Tallin nosto-ovista
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 517
- Liittynyt: 27 Marras 2006, 08:02
- Car(s): 156 2.5 V6 SW -03, Maserati Quattroporte -06, Range Rover TD6 -02
- Paikkakunta: Jämsä
Tallin nosto-ovista
Talliprojekti alkaa olla siinä vaiheessa että kohta on kahden nosto-oven hankinta ajankohtaista. Minkähänlaisia kokemuksia löytyy 2500 x 2100 -kokoluokan eristetyistä ovista. Hinnat alkaa n.350 eurosta jatkuen tuonne 1400 euron hujakoille. Halvalla ei ilmeisesti saa kuin ongelmia, mutta mitähän erityisesti pitäisi huomioida kun vertailee eri valmistajien tuotteita?
- TeroV.
- Viestit: 438
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Itse laitoin tallinoviksi tällaiset. Tyypiltäänhän tuo on kippiovi, eli haittapuolena on se, että oviaukko madaltuu jonkun verran, kun ovilevy jää siihen. Toisaalta tuossa rakenteessa ei tarvita mitään kiskoja tallin kattoon, koko systeemi keikkuu oviaukossa. Meidän tallissa tuollainen ratkaisu oli järkevin, koska muista rakenteista johtuen tavallinen nosto-ovi ei tullut kysymykseen ja tavanomaisiin parioviin en oikein innostunut. Lisäksi oviaukko oli epästandardin kokoinen (2250 korkea, 2500 leveä), eikä räätälöinti aiheuttanut juuri mitään lisähintaa. Hintaluokka oli n. 2 vuotta sitten noin 700€/kpl. Lämmönpitävyys on ihan OK ainakin tilaamillani tuplatiivisteillä. Alatiivistys on toteutettu meidän tapauksessa laahakumeilla, eli mitään kynnystä autotallin sisäänmenossa ei ole.
Re: Tallin nosto-ovista
Meille tuli talopaketin mukana Novoferm ISO20 kokoa 2500X2100, joka on lyhyesti kerrottuna ihan **ska.heme kirjoitti:Talliprojekti alkaa olla siinä vaiheessa että kohta on kahden nosto-oven hankinta ajankohtaista. Minkähänlaisia kokemuksia löytyy 2500 x 2100 -kokoluokan eristetyistä ovista. Hinnat alkaa n.350 eurosta jatkuen tuonne 1400 euron hujakoille. Halvalla ei ilmeisesti saa kuin ongelmia, mutta mitähän erityisesti pitäisi huomioida kun vertailee eri valmistajien tuotteita?
Asennus meni ihan ok, ei ollut vaikea kasata, mutta ihan mahdoton rimpula se on, saisi olla noin puolet paksumpi ja tukevampi.
Lamellien välinen tiivistys ei ole riittävän hyvä, ja lamellit kun on sellaisia ohuita lötröjä, niin ei ovea saa muutenkaan kunnolla tiiviiksi, vaan aina meinaa puhaltaa kylmää lamellien päistä, eli siitä huulitiivisteen ja lamellien välistä, ja jos taasen koettaa säätää oven painamaan enemmän tiivisteeseen, niin sitten se ei pelaa kunnolla, vaan rissapyörät takertelevat, jne.
Rissapyöräsysteemit on kanssa ihan rimpuloita, ne pyörien kiinnitykset on tehty jostain tosi surkeasta kevytvalusta, joka taittuu, murtuu ja katkeaa hyvin helposti, rakensin rissapyörien kiinnitykset kunnon tavarasta, ja alkasi kestämäänkin.
Ovi on vaatinut jatkuvaa huoltoa ja säätöä asennuksestaan (2003) saakka, oikeastaan koskaan ei ole ollut ihan täysin ok.
Paksumpi Novoferm vaikuttaa rakenteeltaan asialliselta, siskonperheen kämpässä niitä on 2kpl, ja ovat ihan eri luokkaa, huomattavasti fiksumpi rakenne, mekanismit, ja eristävätkin jotain.
Crawford taitaa silti olla laadukkaampi?
Eli ei kannata säästää muutamaa satasta ja valita halvinta rimpulaa (talopaketin mukaan tietty olivat työntäneet huonoimman markkinoilta löytyneen oven).
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Mutsilla on tallissa ton tyyliset kippiovet, vähän kovemmalla tuulella ne pamahtaa alas, pari kertaa ollu auto alla ja jos joku lapsi sattuisi olemaan alla, niin voisi tulla pahaa jälkeä. Nykymallien luulisi pysyvän paremmin ylhäällä. Nämä ovet ovat myös alumiinisia, eikä ole häiritsevästi lommoilla, mutta toki niitä siihen saa.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER 

