Cuore Sportivo III/2009 Motopark
Valvoja: Moderators
- silverine
- Viestit: 2351
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
Cuore Sportivo III/2009 Motopark
Näyttäis lauantaina olevan välikelin renkaan pippalot...
Toivottavasti ei tarvita monsuuni-rengastusta.
Toivottavasti ei tarvita monsuuni-rengastusta.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
- silverine
- Viestit: 2351
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
^
147?
147?
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
- Satakuusnelonen
- Viestit: 1773
- Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
- Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
- Paikkakunta: Parkano
Vois tulla radan reunalle vahtaamaan kun ajatte lujaa Toi mun 75:nen kallistelee sen verran paljon vakio alustalla, ettei viitsi ennen alustapäivitystä enään ajella.
Minkäslainen toi motoparkki on ajaa? Nopea? Jostain driftinki palstalta luin että olis kauden haastavin rata, mutta eihän toi välttämättä rata-ajoon päde.
Minkäslainen toi motoparkki on ajaa? Nopea? Jostain driftinki palstalta luin että olis kauden haastavin rata, mutta eihän toi välttämättä rata-ajoon päde.
- silverine
- Viestit: 2351
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
Tuu repii hihasta kun on pulla-kahvin paikka...Sape kirjoitti:Täältäkin tulee kaksi liikkuvaa shikaania, jos vain kestävät perille asti... Eli 164:sella ja 75:sella tullaan.
Näyttäis siltä että monsuuni pyyhkii radan yli yöllä/aamusta,
mutta päivällä on kuivaa. Olis kiva.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
- Satakuusnelonen
- Viestit: 1773
- Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
- Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
- Paikkakunta: Parkano
- KJS
- Viestit: 4670
- Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
- Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
- Paikkakunta: Nokia
Todella makee rata ajaa. Harmi kun on niin kaukana ja niin turkasen kallis, mutta ehdottoman hieno rata. Löytyy pitkää suoraa ja korkeuseroa. Cupissa tuli sorruttua yliyrittämiseen ja muutamassa mutkassa ajatukset oli ihan jossain muualla kuin ajamisessa ja tulos on sen mukainen. No osanottajakadosta johtuen pitäisi pistesija lohjeta. Q4-malleille rata kyllä oli aika tyly.
- Tommi
- Viestit: 592
- Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
- Car(s): Giulia 2.0, MiTo QV, (barchetta)
- Paikkakunta: Espoo
Keli suosi ainakin osallistujia. Autoja oli paikalla melko vähän ja ajokuntoisten (autojen) määrä väheni uhkaavasti päivän mittaa.
Ratahan oli melko mukava. Pitkällä suoralla meinasi jo ajatus päästä harhailemaan.
Paljonkos RaceChronottajat sai suoran päähän nopeutta? Itsellä taisi olla huiput 173, mutta jo hyvissä ajoin ennen Race Chronon "huippunopeus" väliaikapistettä. Ei hermo kestänyt pidemmälle.
Tuolla: http://picasaweb.google.fi/tommi.kosune ... topark2009 taas muutamia kuvia.
-tommi
Ratahan oli melko mukava. Pitkällä suoralla meinasi jo ajatus päästä harhailemaan.
Paljonkos RaceChronottajat sai suoran päähän nopeutta? Itsellä taisi olla huiput 173, mutta jo hyvissä ajoin ennen Race Chronon "huippunopeus" väliaikapistettä. Ei hermo kestänyt pidemmälle.
Tuolla: http://picasaweb.google.fi/tommi.kosune ... topark2009 taas muutamia kuvia.
-tommi
- GTA ROSSO
- Viestit: 400
- Liittynyt: 12 Loka 2007, 10:33
- Car(s): Alfa-Romeo 156 GTA Q2 3.2 v. 2003
Seat Leon FR 200 TFSI Turbo v. 2007
Seat Ibiza FR 1.8 T v. 2006 - Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Ratahan oli melko mukava. Pitkällä suoralla meinasi jo ajatus päästä harhailemaan.
Paljonkos RaceChronottajat sai suoran päähän nopeutta? Itsellä taisi olla huiput 173, mutta jo hyvissä ajoin ennen Race Chronon "huippunopeus" väliaikapistettä. Ei hermo kestänyt pidemmälle.
Kiitokset Tommille hyvistä kuvista ja olihan niihin "Elviskin" päässyt mukaan.
Itsellä RaceChronossa huippunopeus 183 mutta eikös nuo jotkut turbot menneet jo yli 200 javascript:emoticon(':crazyeyes:')
Paljonkos RaceChronottajat sai suoran päähän nopeutta? Itsellä taisi olla huiput 173, mutta jo hyvissä ajoin ennen Race Chronon "huippunopeus" väliaikapistettä. Ei hermo kestänyt pidemmälle.
Kiitokset Tommille hyvistä kuvista ja olihan niihin "Elviskin" päässyt mukaan.
