156 jarrupalojen vaihto?
Valvoja: Moderators
156 jarrupalojen vaihto?
Kuinkas vaikea on vaihtaa 156 vm. -99 itse jarrupalat?
Jotain mitä pitäs huomioida vaihdon aika????
löytyykö jostain räjäytyskuvaa yms?????
Jotain mitä pitäs huomioida vaihdon aika????
löytyykö jostain räjäytyskuvaa yms?????
Tuossa on osoite mistä löytyy ohje: http://www.alfa156.net ja valikosta kohta -Tips-.
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Helppo homma. Ei oikeastaan vaadi juuri erikoistyökaluja. Isohko torx -avain, että saat satulan irti. Isolla meisselillä vääntää (satula paikoillaan) eestaas, että männät menee sisään ja satula irtoaa. Satula kannattaa tukea hyvin, ettei letkut mene rikki. Sitten palojen irrotus, satulan jne. puhdistus ja kasaus.
Muista kasatessa rasvata liukutapit ja -pinnat.
-99:ssä ei taida olla vastaavia ongelmia kuin itselläni -01 mallin 1.8:ssa, johon sai kahdenkokoisia paloja. Itse tietysti otin ensin väärät (liian isot). Eivät muuten ois menneet ilman rälläkkää paikoilleen ja se männän sisään menevä läystäkekin oli liian iso.
Muista kasatessa rasvata liukutapit ja -pinnat.
-99:ssä ei taida olla vastaavia ongelmia kuin itselläni -01 mallin 1.8:ssa, johon sai kahdenkokoisia paloja. Itse tietysti otin ensin väärät (liian isot). Eivät muuten ois menneet ilman rälläkkää paikoilleen ja se männän sisään menevä läystäkekin oli liian iso.
Janne kirjoitti:Helppo homma. Ei oikeastaan vaadi juuri erikoistyökaluja. Isohko torx -avain, että saat satulan irti. Isolla meisselillä vääntää (satula paikoillaan) eestaas, että männät menee sisään ja satula irtoaa. Satula kannattaa tukea hyvin, ettei letkut mene rikki. Sitten palojen irrotus, satulan jne. puhdistus ja kasaus.
Muista kasatessa rasvata liukutapit ja -pinnat.
-99:ssä ei taida olla vastaavia ongelmia kuin itselläni -01 mallin 1.8:ssa, johon sai kahdenkokoisia paloja. Itse tietysti otin ensin väärät (liian isot). Eivät muuten ois menneet ilman rälläkkää paikoilleen ja se männän sisään menevä läystäkekin oli liian iso.
Vinkkejä mitä rasvaa sinne kannattaa tunkea?
Tuota kuparitahnaa ei kannata sitten missään nimessä laittaa liukutappeihin, pelkästään jarrupalojen liukupintoihin. Itse olen käyttänyt liukutapeissa jarrusylinterirasvaa ja hyvin on pelannut (tavallinen vaseliini voi vahingoittaa niitä suojakumeja). Tuo kuparitahna tuppaa kuivaamaan / jähmettymään, eikä sitä suositella etenkään ABS-jarrullisiin.Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Kuparitahnan pitäisi pelata siellä hyvin, kestää lämpöä.
Itse olen muutamasta autosta rassaillut jumittuneita jarruja ja aina on ollut kovettuneet kuparitahnat liukutapeissa...
- michael
- Viestit: 704
- Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
- Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
- Paikkakunta: Pirkkala
itsehän olen laittanut nimenomaan kuparitahnaa liukutappeihin. pitäisikö lähteä pyyhkimään ne pois? on ne siellä kyllä jo kaksi vuotta olleet ja hyvin toimii edelleen.Altara kirjoitti:Tuota kuparitahnaa ei kannata sitten missään nimessä laittaa liukutappeihin, pelkästään jarrupalojen liukupintoihin. Itse olen käyttänyt liukutapeissa jarrusylinterirasvaa ja hyvin on pelannut (tavallinen vaseliini voi vahingoittaa niitä suojakumeja). Tuo kuparitahna tuppaa kuivaamaan / jähmettymään, eikä sitä suositella etenkään ABS-jarrullisiin.Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Kuparitahnan pitäisi pelata siellä hyvin, kestää lämpöä.
Itse olen muutamasta autosta rassaillut jumittuneita jarruja ja aina on ollut kovettuneet kuparitahnat liukutapeissa...
En osaa tuohon sanoa miksi näin on, mutta kokemusten perusteella en kuparitahnaa käyttäisi. Kuitenkin tarkoitukseen tehty jarrukumirasva on halpaa ja hyvää, ja pitää myös ne kumiosat ehjinä.Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:^ En väitä etteikö näin voisi olla, mutta jäin miettimään mikä ero rasvan toiminnan kannalta on sillä onko se jarrupalan liukupinnalla vai liukutapissa. Molemmat saavat ainakin lämpöä osakseen.
