa takalaatikkoalfoissa.
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Tuon pirssin omistaminenhan vaatii juurikin sen 30ke massia sijoitettavaksi, uuden vaikkapa 30ke Corollankin omistaminen sen sijaan vaatii syviä taskuja monien tonnien ensimmäisten vuosien arvonalemisineenitalia kirjoitti:mutta kelläpä meillä olisi varaa omaan SZ:aan......

Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER 

- KauGoH
- Viestit: 2114
- Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
- Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
- Paikkakunta: Lappeenranta
koko pienen ikäni olen tuollaisesta haaveillut, tuskin koskaan tollaista saan!
joskus vekarana oli seinällä monta julistettakin kyseisestä mallista, kaverit aina haukkui että ompa ruma auto, mutta alfa romeo silmän omaavalle siinä on jotain todella sulavaa ja hienoa tuossa korissa
jos jostain ikinä voitan rahaa enemmän kuin 4 oikein lotossa niin sijoitukohde on kyllä varma
joskus vekarana oli seinällä monta julistettakin kyseisestä mallista, kaverit aina haukkui että ompa ruma auto, mutta alfa romeo silmän omaavalle siinä on jotain todella sulavaa ja hienoa tuossa korissa

jos jostain ikinä voitan rahaa enemmän kuin 4 oikein lotossa niin sijoitukohde on kyllä varma

Viimeksi muokannut KauGoH, 11 Kesä 2009, 20:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mulla on 75 TB:ssä SZ:n tuuletetut takajarrut, toteutettu näköjään siten, että satuloiden väliin on laitettu lisäpala vastaamaan paksumpia levyjä. Levyt ovat sitten aikas tyyriitä, Italiastakin ostettuna hintaa tuli 300Eur/pari.Grendel kirjoitti:Noissa on 12V kone. Ei vastaa auton hintaa missään suhteessa.
Koska autot on aika kalliita niin ne joilla on niinhin varaa usein ovat vaihtaneet 3.5, 24V tai kompura/turbomyllyjä tilalle.
Alusta on lähellä 75. Edessä ei ole vääntösauvoja vaan coil overit kuten takanakin. Kaikissa tuo 6 cm korkeudensäätö. Olka-akselit on erilaiset kuin seiskavitosessa. Niitä on pidennetty kallistuskeskiön parantamiseksi. Näitä voi seiskavitosessa käyttää ja vain hinta on esteenä.
Laatikko on muuten normaali 75 mutta siinä on jäähdytys lisätty. Takajarrut on tuuletetut ja näitä levyjä voi hyvin käyttää muissa takalaatikkoalfoissa.
Coupe
- Portti
- Viestit: 1110
- Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
- Car(s): Fiesta ST 2019 (ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
- Paikkakunta: Hollola/Lahti
- Viesti:
OT: Ainakin 147 GTA ja 156 GTA -malleihin japskit ovat tehneet monenlaisia tuunaus/viritysosia ja kummasti sieltäkin suunnalta löytyy Alfa-entusiasteja vaikka ei tosiaankaan ihan ensimmäisenä tulisi moinen ajatus mieleen. Esim. hienot tälläkin palstalla keskustellut/haaveillut 18" versiot GTA:n teledial-vanteista ovat Japanien poikien aikaansaannoksia.DaViega kirjoitti:... ,en oo ikinään mieltänny japanilaisia alfa kuskeiksi jostain syystä.
ex-Abarth 500 Esseesse - http://www.pertti.com/abarth" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;
- jiigee
- Viestit: 333
- Liittynyt: 20 Helmi 2007, 14:05
- Car(s): GT 3.2 -05
Ex 156 2.5 V6 -03 - Paikkakunta: Tampere
Ainakin noita japanilaisista pakoputkistoista on paljon materiaalia juutuubissa: J-Wolf
Kreissieg F1
Kreissieg F1
Kun oikein yrittää ja sitten onnistuu, siihen on tyytyminen.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Olin koulupoikana siltasen auto liikkeessä (jonka Delta sitten myöhemmin osti) työ elämään tutustumis - TET - jaksolla, sielä kateltiin SZ;n kuvia, muut sano että on ruma, taisin olla ainoa jonka silmää se mielytti oudolla tavalla... tai sitten muut vaan ei kehdannu myöntää...KauGoH kirjoitti:koko pienen ikäni olen tuollaisesta haaveillut, tuskin koskaan tollaista saan!
joskus vekarana oli seinällä monta julistettakin kyseisestä mallista, kaverit aina haukkui että ompa ruma auto, mutta lafa romeo silmän omaavalle siinä on jotain todella sulavaa ja hienoa tuossa korissa![]()
jos jostain ikinä voitan rahaa enemmän kuin 4 oikein lotossa niin sijoitukohde on kyllä varma
Miksköhän Siltaselle oli yleensäkkään toimitettu SZ;n varaosa mikrofilmejä?
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- jknracing
- Viestit: 3055
- Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
- Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
- Paikkakunta: lahti
- Viesti:
Mä oon muuten kanssa ollut Siltasella työharjoittelussa, olisko ollut 80-luvun puolivälin paikkeilla. Silloin sielä ei vaan vielä ollut myynnissä Alfoja...DaViega kirjoitti: Miksköhän Siltaselle oli yleensäkkään toimitettu SZ;n varaosa mikrofilmejä?
Edit. Mulla on muuten skannattuna TM:n (19/89) juttu SZ:sta ja taitaa löytyä Autocarinkin "käyttäisitkö 35000 puntaa maailman rumimpaan autoon? Koeajettuamme sen, me käyttäisimme" juttu. jos joku noi välttämättä haluaa, niin voin yrittää laittaa tulemaan noi sähköpostilla. Osoitetta tulemaan YV:llä.
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free