Vinkkejä kaivataan ruostevaurion "hävittämiseen"
Valvoja: Moderators
- RockinTetsi
- Viestit: 156
- Liittynyt: 27 Syys 2007, 22:49
- Paikkakunta: Nokia
Vinkkejä kaivataan ruostevaurion "hävittämiseen"
Eli auton katossa ruma ruostevaurio. Tarkoituksena olis hioa ruoste pois, paklata ja vetää pohjamaali. Mutta sitten loppuu ideat. Maalauttaa en aio, koska on niin hel*etin kallista lystiä. Jollakin tarralla sen voisi saada peittoon, mutta minkälaisella???? Ideoita kaivataan kipeästi....
Laitan albumiin kuvan....
Laitan albumiin kuvan....
Koskiessani mihinkä tahansa, muuttuu se hetkessä romuksi
- RockinTetsi
- Viestit: 156
- Liittynyt: 27 Syys 2007, 22:49
- Paikkakunta: Nokia
-
- Viestit: 22
- Liittynyt: 03 Maalis 2007, 11:03
- Car(s): Alfa Romeo 159 3.2 JTS Q4
- Paikkakunta: Oulu
joo
Minulla kans oli kukkaa muutamaista kohdista pukannut ja jopa sieltä tiivisteen alta tuli kukkaa.
Toimenpiteenä lasi irti, hiekkapuhallus ja koko katto maalaukseen liikkeessä, uuden lasin laitatin samalla kun entinen oli jo hieman halkeillut. Hintaa tuli n.500 euroa.
Jälki oli todella hyvä, kuin tehtaalta tullut, saapi nähä milloin alkaa kukkimaan uudestaan:)
Toimenpiteenä lasi irti, hiekkapuhallus ja koko katto maalaukseen liikkeessä, uuden lasin laitatin samalla kun entinen oli jo hieman halkeillut. Hintaa tuli n.500 euroa.
Jälki oli todella hyvä, kuin tehtaalta tullut, saapi nähä milloin alkaa kukkimaan uudestaan:)
Hio maalit veks, laita ruosteenestoaine hautumaan pariksi tunniksi. Putsaa. Sitten rasvanpoistoaineella loppukin ruosteenestoaine pois. Tämän jälkeen hiot semi-hienolla santapaperilla. Sitten voitkin teipata jo huolellisesti ei maalattavat alueet ja pohjamaalaat harmaalla metallipohjamaalilla.
Pohjamaalauksen jälkeen haet automaalikaupasta tai deltasta pienen kynsilakkapullollisen maalia(auton sävy löytyy takaluukun oikealta puolelta), ja sudit sitä kaksi kerrosta maalattavaan kohtaan.
Tämän jälkeen kannattaa laittaa vielä jonkunlainen lakka, kenties spray joko matta-tai kiiltävä lakka.
Millään paskoilla spraymaaleilla ei kannata autoansa pilata!
Pohjamaalauksen jälkeen haet automaalikaupasta tai deltasta pienen kynsilakkapullollisen maalia(auton sävy löytyy takaluukun oikealta puolelta), ja sudit sitä kaksi kerrosta maalattavaan kohtaan.
Tämän jälkeen kannattaa laittaa vielä jonkunlainen lakka, kenties spray joko matta-tai kiiltävä lakka.
Millään paskoilla spraymaaleilla ei kannata autoansa pilata!
- RockinTetsi
- Viestit: 156
- Liittynyt: 27 Syys 2007, 22:49
- Paikkakunta: Nokia
Edellinen omistaja on tuolla sutinut sinne tänne kiveniskemiä peittoon, ja jälki on kyllä kaameaa. tokihan tuota voisi kokeilla, ja jos jälki ei miellytä, voisi sitten harkita jotakin teippauksia... Taikka sitten hioa koko katto ja maalata mattamustaksi ... No ei nyt sentäänZeitung kirjoitti:
Pohjamaalauksen jälkeen haet automaalikaupasta tai deltasta pienen kynsilakkapullollisen maalia(auton sävy löytyy takaluukun oikealta puolelta), ja sudit sitä kaksi kerrosta maalattavaan kohtaan.
