156 jäähdytysneste ei kierrä
Valvoja: Moderators
156 jäähdytysneste ei kierrä
Eli olen korjaillut tuollasta keulakolaroitua -03 156:sta, keulaan on vaihdettu uus syyläri. Nesteiden täytön jälkeen kun kokeiltiin käyntiin niin neste ei lähdekkään kiertämään syyläriin asti, vaikka lämmöt nouseekin. Termostaatti toimii, mut olen joskus kuullut että alfan moottoreissa neste pitäisi laittaa koneeseen alipaineen avulla, onko joku tehnyt joskus tällaista, onko tähän mitään kotikonsteja? Joillain korjaamoilla vissiin on jonkinlaisia alipainepumppuja, joilla homman voisi hoitaa?
Eli tosiaan 2.0 JTS oli tuo kone. sitä syylärin pikkuruuvia piettiin auki ku täytettiin niin kauan että ei tullu ku vettä ulos. Tuo ongelma on vahän sellanen että vaikka syylärissä vettä onki, niin termostaatti ei silti päästä vettä syylärille, vaikka toimiikin ( kokeiltiin kyllä) syylärille menevät putket ei lämpene... Arvelin että sielä ois ollu lohkon sisällä niin paljo ilmaa, ettei vesi lähde ees kiertään niin paljon että termostaatti lämpenis tarpeeksi.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Alipaineella täytön voi laskea heti pois, kun vaihdoin termarin, laskin nesteet pois, uudelleen täytössä ei ole mitään kikkoja, nesteet takasin ja ilmaruuvi auki.
lämpeneekö hitaasti? paljon pitää ajaa kaupunki ajoa, enne kun lämmöt sielä 90 pinnassa?
lämpeneekö hitaasti? paljon pitää ajaa kaupunki ajoa, enne kun lämmöt sielä 90 pinnassa?
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- beetta julia
- Viestit: 422
- Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
- Paikkakunta: Vaasa
Vaihdoin hihnan+vesipumpun+ym, otin alavesiletkun irti. Vesien täytössä mitään ongelmaa, kaadoin nestettä mitä meni, painelin alavesiletkua hetken ja lisäsin nestettä, laitoin auton käyntiin ja lisäsin nestettä kun väheni, ei mitään ilmailuja edes.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
heitetään tähän väliin aiheeseen lievästi liittyvä kyssäri:
Viahdoin termarin, kun moottori ei tunnu lämpiävän kunnolla, nyt uudella termarilla ajeltu, mutta tuntuu lämpiävän yhtä hitaasti. Kauan teiän JTS:llä menee (miten pitkä matka taajamassa ajoa) ennen kuin känti lämpötila on noin 90c?
kun ei 5 km tunnu riittävän 10-15 asteen ulkolämpötilassa
Viahdoin termarin, kun moottori ei tunnu lämpiävän kunnolla, nyt uudella termarilla ajeltu, mutta tuntuu lämpiävän yhtä hitaasti. Kauan teiän JTS:llä menee (miten pitkä matka taajamassa ajoa) ennen kuin känti lämpötila on noin 90c?
kun ei 5 km tunnu riittävän 10-15 asteen ulkolämpötilassa
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
Eli jatkoa tuohon alkuperäiseen: Termostaatin käytin irti, ja kokeilin kattilassa kiehuvassa vedessä ja se aukesi ihan oikeen. Kyseessähän oli tuollanen kolariauto jota oon korjaillut niin en kyl tiedä kauanko menee ajaessa että lämpiää, mutta tyhjäkäynnillä sellanen 5-10 min olen käyttänyt, melkeen punarajalle asti siinä ajassa, mutta en vaan saa vettä syyläriin asti menemään. Sisälle puhaltaa lämmintä, ja kaikki muut letkut paitsi syylärin lämpenee, niin en oikeen usko että vesipumppukaan ois pettänyt.. Tuota alipainelaitettakin tuli jo kokeiltua, ja vettä meni sellanen 5,5 litraa, kun tuon kai pitäisi olla 7 pintaan tuon järjestelmän tilavuuden. Kaikki kertoo kyllä vain siitä että termostaatti ei jostain syystä aukea, vaikka sen irrallaan kokeilinkin. Siitä lämpötila-anturin reijästäkin kerkesin ilmata, eikä edelleenkään lähe.
- kterkkila
- Viestit: 2374
- Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
- Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Ja tarkoitat varmaan kuumaa? Mulla kun oli vesipumppu sökö niin sisälle tuli jonkun verran lämmintä kun vesi kiersi vapaalla kierrolla jonkun verran. Näin lämpimällä säällä jos koneen lämmöt on punarajalla, niin kabiiniin pitää tulla kunnolla kuumaa niin että piisaa.beta kirjoitti:Sisälle puhaltaa lämmintä
Kimmo / alfatune.fi
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Pitäsikös ottaa vaan ylä- ja alavesiletku irti ja ihan hanasta laskea vettä yläputkesta sisään (koneen suuntaan) antaa niitten tulla sitten alavesi letkusta pois. Jonkun aikaa huuhtelee, jos siellä vaikka olis likaa...
en vaan ihan ittekään usko, että niin paljon olis...
en vaan ihan ittekään usko, että niin paljon olis...