Oman tallin ovi on sellainen alumiinipeltipintainen, jossa on ne "ikkunakuviot", en kyllä keksi miten siihen voi saada kolhuja aikaan, pitää jollain vasaralla paukuttaa lommoja, tms, normikäytössä pintamateriaali on ihan hyvä, ja kestää suhteellisen paljon väärinkäyttöäkinAbarth kirjoitti:Kehoittavat välttämään alu-pintaisia ovia kolhualttiuden takia.
Kysäisin Hörmannin myyjältä tuollaista 2100x2500 lamelliovea käyntiovella varustettuna. Ovi vaikutti esitteiden perusteella ihan pätevältä, mutta hintakin pompsahti 2400 juron kieppeille eli mietitään vielä

Sellainen lamelleihin tehty kulkuovi on ihan susi keksintö, melkoinen löträke, ja se tekee lamelleista myöskin epäjäykät, neuvoisin unohtamaan sellaisen, mieluummin ottaa sahan (tai jos kiviseinä niin rälläkän timanttilaikalla) käteen, ja tekee seinään oviaukon, ja pulttaa oven karmeineen kiinni

Aika arvokkaalta tuo Hörman kuulostaisi, viime talvena kysin Novoferm ISO 45:n hintaa, ja oli muistaakseni jotain 850e (tjsp), taidan päivittää oman oveni sellaiseksi (tai jokin muunmerkkinen vastaava), kunhan ehdin (ja jaksan), sen mekanismi näytti ainakin asennusohjeen mukaan paljon fiksummalta, kun jousetkin on siellä edessä spiraaleina tangon ympärillä, kun omassani ne menee pituussuunnassa siellä yläaisojen päällä (ja inhottavat vaijerit menevät oven karmien sivuilla).
Tuollainen 20mm:n lamelliovi sopisi ehkä johonkin kylmään halkovarastoon tms, tai maksimissaan puolilämpöiseen tilaan, 30-50mm lamellipaksuus alkaa olemaan jo asiallinen, ja lamellikin on tällöin vääntöjäykkä.
- Abarth
- Viestit: 3093
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
- Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3 - Paikkakunta: Riihimäki
No ihan hyvä, että tuli puheeksi. Tässä vaiheessa projektia ei vielä ole tallissa seiniä, joten ihan hyvin voisi jättää tilan erilliselle käyntiovelle. Parilla tonnilla luulisi saavan hyvän lamellioven ja hyvän käyntioven erikseen ostettuna.Sautio kirjoitti: Sellainen lamelleihin tehty kulkuovi on ihan susi keksintö, melkoinen löträke, ja se tekee lamelleista myöskin epäjäykät, neuvoisin unohtamaan sellaisen, mieluummin ottaa sahan (tai jos kiviseinä niin rälläkän timanttilaikalla) käteen, ja tekee seinään oviaukon, ja pulttaa oven karmeineen kiinni![]()
Oikeastaan ainoa etu tuossa käyntiovellisessa at-ovessa on, että hyllytilaa saisi hieman enemmän seinustalle.
- Bisci
- Viestit: 511
- Liittynyt: 02 Elo 2007, 00:05
- Car(s): V60 AWD,
OIIIIIIIO ja
TVR S - Paikkakunta: Savicity
Meillä Masadoorsin käyntiovi on pelannut ihan kelvollisesti hieman alle 10 v. Masan ovilamellien väliset tiivistenauhat ovat sen sijaan lähteneet pätkä kerrallaan. Samoin lamellit yhdistävien peltileikkeiden ruuvit kietovat itsensä vähitellen tallin lattialle ja sieltä---arvatkaa minne?
Oikein!
Niin ja ovilamellit eivät kestä, jos sattuu päästämään Jeepin pukilta niitä päin.

Niin ja ovilamellit eivät kestä, jos sattuu päästämään Jeepin pukilta niitä päin.
Ne jotka puhuu ei tiedä, ne jotka tietää ei puhu.
K.Rosberg
K.Rosberg
- TeroV.
- Viestit: 438
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Ei ole vielä parissa vuodessa lommoja tuohon Leo-Oven kippioven pintaan tullut. Syynä varmaankin se, ettei pintapellin takana suinkaan ole tyhjää, vaan välittömästi alupellin takana on uretaani. Käsittääkseni nuo ovet tehdään siten, että uretaani vaahdotetaan suoraan kahden alumiinipellin väliin, joten rakenteesta tulee hyvin kevyt sandwitch eikä kylmäsiltoja rakenteen läpi ole ollenkaan (ei ainakaan pakkasilla tule ovilehteen mitään huuruista ristikkokuviota tms. joka paljastaisi peltien välissä olevan runkorakenteen). Asuntovaunujen seinärakenteet taidetaan tehdä samalla systeemillä.Abarth kirjoitti:Kehoittavat välttämään alu-pintaisia ovia kolhualttiuden takia.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti: