156 Super -03

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
JRoimola
Viestit: 12
Liittynyt: 28 Touko 2009, 10:19
Paikkakunta: Oulu

156 Super -03

Viesti Kirjoittaja JRoimola »

Tuli hankittua muutama viikko sitten otsikon mukainen kulkine, ja on tässä ajonautiskelun lomassa herännyt pari kysymystä.
Eli onko 1.8 ts moottori luonteeltaan kierroskone kun tuntuu, että meinaa hyytyä viivalle jos ei lähtöhetkellä ole kaasupolkimen kanssa herkkänä :?
ja mahtaako kyseiselle moottorille olla ominaista, että 1. ja 2. tulpan koloissa on noin 5 senttiä öljyä, vai onko mahdollista , että se on joutunut sinne mahdollisen öljyn lisäyksen seurauksena, koska öljykorkkihan on siillä kohtaa koneessa?

Avatar
jeQQ
Viestit: 4190
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Ei siellä öljyä kuuluisi ainakaan olla.. :roll:

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Re: 156 Super -03

Viesti Kirjoittaja mattijus »

JRoimola kirjoitti: ja mahtaako kyseiselle moottorille olla ominaista, että 1. ja 2. tulpan koloissa on noin 5 senttiä öljyä
Venttiilikopan tiiviste lienee rikki tai pois paikaltaan
VMP

Avatar
maybetomorrow
Viestit: 1568
Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Re: 156 Super -03

Viesti Kirjoittaja maybetomorrow »

JRoimola kirjoitti:onko 1.8 ts moottori luonteeltaan kierroskone kun tuntuu, että meinaa hyytyä viivalle jos ei lähtöhetkellä ole kaasupolkimen kanssa herkkänä :?
Mulla on sama homma, alkaa vetämään kunnolla vasta jossain 2500 jälkeenkin sitäpaitsi.. Oletan että alakierrosten heikko veto olis jotain tekemistä rikkinäisen ajoituksenmuuntimen kanssa, itselläni se on ainakin särki.

Avatar
liekki
Viestit: 1079
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 17:50
Car(s): Mitoc TCT 135hv
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja liekki »

Kannattaa tarkastaa imuputkesta se kuminen "haitari"-osa. Edellisessä 156:ssa ja nykyinen GTV omasivat molemmat saman vian. Se kuminen osa haurastuu ja halkeilee eli falskaa ilmaa. Sen kun vaihtoi niin alavääntö parani todella merkittävästi. Pahimpaan hätään onnistuu myös vulkanoituvalla teipillä, mutta mikään pysyvä ratkaisu se ei ole.

Korjauksen yhteydessä tein omaani ECU- ja kaasuläpän resetoinnin. En tosin tiedä onko tarpeellista.Tuossa ohjeet ainakin kaksilitraiseen kaksilitraiseen, kutoskoneeseen tein saman kaavan mukaan. http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=7 ... ight=reset

Avatar
JRoimola
Viestit: 12
Liittynyt: 28 Touko 2009, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja JRoimola »

Joo täytynee tutkia noita esille tulleita paikkoja, tuon öljyn suhteen olen kyllä ollut jo myyjäliikkeeseen yhteydessä (Teltta-auto) ja lupasivat hoitaa sen kuntoon jos sinne öljyä jostain tulee (siinä on seuranta päällä). Ja ajattelin samalla jos tulee auto sinne vietyä niin kysyä tuosta alaväännöstä, kyllä se sitten sen noin 2500 rpm.:n jälkeen alkaa vetää ja hyvin vetääkin :-D

Avatar
JRoimola
Viestit: 12
Liittynyt: 28 Touko 2009, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja JRoimola »

Onko muuten näissä 1.8 moottoreissa muuttuva pituuksinen imusarja? Ja miten se ajoituksenmuunnin oireilee, ja millä kilometreillä niitä on mennyt rikki, kun tällä ei ole ajettu kuin 56 tkm niin ei kait se vielä ole vai voiko :shock:

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

on http://www.alfaromeopress.com/index.php ... rmat=print

ajoituksenmuunnin alkaa yleensä pitää sellaista diesel ääntä, lähinnä kosmeettinen ongelma, kyllä se noilla km voi olla ääntävä..

http://www.alfa156.net/tech/fr_index.ht ... iator.html
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

Mitäs tuo ecun resetointi pitäisi vaikuttaa?
Koitin resetoida kaasuläpän. Saattoi vaikuttaa, mutta "ongelmat" niin vähäisiä, että vaatii parempaa koeajoa.