Netistä löytyy lisääkin juttua aiheesta:
http://kauppa.motonet.fi/phpBB/viewtopi ... =46&t=6562
http://p2.foorumi.info/cclahti/viewtopic.php?p=124
- KJS
- Viestit: 4670
- Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
- Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
- Paikkakunta: Nokia
Onko jossain vuosimallissa satulat torxilla kiinni? Mulla on tähän asti kaikissa (-98 156, -96 GTV, -04 147) tarvittu 7 mm kuusiokolo.Janne kirjoitti:Isohko torx -avain, että saat satulan irti.
Edessä männät saa helpoiten sisään ruuvipuristimella. Takana tarvitsee puristimella antaa pieni puristus ja kiertää mäntää esim. pikkurälläkän laikka-avaimella. Takajarruissa täytyy myös muistaa löysätä käsijarruvaijeri kahvan juuresta suojapussin alta.
- michael
- Viestit: 704
- Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
- Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
- Paikkakunta: Pirkkala
7 mm kuusiokoloavain taitaa puuttua yllättävän monesta sarjasta, joten Torxilla niitä olen itsekin availlut.KJS kirjoitti:Onko jossain vuosimallissa satulat torxilla kiinni? Mulla on tähän asti kaikissa (-98 156, -96 GTV, -04 147) tarvittu 7 mm kuusiokolo.Janne kirjoitti:Isohko torx -avain, että saat satulan irti.
Edessä männät saa helpoiten sisään ruuvipuristimella. Takana tarvitsee puristimella antaa pieni puristus ja kiertää mäntää esim. pikkurälläkän laikka-avaimella. Takajarruissa täytyy myös muistaa löysätä käsijarruvaijeri kahvan juuresta suojapussin alta.
- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Joo, aina voi oppia uutta ja en kiistä mielipiteitä kuparitahnasta mutta itse olen jarrujen "liikkuvat " osat aina kuparitahnalla voidellut mutta en tietänkään kumiosia enkä sylintereitä. Pääsääntöisesti kaikkiin alustan osiin olen myös tuota annostellut jos joku paikka on ollut irti tai uusittu.
Erään harrasteauton kanssa taivalsin yhteistä matkaa n.18v ja ikinä en kyllä kuparitahnan käyttöä katunut..... enkä tämän perusteella sitä lopeta
Erään harrasteauton kanssa taivalsin yhteistä matkaa n.18v ja ikinä en kyllä kuparitahnan käyttöä katunut..... enkä tämän perusteella sitä lopeta

- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Kuparitahnaa olen minäkin käyttänyt, mutta kohtuudella. Kun laitoin sitä, niin liukutappien pykältäminen loppui. Samalla loppui jarruista kuulunut kopaus. Oli meinaan liukutapeissa aika paljon mustaa pikeä.
Noiden tappien putsaus ja voitelu on kyllä jarrujen toiminnan kannalta tärkeä juttu sekä helvetin helppo ja nopea tapa elvyttää niiden toimintaa, joten sen voi tehdä vaikka useamman kerran vuodessa.
Noiden tappien putsaus ja voitelu on kyllä jarrujen toiminnan kannalta tärkeä juttu sekä helvetin helppo ja nopea tapa elvyttää niiden toimintaa, joten sen voi tehdä vaikka useamman kerran vuodessa.
Justiinsa toisen kotteron jarruja puunasin vähän takelteli. en sitten jaksanu noihin liukutappeihin laittaa mitään. kokeilin kyllä satula kiinni ilman paloja että liikkuvat herkästi.
kaikki pinnat putsasin viilalla/hiekkapaperilla ruosteesta ja kurasta metallille mutta jätin mömmöt välistä kun ne tuntuvat sen verran keräävän sontaa.
hyvin ne vielä toimii, katsotaan sitten syksyllä renkaiden vaihdon yhteydessä että miltä näyttää
kaikki pinnat putsasin viilalla/hiekkapaperilla ruosteesta ja kurasta metallille mutta jätin mömmöt välistä kun ne tuntuvat sen verran keräävän sontaa.
hyvin ne vielä toimii, katsotaan sitten syksyllä renkaiden vaihdon yhteydessä että miltä näyttää

- J Grönlund
- Viestit: 112
- Liittynyt: 30 Joulu 2004, 06:50
- Paikkakunta: Norrtälje Ruotsi
Miksi iroittaa koko satula ? on helpompi iroittaa se ylempi/alempi 13mm ruuvi ja nostaa/taivuttaa se satula ylös/alas...Janne kirjoitti:Helppo homma. Ei oikeastaan vaadi juuri erikoistyökaluja. Isohko torx -avain, että saat satulan irti. Isolla meisselillä vääntää (satula paikoillaan) eestaas, että männät menee sisään ja satula irtoaa. Satula kannattaa tukea hyvin, ettei letkut mene rikki. Sitten palojen irrotus, satulan jne. puhdistus ja kasaus.
