Cuore Sportivo III/2009 Motopark

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
silverine
Viestit: 2351
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Cuore Sportivo III/2009 Motopark

Viesti Kirjoittaja silverine »

Näyttäis lauantaina olevan välikelin renkaan pippalot... :silent:
Toivottavasti ei tarvita monsuuni-rengastusta.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Pitäisköhän ottaa tuo cuppeja sadekelillä ennekin valloittanut Alfa käyttöön.

Avatar
silverine
Viestit: 2351
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

^
147?
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Jep. Tosin ei minun toimesta, mutta joitakin vuosia sitten Jurvassa kaatosateessa voitti cupin.

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1773
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Parkano

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

Vois tulla radan reunalle vahtaamaan kun ajatte lujaa :-D Toi mun 75:nen kallistelee sen verran paljon vakio alustalla, ettei viitsi ennen alustapäivitystä enään ajella.

Minkäslainen toi motoparkki on ajaa? Nopea? Jostain driftinki palstalta luin että olis kauden haastavin rata, mutta eihän toi välttämättä rata-ajoon päde.

Avatar
Tommo
Viestit: 181
Liittynyt: 29 Huhti 2005, 20:45
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja Tommo »

^
Mukavin rata V6:lla pöristelyy mitä tiedän. Isolla ja kovaa.
Valitettavasti itse en pääse kun on luultavasti vuoden kovin krapula...

Avatar
Otsosmi
Viestit: 754
Liittynyt: 04 Touko 2006, 08:18
Car(s): GTV V6 TB
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Otsosmi »

Satakuusnelonen kirjoitti:Toi mun 75:nen kallistelee sen verran paljon vakio alustalla, ettei viitsi ennen alustapäivitystä enään ajella.
Omissa sjuttifemmoissa on ollu kaikissa täysin vakioalusta. Ihan hyvin sillä pärjää... :wink:

Avatar
Grendel
Viestit: 537
Liittynyt: 15 Tammi 2004, 01:55
Car(s): GT, GTj, GTV, 75 TS, 75 turbo, 164 Q4
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Grendel »

Käännä peilit sisään niin ne ei raavi maahan ja hyvin menee.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Väliin jää :( ei vaan rahat riitä reissuun.

Avatar
Tiige
Viestit: 2305
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Tullaan!
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Sape
Viestit: 1323
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sape »

Täältäkin tulee kaksi liikkuvaa shikaania, jos vain kestävät perille asti... :wink: Eli 164:sella ja 75:sella tullaan.

Avatar
jeQQ
Viestit: 4190
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Valitettavasti jää väliin. :( Toivottavasti kerkeisi sitten viimeiseen tapahtumaan, edes katselemaan.

Avatar
silverine
Viestit: 2351
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

Sape kirjoitti:Täältäkin tulee kaksi liikkuvaa shikaania, jos vain kestävät perille asti... :wink: Eli 164:sella ja 75:sella tullaan.
Tuu repii hihasta kun on pulla-kahvin paikka... :wink:

Näyttäis siltä että monsuuni pyyhkii radan yli yöllä/aamusta,
mutta päivällä on kuivaa. Olis kiva.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
kterkkila
Viestit: 2374
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Väliin jää, just Jyskälästä palanneena ei ole ajokuntoa..
Kimmo / alfatune.fi

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1773
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Parkano

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

Vois tulla
En voi, tuli sitten töitä. :x

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Todella makee rata ajaa. Harmi kun on niin kaukana ja niin turkasen kallis, mutta ehdottoman hieno rata. Löytyy pitkää suoraa ja korkeuseroa. Cupissa tuli sorruttua yliyrittämiseen ja muutamassa mutkassa ajatukset oli ihan jossain muualla kuin ajamisessa ja tulos on sen mukainen. No osanottajakadosta johtuen pitäisi pistesija lohjeta. Q4-malleille rata kyllä oli aika tyly.

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Griet success! :x-mas: SuurKiitos kaikenmoisille hemmoille ajojen loppupuolen saattamisesta parhain päin! Garrett:lle erityisesti.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Tommi
Viestit: 592
Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
Car(s): Giulia 2.0, MiTo QV, (barchetta)
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tommi »

Keli suosi ainakin osallistujia. Autoja oli paikalla melko vähän ja ajokuntoisten (autojen) määrä väheni uhkaavasti päivän mittaa.