Itsellä RaceChronossa huippunopeus 183 mutta eikös nuo jotkut turbot menneet jo yli 200 javascript:emoticon(':crazyeyes:')
- Sape
- Viestit: 1323
- Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
- Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V - Paikkakunta: Oulu
Meinasin kyllä tulla, mutta katsoin että ei näy olevan kahvia tarjolla niin annetaan olla.silverine kirjoitti:Tuu repii hihasta kun on pulla-kahvin paikka...
Radalta lähdettiin ajamaan kotiin päin ja päästiin jotain 5-10km niin 164:sta räjähti vesiletku. Toista letkua lyhentämällä saatiin tarvittava pätkä ja päästiin jatkamaan matkaa. Kiitokset vielä nimim. 155TS:lle lemmareista ja vedestä!
-
- Viestit: 166
- Liittynyt: 25 Maalis 2008, 20:35
- Car(s): -11 Giulietta MA
-04 147 2.0ts - Paikkakunta: Helsinki
Jeps, keli suosi todella ja sen huomasi myös illalla naamavärkin ja käsivarsien väristä. Eihän sitä mitään rasvoja iholle laiteta kun kerran ollaan lähdetty ajamaan autolla radalle eikä ottamaan aurinkoa
Itse yllätyin siitä miten korkealle Alfa-luokassa tuolla lullallani sijotuin, fiilis kuitenkin oli että siellä takalenkillä olisi pystynyt aikaa parantamaan vielä rutkasti. Toisaalta taas cuppikierros oli se paras veto (kerrankin) ja parilla edellisellä harjoitusvarvilla parhaat ajat oli kaikki siinä sekunnin sisällä tuosta vaikka vähän eri linjoja parissa paikassa kokeilikin.
Niin ja racechronon mukaan huippunopeus oli 165 km/h, näytti samaa useammalle kierrokselle että tiedä sitä sitten. Kertoo kyllä paljon tuosta tessun tehoerosta noihin muihin, nelosella talla pohjassa tuntui että kuski kiihtyy nopeammin kuin auto
Itse yllätyin siitä miten korkealle Alfa-luokassa tuolla lullallani sijotuin, fiilis kuitenkin oli että siellä takalenkillä olisi pystynyt aikaa parantamaan vielä rutkasti. Toisaalta taas cuppikierros oli se paras veto (kerrankin) ja parilla edellisellä harjoitusvarvilla parhaat ajat oli kaikki siinä sekunnin sisällä tuosta vaikka vähän eri linjoja parissa paikassa kokeilikin.
Niin ja racechronon mukaan huippunopeus oli 165 km/h, näytti samaa useammalle kierrokselle että tiedä sitä sitten. Kertoo kyllä paljon tuosta tessun tehoerosta noihin muihin, nelosella talla pohjassa tuntui että kuski kiihtyy nopeammin kuin auto
- Keltsi
- Viestit: 1683
- Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
- Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, B5 Qt
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Mukavaahan tuolla taas oli. Itse tykkään kyllä kovasti tuosta radasta, mukavan vaihteleva
Sinne pitkän suoran päähän tuolla raksulla näytti saavan mittarin mukaan kelattua 165km/h, joten suoralla ehti katsella maisemia...
Cuppikierroksella tuli sorruttua yliyrittämiseen ja sen seurauksena pari kurvia meni totaalisen pieleen, mutta muiden epäonnen takia pääsin kiipeämään palkintopallille...
Onnittelut vaan Anssille! Hienosti näyttää alfa istuvan kurveissa ja kuski osaa hommansa
Sinne pitkän suoran päähän tuolla raksulla näytti saavan mittarin mukaan kelattua 165km/h, joten suoralla ehti katsella maisemia...
Cuppikierroksella tuli sorruttua yliyrittämiseen ja sen seurauksena pari kurvia meni totaalisen pieleen, mutta muiden epäonnen takia pääsin kiipeämään palkintopallille...
Onnittelut vaan Anssille! Hienosti näyttää alfa istuvan kurveissa ja kuski osaa hommansa
"No smoke => no power => no hope"
- Garrett
- Viestit: 418
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:52
- Car(s): R4T ~200kW & V8 166kW & PHEV 120kW+89kW = 3 x 4WD
- Paikkakunta: Nurmijärvi
- Viesti:
Auton nopeusmittari hipaisi 205-210, mutta racechronoon tuli "vain" 197.6 km/h. Tuossa vaiheessa ongelmat olivat tosin jo kuultavissa, eli ihan ehjä ei kone enää ollut.Tommi kirjoitti: Paljonkos RaceChronottajat sai suoran päähän nopeutta? Itsellä taisi olla huiput 173, mutta jo hyvissä ajoin ennen Race Chronon "huippunopeus" väliaikapistettä.