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Itseä sekoittaa tuo lämpenee termi,. Jos siellä kiertää letkustossa 90 asteinen vesi niin ei paljoa kädellä kärsi koskea. Mutta toki lämpenemistä sekin on.
Mutta sitten pari typerää syytä, jossain vaiheessa nekin on otettava esille.
Joskus noiden syyläreiden yhteiden sisälle on laitettu tulppa, kai estämään roskien menoa. Ainakin GM:n syyläreissä se oli niin sisällä että letkun saisi paikalleen mutta väittäisin että ei voisi pyöritellä käsissä että sitä ei huomaisi, taisivat olla punaiset.
Onhan lämpötila varmasti niin korkea että termostaatin kuuluukin aueta?
Ja tietysti lämpeneekö sisäpuhallus vai tuleeko siitä v¤&%n kuumaa?
Mutta sitten pari typerää syytä, jossain vaiheessa nekin on otettava esille.

Joskus noiden syyläreiden yhteiden sisälle on laitettu tulppa, kai estämään roskien menoa. Ainakin GM:n syyläreissä se oli niin sisällä että letkun saisi paikalleen mutta väittäisin että ei voisi pyöritellä käsissä että sitä ei huomaisi, taisivat olla punaiset.
Onhan lämpötila varmasti niin korkea että termostaatin kuuluukin aueta?
Ja tietysti lämpeneekö sisäpuhallus vai tuleeko siitä v¤&%n kuumaa?
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
Eli tuo syylärihän oli uus varaosa ettei tukossa pitäis olla tukossa, ja sen verran mitä sormi menee tuli kokeiltua ettei sielä mitään tulppiakaan ole... Tuosta lämpimästä/kuumasta en oikeen osaa sanoa, nyt on alkanu tuntuun ettei se aivan niin kuumaa ainakaan koko aikaa ole mitä pitäis... Vesipumpun vaihto on mietinnässä, uus pumppu tuli jo hommattua, ja muutki jakopään osat, mutta remontin hinta oli ainaki kotikunnilla turhan suolanen, 800 euroo oli paras tarjous, sattuskohan joku tietämään mikä tuossa ois ees kohtuullinen hinta? Mistä tuo lämpömittari muuten saa tietonsa, onko tuosta termostaatin viereisestä anturista? ku jos mittari näyttää 110 nii luulis termarin aukenevan... Niin tuosta huuhtelusta vielä, niin kaithan se ylävesiletkusta neste menee syyläriin sisälle ja alaletkusta pois?
Vähän päivitystä, remonttia tehty nyt pari viikkoa, vesipumppu tuli vaihdettua jakopääremontin yhteydessä, ja ehjä oli. Rempan jälkeen konetta käytettiin korkki auki, ja mittari painu yli punarajan ennen kuin vedessä ees polttaa sormensa, eli viaksi paljastuisi rikkinäinen lämpöanturi.. Sattuisko joku tietämään missä tuo anturi on, mistä mittari tietonsa saa? onko tuo termostaatin kyljessä oleva, vai joku muu? Mistä tuo värikoodi noista antureista ois tarkotus löytyä?
Kävin varaosaliikkeestä kysymässä ja tahdoin anturia jolta tieto menee mittarille, niin löyty mittarille ja valolle tarkoitettu anturi. Tuo oli kaksnapainen sellanen pieni messinkimöykky, eri ku tuo termarin päällä oleva.. Eli oikea osa pitäis olla ku vain löytäis mihin se tulee. Täytyy käydä tuo lohkon kyljet läpi, niin eiköhän tuo jostain löydy.. Otin muuten sen termarin anturin johdon irti, ja kokeilin käyntiin, niin kone sai reilusti liikaa kakkua, ja puhallin huusi naama punaisena, eli siitä ainakin valvontaan menee tietoa..
beta kirjoitti:Kävin varaosaliikkeestä kysymässä ja tahdoin anturia jolta tieto menee mittarille, niin löyty mittarille ja valolle tarkoitettu anturi. Tuo oli kaksnapainen sellanen pieni messinkimöykky, eri ku tuo termarin päällä oleva.. Eli oikea osa pitäis olla ku vain löytäis mihin se tulee. Täytyy käydä tuo lohkon kyljet läpi, niin eiköhän tuo jostain löydy.. Otin muuten sen termarin anturin johdon irti, ja kokeilin käyntiin, niin kone sai reilusti liikaa kakkua, ja puhallin huusi naama punaisena, eli siitä ainakin valvontaan menee tietoa..
ja mitä näytti lämpömittari silloin?