Ihmettelin vaan, että jos ostaa auton, rupeaako sitä ensimmäisenä purkamaan. No tietysti jos on ongelmia, tietty hinta sen mukainen.
Itsekin ostin joskus alfa75 romuna liikkeestä, ettei ne joudu korjaamaan takuuna. No asiaan, moottorin päällähän on suojamuovi, joka pois. Sen jälkeen puolakehikko pois, jotta näkee tulpan reikiin. "itse en puolia turhaan irrottelisi". Kaikkihan saavat tehdä omalle autolleen mitä haluaa.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

marski
Viestit: 16
Liittynyt: 09 Joulu 2003, 20:28
Paikkakunta: Valkeakoski

Alaväännöstä

Viesti Kirjoittaja marski »

Moi !
Mulla on samanlainen härveli ja oletettavasti ajoituksensäädin kunnossa. Kun lähtee ihan alakierroksilta, niin ensimmäinen vääntönyppy on 1700-1800 kohdalla, toinen löytyy jossain 4000 tietämillä. Ne huomaa kyllä selvästi kunhan ei vitosella kokeile...

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Niinkuin V6 tuossa kertoi, ajoituksenmuuntimessa on jousi joka voi jossain vaiheessa väljistyä ja alkaa metelöimään. Tästä tulee se diesel ääni.
Muuntimen ääntäminen ei vaikuta sen toimivuuteen.Jos epäilee että muunnin ei toimi, on syytä tarkistaa muuntimen solenoidi.

Avatar
JRoimola
Viestit: 12
Liittynyt: 28 Touko 2009, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja JRoimola »

Kiitos näistä vastauksista, täytyy tutkailla noita juttuja mitä on tullut esille. Ainakaan omasta mielestä toi ajoituksenmuunnin olis kunnossa koska käyntiääni on ihan normaali, ei ylimääräisiä kolinoita :) .
Mutta sitten uusi kysymys, mikä mahtaa olla hattuhyllyn alla oleva siemensin valmistama noin tupakka-askin kokoinen sähkölaatikko, kyljessä olevassa tekstissä oli jokin megahertzi lukema ja ajattelin, että mahtaako liittyä jotenkin takaluukun avaus systeemiin vai mahtaako se liittyä jotenkin sivuturvatyynyjen laukaisu systeemeihin? Haluaisin nääs siirtää kyseisen laatikon olin paikkaa hiukan kun meinasin laittaa vahvistimen sinne hattuhyllyn alle.

Ismo Laitinen
Viestit: 97
Liittynyt: 18 Helmi 2007, 11:09
Car(s): 156 SW Selespeed ´05
Thesis JTD
ex. 147 2.0 T.S. ´08
ex. 156 JTS ´04
Pegaso Trail ´07
Quota 1100 ´99
Stelvio NTX ´12 ym.
naisen Stelvio ´08
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Ismo Laitinen »

Öljyä tulppien koloissa... Tulee mieleen entinen Dedrani, jossa huohottimen jäätymisen seurauksena öljykorkista pukkasi öljyä kannelle ja se jäi juuri tulpankoloihin...

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

JRoimola kirjoitti: Mutta sitten uusi kysymys, mikä mahtaa olla hattuhyllyn alla oleva siemensin valmistama noin tupakka-askin kokoinen sähkölaatikko, kyljessä olevassa tekstissä oli jokin megahertzi lukema ja ajattelin,
oisko toi

http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-147 ... k-box.html
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Ismo Laitinen kirjoitti:Öljyä tulppien koloissa... Tulee mieleen entinen Dedrani, jossa huohottimen jäätymisen seurauksena öljykorkista pukkasi öljyä kannelle ja se jäi juuri tulpankoloihin...
Oletko katsonut että sinulla ei ole öljyä myös nyt jts:n tulpankoloissa? Minulla nimittäin oli hieman kahdessa, ei sen tarvitse oireilla sen kummemasta viasta, joko venttiilikopan O-rengastiivisteet vuotaa tulpan ympäriltä tai sitten öljyä lisättäessä ohi mennyt öljy ui täyttöreiän juuresta kannen päälle ja tulpankoloihin. Tietysti edellämainitty kannattaa korjata uusimalla tiivisteet.