Samalla kierroksella, RaceChrono antoi neljän _peräkkäisen_ sektorin ajoiksi 4: 37.89 1: 27.63 2: 10.03 3: 33.38. Tuo ei siis ole ihan oikea ratakierros, mutta toisaalta kuitenkin, koska ovat perättäiset. Noista ynnätään yhteen 1,48.92. Maaliviivalle saakka ei enää riittänyt pokka ajaa täysiä, röpinät olivat jo niin pahat. Nuo ajat tulivat kolmannella harjoituskerralla radalla, kun muisti alkoi pikkuhiljaa toimimaan.. Juuri aikaisemmin varikolla olin ihmetellyt, että kuinka kovaa ajoinkaan 2003, kun ajaksi oli silloin mitattu 1,51.14, enkä vielä ollut toisella harjoituksella sitä alittanut.. (Ekalla kerralla Chrono ei ollut vielä päällä)
Neljännellä kerralla radalla sivuäänet kuuluivat jo heti ja öljynpaineetkin näyttivät laskusuhdannetta. Varikolle palatessa valokin jo hetken loimotti..
Kisa jäi sitten ajamatta, eikä muutenkaan rajoja tullut kokeiltua ihan äärirajoille. Huono maku jäi reissusta, kun rata on kuitenkin niin hiton hyvä, ja harvinaista herkkua sen sijainnin ja hinnan takia. Olisin halunnut ajaa enemmän. Onneksi tulin trailerilla, joten kotiinpääsy oli varma. (Ja pystyi auttamaan vähän muitakin ongelmissaan)
Kotona kylmillä öljyillä käynnistäessä paineet nousivat n. 3-4 bar, mutta sivuäänet eivät korjaantuneet itsestään. Lisäksi Alastarosta alkanut pieni tiputtava öljyvuoto on saanut jo paljon suurempia mittasuhteita. Taitaa tulla stefoista, joten aika lailla syylliseksi olisi muodostumassa runkolaakereiden pettäminen, mutta purku on vielä tekemättä.
Olin kahden auton loukussa. Huh, selvisin - tuli kolmas.
- silverine
- Viestit: 2351
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
Laitetaans raporttia itsekin, kiitokset onnitteluista!
Sääli että porukkaa oli radalla noinkin vähän,
ratahan on ihan hauska. No, Jyskälä ja aikataulu-
muutoksethan ne syynä olivat, tietty. Odottelin
Harmaalaa ja Erkkilää paikalle mutta ei väkisin..
Sen verran oli tullut ajolinjoja vakoiltua youtubesta
että ekojen kierrosten jälkeen ei tullut parannettua
aikaa kuin n. 3 sekuntia. 1.52 alkuisia aikoja tuli
taottua urakalla, tosin kaksi sessiota jäi kellottamatta
kun ensin en muistanut laittaa Chronoa päälle ja
sitten softa herjasi jotain korruptoituneesta fileestä...
Niissä meni tietysti ne päivän parhaat ajat...(?)
Pitoa ei liiemmin ollut hitaissa mutkissa, vähän meni
vaelteluksi...onhan nuo Hankookit kyllä jo aika raiskatut.
Lähtösuoran jälkeisen mutkan jarrutuksessa tuli pikkuisen
koeteltua rajoja, nokka osoitti 90 astetta väärään suuntaan
hetken ajan ja kabiini oli täynnä käsiä mutta sain pysäytettyä
ennen hiekkoja...
Mihinkäs muuten harmaa 159SW häipyi pienen kilvanajon
jälkeen?
Suoralla RC näytti 3 kertaa 179km/h ja kerran 187km/h
joka taitaa olla ns. väärää informaatiota(?). Tosin luulen
että vauhtia oli jarrutushetkellä enemmän...silloin katse
oli kyllä jossain muualla kuin mittarissa..
Kun tämän vuoden Cup näköjään sitten ratkesi niin voin ottaa
vähän rennommin syyskuussa...antaa vaikka mammalle
elämänsä kyydit.
Olin varautunut ostamaan kunnon renkaat viimeiseen kapinaan
mutta taidanpa säästää ne rovot ensi keväälle.
Ps. Syväluotasin noita RC:n mittaamia suoranopeuksia ja kyllä
sieltä se 185km/h näytti löytyvän.
Sääli että porukkaa oli radalla noinkin vähän,
ratahan on ihan hauska. No, Jyskälä ja aikataulu-
muutoksethan ne syynä olivat, tietty. Odottelin
Harmaalaa ja Erkkilää paikalle mutta ei väkisin..
Sen verran oli tullut ajolinjoja vakoiltua youtubesta
että ekojen kierrosten jälkeen ei tullut parannettua
aikaa kuin n. 3 sekuntia. 1.52 alkuisia aikoja tuli
taottua urakalla, tosin kaksi sessiota jäi kellottamatta
kun ensin en muistanut laittaa Chronoa päälle ja
sitten softa herjasi jotain korruptoituneesta fileestä...
Niissä meni tietysti ne päivän parhaat ajat...(?)
Pitoa ei liiemmin ollut hitaissa mutkissa, vähän meni
vaelteluksi...onhan nuo Hankookit kyllä jo aika raiskatut.
