Cuore Sportivo III/2009 Motopark
Valvoja: Moderators
- silverine
- Viestit: 2351
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
^
^^
Eihän tuo vilkun käyttö omastakaan mielestä ole
mikään "must" mutta on kuitenkin hyvä viesti siitä
että edessä ajava aikoo tehdä jotakin...toivottavasti
järkevää sellaista. Aika moni sitä vilkkua myös käyttää.
^^
Eihän tuo vilkun käyttö omastakaan mielestä ole
mikään "must" mutta on kuitenkin hyvä viesti siitä
että edessä ajava aikoo tehdä jotakin...toivottavasti
järkevää sellaista. Aika moni sitä vilkkua myös käyttää.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Itse olen ohitellut ja ollut ohitettavana useasti, ja aikalailla tasan molemmilla Silverinen kertomilla tavoilla. Itse suosin enemmän vaihtoehtoa 1. ohittajana ja taas vaihtoehtoa 2 kun olen ohitettavana (esim lämppärillä ja jäähdyttelyllä kun ei ole kiire, tulee ajeltua poissa ajolinjalta).
Kannatan myöskin jonkinlaista linjanvetoa kuinka ohitus tehdään. Tähän asti ei ole oikein vaaratilanteita ollut, mutta kyllä ohitukset aina vähän jännittävät, kun ei ole täysin varma kuinka se tulee tapahtumaan.
Kannatan myöskin jonkinlaista linjanvetoa kuinka ohitus tehdään. Tähän asti ei ole oikein vaaratilanteita ollut, mutta kyllä ohitukset aina vähän jännittävät, kun ei ole täysin varma kuinka se tulee tapahtumaan.
- KJS
- Viestit: 4670
- Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
- Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
- Paikkakunta: Nokia
Oikeastaan ihan hyvä, että tästä aiheesta heräsi keskustelu. Ajajakokouksessahan sanotaan aina, että jokainen ajaa omaa ajolinjaansa ja nopeammat menee ohi jos on mennäkseen. Oli tapa sitten vilkun käyttö, tai vaikka ikkunasta kädellä näytetty suuntamerkki, niin olellisinta on, että toisen tekemiset olisi ennakoitavissa, eikä niin, kuin joskus on käynyt, että tilanne näyttää ensin siltä, että toinen siirtyy pois ajolinjalta ja antaa tilaa ja sitten yhtäkkiä palaakin takaisin ajolinjalle.. Kuitenkin jos esim. toinen ajaa keskimäärin 2 sek. nopeampia aikoja kuin toinen, niin ohittaminen voi olla aika vaikeaa, ainakin jos autot liikkuu samoissa teholuokissa. Itse koitan ainakin katsoa sopivan, turvallisen kohdan antaa tietä nopeammalle, koska koen omankin ajon vapautuneemmaksi, jos toinen ei ole kontissa kiinni. Lämmittely- ja jäähdyttelykierroksilla siirryn todella selkeästi sivuun ajolinjalta. Niin ja ainahan pitää niin radalla kuin siviililiikenteessä katsoa peileihin. Keke Rosberg on aikanaan sanonut, että peiliin pitää katsoa 10 kertaa minutissa.
- JaniW
- Viestit: 840
- Liittynyt: 06 Maalis 2008, 21:29
- Car(s): 156 V6 1998 Azzurro Nuvola
Rellu - Paikkakunta: Jyväskylä
Onhan asiassa sellainenkin puoli että uusia asioita on tehtävä aina ensimmäisenkin kerran. Pätee radalla ajamiseenkin. Itse ainakin voin ilmoittautua siihen joukkoon joka hädin tuskin teoriassa tietää oikeat ajolinjat, saati sitten optimaaliset. Tästä voi seurata se että siirryn mutkassa kuvittelemalleni paremmalle ajolinjalle ja kokeneempi voisi pitää tätä yllättävänä ratkaisuna.
Olisiko sellainen ehdotus mitään, että joka ratapäivän aluksi ajetaan vaikka porukalla jonossa yksi kierros rataa ympäri niitä oikeita ajolinjoja pitkin. Vähentäisi ehkä ainakin hieman väärinkäsityksiä eritasoisten rattimiesten ja -naisten kesken.
Olisiko sellainen ehdotus mitään, että joka ratapäivän aluksi ajetaan vaikka porukalla jonossa yksi kierros rataa ympäri niitä oikeita ajolinjoja pitkin. Vähentäisi ehkä ainakin hieman väärinkäsityksiä eritasoisten rattimiesten ja -naisten kesken.
