Missä mahtaisi olla vika kun ei lähde käyntiin kuin vasta 10. yrittämällä? Startti pyörii, virrat ym tulee.. Seuraavan matkan määränpää on ilmeisesti korjaamo.
Muutama viikko sitten kaikki alkoi, lähti normaalisti käyntiin, peruutin parkkipaikalta pois ja lähden eteenpäin niin sammui. Ei lähtenyt käyntiin heti, vaan muutaman minuutin päästä ja taas koittaa liikkelle lähteä niin sammui, taas käynnistys jonka jälkeen toimi normaalisti viikon päivät. Ajattelin että on ominaisuus, kun oli sateinen keli ym.
Nyt sitten ei ole lähtenyt käyntiin kuin vasta useamman starttauksen jälkeen. Neuvoja kaivataan.
Samanlainen ongelma ilmeni myös itselleni. Eilen meni 300km matkaan vajaa kahdeksan tuntia koska aina kun oli pakko pysähtyä valoihin tai risteykseen auto sammui, eikä enää startannut. Jonkin ajan kuluttua ja muutamia kertoja tasaisin väliajoin yrittäessä sen saa käyntiin, mutta aina hiljentäessä auto sammuu ruiskuvaroitusvalon kera.
Muistutuksena, että niitä asentotunnistimia on kaksi: kampiakselille ja nokka-akselille. Pasilla taisi mennä nokkatunnistin? Minulla meni myös 147:sta nokka-akselin anturi, korjaamon mukaan samat oireet eli käynnistyi mutta kävi huonosti (meni hihnarempan yhteydessä joten en ollut itse todistamassa).
Mitä olen näitä juttuja seurannut niin nuo Muumin kuvaamat oireet sopisivat paremmin kampiakselin tunnistimen viaksi. Vaikea eli mahdoton kuitenkin mitään varmaksi sanoa. Kannattanee luetuttaa vikakoodit.
Kävin tuossa äsken koittamassa lähteekö käyntiin, lähtihän se ilman mutinoita ensimmäisellä. Sytytyksen/ruiskutuksen vikavalo paloi muita pitempään, sekin sammui muutaman sekunnin päästä. Eli mikään vikavalo ei pala koko ajan.
Niin ja ajossa kun ajaa yli 40km/h kuuluu sivuääni, tuon aiheuttajaksi epäilisin pakoputkessa olevaa reikää joka menee paikattavaksi ensi viikolla.
Tänään ei Alfa meinannut lähteä käyntiin, vasta kuudennella yrityksellä. Moottori oli lämmin joten heti tuli mieleen kampiakselin/rpm-anturi.
Alfa-diagilla yhteys Alfaan ja tulos oli seuraava:
Failed Component Code: Rpm sensor
Fault Symptom: Open Circuit
Warning Lamp Status: Warning Lamp Illuminated
Fault Test State: Test complete for this Error or not applicable.
Fault Code Storage State: Error Not Present at time of request
Event Count: 62 count
Filter Count: 0 count
Environmental Condition One: Battery Voltage: 12,5802 volts
Environmental Condition Two: Engine Coolant Temp: 82,4 °C
On näköjään oireillut jo ennenkin koska virheitä yhteensä 62?
Parempi vissiin vaihtaa, oliko yläkautta mahdollisuuksia?
"Jaramalle" tiedoksi, että vikalaskuri autossasi alkaa 64:stä kun uusi vika tunnistetaan. Se laskee sitten virheettömien käynnistyksien mukaan ja nousee taas jos vika ilmenee uudelleen!
Se on vikalaskuri, joka uuden vian ilmetessä ensi kertaa saa arvon 64 vanhoissa Bosch-järjestelmissä. Siitä voi päätellä kuinka vanhasta viasta on kyse, koska tämä laskuri pienenee käynnistyksessä aina yhdellä kun vika on jo poistunut.
Pystyykö tuon kampiakselin anturin vaihtamaan yläkautta ja mitä joutuu purkamaan?
Taisin tästä keskustella jo itseni kanssa toisessa ketjussakin, mutta...
Ehkä pystyy, mutta oma käsi ei siihen ainakaan kyennyt - poistin kaasuläppäkotelon, imuputken, akun... Sain vanhan anturin irti mutta uutta takaisin en millään. Työnsin sitten auton ähinän ja puhinan kanssa rampeille ja totesin että ei se turhan väljää ole alhaalta käsinkään, mutta mahdollista - saat kaksi kättä työskentelyalueelle ja näet mitä teet - suuri plussa. Purkaa piti pakoputken kannatin - ei muuta.