Koskiessani mihinkä tahansa, muuttuu se hetkessä romuksi
- Hepa
- Viestit: 3197
- Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
- Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14 - Paikkakunta: Tampere
Maalikaupassa sekoittavat paukkupulloon oikean värisen maalin, ainakin Tampereen pintavärissä maksaa n. 20€ pullo. Ihan välttävän jäljen sillä saa aikaan, kun peittää kunnolla. Sitten kun on kuivunut hyvän aikaa, niin voi vielä hioa jollain fareclalla tms. Itse ainakin maalaisin mieluummin paukkupullolla, kun millään kynsilakalla. Lasit peittoon ja hiukan kauempaa, mistä maalattava alue, niin ei tule teipin rajaa. Sitten paukulla maalaus (monta ohutta kerrosta). Ja muutaman viikon päästä hioo rajan ja maalatun kohdan.
Edit: Tuossa kulmassa on kyllä vaarana, että se ruoste muhii siellä tiivisteen allakin. Melkein kannattaisi kaivaa mattoveitsellä tuo lasin sauma auki ja tsekata sekin kuntoon ja sitten vetä uusi sauma päälle lasiliimalla. Niin, että reunat teipataan ja kostealla sormella/muovilastalla tasoittaa sen sauman.
Edit: Tuossa kulmassa on kyllä vaarana, että se ruoste muhii siellä tiivisteen allakin. Melkein kannattaisi kaivaa mattoveitsellä tuo lasin sauma auki ja tsekata sekin kuntoon ja sitten vetä uusi sauma päälle lasiliimalla. Niin, että reunat teipataan ja kostealla sormella/muovilastalla tasoittaa sen sauman.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----
----|--OI-582--|----
- Casa di Matti
- Viestit: 345
- Liittynyt: 06 Tammi 2007, 00:02
- Car(s): Jaguar XE, Alfat 156 2,0 ja GTV 916, Fiat Coupe 2,0 Turbo, Citroén XM 2,0, Citroén Dyane 0,4, Vespa Rally 180; ex Citroen BX 1,4 Bon, 2 x Citroen BX 1,6 GTi, Citroen BX 1,6 Millesime, Citroen AX 1,0, Alfa Romeo 159 1.9 JTS
Joo, ei kynsilakkapulloa muistuttavalla paikkamaalisysteemillä kannata maalata muuta kuin nuppineulanpään kokoisia kiveniskemiä. Suihkepullokaan ei ole paras ratkaisu, jos itse ilman sen kummempia välineitä ja vähin kustannuksin aikoo paikkamaalausta tehdä.
Jos halvalla haluaa päästä, on tuntemistani ja kokeilemistani vaihtoehdoista paras hoitaa maalaus Biltemasta saatavalla kylmäruiskusarjalla. Se maksaa kympin (9,99) ja siihen liitettävä ponnekaasupullo 6,49. Kylmäruiskulla on ponnepulloon verrattuna se hyvä puoli, että maalisumun voi säätää toisin kun suihkepullossa. Näin hiottava pinta pienenee ja lopputulos paranee. Maaliliikkeestä saa samaan maalia kuin suihkepulloissa myös purkissa. Tosin mikään myöskään ei estä suihkuttamasta suihkepullosta maalia ruiskusarja maalikuppiin.
Alfoja en ole maalannut, mutta sitikoita jo parikymmentä vuotta. Viime kesänä parikymmenvuotiaan BX:n lokasuojien ruostevauriokohtien maalaamisesta olin jopa ylpeä, ei näet juuri virhettä näe. Suihkupullolla en niin hyvään lopputulokseen ole päässyt. Pohjatyö on se ratkaisevin juttu maalauksessa ja siinä hyvään lopputulokseen pääsemisessä ei oikein oikotietä taida olla.
Jos halvalla haluaa päästä, on tuntemistani ja kokeilemistani vaihtoehdoista paras hoitaa maalaus Biltemasta saatavalla kylmäruiskusarjalla. Se maksaa kympin (9,99) ja siihen liitettävä ponnekaasupullo 6,49. Kylmäruiskulla on ponnepulloon verrattuna se hyvä puoli, että maalisumun voi säätää toisin kun suihkepullossa. Näin hiottava pinta pienenee ja lopputulos paranee. Maaliliikkeestä saa samaan maalia kuin suihkepulloissa myös purkissa. Tosin mikään myöskään ei estä suihkuttamasta suihkepullosta maalia ruiskusarja maalikuppiin.
Alfoja en ole maalannut, mutta sitikoita jo parikymmentä vuotta. Viime kesänä parikymmenvuotiaan BX:n lokasuojien ruostevauriokohtien maalaamisesta olin jopa ylpeä, ei näet juuri virhettä näe. Suihkupullolla en niin hyvään lopputulokseen ole päässyt. Pohjatyö on se ratkaisevin juttu maalauksessa ja siinä hyvään lopputulokseen pääsemisessä ei oikein oikotietä taida olla.