Ratahan oli melko mukava. Pitkällä suoralla meinasi jo ajatus päästä harhailemaan.
Paljonkos RaceChronottajat sai suoran päähän nopeutta? Itsellä taisi olla huiput 173, mutta jo hyvissä ajoin ennen Race Chronon "huippunopeus" väliaikapistettä. Ei hermo kestänyt pidemmälle.

Tuolla: http://picasaweb.google.fi/tommi.kosune ... topark2009 taas muutamia kuvia.

-tommi

Avatar
GTA ROSSO
Viestit: 400
Liittynyt: 12 Loka 2007, 10:33
Car(s): Alfa-Romeo 156 GTA Q2 3.2 v. 2003
Seat Leon FR 200 TFSI Turbo v. 2007
Seat Ibiza FR 1.8 T v. 2006
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja GTA ROSSO »

Ratahan oli melko mukava. Pitkällä suoralla meinasi jo ajatus päästä harhailemaan.
Paljonkos RaceChronottajat sai suoran päähän nopeutta? Itsellä taisi olla huiput 173, mutta jo hyvissä ajoin ennen Race Chronon "huippunopeus" väliaikapistettä. Ei hermo kest
änyt pidemmälle
.

Kiitokset Tommille hyvistä kuvista ja olihan niihin "Elviskin" päässyt mukaan.
Itsellä RaceChronossa huippunopeus 183 mutta eikös nuo jotkut turbot menneet jo yli 200 javascript:emoticon(':crazyeyes:')

Avatar
Sape
Viestit: 1323
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sape »

silverine kirjoitti:Tuu repii hihasta kun on pulla-kahvin paikka... :wink:
Meinasin kyllä tulla, mutta katsoin että ei näy olevan kahvia tarjolla niin annetaan olla. :wink:

Radalta lähdettiin ajamaan kotiin päin ja päästiin jotain 5-10km niin 164:sta räjähti vesiletku. Toista letkua lyhentämällä saatiin tarvittava pätkä ja päästiin jatkamaan matkaa. Kiitokset vielä nimim. 155TS:lle lemmareista ja vedestä!

Jiiällä
Viestit: 166
Liittynyt: 25 Maalis 2008, 20:35
Car(s): -11 Giulietta MA
-04 147 2.0ts
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jiiällä »

Jeps, keli suosi todella ja sen huomasi myös illalla naamavärkin ja käsivarsien väristä. Eihän sitä mitään rasvoja iholle laiteta kun kerran ollaan lähdetty ajamaan autolla radalle eikä ottamaan aurinkoa :lol:

Itse yllätyin siitä miten korkealle Alfa-luokassa tuolla lullallani sijotuin, fiilis kuitenkin oli että siellä takalenkillä olisi pystynyt aikaa parantamaan vielä rutkasti. Toisaalta taas cuppikierros oli se paras veto (kerrankin) ja parilla edellisellä harjoitusvarvilla parhaat ajat oli kaikki siinä sekunnin sisällä tuosta vaikka vähän eri linjoja parissa paikassa kokeilikin.

Niin ja racechronon mukaan huippunopeus oli 165 km/h, näytti samaa useammalle kierrokselle että tiedä sitä sitten. Kertoo kyllä paljon tuosta tessun tehoerosta noihin muihin, nelosella talla pohjassa tuntui että kuski kiihtyy nopeammin kuin auto :wink:
 

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Tulokset ilmestyneet CARFin nettisivuille. Eikös jakamatta jääneet pisteet voisi jakaa tasan osallistuneiden kesken?

Avatar
CARF
Viestit: 91
Liittynyt: 27 Helmi 2009, 17:16
Viesti:

Viesti Kirjoittaja CARF »

KJS kirjoitti:Tulokset ilmestyneet CARFin nettisivuille. Eikös jakamatta jääneet pisteet voisi jakaa tasan osallistuneiden kesken?
Nopeaa tiedotusta .. 8) Nyt mukana yhteispisteetkin.