Avatar
JRoimola
Viestit: 12
Liittynyt: 28 Touko 2009, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja JRoimola »

Kiitos V6:lle on varmaankin se, tunnusmerkit ainakin pitää paikkaa. Todennäköisesti sen olin paikkaa tämän perusteella voi hiukan siirtää, että saan mahtumaan vahvistimen sinne hattuhyllyn alle :-D . Mulla toi öljy homma on tarkkailun alla kun lupasivat laittaa sen teltta-autossa kuntoon, olen nyt vian havaitsemisen jälkeen ajanut noin 5 tkm ja ajattelin, että alkais varmaan olemaan aika tarkistaa onko tullut öljyä sinne koloihin.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

keskustelu takaisin ajoituksen muuntimeen.

Nyt kun oikein korvailee, niin tuntuu nakuttavan mullakin... reilussa 2500 tuntuis vähän voimistuvan toi älämölö. sitten 3200 pinnassa ääni häviää tai muu moottorin ääni peittää.

Ajoituksen muunnin pitää samanlaista nakutusta läpi kierros alueen, vai muuttuuko kierrosten mukan?
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

no sen kuulee kyllä heti jos se pitää ääntä kuuntele tuolta noi ääninäytteet, parhaiten sen kuulee tyhjäkäynnilla ei kierroksilla

http://www.alfa156.net/tech/fr_index.ht ... iator.html
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
JRoimola
Viestit: 12
Liittynyt: 28 Touko 2009, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja JRoimola »

Palautetaanpas tämä aihe taas mukaan keskusteluun. Onko teistä kukaan koskaan törmännyt 1.8 ts:n kanssa siihen, että se muuttuvapituuksinen imusarja olis jumissa/ei toimi, se alipainesäädin toimii mutta se ei liikuta sitä vipua siellä itse imusarjassa.
Itselläni näin nimittäin on tilanne tällähetkellä ja en mielelläni veisi autoa telttaan korjattavaksi.
Eli lähinnä onko se äärettömän hankala ottaa pois ja pystyykö sille tekemään mitään?
Uuden ostoa en edes harkitse koska hintalapussa lukee 3600 euroa :crazyeyes:

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Missä siellä sellainen alipainesäädin on?
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
JRoimola
Viestit: 12
Liittynyt: 28 Touko 2009, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja JRoimola »

Se on auton keulalta katsottuna vasemmassa takakulmassa konetta, muistaakseni melko lähellä ohjaustehostimen säiliötä. Siihen tulee sähköjohto ja alipaineletku.

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Siis se musta pyöreä purkki? Se vipu taitaa olla siinä jossain vieressä?
Miten testasit että säädin toimii?
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
JRoimola
Viestit: 12
Liittynyt: 28 Touko 2009, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja JRoimola »

Se musta purkki juurikin on se alipainekello ja se vipu on siellä alapuolella, meillä duunissa boschin-testerillä sähkärin kanssa testailtiin. Ei ainakaan silloin liikkunut, en sitten tiedä onko tämän jälkeen tapahtunut mitään eloa, koska hetkittäin autossa on vetoja alakierroksilla ja hetkittäin ei :silly:

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Kovin yritin katsella, mut niin täyttä on että en mitään vipua nähnyt. Alfadiagilla tosin voisi testata liikkuuko. Ei taida kellään olla asiasta mitään tietoa, itsekin aina luulin että koko systeemi on jotenkin imusarjan sisällä.
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
JRoimola
Viestit: 12
Liittynyt: 28 Touko 2009, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja JRoimola »

Ei sitä tankoa juuri sieltä näykkään, mutta se lähtee siitä purkista muistaakseni suoraan alaspäin. Niiden läppien todennäköinen sijainti on sillä imusarjan sisällä mutta käyttövoima näyttäis tulevan ulkopuolelta. Kunhan tässä ehtii niin meinasin tempaista sen paketin irti ja tutkia kuinka sen kuulluis toimia.

Vastaa Viestiin