Alfa 156 GTA jarrulevyt
Valvoja: Moderators
- GTA ROSSO
- Viestit: 400
- Liittynyt: 12 Loka 2007, 10:33
- Car(s): Alfa-Romeo 156 GTA Q2 3.2 v. 2003
Seat Leon FR 200 TFSI Turbo v. 2007
Seat Ibiza FR 1.8 T v. 2006 - Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Alfa 156 GTA jarrulevyt
Ostin Alfa 156 GTA uudet EBC Turbo Groove jarrulevyt ja YellowStuff palat eteen ja noin 1500-2000 km jälkeen ravistaa jarruttaessa ja levyissä on mitattu sorvissa paksuus eroja. EBC:ltä tuli vastaus että levyt on asennettu vinoon ja Autokorjaamo väittää että ei voi olla mahdollista ?
Onko autossa joku muu syy joka voi aiheuttaa tämän ?
Onko autossa joku muu syy joka voi aiheuttaa tämän ?
- gtvaj
- Viestit: 1320
- Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
- Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
- Paikkakunta: Kangasala
alkuperäisillä levyillä on kuulemma gtan "ominaisuus"...varmaan kaikkiin vaihdettu
mutta käytännössä ei niitä pysty vinoon asentamaan, pyöränpultithan sen kiristää paikoilleen, mutta yleinen syy miksi levyt menee kieroiksi on lämpö ja äkillinen jäähdytys, eli vesilätäkkö.
Ei kovinkaan harvinaista, mutta moni osaa jo levyt niin tehdä että homma ei ole ongelma.
EDIT. se olikin paksuus vaihtelua, no siihen ei ole muuta syytä kuin valmistus virhe, tuo edlellä mainitsemani on kieroon menoa
mutta käytännössä ei niitä pysty vinoon asentamaan, pyöränpultithan sen kiristää paikoilleen, mutta yleinen syy miksi levyt menee kieroiksi on lämpö ja äkillinen jäähdytys, eli vesilätäkkö.
Ei kovinkaan harvinaista, mutta moni osaa jo levyt niin tehdä että homma ei ole ongelma.
EDIT. se olikin paksuus vaihtelua, no siihen ei ole muuta syytä kuin valmistus virhe, tuo edlellä mainitsemani on kieroon menoa
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi
Pystyy hyvinkin jos pyörännavan ja levyn väliin jää jotain ylimäärästä, ruostetta, hiekkaa tms...mutta sillon sen pitäisi ravistaa ihan heti.mutta käytännössä ei niitä pysty vinoon asentamaan, pyöränpultithan sen kiristää paikoilleen,
Eikä tuollaset levyt normaalisti pitäisi ihan heti mennä kieroon, tietty jos ajaa ne tulikuumaksi ja sen jälkeen vesilätäkköön mutta se on enemmän Bilteman halpislevyjen ominaisuus.
- GTA ROSSO
- Viestit: 400
- Liittynyt: 12 Loka 2007, 10:33
- Car(s): Alfa-Romeo 156 GTA Q2 3.2 v. 2003
Seat Leon FR 200 TFSI Turbo v. 2007
Seat Ibiza FR 1.8 T v. 2006 - Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Jarrut toimi aivan normaalisti aluksi ilman ravistusta n. 1500-2000 km.
Tässä levyjen myyjän kommenti ja EBC:ltä saatu vastaus.
Sinulla on käsissä malliesimerkki siitä, miten paksuusheitto levyihin tulee jonkin ajan päästä asennuksesta, kun levyt eivät ole suorassa asennettu napaan.
Tällaista ei mikään takuu korvaa. Eikä tällaisesta myöskään mikään levy välty kulumatta epätasapaksuksi.
Nyt kun levysi ovat vain vähän ajetut ja siten lähes kulumattomat (paksuusheitto on mainitsemasi 0,05 -0,06mm) levyjen oikaisu sorvissa hiomalla/sorvaamalla on helpoin tapa korjata ne. Eikä jäljellä oleva jarrujen käyttöikä siitä merkittävästi edes lyhene, koska muutama sadasosamillimetri ei kulutuspinnassa ole paljoa (maksimi kuluma noin 2 mm). Mutta, kun ne laitetaan paikoilleen, ne on asennettava suoraan, muuten käy taas samalla tavalla. Kannattaa myös varmistaa, että navat ovat varmasti suorassa, ettei ongelma johdu sieltä tai että kaikki 8 jarrumäntää liikkuvat yhtä herkästi.