Avatar
kterkkila
Viestit: 2374
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Anssille onnittelut jo tässä vaiheessa!
Kimmo / alfatune.fi

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Juu onnittelut Anssille. Viimeisen Apparan voi ajella vaikka pakilla.

Avatar
Keltsi
Viestit: 1683
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Mukavaahan tuolla taas oli. Itse tykkään kyllä kovasti tuosta radasta, mukavan vaihteleva :wink:

Sinne pitkän suoran päähän tuolla raksulla näytti saavan mittarin mukaan kelattua 165km/h, joten suoralla ehti katsella maisemia...

Cuppikierroksella tuli sorruttua yliyrittämiseen ja sen seurauksena pari kurvia meni totaalisen pieleen, mutta muiden epäonnen takia pääsin kiipeämään palkintopallille...

Onnittelut vaan Anssille! Hienosti näyttää alfa istuvan kurveissa ja kuski osaa hommansa :wink:
"No smoke => no power => no hope"

Avatar
Garrett
Viestit: 418
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:52
Car(s): R4T ~200kW & V8 166kW & PHEV 120kW+89kW = 3 x 4WD
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Garrett »

Tommi kirjoitti: Paljonkos RaceChronottajat sai suoran päähän nopeutta? Itsellä taisi olla huiput 173, mutta jo hyvissä ajoin ennen Race Chronon "huippunopeus" väliaikapistettä.
Auton nopeusmittari hipaisi 205-210, mutta racechronoon tuli "vain" 197.6 km/h. Tuossa vaiheessa ongelmat olivat tosin jo kuultavissa, eli ihan ehjä ei kone enää ollut.

Samalla kierroksella, RaceChrono antoi neljän _peräkkäisen_ sektorin ajoiksi 4: 37.89 1: 27.63 2: 10.03 3: 33.38. Tuo ei siis ole ihan oikea ratakierros, mutta toisaalta kuitenkin, koska ovat perättäiset. Noista ynnätään yhteen 1,48.92. Maaliviivalle saakka ei enää riittänyt pokka ajaa täysiä, röpinät olivat jo niin pahat. Nuo ajat tulivat kolmannella harjoituskerralla radalla, kun muisti alkoi pikkuhiljaa toimimaan.. Juuri aikaisemmin varikolla olin ihmetellyt, että kuinka kovaa ajoinkaan 2003, kun ajaksi oli silloin mitattu 1,51.14, enkä vielä ollut toisella harjoituksella sitä alittanut.. (Ekalla kerralla Chrono ei ollut vielä päällä)

Neljännellä kerralla radalla sivuäänet kuuluivat jo heti ja öljynpaineetkin näyttivät laskusuhdannetta. Varikolle palatessa valokin jo hetken loimotti..

Kisa jäi sitten ajamatta, eikä muutenkaan rajoja tullut kokeiltua ihan äärirajoille. Huono maku jäi reissusta, kun rata on kuitenkin niin hiton hyvä, ja harvinaista herkkua sen sijainnin ja hinnan takia. Olisin halunnut ajaa enemmän. Onneksi tulin trailerilla, joten kotiinpääsy oli varma. (Ja pystyi auttamaan vähän muitakin ongelmissaan)

Kotona kylmillä öljyillä käynnistäessä paineet nousivat n. 3-4 bar, mutta sivuäänet eivät korjaantuneet itsestään. Lisäksi Alastarosta alkanut pieni tiputtava öljyvuoto on saanut jo paljon suurempia mittasuhteita. Taitaa tulla stefoista, joten aika lailla syylliseksi olisi muodostumassa runkolaakereiden pettäminen, mutta purku on vielä tekemättä.
Olin kahden auton loukussa. Huh, selvisin - tuli kolmas.

Avatar
silverine
Viestit: 2351
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

Laitetaans raporttia itsekin, kiitokset onnitteluista! :)

Sääli että porukkaa oli radalla noinkin vähän,
ratahan on ihan hauska. No, Jyskälä ja aikataulu-
muutoksethan ne syynä olivat, tietty. Odottelin
Harmaalaa ja Erkkilää paikalle mutta ei väkisin..

