159 kesärengasvalinta
Valvoja: Moderators
- juhani
- Viestit: 138
- Liittynyt: 13 Marras 2008, 21:56
- Car(s): Giulietta MA TCT -15, Spider 1.8 TS -98 ja GTV6 -83
- Paikkakunta: Helsinki
159 kesärengasvalinta
Uusien kesärenkaiden hankinta olisi edessä. Millaisilla renkailla ajelette ja millaisia kokemuksia on? Itse olen ajellut Bridgestone Potenza RE050 225x50/17Y renkailla ja ajattelin nyt vaihtaa ehkä joihinkin muihin. Bridgestonen lisäksi ensiasennusrenkaina olen nähnyt myös Pirelliä eli niistä luulisi ainakin olevan joitakin kokemuksia.
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Mulla on alla Hankookit ja ainakin 18" rengas pitää järkyttävää meteliä 159:ssä. Vanhat Pirellit taisivat olla vähän hiljaisemmat mutta vetelivät urissa herkästi. Nämä tosiaan 235/45/18 renkaat. Talvi tassuina 17" Good Yearin extremet joihin olen ollut erittäin tyytyväinen.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- Scuderia AlfaRomeo Finlan
- Viestit: 210
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:09
- Car(s): M-B C320 Avantgarde 4Matic A STW
ex:159 Q4 2.4 JtdM - Paikkakunta: Lappeenranta
Continental Sport Contact 2 kokoa 234 / 45 - 18.
+ pito kuivalla asfaltilla
+ pito märällä asfaltilla
+ jäykkyys (ei sorru alle liian alhaisillakaan ilmanpaineilla
- uraherkkyys
- vetely
- melu karkealla asfaltilla
- nopea kuluminen
- jäykkyyden ja kovuuden tuoma epämukavuus
Liekö sitten renkaiden merkki ja malli vai älytön koko syynä, mutta lopputulos on enemmän miiuksen puolella. Se, että jokainen hiekanjyvä tuntuu kämmenissä ja persauksissa on tietysti jossain mielentilassa upeaa tunnokkuutta, mutta päivittäisessä työmatka-ajossa se on lähinnä häiritsevää. Ja karkealla pinnalla jopa saman merkin 225 - 17 -nastarenkaat ovat hiljaisemmat (no, mikä on talvinopeusrajoitusten rooli?).
Vertailu toisenlaisessa autossa oleviin erikokoisiin renkaisiin on tietysti vähän pseudotieteen puolella, mutta silti sanoisin, että esim. Nokialaiset ovat hiljaisemmat ja pehmeämpinä mukavammat. Jostain syystä Nokian gummien pito märällä pinnalla ei ole niin hyvä kuin pehmeämmältä pintamateriaalilta voisi olettaa.
Onneksi Contit alkavat olla jo finaalissa, joten ensi keväänä pääsee jo sitten kokeilemaan muun merkkisiä tassuja. Yhtään en vielä tiedä mitä, mutta tuskin samoja ainakaan, vaikka voihan se olla ettei vaihtamalla parane. Suositella saa minullekin, mutta mitään valkovietnamilaisia on turha tyrkyttää.
+ pito kuivalla asfaltilla
+ pito märällä asfaltilla
+ jäykkyys (ei sorru alle liian alhaisillakaan ilmanpaineilla
- uraherkkyys
- vetely
- melu karkealla asfaltilla
- nopea kuluminen
- jäykkyyden ja kovuuden tuoma epämukavuus
Liekö sitten renkaiden merkki ja malli vai älytön koko syynä, mutta lopputulos on enemmän miiuksen puolella. Se, että jokainen hiekanjyvä tuntuu kämmenissä ja persauksissa on tietysti jossain mielentilassa upeaa tunnokkuutta, mutta päivittäisessä työmatka-ajossa se on lähinnä häiritsevää. Ja karkealla pinnalla jopa saman merkin 225 - 17 -nastarenkaat ovat hiljaisemmat (no, mikä on talvinopeusrajoitusten rooli?).
