Uudelleenrekisteröinti ja pyöränkulmat
Valvoja: Moderators
Uudelleenrekisteröinti ja pyöränkulmat
Tää on nyt ihan mahtava homma:
Kerrankin löytyi AVK:lta 156, jonka poikittaisia takatukivarsia EI oltu rikottu niillä kuljetustrukinpiikeillä. Siispä sitä kuvitteli nelipyöräsuuntauksen onnistuvan.
Autoon on kuitenkin asennettu edellisen omistajan toimesta madallusjouset. Siis pelkät jouset, ei KW:n iskareita. Ovat otteella, mutta eipä tietenkään mitään todistusta pyöränkulmien mittauksesta.. Tietenkin, tietenkin ne Camberit on enemmän negatiivisia kuin normaalisti. Ja tietenkin myös ulkona niistä toleranssialuieista, joita mittauksessa pitäisi noudattaa. Vaikka on valittuna "sport suspension" arvot.
Edessä
vas. / oik.
-1,8º / -2.0º
(rajat -1.4º...-0.8º)
Takana
vas. / oik.
-2.2º / -1.9º
(rajat -1.5º...-0.8º)
Muut kulmat ovat autossa toleranssialueella.
Nyt kaipailtaisiin vinkkejä, millä konstilla saisi auton leimaan.. Ei taida olla kovin hyvä selitys, että "kun edellinen omistaja sitä ja tätä". Aletaanko vääntämään soikeita reikiä vakiotolppien yläpultteihin, että tulee säätövaraa. Vai vaihdetaanko vakiojouset rekisteröintikatsastusta varten ja sitten uudelleen muutoskatsastetaan taas madallusjousille. Vai jotain ihan muuta? Voisiko hyväksyä ihan noin? Itse voisin
Kerrankin löytyi AVK:lta 156, jonka poikittaisia takatukivarsia EI oltu rikottu niillä kuljetustrukinpiikeillä. Siispä sitä kuvitteli nelipyöräsuuntauksen onnistuvan.
Autoon on kuitenkin asennettu edellisen omistajan toimesta madallusjouset. Siis pelkät jouset, ei KW:n iskareita. Ovat otteella, mutta eipä tietenkään mitään todistusta pyöränkulmien mittauksesta.. Tietenkin, tietenkin ne Camberit on enemmän negatiivisia kuin normaalisti. Ja tietenkin myös ulkona niistä toleranssialuieista, joita mittauksessa pitäisi noudattaa. Vaikka on valittuna "sport suspension" arvot.
Edessä
vas. / oik.
-1,8º / -2.0º
(rajat -1.4º...-0.8º)
Takana
vas. / oik.
-2.2º / -1.9º
(rajat -1.5º...-0.8º)
Muut kulmat ovat autossa toleranssialueella.
Nyt kaipailtaisiin vinkkejä, millä konstilla saisi auton leimaan.. Ei taida olla kovin hyvä selitys, että "kun edellinen omistaja sitä ja tätä". Aletaanko vääntämään soikeita reikiä vakiotolppien yläpultteihin, että tulee säätövaraa. Vai vaihdetaanko vakiojouset rekisteröintikatsastusta varten ja sitten uudelleen muutoskatsastetaan taas madallusjousille. Vai jotain ihan muuta? Voisiko hyväksyä ihan noin? Itse voisin
Cheer up, the worst is yet to come.
OK, mutta eikö meidän täydellinen ja maailman paras AKE pitäisi olla jo ne laput kerännyt aikanaan muutoskatsastuksen yhteydessä omiin arkistoihinsa? Vanhassa rekisteriotteessa siis lukee, että autossa on asennettuna madallussarja. Ja jos ei siinä yhteydessä ole kulmia vaadittu säädettäväksi, niin kuka teki virheen?Jalamari kirjoitti:Tai sitten TUV laput jousiin ja selittelyä katsastussedälle.