Sen verran oli tullut ajolinjoja vakoiltua youtubesta
että ekojen kierrosten jälkeen ei tullut parannettua
aikaa kuin n. 3 sekuntia. 1.52 alkuisia aikoja tuli
taottua urakalla, tosin kaksi sessiota jäi kellottamatta
kun ensin en muistanut laittaa Chronoa päälle ja
sitten softa herjasi jotain korruptoituneesta fileestä... :roll:
Niissä meni tietysti ne päivän parhaat ajat...(?) :P

Pitoa ei liiemmin ollut hitaissa mutkissa, vähän meni
vaelteluksi...onhan nuo Hankookit kyllä jo aika raiskatut.
Lähtösuoran jälkeisen mutkan jarrutuksessa tuli pikkuisen
koeteltua rajoja, nokka osoitti 90 astetta väärään suuntaan
hetken ajan ja kabiini oli täynnä käsiä mutta sain pysäytettyä
ennen hiekkoja... :oops:

Mihinkäs muuten harmaa 159SW häipyi pienen kilvanajon
jälkeen? 8)

Suoralla RC näytti 3 kertaa 179km/h ja kerran 187km/h
joka taitaa olla ns. väärää informaatiota(?). Tosin luulen
että vauhtia oli jarrutushetkellä enemmän...silloin katse
oli kyllä jossain muualla kuin mittarissa..

Kun tämän vuoden Cup näköjään sitten ratkesi niin voin ottaa
vähän rennommin syyskuussa...antaa vaikka mammalle
elämänsä kyydit. :wink:
Olin varautunut ostamaan kunnon renkaat viimeiseen kapinaan
mutta taidanpa säästää ne rovot ensi keväälle.

Ps. Syväluotasin noita RC:n mittaamia suoranopeuksia ja kyllä
sieltä se 185km/h näytti löytyvän.
Viimeksi muokannut silverine, 04 Elo 2009, 17:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
Tommi
Viestit: 592
Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
Car(s): Giulia 2.0, MiTo QV, (barchetta)
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tommi »

Eihän sitä Race Chronoa ajettaessa tarvitse seurata. Se huippunopeus tallentuu kyllä muistiin, jotta voi jälkeenpäin katsella.

-tommi

Avatar
silverine
Viestit: 2351
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

^
Kyllä tyhmänä saa pitää mutta että noin tyhmänä... :silent:
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
Tommi
Viestit: 592
Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
Car(s): Giulia 2.0, MiTo QV, (barchetta)
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tommi »

Lähinnä ajattelin, että itsellä ainakin pysyy katse tiessä, eikä tulisi mieleenkään katsella mitään ylimääräisiä mittareita, vaikka vauhti on hieman hiljaisempi.

Avatar
Grendel
Viestit: 537
Liittynyt: 15 Tammi 2004, 01:55
Car(s): GT, GTj, GTV, 75 TS, 75 turbo, 164 Q4
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Grendel »

Aina sitä on aikaa vähintään ottaa mittaristosta valokuva. Joskus isommassakin vauhdissa.
nimim. "hullu harrastus"

Avatar
Tiige
Viestit: 2305
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Laitetaan raporttia vielä näin jälkikäteen. Lystiä oli! Rata on hieno ja uusi tuttavuus itselle. Ykspisteäkäsellä suoran päähän sai juuri 150 mittarinopeutta. Nelosella menee sen 140, vitoselle vaihtamisen jälkeen ei enää mitään mainittavaa tapahdukkaan. :lol: Näillä näkymin tämä oli tämän auton viimeinen ratapäivä joten eipä tullut paljon laatikon synkroja säälittyä. Cuppikierros meni ajan puolesta ihan hyvin, vaikka taas tuli parissa mutkassa ajeltua nelipyöräluisussa mikä ei ole välttämättä nopein tapa edetä.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

heme
Viestit: 517
Liittynyt: 27 Marras 2006, 08:02
Car(s): 156 2.5 V6 SW -03, Maserati Quattroporte -06, Range Rover TD6 -02
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja heme »

silverine kirjoitti:Laitetaans raporttia itsekin, kiitokset onnitteluista! :)

Mihinkäs muuten harmaa 159SW häipyi pienen kilvanajon
jälkeen? 8)
Jyväskylään Pöllövaariin syömään kun olin emännälle luvannut tulla. Painoa tuntuu 159:ssä olevan ihan tarpeeksi, ja kuskikin välillä innostui hieman yliyrittämisen puolelle, mutta ihan mukavaa oli. Aikaisemmin olen tuolla vain prätkillä ajanut, ihan mielenkiintoinen kokemus oli perhefarmaridiiselillä ajaa...