- Satakuusnelonen
- Viestit: 1773
- Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
- Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
- Paikkakunta: Parkano
Tuohon voin sanoa sen verran että kun tänä vuonna kävin ensimmäisen kerran MP:llä radalla ja ajettiin letkassa harjoitellen ajolinjoita niin ensimmäiset 2-3 ajoi vielä ok linjoilla mutta sitten kun sitä letkan vetäjää ei enää nähnyt niin ajolinjat muuttui. Eli letkan viimeinen ei tosiaan enää ajanut samoilla linjoilla kuin letkan vetäjä. Ja veikkaan että tämä vielä voimistuu autoilla (kuvittelisin vain näin).
MP:llä ohitus on kohtuu helppo ainakin jos nopeuseroa on.
MP:llä ohitus on kohtuu helppo ainakin jos nopeuseroa on.
Tosiaan muuten, onko käytäntkö kovin eri autoilla kuin mp:llä. Meinaan MP ratapäivillä kun olin niin minä kuin moni muukin ruuvasi kokonaan pelit irti. Ei siinä siis paljon taakse vilkuilla (ja näin oli ohjeistus, että ohittaja katsoo turvallisen kohdan tulla ohi). Lisäksi itsellä oli ainakin nopeusmittari umpeen teipattuna, kierroslukimittari kyllä näkyvissä.heme kirjoitti:^Näin minäkin olen asian käsittänyt, ainakin prätkillä ajettaessa nimenomaan on kiellettyä katsella peileihin takanatulijoita. Edessä ajava ajaa omaa ajoaan, ja nopeammat voivat mennä ohi. Onko sitten tilanne eri kun ajetaankin näillä peltilaatikoilla? Mutta nythän tähän täällä varmaankin saadaan, jos ei selkeää vastausta, niin ainakin mielipiteitä.
Autolla en ol ekoskaan radalla käynyt.
- JaniW
- Viestit: 840
- Liittynyt: 06 Maalis 2008, 21:29
- Car(s): 156 V6 1998 Azzurro Nuvola
Rellu - Paikkakunta: Jyväskylä
^^ käsittääkseni klubimestareiden ja ainakin jotain osaavien suhdeluku meihin törttöilijöihin on sen verran edullinen että saadaan vaikka jokaiselle halukkaalle oma vetoauto yhden kierroksen ajaksi.
Alastarolla kun oman luovan puskemiseni sijaan ajoin hetken Silverinen perässä, pääsin eteenpäin huomattavasti nopeammin ja vähemmällä vaivalla.
Alastarolla kun oman luovan puskemiseni sijaan ajoin hetken Silverinen perässä, pääsin eteenpäin huomattavasti nopeammin ja vähemmällä vaivalla.
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Äsken tuli Maxilta dokumentti Skylineista. Tuli tämä ketju mieleen, kun 10.000 kierrosta Nordschleifea kiertänyt kuski kommentoi edellä koheltavaa: "This is typical tourist driving, people not looking in the mirror"
Tässä videolla 8 minuutin kohdalla, huomaa myös, että toinen Skyline on vilkku päällä näyttämässä ohitusmerkkiä. Valitettavasti turisti kuvittelee sen koskevan häntä
Anyway, jokainen tyylillään, pitäähän sitä saada myöskin ajaa eikä vain katsoa peileihin. Mutta jos nyt pari kertaa kierroksen aikana vaivautuu peiliin vilkaisemaan, voi kaikki ajaa siellä sulassa sovussa.
Tässä videolla 8 minuutin kohdalla, huomaa myös, että toinen Skyline on vilkku päällä näyttämässä ohitusmerkkiä. Valitettavasti turisti kuvittelee sen koskevan häntä
Anyway, jokainen tyylillään, pitäähän sitä saada myöskin ajaa eikä vain katsoa peileihin. Mutta jos nyt pari kertaa kierroksen aikana vaivautuu peiliin vilkaisemaan, voi kaikki ajaa siellä sulassa sovussa.
-
- Viestit: 2037
- Liittynyt: 06 Loka 2003, 01:57
- Car(s): MiTo 1.4 Tct, 156V6sw, 155Q4 +perheessä GT, Giulietta ja 156 CrosswagonQ4, (tulossa Giulia)
- Paikkakunta: Helsinki
- silverine
- Viestit: 2351
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
Silloin kun olen vilkkua käyttänyt, olen jo hyvissä ajoin
"ryhmittynyt" jompaankumpaan laitaan ja vilkulla viestin
että aion siellä pysyäkin ...kunnes minut on ohitettu.
Minusta vilkun käytössä ei ole/olisi mitään ongelmaa,
kunhan se vilkku on vaan päällä ajoissa...se että jos
joku laittaa vilkun päälle ja poistuu metsähallituksen puolelle,
on jokaisen oma asia ja tuskin suuremmin häiritsee ketään.
"ryhmittynyt" jompaankumpaan laitaan ja vilkulla viestin
että aion siellä pysyäkin ...kunnes minut on ohitettu.
Minusta vilkun käytössä ei ole/olisi mitään ongelmaa,
kunhan se vilkku on vaan päällä ajoissa...se että jos
joku laittaa vilkun päälle ja poistuu metsähallituksen puolelle,
on jokaisen oma asia ja tuskin suuremmin häiritsee ketään.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
- Satakuusnelonen
- Viestit: 1773
- Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
- Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
- Paikkakunta: Parkano
Aikoinaan tuli opittua että käsi pystyy siellä ohjaamossa niin takaa tuleva näkee (kunhan ketään idiootti ei ole vetänyt mitään pimp my ride-kalvoja laseihin , kaarienkin välistä nuo näkee oikeen hyvin) että antaa tilaa (ja ajaa tosiaan suoraan!). Se vilkku on siitä vaarallinen että se voi jollain mennä vahingossakin päälle kun oikeen ohjaamossa sohitaan joten siitäkin voi tulla niitä vaaratilanteita... Pitää muistaa myös se että siellä radalla voi olla sellaisiakin autoja joissa vilkun palautusta ei ole joten se myös jää päälle jos se menee vahingossa. Ratapäivillä on radalla sen verran monenäköistä sukankuluttajaa että koskaan ei voi olla liian varovainen noissa ohitustilanteissa ja varsinkin tuollainen asenne että mun pitää mennä nyt kun oon ratojen kuningas on aika p*rseestä... Ehkä mä jätän tästä esimerkin kertomatta ettei tietyn merkin harrastajien verenpaine taas nouse lääkityksen ulottumattomiin mutta on noita onnettomuuksia näissä tosiaan joskus tapahtunut. Ja peölästään välinpitämättömällä asenteella.
Ja kyllähän kaks sekunttia nopeemmalla kierrosajalla pitäisi olla helppo ohittaa jos tosiaan autot on saman tehoisia - toista se on silloin jos reilusti tehokkaampi on sen kakssekkaa hitaampi...
Toi on musta aika paha epäkohta ellei Apparan portilla ole lippumiestä, tai valonkäyttäjähän se nykyäään on. Tossa on vuosein saatossa nähty niin monta vaaratilannetta (ja on siinä rysähtänytkin) että luulin tosiaan kaikkien järjestäjien sen paikan vaaran jo tajunneet.
Ja kyllähän kaks sekunttia nopeemmalla kierrosajalla pitäisi olla helppo ohittaa jos tosiaan autot on saman tehoisia - toista se on silloin jos reilusti tehokkaampi on sen kakssekkaa hitaampi...
Toi on musta aika paha epäkohta ellei Apparan portilla ole lippumiestä, tai valonkäyttäjähän se nykyäään on. Tossa on vuosein saatossa nähty niin monta vaaratilannetta (ja on siinä rysähtänytkin) että luulin tosiaan kaikkien järjestäjien sen paikan vaaran jo tajunneet.
- silverine
- Viestit: 2351
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
Huoh.
Ai että ohitukseen suostuvainen sitten nostaisi käden
pystyyn kabiinissaan...miten se siihen kykenisi kun ei
pysty niihin peileihinkään katsomaan..?
Entä miten tulee tulkita tilanne jos vaikka siellä
on vain yksi sormi pystyssä...uskaltaako ohittaa?
Suosittelisin kyllä kuitenkin että pidetään ne handut
ainakin siinä ratin lähettyvillä.
Jaa että vilkku jää päälle...no niin, onhan nää Alfoja, joo.
Ohittaminen on varmasti helppoa kylän suurimmankin
kypärän omistajalle - jos niin haluaa - mutta onko se turvallista?
Se taisi olla se kysymys.
Ai että ohitukseen suostuvainen sitten nostaisi käden
pystyyn kabiinissaan...miten se siihen kykenisi kun ei
pysty niihin peileihinkään katsomaan..?
Entä miten tulee tulkita tilanne jos vaikka siellä
on vain yksi sormi pystyssä...uskaltaako ohittaa?
Suosittelisin kyllä kuitenkin että pidetään ne handut
ainakin siinä ratin lähettyvillä.
Jaa että vilkku jää päälle...no niin, onhan nää Alfoja, joo.
Ohittaminen on varmasti helppoa kylän suurimmankin
kypärän omistajalle - jos niin haluaa - mutta onko se turvallista?
Se taisi olla se kysymys.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Kirjotanpas tähän pienen tositilanteen. Ahveniston varikkosuoran jälkeisen ylämäen jälkeisellä suoralla oli kahden hitaan auton jono jotka ajoi vasemmalla. Itse ryhmityin oikealle mikä on oikea ajolinja seuraavaan vasempaan mutkaan ja puristin ohi. Mutkan jarrutuksessa Alfa 147 päätti kääntyä oikealle ajolinjalle, ja tuli melkein minun vasempaan takakulmaan. Pahoittelut 147:n naiskuskille.. Itse tuon yhden (naisen) ensiviikonloppuna Ahvenistolle, saas nähdä..
Toinen juttu, mun 75:n äänet oli mittauksen mukaan 5db hiljaisemmat Motoparkissa kun ahvenistolla. (sama putkisto) Miten muilla?
Toinen juttu, mun 75:n äänet oli mittauksen mukaan 5db hiljaisemmat Motoparkissa kun ahvenistolla. (sama putkisto) Miten muilla?
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER
- silverine
- Viestit: 2351
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
^
87dB Motoparkissa, 90dB Apparalla.
87dB Motoparkissa, 90dB Apparalla.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
Oli pakko oikein rekisteröityä vaikken Alfaa omistakaan.
Ainakin minun käymillä ratapäivillä (ei siis Alfan) oli ratapäivän ohjeistuksessa selkeät sävelet:
Eli jos takaa tulee selvästi nopeampi kuljettaja, hidastetaan vauhtia ja vilkulla näytetään että minä väistän voit tulla ohi. Tietysti järkeä saa käyttää ettei tyyliin vedä jarruja lukkoon toisen ajolinjoilla, mutta esim. ahvenistolla itse päästin takanatulevan ohi 5-6 mutkan välissä menemällä tien oikeaan reunaan ja näyttämällä vilkkua oikealle, jotta takana tuleva tietää että voi turvallisesti mennä ohi (tuosta ahveniston kartta: http://mallasracing.info/Rataesittelyt/ ... enisto.jpg). Ja ollaan siellä oikealla niin kauan kunnes toinen menee ohi tai jos nähdään ettei toinen lähde ohi niin jatketaan omaa ajoa normaalisti (ei lähdetä muuttamaan omia ajolinjoja kun se on valittu vaan pidetään sama linja jotta ennakointi on helpompaa).
Tuo kuulostaa kyllä oikeasti aika rajulta, että yritetään ajaa kilpaa ja väkisin pitää nopeampi auto takana. Kuitenkin tarkoitus on ottaa muut huomioon radalla ja pitää samalla hauskaa. Sitä paitsi, kun päästää nopeamman ohi ja seuraa sen ajolinjoja sen aikaa kun pystyy, niin oppiikin paljon paremmin ajolinjat.
Näin saadaan se turha hampaiden kirskunta ja vaaratilanteet minimiin.
Itsellekin kyllä eräissä Fiat ratapäivissä(eri ratapäivät kuin tuossa ylhäällä mainitussa tilanteessa) olin pääsuoralle mentäessä selvästi nopeampi kuin edellä ajava ja olin lähdössä ohi kun edellä ajava käänsi suoraan minun ajolinjalle eteen. Sen jälkeen hiljensin ja päätin että parempi on ajaa hiljempaa ja välttää kolarointi, mennä varikolle ja tulla hetken päästä uudestaan.