Lähtösuoran jälkeisen mutkan jarrutuksessa tuli pikkuisen
koeteltua rajoja, nokka osoitti 90 astetta väärään suuntaan
hetken ajan ja kabiini oli täynnä käsiä mutta sain pysäytettyä
ennen hiekkoja...
Mihinkäs muuten harmaa 159SW häipyi pienen kilvanajon
jälkeen?
Suoralla RC näytti 3 kertaa 179km/h ja kerran 187km/h
joka taitaa olla ns. väärää informaatiota(?). Tosin luulen
että vauhtia oli jarrutushetkellä enemmän...silloin katse
oli kyllä jossain muualla kuin mittarissa..
Kun tämän vuoden Cup näköjään sitten ratkesi niin voin ottaa
vähän rennommin syyskuussa...antaa vaikka mammalle
elämänsä kyydit.
Olin varautunut ostamaan kunnon renkaat viimeiseen kapinaan
mutta taidanpa säästää ne rovot ensi keväälle.
Ps. Syväluotasin noita RC:n mittaamia suoranopeuksia ja kyllä
sieltä se 185km/h näytti löytyvän.
Viimeksi muokannut silverine, 04 Elo 2009, 17:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
- silverine
- Viestit: 2351
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
^
Kyllä tyhmänä saa pitää mutta että noin tyhmänä...
Kyllä tyhmänä saa pitää mutta että noin tyhmänä...
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Laitetaan raporttia vielä näin jälkikäteen. Lystiä oli! Rata on hieno ja uusi tuttavuus itselle. Ykspisteäkäsellä suoran päähän sai juuri 150 mittarinopeutta. Nelosella menee sen 140, vitoselle vaihtamisen jälkeen ei enää mitään mainittavaa tapahdukkaan. Näillä näkymin tämä oli tämän auton viimeinen ratapäivä joten eipä tullut paljon laatikon synkroja säälittyä. Cuppikierros meni ajan puolesta ihan hyvin, vaikka taas tuli parissa mutkassa ajeltua nelipyöräluisussa mikä ei ole välttämättä nopein tapa edetä.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
-
- Viestit: 517
- Liittynyt: 27 Marras 2006, 08:02
- Car(s): 156 2.5 V6 SW -03, Maserati Quattroporte -06, Range Rover TD6 -02
- Paikkakunta: Jämsä
Jyväskylään Pöllövaariin syömään kun olin emännälle luvannut tulla. Painoa tuntuu 159:ssä olevan ihan tarpeeksi, ja kuskikin välillä innostui hieman yliyrittämisen puolelle, mutta ihan mukavaa oli. Aikaisemmin olen tuolla vain prätkillä ajanut, ihan mielenkiintoinen kokemus oli perhefarmaridiiselillä ajaa...silverine kirjoitti:Laitetaans raporttia itsekin, kiitokset onnitteluista!
Mihinkäs muuten harmaa 159SW häipyi pienen kilvanajon
jälkeen?
Steinbauerin tehoboxi ei nyt ollut kytkettynä, seuraavaa kertaa varten sen voisi asentaa, vaikeutuisi ainakin sen takana ajavan ohitukset mustan savuverhon vuoksi.
- silverine
- Viestit: 2351
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
^
Pikku vinkki seuraavaa kertaa varten:
Herrasmies päästää reilusti takaa tulevan
nopeamman auton ohitseen, säästyy 159:n
öljypohja puhkeamiselta...
Aina ei viitsi väkisin ohi vääntää kun ei ole varmuutta
siitä, onko siellä ratin takana Leo Eläin vai Tonttu Torvinen...
(vapaavalintainen hymiö)
Pikku vinkki seuraavaa kertaa varten:
Herrasmies päästää reilusti takaa tulevan
nopeamman auton ohitseen, säästyy 159:n
öljypohja puhkeamiselta...
Aina ei viitsi väkisin ohi vääntää kun ei ole varmuutta
siitä, onko siellä ratin takana Leo Eläin vai Tonttu Torvinen...
(vapaavalintainen hymiö)
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
Eikö takana oleva voi sitten jättää väliä jos ei turvallisesti pysty ohittamaan?silverine kirjoitti:^
Pikku vinkki seuraavaa kertaa varten:
Herrasmies päästää reilusti takaa tulevan
nopeamman auton ohitseen, säästyy 159:n
öljypohja puhkeamiselta...
Aina ei viitsi väkisin ohi vääntää kun ei ole varmuutta
siitä, onko siellä ratin takana Leo Eläin vai Tonttu Torvinen...
(vapaavalintainen hymiö)
Turvallisempaa se on katsella eteenpäin kuin paskat housussa vilkuilla peileihin josko sieltä joku yrittää väkisin ohi.
Siitä takasuoran jarrusta kun ei hirveästi viitsisi myöhästyä.
