156 2.0TS selespeed kolkuttaa

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Flex
Viestit: 60
Liittynyt: 24 Joulu 2003, 03:20
Paikkakunta: Rauma, Lappi

156 2.0TS selespeed kolkuttaa

Viesti Kirjoittaja Flex »

Koneesta kuului aluksi häiritsevä säksätys. Päästöt katsastuksessa silti ok/jopa hyvät. Sekä kulku ja käynnistyvyys kohdallaan. Moottorilla on takana tietojeni mukaan alle 90tkm. Nyt tänään jouduin hiljentämään radiota koska koneesta alkoi kuulua kovahkoa kalkatusta, ehkä jopa vinkaisikin pari kertaa. Auto liikkui silti eleettä eteenpäin ja ajoin pari km kotiin parkkeihin. Kannen suunnalta kalkatus tulee ja ääni on melkoisen voimakasta koska kuului ihan sisätiloihin autoon radion ollessa päällä... Olisikos vinkkiä vianhakuun. Jakohihna ja sälät näyttäisi olevan kunnossa ja jotenkin ääni tulisi "sisemmältä". Miten ajoituksenmuunnin oirehtii?

Alfa käynnistyy ihan normaalisti eli välittömästi avaimeen koskiessa, öljynpaineet tuntuu olevan kunnossa, mutta tuo ääni on hirveä.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Melkein kannattaa hinauttaa johonkin korjaamolle jatko tutkimuksiin, ei kannata ajaa ollenkaan.

Ajoituksenmuunnin oireelee yleensä vain kylmänä ja tyhjäkäynnillä.

Jos 156 on SW niin myy minulle :wink:

mazza
Viestit: 156
Liittynyt: 26 Marras 2004, 17:25
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mazza »

En suosittele ajamaan. Jos runkolaakerit tai kiertokangen laakerit oikkuilee, menee äkkiä kampiakseli ja mahdollisesti kiertokanki korjauskelvottomaan kuntoon. Ääni voi kyllä hyvinki tulla jostain muualtaki, mutta :roll: ... 3 kiertokangen laakerivaurion kärsinyttä konetta korjannut, kahdessa meni kampura ja kiertari uusiksi, yhdessä vain laakerit. Yleensä tuota vinkumista tulee silloin, kun laakeri alkaa pyöriä pesässään. Omaan Alfaan vaihdettiin Deltassa muistaakseni runkolaakerit 150tkm paikkeilla, piti maksaa vain puolet osien hinnasta. Saatan muistaa kyllä väärinkin, koska auto oli silloin vielä vanhempien omistuksessa.
On se harmi ku ne autot vetää liian usein väärästä päästä....

Flex
Viestit: 60
Liittynyt: 24 Joulu 2003, 03:20
Paikkakunta: Rauma, Lappi

Viesti Kirjoittaja Flex »

2.0 TS selespeed SW on tosiaan kyseessä ja suoraan italiasta. Eikö öljynpaineet katoa laakerivian sattuessa, kun tuntuu valo nopeasti sammuvain startatessa? Voisko joku muu laakeri tehdä samat jäynät, esim nokkahihnan ohjainrullat? Niillä nimittäin on vedelty 89tkm ja ovat vaihtoon menossa ensitilassa. Tullit ja leimat vasta kerkesin autoon hakemaan...

mazza
Viestit: 156
Liittynyt: 26 Marras 2004, 17:25
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mazza »

Laakerivian sattuessa voi paineet pysyä pitkäänki niin korkeina, ettei valo syty. Onhan siellä monen monta muutakin paikkaa, mitkä voi kolista, mutta ajaa ei kannata - jos siellä se ohjainrulla hurttaakin kiinni ja nokkaremmi katkeaa? :?

Kiusallisia nuo äänet. Vaikeahan se on nuin lyhyellä selostuksella, autoa kuulematta mitään tarkempaa analyysiä antaa. Eiköhän joku asiantunteva automies sen mielellään käy kuuntelemassa?
On se harmi ku ne autot vetää liian usein väärästä päästä....

Flex
Viestit: 60
Liittynyt: 24 Joulu 2003, 03:20
Paikkakunta: Rauma, Lappi

Viesti Kirjoittaja Flex »

Totta. Huomenna olen viisaampi kun puran jakopään esille. Mulla olis joskus apulaite hihna rispaantunut ja kolisti pahasti kun osui ties minne. Samoin ostin konevikaisena auton ja siellä oli automaattilaatikossa turbiinipyöräkotelossa yksi löysä pultti jonka kiristämällä kolina hävisi.

Mutta diagnoosi kyllä alkaa kyllä kallistumaan kiinni hirttäneeseen laakeriin koska tuon vingahduksen kuulin?

Onkos 155/164 ts sama kuin 156:ssa? Meinaan jos pahin tuho on tullut eteen onko järkevämpi peruskunnostaa ehjä alakerta johon laittaa vaikka vähän ajetun kannen päälle. :crazyeyes:

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

155 16V lienee lähellä samaa, muut ovat sitten kasivenaisia ja täysin eri koneita.

Flex
Viestit: 60
Liittynyt: 24 Joulu 2003, 03:20
Paikkakunta: Rauma, Lappi

Viesti Kirjoittaja Flex »

Kiertokangen laakerit sieltä on todellakin menneet. Tosin näyttää siltä että päästään vähällä eli itse kiertokanki on virheettömässä kunnossa, autolla kun ei ajettu kuin 2km kolkuttavana ja sekin varovasti.

Outoa sinänsä 90tkm ajetulle :crazyeyes:

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Oisko öljyt päässy jossain vaiheessa vähiin ja pyöriny kuivana?

Avatar
savijo-r
Viestit: 1665
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 11:59
Car(s): Thesis
Ducato
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja savijo-r »

Tuntuu olevan liikkeellä myös nakuissa.

Viime viikolla vaihdettu kankian laakerit. Kilometrejä mittarissa karvan yli 200tkm.

Ykkösen laakeri aivan loppu ja muutkin ehtoo puolella.
Selvittiin onneksi ilman koneistuksia.

mazza
Viestit: 156
Liittynyt: 26 Marras 2004, 17:25
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mazza »

Jokainen kiertokangenlaakerivikainen kone jota tullu korjailtua, on joskus käyny vähillä öljyillä. Ja sitähän nuissa Alfoissa tuntuu olevan vikana, jos ei autosta muisteta öljyjä tarkistella. Hyvä, että jätit ajot sikseen ja että vika löytyi helposti, liuskat on sen verran helppo ja halpa uusia ettei vikaa arpoen kannata jatkaa ajamista ja rikkoa loppukonetta.
On se harmi ku ne autot vetää liian usein väärästä päästä....

Avatar
jeQQ
Viestit: 4190
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Kumma kyllä, ettei noissa uudemmissa ole öljytasonanturia?

Avatar
savijo-r
Viestit: 1665
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 11:59
Car(s): Thesis
Ducato
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja savijo-r »

Meidän naku ei ainakaan ole käynyt vähillä öljyillä, ei nimittäin syö öljyä lainkaan.

Öljyntason anturihan olisi hyvä sen takia jos matkalla sattuu käymään jotain. Muuten tulee kyllä katseltua pellin alle lähes päivittäin.

Jos yhtään epäilee laakereita kannattaa ehdottomasti vaihtaa kun liuskat ei maksa juuri mitään. (2.4 JTD:hen 55€)

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

kolkutus ei vissiin häviä lämpimänä sitten, jos alapäässä väljää?
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Vastaa Viestiin