156 V6 kuumenee liikaa
Valvoja: Moderators
Mittari näyttää vähän päälle 70 aina, riippumatta vauhdista ja ulkolämpötilasta. Syyläriä veikkaisin, jos vesipumpusta ei kuulu mitään omituista vihellystä tai muuta sinne kuulumatonta ääntä. Mullakin näytti syyläri äkkipäätään katottuna olevan ihan kuosissa, mutta kun sen otti pois ja näki kunnolla niin aivan hapero se oli.
- jiigee
- Viestit: 333
- Liittynyt: 20 Helmi 2007, 14:05
- Car(s): GT 3.2 -05
Ex 156 2.5 V6 -03 - Paikkakunta: Tampere
Termari mullakin vaihdettiin keväällä ja ajossa lämmöt on nyt hieman päälle 90 mittarin mukaan. Samoissa pysyy myös +120 km/h vauhdeissa.Savo kirjoitti:Termari on vaihdettu, mutta ongelma ei tunnu kokonaan poistuneen.
Mitenkäs 156 V6 lämpömittari muilla näyttää 110 km/h mittarissa. Hieman yli 90, kun lämpöä ulkona noin + 20. Entä 125 km/h nouseeko koneen lämpö vauhdin mukana?
Mulla vesipumppu vaihdettiin 2008 keväällä jakohihnan vaihdon yhteydessä, joten sen ei pitäisi mulla olla hajalla (ellei ole joku maanantaikappale). En ole kyllä tarkastanut syylärin kuntoa, luulen että sen putsaaminen voisi vähän alentaa mulla lämpöjä. Pitäisi vielä katsoa koneella mikä tuo lämpötila on tietokoneen mukaan. Mulla oli aikanaan melkein 10 asteen heitto mittarin ja lämpöanturin välillä...
Kun oikein yrittää ja sitten onnistuu, siihen on tyytyminen.
Joo, kyllä se jakohihna piti irroittaa ennen kuin pumppu lähti irti. Siinä irroitettaessa en heti huomannut, että pumpusta termostaattiin menevä yhdysputki piti vetää ulos ennen kuin pääsi käsiksi pumpun termostaattiin menevän suorakaiteen muotoisen vesikanavan takimmaisiin ruuveihin ylhäältä päin, että ne pääsi irroittamaan tiivisteen vaihtoa varten.Esa kirjoitti:Joo, moi taas.
Mulla alko höyry tuppaa konepellin alta kun ajelin 120 km/t moottoritiellä. Vedin liittymästä sivuun ja pysäytin auton. Höyryn tulo jatkui pitkään, vaikka sammutin moottorin ja jätin virran päälle, että flektit pysyi käynnissä.
Hain huoltoasemalta 10 litraa vettä ja kaadoin ne syyläriin kun kone oli jäähtynyt. Kone lähti käyntiin normaalisti, eikä tehoja tuntunut kadonneen.
Lämpö kuitenkin nousi nopeasti 90 asteeseen ja oli nousemassa enemmänkin. Laitoin lämmittimen täysille ja ja ajoin noin 80/h vaihde kutosella tasasella ja ylämäet nelosella tai pienemmällä jos tarvittiin. Alamäet vapaalla. Selvisin Hyvinkään tienoilta Helsinkiin. Lämpö pysyi näillä konsteilla 90 tienoilla.
Ajelin toissapäivänä Delta-autossa kyselemässä vesipumpun hintaa. Deltassa maksaa 184 euroa + tiivisteet 60 euroa. Ei kiinnostanut.
Motonetiltä saa 93 eurolla tiivisteineen ja Örumilta 103 eurolla. Lämpö pyrki nousemaan yli 90 asteen.
Eilen olin illalla liikkeellä kaupungissa, eikä lämpö noussut yli 90 asteen.
Sama tänään aamupäivällä. Luulen kuitenkin, että vika on siinä, että vesipumpun siipipyörä ei ole enää kunnolla akselissa kiinni, mutta takertelee silloin tällöin, jolloin lämpö ei nouse.
Pumppu on kuitenkin vaihdettava pikaisesti. Kysyin tuossa edellisessä viestissäni tietääkö kukaan minkälainen homma se pumpun vaihto on?
Lähinnä minua kiinnostaa mahtuuko pumppu tulemaan ulos ilman, että jakohihnaa täytyy irroittaa. Ostaisin sitten samalla uuden hihnan jos vanha täytyy irroittaa. Joudun nyt kyselemään tätä kun en vielä näe kunnolla moottorin päätyyn. Ennen kuin näkyy, täytyy irroittaa moniurahihna, kampiakselin hihnapyörä ja kaksi suojapeltiä.