Cheer up, the worst is yet to come.
No sitten enään pitäisi saada järjestettyä jostain sellaiset vakiojouset... Otteessa lukee se korkeus pyörännavasta lokasuojaan. Jos mittaa, ei täytä sitä vaatimusta. Lyijypainoja kyytiin? Siis voiko tää järjestelmä oikeasti olla näin hyvä...
Ja jos nyt oikein miettii, niin mitäs se TUV todistus oikein lupaa? Sillä lapulla ne madallussarjat hyväksytään, mutta harvoin vaaditaan pyöränkulmien mittausta. Mitäpä jos olisi jo siinä vaiheessa vaadittu? Ei saisi leimaa kun ei ole arvoissaan eikä voi säätää? Hienoa!
Ja jos nyt oikein miettii, niin mitäs se TUV todistus oikein lupaa? Sillä lapulla ne madallussarjat hyväksytään, mutta harvoin vaaditaan pyöränkulmien mittausta. Mitäpä jos olisi jo siinä vaiheessa vaadittu? Ei saisi leimaa kun ei ole arvoissaan eikä voi säätää? Hienoa!
Cheer up, the worst is yet to come.
Ei pysty kännykästä linkittämään, mutta AKE:n muistio "Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin" taitaa pelastaa.
Siinä mainitaan "Pyöränkulmien ei muutetun ajoneuvon kyseessä ollen tarvitse olla valmistajan ohjearvojen mukaisia, vaan todistuksesta voidaan varmistaa kulmien symmetrisyys auton eri puolilla."
Siinä mainitaan "Pyöränkulmien ei muutetun ajoneuvon kyseessä ollen tarvitse olla valmistajan ohjearvojen mukaisia, vaan todistuksesta voidaan varmistaa kulmien symmetrisyys auton eri puolilla."
Cheer up, the worst is yet to come.
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Mulla oli edellisessä 156:ssa eturenkaat mittarin mukaan 2mm liian takana kun leimasin projektia. Tämä ei kuitenkaan katsastusmiestä häirinnyt mitenkään vaan hän antoi leiman. Taisi muistaakseni todeta että ei vaikuta suuntavakauteen millään tavalla.
Toisaalta auton mukana oli edellisen omistajan teettämä mittaus ennen kolaria jossa näkyi sama vika, joten ei se ainakaan kolarista johtuva vika ollut. Heitto oli myös tasainen kumallakin puolella joten luulen että tässä tapauksessa syy oli varmaankin mittauskaluston ohjearvoissa, jotka olivat ehkä 2002 vuosimalliseen TS:än eivätkä JTS:än.
Toisaalta auton mukana oli edellisen omistajan teettämä mittaus ennen kolaria jossa näkyi sama vika, joten ei se ainakaan kolarista johtuva vika ollut. Heitto oli myös tasainen kumallakin puolella joten luulen että tässä tapauksessa syy oli varmaankin mittauskaluston ohjearvoissa, jotka olivat ehkä 2002 vuosimalliseen TS:än eivätkä JTS:än.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
Minulta ei ole koskaan katsastuksessa vaadittu/pyydetty mistään autostani todistusta pyöränkulmien säädöistä edes silloinkaan kun olen muutoskatsastanut alustasarjan mukanaan tuoman madalluksen ja alustasarja on ollut joka autossani yhtä lukuunottamatta.
Toki pyöränkulmat olen aina säädättänyt ja ovat ne paperit mukana olleet mutta kun ei olla kysytty niin en ole näyttänyt.
Jotkin alustasarjavalmistajat tarjoavat nettisivuillaan TUV todistusta , sieltä ne voi tulostaa.
Toki pyöränkulmat olen aina säädättänyt ja ovat ne paperit mukana olleet mutta kun ei olla kysytty niin en ole näyttänyt.
Jotkin alustasarjavalmistajat tarjoavat nettisivuillaan TUV todistusta , sieltä ne voi tulostaa.