Steinbauerin tehoboxi ei nyt ollut kytkettynä, seuraavaa kertaa varten sen voisi asentaa, vaikeutuisi ainakin sen takana ajavan ohitukset mustan savuverhon vuoksi.

Avatar
silverine
Viestit: 2351
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

^
Pikku vinkki seuraavaa kertaa varten:

Herrasmies päästää reilusti takaa tulevan
nopeamman auton ohitseen, säästyy 159:n
öljypohja puhkeamiselta...
Aina ei viitsi väkisin ohi vääntää kun ei ole varmuutta
siitä, onko siellä ratin takana Leo Eläin vai Tonttu Torvinen...

(vapaavalintainen hymiö)
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
savijo-r
Viestit: 1665
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 11:59
Car(s): Thesis
Ducato
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja savijo-r »

silverine kirjoitti:^
Pikku vinkki seuraavaa kertaa varten:

Herrasmies päästää reilusti takaa tulevan
nopeamman auton ohitseen, säästyy 159:n
öljypohja puhkeamiselta...
Aina ei viitsi väkisin ohi vääntää kun ei ole varmuutta
siitä, onko siellä ratin takana Leo Eläin vai Tonttu Torvinen...

(vapaavalintainen hymiö)
Eikö takana oleva voi sitten jättää väliä jos ei turvallisesti pysty ohittamaan?

Turvallisempaa se on katsella eteenpäin kuin paskat housussa vilkuilla peileihin josko sieltä joku yrittää väkisin ohi.

Siitä takasuoran jarrusta kun ei hirveästi viitsisi myöhästyä.

heme
Viestit: 517
Liittynyt: 27 Marras 2006, 08:02
Car(s): 156 2.5 V6 SW -03, Maserati Quattroporte -06, Range Rover TD6 -02
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja heme »

^Näin minäkin olen asian käsittänyt, ainakin prätkillä ajettaessa nimenomaan on kiellettyä katsella peileihin takanatulijoita. Edessä ajava ajaa omaa ajoaan, ja nopeammat voivat mennä ohi. Onko sitten tilanne eri kun ajetaankin näillä peltilaatikoilla? Mutta nythän tähän täällä varmaankin saadaan, jos ei selkeää vastausta, niin ainakin mielipiteitä.

Avatar
silverine
Viestit: 2351
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

^
^^
Asiasta näköjään voi olla montaa mieltä.

Olen huomannut tässä parin vuoden aikana tasan
kahta käytäntöä:

Kiinniotettu hitaampi ajaa omaa ajoaan takanatulevasta
nopeammasta välittämättä.
Kiinniotettu laittaa hyvissä ajoin vilkun päälle, hiljentää
ja siirtyy järkevässä kohdassa pois parhaalta ajolinjalta.

Suosin ja harrastan jälkimmäistä ja niin tuntuu tekevän
aika moni muukin, varsinkin ne jotka ovat jo vuosia
kiertäneet CARF:n ratapäiviä.

Ohittamaan en lähde väkisin koska homman voi hoitaa
turvallisemminkin. Kysehän ei ole kilvanajosta vaan
rataharjoittelusta. Sitäpaitsi, vaikka olisi 5 sekuntia
nopeampi kierroksella, ei ole ihan yksiselitteisen helppoa
ja riskitöntä ohittaa tonttua joka ei edes katso peileihin...