Koska tarvitsen autoa tällä viikolla ainakin pumpun hakemiseen kehä III:sen tienoilta en voi oikein alkaa purkamaan autoa vielä. Delta-auton pikahuoltokin näyttää olevan lomalla.
Tietäisikö joku täytyykö jakohihna irroittaa?
Esa
Sen jälkeen kaikki oli lasten leikkiä paitsi, että yksi pumppua plokissa pitävistä 12 ruuvista oli ollut sen verran syöpynyt, että katkesi irroitettessa. Tilaa ei juuri ollut ja tynkää oli näkyvissä noin 5mm. Pihdit eivät pitäneet ja tynkä tuntui olevan tiukassa. Mikä neuvoksi?
No, otin kaksi 6mm mutteria ja viilasin ne kummatkin 2mm paksuiseksi. Kiersin ensin toisen mutterin tynkään niin pitkälle kuin se meni eli plokiin asti. Sitten pistin toisen mutterin edellisen päälle. Smirklasin 10mm kiintoavaimen hieman alle 2 millin paksuiseksi. Pidin sitten päällimmäistä mutteria kiinni ikäänkuin lukkona samalla kun kiersin alimmaista mutteria auki päin. Pultti ei sitten ollutkaan kovin kireällä vaan tuli kiltisti ulos.
Uudeksi vesipumpuksi tuli metallisiipipyörällä varistettu pumppu Örumilta. Hyvin on pelittänyt.
- silverine
- Viestit: 2351
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
Onkos Savo sun autossasi vielä alkuperäinen syylari?
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
- silverine
- Viestit: 2351
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
Vesipumpussahan lähes poikkeuksetta on levinnyt
se muovinen ratas joka halkeaa ja luistaa akselinsa
ympärillä -> helvetillinen kierrosten mukana nouseva
ujellus. Mistään muusta vesipumpun toimintaa
heikentävästä en ole kuullut...mullahan tosin vuoden
vanha metallisiipinen pumppu ujelsi laakeristaan
mutta ei se lämpöihin vaikuttanut.
Omassa kiesissä syylari vaihdettiin muistaakseni
jo 4-5 vuoden kohdilla kun asentaja sattui kysymään
onko lämmöt olleet koholla kun syylari oli jo saanut
siipeensä. Ja auttoi. Nythän siitäkin on jo kulunut sen 5 vuotta..
ratapäivillä lämmöt ovat olleet pahimmillaan 110 asteessa,
n. 5 astetta korkeammalla kuin männä vuosina ja sama
trendi on normiajossakin..
se muovinen ratas joka halkeaa ja luistaa akselinsa
ympärillä -> helvetillinen kierrosten mukana nouseva
ujellus. Mistään muusta vesipumpun toimintaa
heikentävästä en ole kuullut...mullahan tosin vuoden
vanha metallisiipinen pumppu ujelsi laakeristaan
mutta ei se lämpöihin vaikuttanut.
Omassa kiesissä syylari vaihdettiin muistaakseni
jo 4-5 vuoden kohdilla kun asentaja sattui kysymään
onko lämmöt olleet koholla kun syylari oli jo saanut
siipeensä. Ja auttoi. Nythän siitäkin on jo kulunut sen 5 vuotta..
ratapäivillä lämmöt ovat olleet pahimmillaan 110 asteessa,
n. 5 astetta korkeammalla kuin männä vuosina ja sama
trendi on normiajossakin..
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
- Bstoned
- Viestit: 224
- Liittynyt: 14 Elo 2007, 14:20
- Car(s): Jaguar XF 3.0D V6
ex:S-Type 2.7d V6, GT 2.0JTS, 156 2.5v6, liuta Opeleita, Celica ja BMW 316 - Paikkakunta: Kuopio
Aikaisemmin mulla oli kesät talvet lämmöt noin 90 astetta, kaupunkiajossa hiukan enemmän. Kesällä vaihdoin syylärin kun vanha hoiti jäähdyttämisen ulkoisesti, eli heitti nesteet koneen päälle. Lämmöt tippui kesäajossa noin 70 asteeseen. Nyt sitten pakkasilla varsinkin matka-ajossa lämmöt on noin 55 astetta. Siitä ei enää lämpöä sisälle riitä. Syyksi veikkailen auki juuttunutta termaria. Vesipumppu on vaihdettu 40tkm sitten ja syyläri siis uusi.
Olisiko muita hyviä veikkauksia?
Olisiko muita hyviä veikkauksia?
Meteant, dum obient.
(pelätkööt, kunhan tottelevat.)
(pelätkööt, kunhan tottelevat.)
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52
Kuumenee liikaa
Melko usein termostaatti hajoaa, kun kone pääsee ylikuumenemaan, joko jää kokonaan auki tai kiinni.