Ainakin minun käymillä ratapäivillä (ei siis Alfan) oli ratapäivän ohjeistuksessa selkeät sävelet:
Eli jos takaa tulee selvästi nopeampi kuljettaja, hidastetaan vauhtia ja vilkulla näytetään että minä väistän voit tulla ohi. Tietysti järkeä saa käyttää ettei tyyliin vedä jarruja lukkoon toisen ajolinjoilla, mutta esim. ahvenistolla itse päästin takanatulevan ohi 5-6 mutkan välissä menemällä tien oikeaan reunaan ja näyttämällä vilkkua oikealle, jotta takana tuleva tietää että voi turvallisesti mennä ohi (tuosta ahveniston kartta: http://mallasracing.info/Rataesittelyt/ ... enisto.jpg). Ja ollaan siellä oikealla niin kauan kunnes toinen menee ohi tai jos nähdään ettei toinen lähde ohi niin jatketaan omaa ajoa normaalisti (ei lähdetä muuttamaan omia ajolinjoja kun se on valittu vaan pidetään sama linja jotta ennakointi on helpompaa).
Tuo kuulostaa kyllä oikeasti aika rajulta, että yritetään ajaa kilpaa ja väkisin pitää nopeampi auto takana. Kuitenkin tarkoitus on ottaa muut huomioon radalla ja pitää samalla hauskaa. Sitä paitsi, kun päästää nopeamman ohi ja seuraa sen ajolinjoja sen aikaa kun pystyy, niin oppiikin paljon paremmin ajolinjat.
Näin saadaan se turha hampaiden kirskunta ja vaaratilanteet minimiin.
Itsellekin kyllä eräissä Fiat ratapäivissä(eri ratapäivät kuin tuossa ylhäällä mainitussa tilanteessa) olin pääsuoralle mentäessä selvästi nopeampi kuin edellä ajava ja olin lähdössä ohi kun edellä ajava käänsi suoraan minun ajolinjalle eteen. Sen jälkeen hiljensin ja päätin että parempi on ajaa hiljempaa ja välttää kolarointi, mennä varikolle ja tulla hetken päästä uudestaan.
- silverine
- Viestit: 2351
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
^
No mutta, asiaa.
No mutta, asiaa.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Tapahtumien luonteesta johtuen (radalla on aika ajoin sellaisia, jotka ovat radalla ensimmäisiä kertojaan) perusoletus em. tilanteessa onkin aina oltava, että edellä ajava ei ole huomannut takaa tulevaa nopeampaa. Ensimmäisiä kertoja radalla ajaessa se taustapeili voi päästä unohtumaan pidemmiksikin toveiksi.frozzu kirjoitti:Itsellekin kyllä eräissä Fiat ratapäivissä(eri ratapäivät kuin tuossa ylhäällä mainitussa tilanteessa) olin pääsuoralle mentäessä selvästi nopeampi kuin edellä ajava ja olin lähdössä ohi kun edellä ajava käänsi suoraan minun ajolinjalle eteen. Sen jälkeen hiljensin ja päätin että parempi on ajaa hiljempaa ja välttää kolarointi, mennä varikolle ja tulla hetken päästä uudestaan.
Joo eipä tuosta herneitä nenään mennyt vaikka silloin tulikin kypärän sisällä ihmeteltyä, että mitä tuo tekee. Sitten mentiin vain rauhassa auton perässä ja mentiin varikolle. No harm done.mutt kirjoitti:Tapahtumien luonteesta johtuen (radalla on aika ajoin sellaisia, jotka ovat radalla ensimmäisiä kertojaan) perusoletus em. tilanteessa onkin aina oltava, että edellä ajava ei ole huomannut takaa tulevaa nopeampaa. Ensimmäisiä kertoja radalla ajaessa se taustapeili voi päästä unohtumaan pidemmiksikin toveiksi.frozzu kirjoitti:Itsellekin kyllä eräissä Fiat ratapäivissä(eri ratapäivät kuin tuossa ylhäällä mainitussa tilanteessa) olin pääsuoralle mentäessä selvästi nopeampi kuin edellä ajava ja olin lähdössä ohi kun edellä ajava käänsi suoraan minun ajolinjalle eteen. Sen jälkeen hiljensin ja päätin että parempi on ajaa hiljempaa ja välttää kolarointi, mennä varikolle ja tulla hetken päästä uudestaan.
Ja tottakai vastuu on takana tulevalla, tietysti aiheuttaa sydämen tykytyksiä jos on rinnalla ja auto kääntyy kylkeä kohti (tämä ei siis päde tuohon minun tilanteeseen jossa oli vielä paljon tilaa, koska päättelin että näin saattaa käydä)