Tässä lainaus EBC:ltä (jos osaat englantia):
_________________________________
When new brake rotors are installed it is absolutely essential that they run true. All EBC rotors are manufactured and inspected to have less than 0.002 inches (.05mm) of run out. If after your new rotors are installed they have more than this amount of run out, then there is a run out problem on your car. This can be quite easy to resolve and is usually due to one of two things. First the mounting faces where the disc locates on your vehicle must be ABSOLUTELY CLEAN and free from rust or scale which develops during the lifetime of the old rotor. Even the tiniest amount of dirt or scale can throw these run out figures to five times the factory limit. After installing the rotors and tightening them using correct procedures by tightening wheel nuts diagonally with a torque wrench (not an airgun) it is vital to take a few minutes to check rotor run out with a dial gauge and if one of these is not available by holding a screw driver firmly against a part of the caliper body and rotating the disc / rotor to listen or look for distortion. If you do not correct distortion above 0.004 inches (0.1mm) at this point you will DEFINITELY experience brake judder within a few thousand miles. The actual cause of brake judder is not this run out figure (it will be almost impossible for you to detect small run out whilst driving) but over a period of time a “thin spot” would develop on an area of the rotor caused by intermittent pad contact which is known technically as DTV (disc thickness variation). As you apply pedal pressure these thin spots will cause pulsation. If the vibration or shimmying is noticed on the steering wheel it is usually a front rotor problem. The problem is usually only ONE ROTOR not necessarily the pair. If the pulsation is noticed through the bodywork of the car, such as the seat or brake pedal, it is usually a rear rotor that is at fault.
The solution for this vibration is one of two things. 1. either replace the rotors again with new units or 2. take them to your local autoparts store and ask for them to be turned or skimmed. The smallest cut of a few thousandths is all that is needed to correct this problem. When remounting the turned or new rotors, make sure run out is carefully checked as above.
The point at which this thin spot or DTV will occur depends on how regularly or irregularly the brakes are applied. If for example you drive 50 miles to work every day and hardly touch the brakes, it could appear as quickly as 500 miles. The reason for this is that regular use of the brakes tends to wear the whole surface of the brake disc at the same time whereas driving the vehicle “off the brake” causes an intermittent contact between the pad and the high spot on the rotor wearing this high spot down and causing DTV.
Tässä levyjen myyjän kommenti ja EBC:ltä saatu vastaus.
Sinulla on käsissä malliesimerkki siitä, miten paksuusheitto levyihin tulee jonkin ajan päästä asennuksesta, kun levyt eivät ole suorassa asennettu napaan.
Tällaista ei mikään takuu korvaa. Eikä tällaisesta myöskään mikään levy välty kulumatta epätasapaksuksi.
Nyt kun levysi ovat vain vähän ajetut ja siten lähes kulumattomat (paksuusheitto on mainitsemasi 0,05 -0,06mm) levyjen oikaisu sorvissa hiomalla/sorvaamalla on helpoin tapa korjata ne. Eikä jäljellä oleva jarrujen käyttöikä siitä merkittävästi edes lyhene, koska muutama sadasosamillimetri ei kulutuspinnassa ole paljoa (maksimi kuluma noin 2 mm). Mutta, kun ne laitetaan paikoilleen, ne on asennettava suoraan, muuten käy taas samalla tavalla. Kannattaa myös varmistaa, että navat ovat varmasti suorassa, ettei ongelma johdu sieltä tai että kaikki 8 jarrumäntää liikkuvat yhtä herkästi.
Tässä lainaus EBC:ltä (jos osaat englantia):
_________________________________
When new brake rotors are installed it is absolutely essential that they run true. All EBC rotors are manufactured and inspected to have less than 0.002 inches (.05mm) of run out. If after your new rotors are installed they have more than this amount of run out, then there is a run out problem on your car. This can be quite easy to resolve and is usually due to one of two things. First the mounting faces where the disc locates on your vehicle must be ABSOLUTELY CLEAN and free from rust or scale which develops during the lifetime of the old rotor. Even the tiniest amount of dirt or scale can throw these run out figures to five times the factory limit. After installing the rotors and tightening them using correct procedures by tightening wheel nuts diagonally with a torque wrench (not an airgun) it is vital to take a few minutes to check rotor run out with a dial gauge and if one of these is not available by holding a screw driver firmly against a part of the caliper body and rotating the disc / rotor to listen or look for distortion. If you do not correct distortion above 0.004 inches (0.1mm) at this point you will DEFINITELY experience brake judder within a few thousand miles. The actual cause of brake judder is not this run out figure (it will be almost impossible for you to detect small run out whilst driving) but over a period of time a “thin spot” would develop on an area of the rotor caused by intermittent pad contact which is known technically as DTV (disc thickness variation). As you apply pedal pressure these thin spots will cause pulsation. If the vibration or shimmying is noticed on the steering wheel it is usually a front rotor problem. The problem is usually only ONE ROTOR not necessarily the pair. If the pulsation is noticed through the bodywork of the car, such as the seat or brake pedal, it is usually a rear rotor that is at fault.
