75:sen omamassa
Valvoja: Moderators
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
75:sen omamassa
Kävin punnittemassa uusimman hankinnan, eli 75 TS:n vuodelta -87
Sisällä ei tavaraa, kaikki osat paikallaan, tankki niin tyhjä kuin uskalsin ajaa.
Painoa oli yhteensä 1171kg jakautuen seuraavasti
VE 320,5kg OE 312,5kg
VT 270kg VT 268,5kg
Takapää aikas hyvin balanssissa, etupään ero on aikas suuri, tuohon kun lisää vielä kuskin niin ero vielä kasvaa. Myöskin etu-ja takapään ero on yllättävän iso, eikös 75:sta ole mainostettu 50/50 painojakaumalla.
Tankki täyteen niin tuokin toki tasaantuu.
Sisällä ei tavaraa, kaikki osat paikallaan, tankki niin tyhjä kuin uskalsin ajaa.
Painoa oli yhteensä 1171kg jakautuen seuraavasti
VE 320,5kg OE 312,5kg
VT 270kg VT 268,5kg
Takapää aikas hyvin balanssissa, etupään ero on aikas suuri, tuohon kun lisää vielä kuskin niin ero vielä kasvaa. Myöskin etu-ja takapään ero on yllättävän iso, eikös 75:sta ole mainostettu 50/50 painojakaumalla.
Tankki täyteen niin tuokin toki tasaantuu.
Onko muuten kukaan muu lisäkseni huomannut, että useimmat autot - varsinkin vanhat - tuntuvat mutkissa kallistuvan selvästi enenmmän vasemmalle kuin oikealle. Osittain asia johtunee tunteesta, kun on lähempänä tyhjyyttä, mutta onhan siihen järkiperustekin, jos esim. 75:ssä vasen puoli on muutenkin painavampi ja kuski vielä siihen päälle. Vuosien mittaan paino kuluttaa jousia ja iskunvaimentimiakin siltä puolelta enemmän (ainakin teoriassa) ja sitten se akuutti painoero päälle.
Miksiköhän auton valmistajat eivät kompensoi tätä kuskin vaikutusta sijoittamalla akkua ja lasinpesunestesäiliötä ym. keskilinjan oikealle puolelle?
Miksiköhän auton valmistajat eivät kompensoi tätä kuskin vaikutusta sijoittamalla akkua ja lasinpesunestesäiliötä ym. keskilinjan oikealle puolelle?
Riippuu autonvalmistajasta. Esim. 80-luvun ökypnv:ssä (nykyinen enduranceauto) paisuntasäiliö oikealla, pissapojansäiliö oikealla, moottori kallistettu oikealle, akku peräkontin oikeassa takakulmassa.Jönsson kirjoitti: Miksiköhän auton valmistajat eivät kompensoi tätä kuskin vaikutusta sijoittamalla akkua ja lasinpesunestesäiliötä ym. keskilinjan oikealle puolelle?
VMP
Kyllä ja nimenomaan 75:sessa tuon huomaan erittäinkin selkeästi. Kun paino tulee auton oikealle puolelle ( = vasemmalle kääntyvä mutka), on meno kaarteessa selvästi tukevampaa! Joskus itsekin ajattelin sen johtuvan tuosta toispuoleisuuden tunteesta mikä korostuu kun tosiaan itse on siellä painon ja kallistuksen puolella, mutta kai se ihan oikeasti tekee niin. Mun autossa on vielä nuo korkeat 65 -profiiliset kumit jotka myös korostaa kuskille niitä auton kallisteluja antamalla periksi.Jönsson kirjoitti:Onko muuten kukaan muu lisäkseni huomannut, että useimmat autot - varsinkin vanhat - tuntuvat mutkissa kallistuvan selvästi enenmmän vasemmalle kuin oikealle. Osittain asia johtunee tunteesta, kun on lähempänä tyhjyyttä, mutta onhan siihen järkiperustekin, jos esim. 75:ssä vasen puoli on muutenkin painavampi ja kuski vielä siihen päälle. Vuosien mittaan paino kuluttaa jousia ja iskunvaimentimiakin siltä puolelta enemmän (ainakin teoriassa) ja sitten se akuutti painoero päälle.
Ritmossakin tuon huomaa mutta ilmiö ei ole jostain syystä ihan niin vahva kun seiskavitosessa.
Harva uudempi auto tuota on kyllä mitenkään selvästi tehnyt. Taitavat olla sen verran painaviakin että kuljettajan paino ei niin paljoa hetkauta niitä kg/nurkka -suhteita, vaikka auton perusluonteeseen pieni pehmeys muuten kuuluisikin (esim. citroen).