Vertailu toisenlaisessa autossa oleviin erikokoisiin renkaisiin on tietysti vähän pseudotieteen puolella, mutta silti sanoisin, että esim. Nokialaiset ovat hiljaisemmat ja pehmeämpinä mukavammat. Jostain syystä Nokian gummien pito märällä pinnalla ei ole niin hyvä kuin pehmeämmältä pintamateriaalilta voisi olettaa.
Onneksi Contit alkavat olla jo finaalissa, joten ensi keväänä pääsee jo sitten kokeilemaan muun merkkisiä tassuja. Yhtään en vielä tiedä mitä, mutta tuskin samoja ainakaan, vaikka voihan se olla ettei vaihtamalla parane. Suositella saa minullekin, mutta mitään valkovietnamilaisia on turha tyrkyttää.
Sama rengas alla nyt ja luulisin seuraavallakin kerralla, sen verran tyytyväinen olen. Hiljainen, johdonmukainen matkarengas ja juuri tuo 225-koko ei ole liian kova ranteille vaan sopiva.Julli kirjoitti:Itse ostin Nokian Hakka Z - renkaat 225/50 * 17 kokoisina ja olen ollut erittäin tyytyväinen. Ovat hiljaiset ja urissa vetely on vähentynyt runsaasti verrattuna alkuperäisiin Bridgestone Potenza renkaisiin.
Kulumisesta en osaa sanoa mitään, vasta 10tkm ajettu.
-
- Viestit: 897
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
- Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis F10 xD LCI.
- Paikkakunta: Espoo
Aha, mulla on ne vanhat Z:tat 225/45/17 ja olen viimeaikoina ihmetellyt, että onko laakeri menossa vai kasvaako infernaalinen meteli zetoissa edelleen... Kovatkin nuo on, miten verrattuna uusiin Hakka Z:aan?-Tomi- kirjoitti:Itsellä myös Hakka Z:t alla, nyt toista kesää. Tosin kokoa 225/40 R 18. Todella tyytyväinen myös. Pirun hiljaiset verrattuna edeltäviin pelkiin Z:iin, jotka olivat todella äänekkäät.
Karmeet kumit kaikenkaikkiaan, viimeistään ensikesäksi vaihtoon, jahka saan ensin tukivartta vaihdettua ja kulmia säädettyä.
Jos renkaat kuulostaa laakerivialta, sulla on edessä haritusta, joka kuluttaa kumit sisäreunasta aalloille. Antaa pahan äänen.Monza kirjoitti:Aha, mulla on ne vanhat Z:tat 225/45/17 ja olen viimeaikoina ihmetellyt, että onko laakeri menossa vai kasvaako infernaalinen meteli zetoissa edelleen... Kovatkin nuo on, miten verrattuna uusiin Hakka Z:aan?-Tomi- kirjoitti:Itsellä myös Hakka Z:t alla, nyt toista kesää. Tosin kokoa 225/40 R 18. Todella tyytyväinen myös. Pirun hiljaiset verrattuna edeltäviin pelkiin Z:iin, jotka olivat todella äänekkäät.
Karmeet kumit kaikenkaikkiaan, viimeistään ensikesäksi vaihtoon, jahka saan ensin tukivartta vaihdettua ja kulmia säädettyä.
-
- Viestit: 897
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
- Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis F10 xD LCI.
- Paikkakunta: Espoo
Oireet täsmää, kiitti vinkistä. Ajettavuuskin on tarkemmin ajateltuna toisinaan vähän hakeva. Viedäänpä pajalle ylätukivarren vaihtoon (narisee) ja laitetaan säädöt kohdalleen.alfista kirjoitti:Jos renkaat kuulostaa laakerivialta, sulla on edessä haritusta, joka kuluttaa kumit sisäreunasta aalloille. Antaa pahan äänen.