The solution for this vibration is one of two things. 1. either replace the rotors again with new units or 2. take them to your local autoparts store and ask for them to be turned or skimmed. The smallest cut of a few thousandths is all that is needed to correct this problem. When remounting the turned or new rotors, make sure run out is carefully checked as above.
The point at which this thin spot or DTV will occur depends on how regularly or irregularly the brakes are applied. If for example you drive 50 miles to work every day and hardly touch the brakes, it could appear as quickly as 500 miles. The reason for this is that regular use of the brakes tends to wear the whole surface of the brake disc at the same time whereas driving the vehicle “off the brake” causes an intermittent contact between the pad and the high spot on the rotor wearing this high spot down and causing DTV.
- Portti
- Viestit: 1110
- Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
- Car(s): Fiesta ST 2019 (ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
- Paikkakunta: Hollola/Lahti
- Viesti:
GTA:n pienempien jarrujen riittävyydestä ja jarrujen ravistavuudesta on taitettu paljonkin peistä eri foorumeille.
Onko autossasi pienemmät 305 mm etujarrulevyt? Mikäli auto on valmistettu ennen v. 2004 niin silloin siinä on ainakin alkujaan olleet nuo pienemmät jarrut, joilla on taipumusta ravistukseen.
Itse en tekniikasta mitään ymmärrä, mutta voisiko kyseessä olla em. asiaan liittyvästä ilmiöstä?
Yksi asiaan liittyvä keskusteluketju alfaowner.comin GTA-palstalta löytyy täältä.
Onko autossasi pienemmät 305 mm etujarrulevyt? Mikäli auto on valmistettu ennen v. 2004 niin silloin siinä on ainakin alkujaan olleet nuo pienemmät jarrut, joilla on taipumusta ravistukseen.
Itse en tekniikasta mitään ymmärrä, mutta voisiko kyseessä olla em. asiaan liittyvästä ilmiöstä?
Yksi asiaan liittyvä keskusteluketju alfaowner.comin GTA-palstalta löytyy täältä.
ex-Abarth 500 Esseesse - http://www.pertti.com/abarth" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;
- -Tomi-
- Viestit: 1486
- Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
- Car(s): Diudi
ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Jaahas, GTA täristää aika reilusti voimakkaasti jarrutettaessa. Epäilenpä, että siellä vielä alkuperäiset levyt ovat paikallaan. Mistäpäs saisi fiksut GTA:n etujarrulevyt ja -palat edullisesti ? Muukkosella näkyi maksavan pelkkä yksi levy 158 eernoa. Ei ihan siis 400 euroa huvittaisi laittaa yhteensä jarrujen uusintaan. Radalla en autoa käytä, ei siis tarvitsisi olla mitkään extremesporttimallit
- Garrett
- Viestit: 418
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:52
- Car(s): R4T ~200kW & V8 166kW & PHEV 120kW+89kW = 3 x 4WD
- Paikkakunta: Nurmijärvi
- Viesti:
Hyvin palvelevista varaosaliikkeistä. Vaikka Brembo merkkiset 305mm levyt (-03) saakka n. 90 e / kpl. Pistä vaikka privaa, niin teen tarjouksen.-Tomi- kirjoitti:Jaahas, GTA täristää aika reilusti voimakkaasti jarrutettaessa. Epäilenpä, että siellä vielä alkuperäiset levyt ovat paikallaan. Mistäpäs saisi fiksut GTA:n etujarrulevyt ja -palat edullisesti ? Muukkosella näkyi maksavan pelkkä yksi levy 158 eernoa. Ei ihan siis 400 euroa huvittaisi laittaa yhteensä jarrujen uusintaan. Radalla en autoa käytä, ei siis tarvitsisi olla mitkään extremesporttimallit
Olin kahden auton loukussa. Huh, selvisin - tuli kolmas.
kysymykseni ei liity suoraa GTAhan vaan GThen, jossa myös Brembon jarrut (305 mm). Pitäisi uusia GThen uudet etupalat ja surffailun jälkeen olisi vaihtoehtona (tai onhan niitä varmaan paljon muitakin) tässäkin mainittu EBC Redstuff Alfisti.netistä tai RaiCam Muukkoselta. Hinta aika sama, mutta onko kokemusta näistä verrattuna toisiinsa. Ei ole rata-ajoa vaan normiliikennettä. EBCn osalta todetaan vähäinen pöly, joka tietenkin positiivista vanteen osalta.
joo, olet aivan oikeassa. GTssa on 330 mm brembot. Kun tuli laitettua GTAn bremboihin palat niin jäi tuo 305 luku mieleen....
tässä välillä tein päätöksen näiden kahden merkin välillä ja päädyin EBCn red stuffiin etten ja taakse eli tilaus tehty alfisti.netistä
jos jollain on kuitenkin kommentteja + tai - näistä miettimistäni merkeistä niin saa tilauksestani riippumatta silti laittaa tulemaan.
tässä välillä tein päätöksen näiden kahden merkin välillä ja päädyin EBCn red stuffiin etten ja taakse eli tilaus tehty alfisti.netistä
jos jollain on kuitenkin kommentteja + tai - näistä miettimistäni merkeistä niin saa tilauksestani riippumatta silti laittaa tulemaan.
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Asiaa hieman liipaten, kun tässä ravistamisesta puhutaan. Vaihdoin pari vuotta sitten (muistaakseni) etulevyt ja palat itse Muukkoselta tilattuihin uusiin vakiokiekkoihin. Kaikki toimi hienosti alkuun, mutta paljon myöhemmin alkoi tulla tuota "pulssaavaa" fiilistä. Eli liikennevaloihin tullessa ja varsinkin loppu jarrutuksessa hieman keventäessä tuntui selvää nytkimistä. Selvää tarkoittaa tässä tapauksessa sitä että vaimo ei huomannut mitään
No, ajattelin että en ole putsannut tarpeeksi hyvin ja nyt siellä on yksi ohuempi kohta tmv. Nyt sitten se mielenkiintoisin osuus: Totuin/unohdin koko asian, ja nyt vaikka yrittämällä yrittää niin ei nytki, ei. En valita, mutta ihmettelenpä kun eikös sen pitäisi periaatteessa pahentua eikä poistua kilometrien lisääntyessä Ajoa tulee niin vähän että palat on yhä samat, nesteet vaihdettu. Selitys?
EDIT: Niin itse asiasta sanoisin että korjaamo ei tosiaan ole putsannut paikkoja kunnolla. Sitten yritetään vierittää syy jonkun muun harteille. Yritä saada korjaamo maksamaan levyjen sorvaus ja uudelleen asennus?
No, ajattelin että en ole putsannut tarpeeksi hyvin ja nyt siellä on yksi ohuempi kohta tmv. Nyt sitten se mielenkiintoisin osuus: Totuin/unohdin koko asian, ja nyt vaikka yrittämällä yrittää niin ei nytki, ei. En valita, mutta ihmettelenpä kun eikös sen pitäisi periaatteessa pahentua eikä poistua kilometrien lisääntyessä Ajoa tulee niin vähän että palat on yhä samat, nesteet vaihdettu. Selitys?
EDIT: Niin itse asiasta sanoisin että korjaamo ei tosiaan ole putsannut paikkoja kunnolla. Sitten yritetään vierittää syy jonkun muun harteille. Yritä saada korjaamo maksamaan levyjen sorvaus ja uudelleen asennus?
Ayrton Senna da Silva forever
- kterkkila
- Viestit: 2374
- Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
- Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Kuulin erältä endurancea ajavalta kaverilta että heillä on Bilteman levyjen kanssa on käynyt useamman kerran siten että kun kerran ajaa kunnolla kuumaksi, niin ne muuttavat muotoaan ja alkavat täristämään. Sen jälkeen kun oikaisee sorvissa, niin pelittävät ongelmitta..
Jos uutena ei täristä, mutta myöhemmin alkaa täristämään, niin en ihan heti usko että levy olisi asennusvirheestä johtuen muuttanut kesken kaiken asentoaan. Renkaan vaihdon yhteydessä toki sekin mahdollista.
Eikös se levy periaatteessa kulu eniten siitä kohtaa missä jarruvoimakin on suurin, eli siitä uloimmasta (palaa lähinnä olevasta) kohdasta. Tuppaavat vaan kulumaan niin pahuksen hitaasti.
Jos uutena ei täristä, mutta myöhemmin alkaa täristämään, niin en ihan heti usko että levy olisi asennusvirheestä johtuen muuttanut kesken kaiken asentoaan. Renkaan vaihdon yhteydessä toki sekin mahdollista.
Eikös se levy periaatteessa kulu eniten siitä kohtaa missä jarruvoimakin on suurin, eli siitä uloimmasta (palaa lähinnä olevasta) kohdasta. Tuppaavat vaan kulumaan niin pahuksen hitaasti.
Kimmo / alfatune.fi