-
- Viestit: 517
- Liittynyt: 27 Marras 2006, 08:02
- Car(s): 156 2.5 V6 SW -03, Maserati Quattroporte -06, Range Rover TD6 -02
- Paikkakunta: Jämsä
^Näin minäkin olen asian käsittänyt, ainakin prätkillä ajettaessa nimenomaan on kiellettyä katsella peileihin takanatulijoita. Edessä ajava ajaa omaa ajoaan, ja nopeammat voivat mennä ohi. Onko sitten tilanne eri kun ajetaankin näillä peltilaatikoilla? Mutta nythän tähän täällä varmaankin saadaan, jos ei selkeää vastausta, niin ainakin mielipiteitä.
- silverine
- Viestit: 2351
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
^
^^
Asiasta näköjään voi olla montaa mieltä.
Olen huomannut tässä parin vuoden aikana tasan
kahta käytäntöä:
Kiinniotettu hitaampi ajaa omaa ajoaan takanatulevasta
nopeammasta välittämättä.
Kiinniotettu laittaa hyvissä ajoin vilkun päälle, hiljentää
ja siirtyy järkevässä kohdassa pois parhaalta ajolinjalta.
Suosin ja harrastan jälkimmäistä ja niin tuntuu tekevän
aika moni muukin, varsinkin ne jotka ovat jo vuosia
kiertäneet CARF:n ratapäiviä.
Ohittamaan en lähde väkisin koska homman voi hoitaa
turvallisemminkin. Kysehän ei ole kilvanajosta vaan
rataharjoittelusta. Sitäpaitsi, vaikka olisi 5 sekuntia
nopeampi kierroksella, ei ole ihan yksiselitteisen helppoa
ja riskitöntä ohittaa tonttua joka ei edes katso peileihin...
Ps. Joo, ainahan voi jättää etäisyyttä edellätulevaan,
jossain Apparalla seuraava potilas onkin sitten takakontissa
miettimässä annanko tilaa vai en.
Autojen välillä saattaa olla 10s kierrosajoissa ja mieli tekisi
ajaa edes joskus puhtaita kierroksiakin..
^^
Asiasta näköjään voi olla montaa mieltä.
Olen huomannut tässä parin vuoden aikana tasan
kahta käytäntöä:
Kiinniotettu hitaampi ajaa omaa ajoaan takanatulevasta
nopeammasta välittämättä.
Kiinniotettu laittaa hyvissä ajoin vilkun päälle, hiljentää
ja siirtyy järkevässä kohdassa pois parhaalta ajolinjalta.
Suosin ja harrastan jälkimmäistä ja niin tuntuu tekevän
aika moni muukin, varsinkin ne jotka ovat jo vuosia
kiertäneet CARF:n ratapäiviä.
Ohittamaan en lähde väkisin koska homman voi hoitaa
turvallisemminkin. Kysehän ei ole kilvanajosta vaan
rataharjoittelusta. Sitäpaitsi, vaikka olisi 5 sekuntia
nopeampi kierroksella, ei ole ihan yksiselitteisen helppoa
ja riskitöntä ohittaa tonttua joka ei edes katso peileihin...
Ps. Joo, ainahan voi jättää etäisyyttä edellätulevaan,
jossain Apparalla seuraava potilas onkin sitten takakontissa
miettimässä annanko tilaa vai en.
Autojen välillä saattaa olla 10s kierrosajoissa ja mieli tekisi
ajaa edes joskus puhtaita kierroksiakin..
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
-
- Viestit: 517
- Liittynyt: 27 Marras 2006, 08:02
- Car(s): 156 2.5 V6 SW -03, Maserati Quattroporte -06, Range Rover TD6 -02
- Paikkakunta: Jämsä
Lihavoidulla minun lisäykseni. Pointtina kuitenkin se että vaikka ajoharjoittelunimekkeellä radalla ollaankin, kyllä se kilvanajo näyttää helposti alkavan...silverine kirjoitti:Ensin: Mihinkäs muuten harmaa 159SW häipyi pienen kilvanajon
jälkeen?
Ja sitten: Kysehän ei ole kilvanajosta vaan
rataharjoittelusta.
- silverine
- Viestit: 2351
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
^
Okei, sinun kanssasi ajan kilpaa toistekin ja ohitan
vaikka väkisin. Poikkeus vahvistakoon säännön.
Okei, sinun kanssasi ajan kilpaa toistekin ja ohitan
vaikka väkisin. Poikkeus vahvistakoon säännön.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
Kyllä mäkin tilaa annan aina kun katson tarpeelliseksi.
Siitähän nyt ei pidä suivaantua jos joku ei niin huomaa tehdä.
Saattaapa jopa se hitaampikin olla omalla nopeallaan ja puhtaalla kierrroksella, joten harmi sitä olisi pilata.
Meitä kun on aina tuolla radalla muitakin niin onhan se välillä hankalaa katsoa sitä tyhjää väliä että pääsisi ajamaan puhtaita kierroksia.