Ps. Joo, ainahan voi jättää etäisyyttä edellätulevaan,
jossain Apparalla seuraava potilas onkin sitten takakontissa
miettimässä annanko tilaa vai en.
Autojen välillä saattaa olla 10s kierrosajoissa ja mieli tekisi
ajaa edes joskus puhtaita kierroksiakin..
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

heme
Viestit: 517
Liittynyt: 27 Marras 2006, 08:02
Car(s): 156 2.5 V6 SW -03, Maserati Quattroporte -06, Range Rover TD6 -02
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja heme »

silverine kirjoitti:Ensin: Mihinkäs muuten harmaa 159SW häipyi pienen kilvanajon
jälkeen? 8)

Ja sitten: Kysehän ei ole kilvanajosta vaan
rataharjoittelusta.
Lihavoidulla minun lisäykseni. Pointtina kuitenkin se että vaikka ajoharjoittelunimekkeellä radalla ollaankin, kyllä se kilvanajo näyttää helposti alkavan...

Avatar
silverine
Viestit: 2351
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

^
:lol:

Okei, sinun kanssasi ajan kilpaa toistekin ja ohitan
vaikka väkisin. Poikkeus vahvistakoon säännön.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
savijo-r
Viestit: 1665
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 11:59
Car(s): Thesis
Ducato
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja savijo-r »

Kyllä mäkin tilaa annan aina kun katson tarpeelliseksi.

Siitähän nyt ei pidä suivaantua jos joku ei niin huomaa tehdä.
Saattaapa jopa se hitaampikin olla omalla nopeallaan ja puhtaalla kierrroksella, joten harmi sitä olisi pilata.

Meitä kun on aina tuolla radalla muitakin niin onhan se välillä hankalaa katsoa sitä tyhjää väliä että pääsisi ajamaan puhtaita kierroksia.

Voihan ratoja vuokrata sitten vaikka pienemmällä porukalla jos ei tilaa ole muuten tarpeeksi.

Joillain tuntuu olevan sellainen asenne että "mä kun olen kylän kovin vetomies niin mua pitää kaikkien väistää heti tai ajan yli."

Voi toki olla että sain vain väärän käsityksen, itse kun en ollut paikalla. :silent:

Edit. Ja kyllähän se muuten vituttaa jos tietää olevansa nopeampi eikä pääse ohi. :twisted: Näin siis oikeassa kilvanajossa.

Avatar
silverine
Viestit: 2351
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

^
Niin...on myös mahdollista että sitä edessä ajavaa
hitaampaa **tuttaa...

Ajoin mr. heme:n perässä pari kiekkaa, ensimmäisen
odottaen ohituspaikkaa ja toisen muuten vaan, seuraten
ihaillen katseella 159:n heittelehtivän leveitä ajolinjoja.. :P
Herra ajoi sitten sen hitaan shikaanin pitkäksi, hiekoille...
siinä vaiheessa ajattelin että ehkä parempi höllätä ennenkuin
tööttään spinnanneen Alfan kylkeen.

Saa minua kusipäänä pitää, sellainen tosin olen vain toisten
kusipäiden seurassa. Minähän en tiedä nopeampien ohi
päästämisestä mitään kun ei ole vielä sattunut kohdalle.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
Garrett
Viestit: 418
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:52
Car(s): R4T ~200kW & V8 166kW & PHEV 120kW+89kW = 3 x 4WD
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Garrett »

On olemassa kahta käytäntöä väistämisessä.

1. Kiinniotettu hitaampi ajaa omaa ajoaan takanatulevasta
nopeammasta välittämättä.
2. Kiinniotettu laittaa hyvissä ajoin vilkun päälle, hiljentää
ja siirtyy järkevässä kohdassa pois parhaalta ajolinjalta.
Itse taas suosin kohtaa 2. Sekin juontaa juurensa prätkäilystä, jolla olen rataa kiertänyt useampia kierroksia, kuin autolla.

Takana olevan kun ei tarvitse ajaa sitä samaa linjaa sen edellä ajavan kanssa. Jos ajaa, niin sittenhän sitä on takana koko ajan. Eri linjan ottaminen ja ohittaminen onnistuu turvallisesti ja helposti, mutta vain siinä tapauksessa, että se edellä ajava ei ala itse vaihtamaan ajolinjaansa.