Re: joo
Missä käytit teettämässä?Itelläkin ois samaa vikaa ja mietiskelin noita paikkoja mistä kysellä.Musakko kirjoitti:Minulla kans oli kukkaa muutamaista kohdista pukannut ja jopa sieltä tiivisteen alta tuli kukkaa.
Toimenpiteenä lasi irti, hiekkapuhallus ja koko katto maalaukseen liikkeessä, uuden lasin laitatin samalla kun entinen oli jo hieman halkeillut. Hintaa tuli n.500 euroa.
Jälki oli todella hyvä, kuin tehtaalta tullut, saapi nähä milloin alkaa kukkimaan uudestaan:)
-
- Viestit: 22
- Liittynyt: 03 Maalis 2007, 11:03
- Car(s): Alfa Romeo 159 3.2 JTS Q4
- Paikkakunta: Oulu
Haukiputaalla liike nimeltään persianlahden autohuolto tai jotain sinnepäin. Siellä olen teettänyt myös katon lisäksi helmassauman korjauksen about 2 vuotta sitten, ja sekin on vielä kuin uusi maalauksen jäljiltä. Käyttävät kuulemma markkinoiden parhaita tököttejä, maalari tuntuu olevan todella ammattitaitoinen. Alunperin minulle kyseistä paikkaa suositteli oulun alppilassa oleva virho&raution asentaja kun kysyin siellä missä olisi todella hyvä maalaamo. suosittelen.
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52
Ruostevaurion hävittäminen.
Itselläni oli 75:sessa tuulilasissa samanlainen ruostevaurio. Millään et saa sitä korjattua kunnolla ilman lasin irroitusta. On vain kyse siitä haluatko pitää auton itselläsi pitempään, vai pistätkö sen myyntiin lähiaikoina. Jos pistät sen myyntiin, niin edellämainittuja korjaustoimenpiteitä voi yrittää. Hyvää ei tule. Minä irroitin suosiolla tuulilasin, ja raoitin kattoverhoilua sen verran että voi hitsata uutta peltiä. Koska vaurio on lasin reunassa paikkamaalaus spraypullolla onnistuu hyvin. Itse tein koko homman itse, eikä se loppujen lopuksi ollut vaikea. Jos et pysty sitä tekemään itse, ei se käsittääkseni tule kovin kalliiksi, jos löydät jonkun pikkupajan tekemään sen
Omassa 156:ssa sama homma edessä. Mietityttää vain, että kuinkas tuo lasin irrotus ja uuden kiinnitys omassa pihassa onnistuisi, tuskin mitenkään. Meinaan kun tarkoitus on tehdä tuo korjaus itse eikä viedä minnekään pajalle. Ei dollarit oikein riitä vierailla teettämiseen. Pitäisi siis ensin rikkoa vanha lasi, tehdä korjaustoimet ja ajella ilman tuulilasia paikalliselle lasiheikille asennuttamaan uusi klasi. Vähän hankalalta kuulostaa. Ehdotuksia kuinka tuon parhaiten saisi toteutettua omatoimisestil. Niin ja tarkoitus on auto pitää itsellä eikä vain saada myyntikuntoon.
Kaikki kuluu mikä hemppuu.
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52
Katon ruostevaurion korjaus
Parasta viedä auto lasiliikkeeseen, irroitettavaksi,sen jälkeen voi itse suorittaa tarvittavat hitsaus ja kittaustyöt,ja paikkamaalauksen spraymaalilla. Lasin liimaustyö kannattaa antaa ammattilaiselle. Kokemusta on kun antaa työn ei ammattilaiselle. Laittoi liian vähän liimaa seurauksella, että lasin reunasta tuli vedet sisään. Vein sen sitten ammattiliikkeeseen,jossa työ tehtiin kunnolla. Lasin saa kyllä itsekin irti sahaamalla se siihen tarkoituseen tehdyllä teräslangalla, mutta siihen hommaan tarvitaan kaksi henkilöä, toinen on auton sisäpuolella, toinen ulkopuolella. Langan saa pujotettua liimauksen läpi kun kuumentaa esim. vähän paksumman rautalangan punaseksi ja työntaa sen liimauksen läpi. Sen jälkeen reijästä saa pujotettua sahauslangan läpi. Luonnolisesti kaikki listat ja muut pitää purkaa lasin vierestä pois. Sahauslangan päihin kannattaa panna puukapulat, joista on hyvä hinkata, ja samalla vetää eteenpäin. Toimii yllättävän hyvin.