Voihan ratoja vuokrata sitten vaikka pienemmällä porukalla jos ei tilaa ole muuten tarpeeksi.
Joillain tuntuu olevan sellainen asenne että "mä kun olen kylän kovin vetomies niin mua pitää kaikkien väistää heti tai ajan yli."
Voi toki olla että sain vain väärän käsityksen, itse kun en ollut paikalla.
Edit. Ja kyllähän se muuten vituttaa jos tietää olevansa nopeampi eikä pääse ohi. Näin siis oikeassa kilvanajossa.
Siitähän nyt ei pidä suivaantua jos joku ei niin huomaa tehdä.
Saattaapa jopa se hitaampikin olla omalla nopeallaan ja puhtaalla kierrroksella, joten harmi sitä olisi pilata.
Meitä kun on aina tuolla radalla muitakin niin onhan se välillä hankalaa katsoa sitä tyhjää väliä että pääsisi ajamaan puhtaita kierroksia.
Voihan ratoja vuokrata sitten vaikka pienemmällä porukalla jos ei tilaa ole muuten tarpeeksi.
Joillain tuntuu olevan sellainen asenne että "mä kun olen kylän kovin vetomies niin mua pitää kaikkien väistää heti tai ajan yli."
Voi toki olla että sain vain väärän käsityksen, itse kun en ollut paikalla.
Edit. Ja kyllähän se muuten vituttaa jos tietää olevansa nopeampi eikä pääse ohi. Näin siis oikeassa kilvanajossa.
- silverine
- Viestit: 2351
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
^
Niin...on myös mahdollista että sitä edessä ajavaa
hitaampaa **tuttaa...
Ajoin mr. heme:n perässä pari kiekkaa, ensimmäisen
odottaen ohituspaikkaa ja toisen muuten vaan, seuraten
ihaillen katseella 159:n heittelehtivän leveitä ajolinjoja..
Herra ajoi sitten sen hitaan shikaanin pitkäksi, hiekoille...
siinä vaiheessa ajattelin että ehkä parempi höllätä ennenkuin
tööttään spinnanneen Alfan kylkeen.
Saa minua kusipäänä pitää, sellainen tosin olen vain toisten
kusipäiden seurassa. Minähän en tiedä nopeampien ohi
päästämisestä mitään kun ei ole vielä sattunut kohdalle.
Niin...on myös mahdollista että sitä edessä ajavaa
hitaampaa **tuttaa...
Ajoin mr. heme:n perässä pari kiekkaa, ensimmäisen
odottaen ohituspaikkaa ja toisen muuten vaan, seuraten
ihaillen katseella 159:n heittelehtivän leveitä ajolinjoja..
Herra ajoi sitten sen hitaan shikaanin pitkäksi, hiekoille...
siinä vaiheessa ajattelin että ehkä parempi höllätä ennenkuin
tööttään spinnanneen Alfan kylkeen.
Saa minua kusipäänä pitää, sellainen tosin olen vain toisten
kusipäiden seurassa. Minähän en tiedä nopeampien ohi
päästämisestä mitään kun ei ole vielä sattunut kohdalle.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
- Garrett
- Viestit: 418
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:52
- Car(s): R4T ~200kW & V8 166kW & PHEV 120kW+89kW = 3 x 4WD
- Paikkakunta: Nurmijärvi
- Viesti:
Itse taas suosin kohtaa 2. Sekin juontaa juurensa prätkäilystä, jolla olen rataa kiertänyt useampia kierroksia, kuin autolla.On olemassa kahta käytäntöä väistämisessä.
1. Kiinniotettu hitaampi ajaa omaa ajoaan takanatulevasta
nopeammasta välittämättä.
2. Kiinniotettu laittaa hyvissä ajoin vilkun päälle, hiljentää
ja siirtyy järkevässä kohdassa pois parhaalta ajolinjalta.
Takana olevan kun ei tarvitse ajaa sitä samaa linjaa sen edellä ajavan kanssa. Jos ajaa, niin sittenhän sitä on takana koko ajan. Eri linjan ottaminen ja ohittaminen onnistuu turvallisesti ja helposti, mutta vain siinä tapauksessa, että se edellä ajava ei ala itse vaihtamaan ajolinjaansa.
Itselle kävi Alastarossa juuri noin, että katselin ehkä vähän liian kauan hyvää ohituspaikkaa ja sitten ennen pääsuoraa valitsin mutkaan eri linjan, jolla sain nopeamman ulostulon sisäpuolen kautta, niin eikös siinä käynyt niin, että samalla hetkellä ohitettava "väisti" sisäpuolelle. Jarrullehan se piti mennä, jotta sain väistettyä perän ja siirtyä taas ulkopuolelle.
Eli minun mielestäni ennalta-arvattavuus on hyvä asia. EN PYSTY ennalta-arvaamaan, että missä kohtaa ohitettava meinaa tehdä sen väistönsä. PYSTYN ennalta-arvaamaan, että auto tulee ajamaan optimilinjaa ja voin itse tehdä omat ratkaisuni.