Itselle kävi Alastarossa juuri noin, että katselin ehkä vähän liian kauan hyvää ohituspaikkaa ja sitten ennen pääsuoraa valitsin mutkaan eri linjan, jolla sain nopeamman ulostulon sisäpuolen kautta, niin eikös siinä käynyt niin, että samalla hetkellä ohitettava "väisti" sisäpuolelle. Jarrullehan se piti mennä, jotta sain väistettyä perän ja siirtyä taas ulkopuolelle.

Eli minun mielestäni ennalta-arvattavuus on hyvä asia. EN PYSTY ennalta-arvaamaan, että missä kohtaa ohitettava meinaa tehdä sen väistönsä. PYSTYN ennalta-arvaamaan, että auto tulee ajamaan optimilinjaa ja voin itse tehdä omat ratkaisuni.

Siinä vaiheessa kun ohittaja näkyy jo sivuikkunasta, niin vastuu on jo ohitettavalla, eli siinä vaiheessa pitää olla kääntämättä sisään, jos ohituspaikka on esim. jarrutuksessa.

Tää siis oli mun oma mielipiteeni asiasta. Keskustelua voi virittää seuraavaksi vaikka klubin syyskokouksessa, niin kevätkokoukseen mennessä voidaan tuosta tehdä sitten ihan sääntöehdotus äänestettäväksi.
Olin kahden auton loukussa. Huh, selvisin - tuli kolmas.

Avatar
kterkkila
Viestit: 2374
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Juuri noin. Tien antaminen yllättävällä tavalla on usein suurempi riski kuin oman loogisen ajolinjan ajaminen.

Jos takana oleva on selvästi nopeampi, niin kurvista ulostulo vaan kohdiillee, ja ohi ollaan suoralla niin että suhahtaa. Tovon mukaan ohitettava ottaa tilanteen oikein ja ehkä hieman keventää kaasua jos tilanne sitä vaatii, eikä ainakaan missään nimessä ala suunnittelemaan mitään "sijoituksen" pitämiseksi!

Kisatilanteissa hitaissa kurveissa voi antaa helposti tietä päästämällä jarrutuksen hieman pitkäksi, jolloin takanatulija kuittaa sisältä ohi. Kun itse on ajanut hieman "pitkäksi", niin siltä saa tiukan käännöksen jälkeen hyvän kiihdytyksen late apexiin, niin että ajolinjalle palataan ohittaneen auton puskurissa kiinni. Ehkä tätä ei kuitenkaan kannata miettiä Alfa Cupissa :mrgreen:
Kimmo / alfatune.fi

Avatar
silverine
Viestit: 2351
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

Garrett kirjoitti: Eri linjan ottaminen ja ohittaminen onnistuu turvallisesti ja helposti, mutta vain siinä tapauksessa, että se edellä ajava ei ala itse vaihtamaan ajolinjaansa.
Juuri tässä piilee se miina johon en halua osua.

Kun kyse on kuitenkin turvakaarettomista autoista
joissa kuski vähemmän ja varsinkin enemmän täysi
amatööri eikä pro kilvanajaja, pysyn kaukana riskitilanteista.

Toinen juttu mikä tulee mieleen ongelmakohdista ratapäivillä,
on tapaus että tullaan varikonportilta suoraan toisen eteen..
tai ainakin niin että takanatulija joutuu seisomaan jarrulla
alamäessä.
Muutama tällainen tapaus on ollut Apparalla kun on itse
ajanut sen 130km/h lasissa kohti varikonportin jarrupaikkaa
ja eteen pöllähtää puolisokea/piittaamaton tauno.
Lippumies portilla olisi ihan kiva vaikka eihän niitä vapaaehtoisia
koskaan liikaa noihin hommiin ole..
Tai sitten ihan sääntöihin että pään on taivuttava 90 astetta
vasempaan että päästetään radalle.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
Tommi
Viestit: 592
Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
Car(s): Giulia 2.0, MiTo QV, (barchetta)
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tommi »

Itse kun olen yleensä se hitaampi ohitettava olen suosinut seuraavaa tekniikkaa:

Kun huomaataan takana tulevan selvästi nopeamman auton, niin välittömästi ei tehdä yhtään mitään, vaan pyritään pitämään omat linjat eikä tehdä äkkinäisiä muutoksia.

