90 kirjoitti:Esa kirjoitti:
No, ei vie ei, mutta aikaa se vie kun irrottaa venttiilikopat ja kiinnittää palat. Kannattaa tehdä vain jos epäilee, että jako on pielessä.
no aika heikko perustelu tuo aika..itse olen tehnyt aina varmanpäälle ja ruuvannut kopat irti jos kohteesta ajoitusmerkit löytyy..ei se nyt niin iso homma ole..24V - koneessa ei yhden äijän kädet tahdo riittää remmiä paikalleen laittaessa jos noita lukituskaluja ei ole, tai itse kirjoittelen siis 164:sta 24v koneella jossa hihna on pitempi kuin 156 24V:ssa syystä että hihna pyörittää myös öljypumppua ja täten jakopäässä myös yksi hihnapyörä enemmän kun taas 156:ssa öljypumppua pyörittää kampiakseli ketjun välityksellä ja yksi pyörivä ratas vähemmän.
mutta jokainenhan toki vaihtaa hihnan autoonsa parhaaksi katsomallaan tavalla..

No, jos aikaa on niin eihän se perusteluni tietenkään kaiken kattava ole. Minulla ei oikein aika riitä hitaampaan vaihtoehtoon jos lyhyempikin on mahdollinen. Perusteluihin lisään kuitenkin vielä sen, että venttiilikoppia usein irroitettaessa niiden pultit vetävät kiristettäessä vähitellen kierteet ylös kannesta. Näin siis, vaikka käyttää joka kerta momenttia ja kiertää ne siihen kahteen kiloon. Tästä seuraa ikäviä öljyvuotoja jos ei hanki pitempiä pultteja. Valitettavasti riittävän kovia halkaisijaltaan 7 millisiä ja pituudeltaan esim. 4,2 senttisiä ei tahdo markkinoilta löytyä.
Kovuutta löytyy yleensä vain 8.8 :a. Niillä on kuitenkin taipumus venyä lämmetessä. En siis oikein suosittele. Olenkin ajatellut muuttaa pultit paksuudeltaan 8 millisiksi seuraavan kerran kun irroittelen kannet. Takimmaisia reikä kun ei oikein muuten pääse poraamaan saati sitten kierteitä veivaamaan.
Tietysti jos aikaa ja halua on, niin voihan ne palat joka kerta kaivaa esille. Sitten on tietysti niitä näilläkin sivuilla esiteltyjä nokka-akselin hammaspyörien lukituspaloja, joilla saadaan sama tulos kuin merkitsemisellä. Tällöinkin täytyy katsoa, että kampiakseli tulee yläkuolokohtaan. Kampiakselin hihnapyörässä on tätä varten sisäpuolella merkki, jonka tuntee sormella. Lisäksi vauhtipyörässä on yläkuolokohdan merkki, joka näkyy kytkinkopassa olevasta reiästä. En nyt muista mikä niistä oli yläkuolokohta, koska siinä on ajastinmerkkejä myös, mutta siinä olevia merkkejä voi verrata asettamalla kampiakseli ensin hihnapyörässä olevan merkin avulla.
Mittakello tulpan reiässä on tietysti paras vaihtoehto. Snap-on toimittaa tavarat soitettaessa kotiin.
Esa