Siinä vaiheessa kun ohittaja näkyy jo sivuikkunasta, niin vastuu on jo ohitettavalla, eli siinä vaiheessa pitää olla kääntämättä sisään, jos ohituspaikka on esim. jarrutuksessa.
Tää siis oli mun oma mielipiteeni asiasta. Keskustelua voi virittää seuraavaksi vaikka klubin syyskokouksessa, niin kevätkokoukseen mennessä voidaan tuosta tehdä sitten ihan sääntöehdotus äänestettäväksi.
Olin kahden auton loukussa. Huh, selvisin - tuli kolmas.
- kterkkila
- Viestit: 2374
- Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
- Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Juuri noin. Tien antaminen yllättävällä tavalla on usein suurempi riski kuin oman loogisen ajolinjan ajaminen.
Jos takana oleva on selvästi nopeampi, niin kurvista ulostulo vaan kohdiillee, ja ohi ollaan suoralla niin että suhahtaa. Tovon mukaan ohitettava ottaa tilanteen oikein ja ehkä hieman keventää kaasua jos tilanne sitä vaatii, eikä ainakaan missään nimessä ala suunnittelemaan mitään "sijoituksen" pitämiseksi!
Kisatilanteissa hitaissa kurveissa voi antaa helposti tietä päästämällä jarrutuksen hieman pitkäksi, jolloin takanatulija kuittaa sisältä ohi. Kun itse on ajanut hieman "pitkäksi", niin siltä saa tiukan käännöksen jälkeen hyvän kiihdytyksen late apexiin, niin että ajolinjalle palataan ohittaneen auton puskurissa kiinni. Ehkä tätä ei kuitenkaan kannata miettiä Alfa Cupissa
Jos takana oleva on selvästi nopeampi, niin kurvista ulostulo vaan kohdiillee, ja ohi ollaan suoralla niin että suhahtaa. Tovon mukaan ohitettava ottaa tilanteen oikein ja ehkä hieman keventää kaasua jos tilanne sitä vaatii, eikä ainakaan missään nimessä ala suunnittelemaan mitään "sijoituksen" pitämiseksi!
Kisatilanteissa hitaissa kurveissa voi antaa helposti tietä päästämällä jarrutuksen hieman pitkäksi, jolloin takanatulija kuittaa sisältä ohi. Kun itse on ajanut hieman "pitkäksi", niin siltä saa tiukan käännöksen jälkeen hyvän kiihdytyksen late apexiin, niin että ajolinjalle palataan ohittaneen auton puskurissa kiinni. Ehkä tätä ei kuitenkaan kannata miettiä Alfa Cupissa
Kimmo / alfatune.fi
- silverine
- Viestit: 2351
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
Juuri tässä piilee se miina johon en halua osua.Garrett kirjoitti: Eri linjan ottaminen ja ohittaminen onnistuu turvallisesti ja helposti, mutta vain siinä tapauksessa, että se edellä ajava ei ala itse vaihtamaan ajolinjaansa.
Kun kyse on kuitenkin turvakaarettomista autoista
joissa kuski vähemmän ja varsinkin enemmän täysi
amatööri eikä pro kilvanajaja, pysyn kaukana riskitilanteista.
Toinen juttu mikä tulee mieleen ongelmakohdista ratapäivillä,
on tapaus että tullaan varikonportilta suoraan toisen eteen..
tai ainakin niin että takanatulija joutuu seisomaan jarrulla
alamäessä.
Muutama tällainen tapaus on ollut Apparalla kun on itse
ajanut sen 130km/h lasissa kohti varikonportin jarrupaikkaa
ja eteen pöllähtää puolisokea/piittaamaton tauno.
Lippumies portilla olisi ihan kiva vaikka eihän niitä vapaaehtoisia
koskaan liikaa noihin hommiin ole..
Tai sitten ihan sääntöihin että pään on taivuttava 90 astetta
vasempaan että päästetään radalle.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
- Tommi
- Viestit: 592
- Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
- Car(s): Giulia 2.0, MiTo QV, (barchetta)
- Paikkakunta: Espoo
Itse kun olen yleensä se hitaampi ohitettava olen suosinut seuraavaa tekniikkaa:
Kun huomaataan takana tulevan selvästi nopeamman auton, niin välittömästi ei tehdä yhtään mitään, vaan pyritään pitämään omat linjat eikä tehdä äkkinäisiä muutoksia.
Kun sopiva paikka tulee, niin hiljennetään hieman ja vedetään vähän sivuun, jolloin takana tuleva varmasti pääsee turvallisesti ohi.
Pääasia, että mitään ei tehdä kovin yllättäen.
Ymmärtääkseni näillä normaaleilla ratapäivillä kuitenkaan kenelläkään ei pitäisi olla niin kiire ohi, ettei ehtisi odottaa seuraavaa mutkaa tai suoraa päästäkseen ohi. Kierrostolkulla perässä roikkuminen varmaan ottaisi päähän ketä vaan.
