75:n laakerit
Valvoja: Moderators
- KJS
- Viestit: 4670
- Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
- Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
- Paikkakunta: Nokia
75:n laakerit
Onko kellään tiedossa 75:n pyöränlaakerien tyyppejä? Saisi varmaan halvalla suoraan laakerikaupasta verrattuna varaosaliikkeisiin. Omassa on vanhoista kulunut merkinnät pois.
-
- Viestit: 95
- Liittynyt: 05 Kesä 2009, 18:54
- Car(s): 156sw jtd
- Paikkakunta: Hyvinkää/ mänksälä / tuusula
siellä on semmoin iso mutteri mikä kierretään sitä laakerin ulkokehää vasten, se ei yleensä lähde ehjänä irti toki laakeri setissä tulee uusi mukana.
Ei se laakerin vaihto ole paha jos vaan on heittovasara ja 2 palaa vahvaa latikaa ja kierretankoa joista saa tehtyä työkalun että saa vedettyä uuden laakerin paikalleen.
Ei se laakerin vaihto ole paha jos vaan on heittovasara ja 2 palaa vahvaa latikaa ja kierretankoa joista saa tehtyä työkalun että saa vedettyä uuden laakerin paikalleen.
- Satakuusnelonen
- Viestit: 1773
- Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
- Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
- Paikkakunta: Parkano
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Minulla on purettu tuo takalaakeripesä niin että sisä-akseli on irti, mutta itse laakeripesä ei irtoa, vinkkiä tähän? Mikä muuten on latika?Robert kirjoitti:siellä on semmoin iso mutteri mikä kierretään sitä laakerin ulkokehää vasten, se ei yleensä lähde ehjänä irti toki laakeri setissä tulee uusi mukana.
Ei se laakerin vaihto ole paha jos vaan on heittovasara ja 2 palaa vahvaa latikaa ja kierretankoa joista saa tehtyä työkalun että saa vedettyä uuden laakerin paikalleen.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER 

Laakeripesä lähtee lyömällä kunhan saa sen lukitus renkaan kierrettyä/paloiteltua pois. Latikalla tarkotetaan varamaan lattarautaa tässä tapauksessa, jonkinlainen ulosvedin/vasara tuohon pitäisi varmaan askarrella.gYdEbUh kirjoitti:Minulla on purettu tuo takalaakeripesä niin että sisä-akseli on irti, mutta itse laakeripesä ei irtoa, vinkkiä tähän? Mikä muuten on latika?
Joona Karimaa
____________
____________
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Tossa minun laakeripesässä ei ole lukitusrengasta. Kun se älyttömän paksu prikka tuli pois, niin laakeripesän akseli irtosi helposti. Sitten sisäpuolella näkyy laakerit, jotka tuntuu tässä vaiheessa todella väljiltä, ja ulkopuolella kiinteä boori navan keskellä. Tässä vaiheessa pitäisi varmaan luovuttaa kun hommaa tuskin saa kuitenkaan valmiiksi himassa.Midi kirjoitti:Laakeripesä lähtee lyömällä kunhan saa sen lukitus renkaan kierrettyä/paloiteltua pois. Latikalla tarkotetaan varamaan lattarautaa tässä tapauksessa, jonkinlainen ulosvedin/vasara tuohon pitäisi varmaan askarrella.gYdEbUh kirjoitti:Minulla on purettu tuo takalaakeripesä niin että sisä-akseli on irti, mutta itse laakeripesä ei irtoa, vinkkiä tähän? Mikä muuten on latika?
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER 

Itse olen ottanut laakerin pois näin: (siis kun laakeri jo näkyvillä)
- Uloin kehällä oleva mutteri pois joko vääntämälä (siis särkemällä, jos mallia ohut) tai isoon mutteriin hitsasin latat ristiin joka käy kehän mutterissa oleviin koloihin. Lämmitystä ja ruosteen irrotinta sekaan. Pyörittämällä pois.
- Kun laakeri on siinä esillä, naputtelin kuulat ja muut roippeet pois. Jäi siis ulkokehä sinne sisälle.
- Hitsasin sauman laakerin sisälle missä kuulat oli. Ihan ympäri.
- Romut pois pesästä. Lähtee tosi helposti
- Laakeri, joka on ollut pakastimessa, naputellaan varovasti sisään pohjaan asti. Mielellään aika pian laakerin poiston jälkeen kun vielä pesä on lämmin.
Kyllä se onnistuu vaikka keljulta hommalta tuntuukin. Ekalla kerralla meni viikko ja viimeisellä kerralla taisi mennä 3 - 4 tuntia. En tiedä miten nyt menisi kun töistä saisin tuollaisiin kohteisiin tehtyä laakerin ulosvetäjää lainaksi.
Tsemppiä yritykseen!
- Uloin kehällä oleva mutteri pois joko vääntämälä (siis särkemällä, jos mallia ohut) tai isoon mutteriin hitsasin latat ristiin joka käy kehän mutterissa oleviin koloihin. Lämmitystä ja ruosteen irrotinta sekaan. Pyörittämällä pois.
- Kun laakeri on siinä esillä, naputtelin kuulat ja muut roippeet pois. Jäi siis ulkokehä sinne sisälle.
- Hitsasin sauman laakerin sisälle missä kuulat oli. Ihan ympäri.
- Romut pois pesästä. Lähtee tosi helposti
- Laakeri, joka on ollut pakastimessa, naputellaan varovasti sisään pohjaan asti. Mielellään aika pian laakerin poiston jälkeen kun vielä pesä on lämmin.
Kyllä se onnistuu vaikka keljulta hommalta tuntuukin. Ekalla kerralla meni viikko ja viimeisellä kerralla taisi mennä 3 - 4 tuntia. En tiedä miten nyt menisi kun töistä saisin tuollaisiin kohteisiin tehtyä laakerin ulosvetäjää lainaksi.
Tsemppiä yritykseen!
-Protected by Dobermann Security Systems- eikä autoasi näpelöidä.
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Jees. Eli tuli seurattua kyseinen operaatio vierestä kun asentaja tekigYdEbUh kirjoitti:Tossa minun laakeripesässä ei ole lukitusrengasta. Kun se älyttömän paksu prikka tuli pois, niin laakeripesän akseli irtosi helposti. Sitten sisäpuolella näkyy laakerit, jotka tuntuu tässä vaiheessa todella väljiltä, ja ulkopuolella kiinteä boori navan keskellä. Tässä vaiheessa pitäisi varmaan luovuttaa kun hommaa tuskin saa kuitenkaan valmiiksi himassa.Midi kirjoitti:Laakeripesä lähtee lyömällä kunhan saa sen lukitus renkaan kierrettyä/paloiteltua pois. Latikalla tarkotetaan varamaan lattarautaa tässä tapauksessa, jonkinlainen ulosvedin/vasara tuohon pitäisi varmaan askarrella.gYdEbUh kirjoitti:Minulla on purettu tuo takalaakeripesä niin että sisä-akseli on irti, mutta itse laakeripesä ei irtoa, vinkkiä tähän? Mikä muuten on latika?


Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER 