Oliko sulla "ruokoton" jotkut matalat rampit käytössä? Itse kun ajattelin nostaa hallitunkilla vaan ylös ja puupalikat renkaan alle eli onnistuuko tällä tavalla?
Tarkoitatko pakoputken kannattimella sitä leveää metallista kannatinta?
Itse ainakin viimeksi totesin että jotain pitää tosiaan irroittaa kun ei yksikään käsi ylettynyt sinne.
Onko siinä anturissa muuten jotain tiivistettä tms.? Heikalta saamassani anturissa oli mukana jokin metallirinkula.
Jarama kirjoitti:Oliko sulla "ruokoton" jotkut matalat rampit käytössä? Itse kun ajattelin nostaa hallitunkilla vaan ylös ja puupalikat renkaan alle eli onnistuuko tällä tavalla?
Tarkoitatko pakoputken kannattimella sitä leveää metallista kannatinta?
Itse ainakin viimeksi totesin että jotain pitää tosiaan irroittaa kun ei yksikään käsi ylettynyt sinne.
Onko siinä anturissa muuten jotain tiivistettä tms.? Heikalta saamassani anturissa oli mukana jokin metallirinkula.
Semmoset Bilteman matalat rampit joita on tuunattu lankuilla joten ei ne järin korkealle nosta. Tunkkien kanssa vastuu on itsellä - minen välttämättä uskaltaisi, mutta voihan sinne laittaa muutakin pönkkää varmistukseksi.
Ei siinä alueella ollut kuin yksi kannatin, joten ilmeisesti puhumme samasta - hitto kun en ottanut kuvaa... Vasemman käden reitti meni jostain muistaakseni vaihdelaatikon / öljypohjan ja pohjalevyn raosta josta en heti uskonut sen mahtuvan, mutta niin vain mahtui.
Anturissa tuli kuminen o-tiiviste mukana - muista ottaa vanha pois kun se saattaa jäädä lohkoon kiinni - kahden tiivisteen kanssa anturi ei välttämättä toimi
Sain irroitettua anturin ilman että otin mitään muuta irti. Anturi oli vaan öljyn peitossa
Putsasin sen ja kävin mittaamassa vastusarvon, näytti 900, tätä ennen oli näyttänyt ääretöntä. Eli mistä mahtaa vuotaa ja ilmeisesti tuo öljy haittaa anturin toimintaa??
Induktioantureilla on juuri se kiva ominaisuus, että niihin tulee vika kuumana? Kerran kun saa kotteronsa käyntiin, niin sitä ei saisi sammuttaa vasta kuin iltamyöhällä, jos silloinkaan Jos öljyllä tarkoitat anturipäätä, niin sehän on aina öljysumussa, liittimessä se öljy ei tietenkään kuulu olla! 900 ohm on OK.
"Seppo", siis se on normaalia että se itse anturi on öljyssä? Kun irroitin sen se oli öljyinen, putsasin, laitoin takasin siihen reikään ja taas kun otin pois se oli saanut öljyä
Miksi siellä on öljysumua?
Onkohan se sitten kuitenkin rikki koska ei anna välillä mitään vastuslukemaa, minä kun luulin että tuo öljy sekoittaa sitä?
Kukaan ei ole varmaan saanut pujotettua uutta anturia niihin vanhoihin pidikkeisiin vaan täytyy tuoda johto suorinta tietä alas?
No, hammaskehä on kampiakselilla, joten kyllä siellä öljysumua riittää!
Anturissahan ei ole kuin rautasydän ja käämi, jos se joskus mitatessa antaa äärettömän arvon, on se vaihdettava tietysti. Mitä tarkoitat, johto alas? ylöspäinhän se pitää viedä??
Ylhäältä alas ja alhaalta ylös . Kyllä ne pidikkeet auki saa ja johdon niihin paikoilleenkin. Ylempi ylhäältä ja alempi alhaalta taisi olla joskus helpoin tapa.
Ajattelin tiputtaa sen anturin yläkautta, helpompaa kuin yrittää viedä johtoa ylöspäin
Ne kiinnikkeet on vaan aika pahassa paikassa, ei niihin oikein käsiksi pääse. Kaikkein ylimmän saa auki mutta muihin ei ole mitään mahdollisuutta ellei pura puolta autoa.