Kun sopiva paikka tulee, niin hiljennetään hieman ja vedetään vähän sivuun, jolloin takana tuleva varmasti pääsee turvallisesti ohi.

Pääasia, että mitään ei tehdä kovin yllättäen.

Ymmärtääkseni näillä normaaleilla ratapäivillä kuitenkaan kenelläkään ei pitäisi olla niin kiire ohi, ettei ehtisi odottaa seuraavaa mutkaa tai suoraa päästäkseen ohi. Kierrostolkulla perässä roikkuminen varmaan ottaisi päähän ketä vaan.

Tällä tavalla ei ole juurikaan ongelmia ollut. Kerran oli hieman ohjelmaa, kun takaa tulikin kaksi autoa, jotka molemmat halusivat päästä ohi siinä kohdassa, jossa olin ajatellut sen toisen pääsevän mukavasti ohi. Ei tuossakaan mitään vaaratilannetta ollut, mutta tuntui epämukavalta.

Avatar
kumimuumi
Viestit: 3209
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 23:56
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

Minähän en tiedä nopeampien ohi
päästämisestä mitään kun ei ole vielä sattunut kohdalle.
:lol:
..ammattina autoslalom..

Avatar
Ghost
Viestit: 456
Liittynyt: 18 Marras 2003, 14:47
Car(s): GT 3.2 Q2
156 2.0 T.S
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ghost »

Jepjep. Kun kierrosajassa on eroa muutama sekunti ja se edellä ajava hitaampi ei halua antaa tietä, niin aika paha siitä on ohi mennä. Selvästi hitaamman ohittaminen sujuu eri lailla helposti.

Sitten on se porukka, joka sekoilee mutkissa ihan omia linjojaan, eikä ohi uskalla yrittää kummaltakaan puolelta ja kun tullaan suoralle, niin mennään tehokkaammalla autolla täysiä pakoon ja seuraavassa mutkassa taas ollaan edessä...

Kyllä kierroksen jaksaa perässä roikkua, mutta jos viiden kierroksen hiillostamisen jälkeenkään ei latua anneta, niin ei voi kun miettiä, että onko kaveri idiootti, vai eikö katso ollenkaan peileihin. En minä ainakaan uskalla lähteä puskemaan väkisellä ohi, kun ei mitään kilpa-ajajia olla, eikä kilpaa ajeta.

Avatar
jiigee
Viestit: 333
Liittynyt: 20 Helmi 2007, 14:05
Car(s): GT 3.2 -05
Ex 156 2.5 V6 -03
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiigee »

Lainaus: kirjoitti:
On olemassa kahta käytäntöä väistämisessä.

1. Kiinniotettu hitaampi ajaa omaa ajoaan takanatulevasta
nopeammasta välittämättä.

2. Kiinniotettu laittaa hyvissä ajoin vilkun päälle, hiljentää
ja siirtyy järkevässä kohdassa pois parhaalta ajolinjalta.
En ole kyllä mitään vilkkuja koskaan käyttänyt, muistaakseni carfin ohjeistuksessakaan ei niin neuvottu tekemään. Ajaa sopivassa paikassa vaan vähän huonomman linjan mukaan, niin yleensä siitä saa takana tuleva ohituspaikan. Toisaalta kyllä tuo vilkun käyttäminen kertoisi takaa tulevalle että se ollaan huomattu. Muuten huonoa linjaa ajavasta ei voi sanoa että antaako se tietä vai ajaako vain huonosti :). Kai tähän joku linjaus pitäisi saada.
Kun oikein yrittää ja sitten onnistuu, siihen on tyytyminen.

Avatar
Raimo Miettinen
Viestit: 2339
Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Selkeä ohjeistus ohittamisesta ennen ratavuoron alkua voisi seuraavalla kerralla olla hyväksi. Muistaakseni CARFin ohjeissa kielletään vilkun käyttö. Itsellä (hitaana) homma on toiminut aina hyvin, kun nostaa jalan kaasulta suoralla pääsee nopeammat turvallisesti ohitse.

Vastaa Viestiin