Muista kasatessa rasvata liukutapit ja -pinnat.
-99:ssä ei taida olla vastaavia ongelmia kuin itselläni -01 mallin 1.8:ssa, johon sai kahdenkokoisia paloja. Itse tietysti otin ensin väärät (liian isot). Eivät muuten ois menneet ilman rälläkkää paikoilleen ja se männän sisään menevä läystäkekin oli liian iso.
/Juha
AR GTV V6 TB,AR166 V6,AR 156 V6 SW,AR 155 V6 ,DUCATI 900 SSie ,Ferrari Testarossa
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
^
Puhutaankohan samasta asiasta? Itse tarkoitin ainakin etupaloja.
Ei kait ne palat pääse tulemaan sieltä pois ellei sitä satulaa nosta pois? Varsinkaan se sisempi pala ei mahdu käsittääkseni millään pois, jos satula on paikoillaan.
Ja tosiaan, samalla kun ottaa nuo liukutapit veke, niin ne putsailee samalla vaivalla.
Puhutaankohan samasta asiasta? Itse tarkoitin ainakin etupaloja.
Ei kait ne palat pääse tulemaan sieltä pois ellei sitä satulaa nosta pois? Varsinkaan se sisempi pala ei mahdu käsittääkseni millään pois, jos satula on paikoillaan.
Ja tosiaan, samalla kun ottaa nuo liukutapit veke, niin ne putsailee samalla vaivalla.
-
- Viestit: 26
- Liittynyt: 02 Kesä 2009, 14:43
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
SW:ssä joutu löystämään etumaisen alatukivarren (vai mikä se akseli nyt on mikä tulee auton keskeltä siihen pyörälle) kuskipuolen takapyörän jarruja fiksailtaessa. En saanut mitään työkalua ängettyä sinne ahtaaseen väliin niin että olisi saanut kireellä olleen pultin auki. Tosin helppo homma tämäkin.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Totta... en nyt minäkään muista miten nuo meni, mutta käsittääkseni alumini ainakin hapettuu jos on kosketuksissa perus autopellin/metallin kanssa...Thunderbird kirjoitti:Saatan olla väärässä, mutta muistan kuulleeni että kuparitahnaa pitäisi tiettyjen metallien kanssa vältää koska se aiheuttaa sähköparin, ja tätä kautta hapettumaa.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
jarrusatulaa ei saa roikottaa jarruletkun varassa.
Jarrusuoja ainettakin taidetaan myydä, mutta kupari tahna on varmempi valinta, tuskin tulee otettua väärää. Liukutappeihin ei laiteta sitten jarrusuojaa, liukutappeihin löytyy voiteluainetta joka ei riko tai haalista kumeja. kysele siitä lähimmältä AD:lta tms.
teräsharjalla tai ihan ruuvimeisselillä putsaa liat pois jarrupalojen liukupinnasta, siitä tuesta siis mitä vasten jarrupalat tulee.
Jarrusuoja ainettakin taidetaan myydä, mutta kupari tahna on varmempi valinta, tuskin tulee otettua väärää. Liukutappeihin ei laiteta sitten jarrusuojaa, liukutappeihin löytyy voiteluainetta joka ei riko tai haalista kumeja. kysele siitä lähimmältä AD:lta tms.
teräsharjalla tai ihan ruuvimeisselillä putsaa liat pois jarrupalojen liukupinnasta, siitä tuesta siis mitä vasten jarrupalat tulee.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- michael
- Viestit: 704
- Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
- Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
- Paikkakunta: Pirkkala
Samanlainen se on kaikissa, hieman ahdas mutta kiintoavaimella väkertämällä saa kyllä auki ja kiinni.hjpp kirjoitti:Onkohan isokoneisessa erilaiset systeemit, kun ihan peruspakista löytyy sopivat kapulat eikä mitään löysäyksiä tarvita.Pasi kirjoitti:SW:ssä joutu löystämään etumaisen alatukivarren (vai mikä se akseli nyt on mikä tulee auton keskeltä siihen pyörälle) kuskipuolen takapyörän jarruja fiksailtaessa.
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Juu, ilman varsien irroitusta se onnistui vm. 98 ja 02 sedaneissa... nyt ei vaan mitenkään mahtunut mikään avain sinnemichael kirjoitti: Samanlainen se on kaikissa, hieman ahdas mutta kiintoavaimella väkertämällä saa kyllä auki ja kiinni.

33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4