Tällä tavalla ei ole juurikaan ongelmia ollut. Kerran oli hieman ohjelmaa, kun takaa tulikin kaksi autoa, jotka molemmat halusivat päästä ohi siinä kohdassa, jossa olin ajatellut sen toisen pääsevän mukavasti ohi. Ei tuossakaan mitään vaaratilannetta ollut, mutta tuntui epämukavalta.
Kun huomaataan takana tulevan selvästi nopeamman auton, niin välittömästi ei tehdä yhtään mitään, vaan pyritään pitämään omat linjat eikä tehdä äkkinäisiä muutoksia.
Kun sopiva paikka tulee, niin hiljennetään hieman ja vedetään vähän sivuun, jolloin takana tuleva varmasti pääsee turvallisesti ohi.
Pääasia, että mitään ei tehdä kovin yllättäen.
Ymmärtääkseni näillä normaaleilla ratapäivillä kuitenkaan kenelläkään ei pitäisi olla niin kiire ohi, ettei ehtisi odottaa seuraavaa mutkaa tai suoraa päästäkseen ohi. Kierrostolkulla perässä roikkuminen varmaan ottaisi päähän ketä vaan.
Tällä tavalla ei ole juurikaan ongelmia ollut. Kerran oli hieman ohjelmaa, kun takaa tulikin kaksi autoa, jotka molemmat halusivat päästä ohi siinä kohdassa, jossa olin ajatellut sen toisen pääsevän mukavasti ohi. Ei tuossakaan mitään vaaratilannetta ollut, mutta tuntui epämukavalta.
- Ghost
- Viestit: 456
- Liittynyt: 18 Marras 2003, 14:47
- Car(s): GT 3.2 Q2
156 2.0 T.S - Paikkakunta: Tampere
Jepjep. Kun kierrosajassa on eroa muutama sekunti ja se edellä ajava hitaampi ei halua antaa tietä, niin aika paha siitä on ohi mennä. Selvästi hitaamman ohittaminen sujuu eri lailla helposti.
Sitten on se porukka, joka sekoilee mutkissa ihan omia linjojaan, eikä ohi uskalla yrittää kummaltakaan puolelta ja kun tullaan suoralle, niin mennään tehokkaammalla autolla täysiä pakoon ja seuraavassa mutkassa taas ollaan edessä...
Kyllä kierroksen jaksaa perässä roikkua, mutta jos viiden kierroksen hiillostamisen jälkeenkään ei latua anneta, niin ei voi kun miettiä, että onko kaveri idiootti, vai eikö katso ollenkaan peileihin. En minä ainakaan uskalla lähteä puskemaan väkisellä ohi, kun ei mitään kilpa-ajajia olla, eikä kilpaa ajeta.
Sitten on se porukka, joka sekoilee mutkissa ihan omia linjojaan, eikä ohi uskalla yrittää kummaltakaan puolelta ja kun tullaan suoralle, niin mennään tehokkaammalla autolla täysiä pakoon ja seuraavassa mutkassa taas ollaan edessä...
Kyllä kierroksen jaksaa perässä roikkua, mutta jos viiden kierroksen hiillostamisen jälkeenkään ei latua anneta, niin ei voi kun miettiä, että onko kaveri idiootti, vai eikö katso ollenkaan peileihin. En minä ainakaan uskalla lähteä puskemaan väkisellä ohi, kun ei mitään kilpa-ajajia olla, eikä kilpaa ajeta.
- jiigee
- Viestit: 333
- Liittynyt: 20 Helmi 2007, 14:05
- Car(s): GT 3.2 -05
Ex 156 2.5 V6 -03 - Paikkakunta: Tampere
En ole kyllä mitään vilkkuja koskaan käyttänyt, muistaakseni carfin ohjeistuksessakaan ei niin neuvottu tekemään. Ajaa sopivassa paikassa vaan vähän huonomman linjan mukaan, niin yleensä siitä saa takana tuleva ohituspaikan. Toisaalta kyllä tuo vilkun käyttäminen kertoisi takaa tulevalle että se ollaan huomattu. Muuten huonoa linjaa ajavasta ei voi sanoa että antaako se tietä vai ajaako vain huonosti . Kai tähän joku linjaus pitäisi saada.Lainaus: kirjoitti:
On olemassa kahta käytäntöä väistämisessä.
1. Kiinniotettu hitaampi ajaa omaa ajoaan takanatulevasta
nopeammasta välittämättä.
2. Kiinniotettu laittaa hyvissä ajoin vilkun päälle, hiljentää
ja siirtyy järkevässä kohdassa pois parhaalta ajolinjalta.
Kun oikein yrittää ja sitten onnistuu, siihen on tyytyminen.
- Raimo Miettinen
- Viestit: 2339
- Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
- Viesti: