Kattia 156 V6

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Kattia 156 V6

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

No perkule - ei sitten enää mennyt läpi päästöistä. HC ja CO korkealla. Toinen kierroksilla ja toinen joutokäynnillä. Melkein meni, mutta ei - kalkkiviivoille hyytyi. Mistä siis uutta tilalle?

Toinen juttu oli se, että vasemman pyörän käsijarru jumissa / ei kiristy. Varsi näytti olevan etuasennossa ja vaijeri kireellä. Kuinkas tätä hoitamaan? Öljyä kehiin?
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

vale
Viestit: 62
Liittynyt: 01 Huhti 2009, 00:58
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja vale »

Alkuperäisen saanti taitaa olla kortilla puhumattakaan hinnasta, niin tarviketta vain tilalle. Oma hoituis sellaisella ja niitä saa esim. motonet n. 100e. Fennosteel Parkanosta noita valmistaa/toimittaa. Tosiaan hiemat hitsaushommia vaatii sopiakseen. Muistelisin että jossain olisi puhuttu alk. peräisen katin olevan lähempänä 1000e.

Ennen katin asennusta kannattaa selvittää mikä tuon nykyisen on tuhonnut. Eli onko moottorinohjaus kunnossa. Lähinnä lambda ja ilmamassamittari.
Jos kone käy rikkaalla ja sitä ei korjata ei uusikaan katti sielä kauaa kestä.

Takasatulasta taitaa olla se mekanismi tiensä päässä joka säätää jarruja. Itse tuossa tilanteessa laittaisin uutta satulaa tilalle. Niiden sisälmysten uusiminen kun taitaa olla lähes mahdotonta, kun korjaussarjakin sisältää pelkkiä tiivisteitä eikä esim. sitä kierreholkkia joka siellä monesti kanittaa.

Ainut korjaussarja jossa olen nähnyt tuon osan on Pösön 406 takajarrusatulaan. Tuskin menee Alfan vastaavaan.

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kattia 156 V6

Viesti Kirjoittaja Antieko »

Alkuperäisessä katissahan on mukana äänenvaimennin. Sitä ei tarvita, joten tarvike katti ja pätkä putkea, niin asia on reilassa. Itse olen jo ajellut vuosia tarvike katilla ja päästöt on aina olleet ok. Muistaakseni katti olisi telttamyyntinä ollut reilusti yli tonnin!

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Katissa on osat irti - kolisi aikansa ja nyt on sitten ohivuotoa. Taitaapi olla aika tyypillistä - valitettavasti...

Vai noin on satulan laita...

Ja toinen vakiovika - uudet vaijerit, niin taas mennään :lol:

Miten olette väsenneet uuden katin liitokset? Entisestä laipat irti ja uuteen hitsaaminen vai putkiklemmareilla suoraan putkeen?
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antieko »

Kirkinen kirjoitti:Katissa on osat irti - kolisi aikansa ja nyt on sitten ohivuotoa. Taitaapi olla aika tyypillistä - valitettavasti...

Vai noin on satulan laita...

Ja toinen vakiovika - uudet vaijerit, niin taas mennään :lol:

Miten olette väsenneet uuden katin liitokset? Entisestä laipat irti ja uuteen hitsaaminen vai putkiklemmareilla suoraan putkeen?
Mulla ainakin hitsattiin uuteen ne entisestä otetut laipat. Ehkä hygienisempi kuin putkiklemmarit. :lol:

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Mites seksikkäät on sävelet, jos toi keskivaimennin jää pois?
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

No nyt taas skulaa käsijarru :mrgreen: Vasen vaijeri jumissa kuten arvelinkin :drinking:

Niin ne sävelet ilman keskivaimenninta?

Onko kukaan tilannut rengas-onlinen tavaraa? Sieltä saisi katin :drinking:

Ei jaksanut alkaa hitsailemaan - uutta kattia tulossa onlinesta 170 €.
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

vale
Viestit: 62
Liittynyt: 01 Huhti 2009, 00:58
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja vale »

Kirkinen kirjoitti:No nyt taas skulaa käsijarru :mrgreen: Vasen vaijeri jumissa kuten arvelinkin :drinking:
Hyvä homma, ettei sitten ollut satulavammaa. Itsellä lahaa hieman oikea taka satula ja tänään rassaan, jos vaikka auttais.
Kirkinen kirjoitti:Niin ne sävelet ilman keskivaimenninta?

Onko kukaan tilannut rengas-onlinen tavaraa? Sieltä saisi katin :drinking:

Ei jaksanut alkaa hitsailemaan - uutta kattia tulossa onlinesta 170 €.
Onko tuo katti kopio alkuperäisestä? Toivottavasti istuu hyvin.

Se katin vaimennin ei merkittävästi vaikuta ääniin.

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Laipat valmiina ja asennuskitti. Huomattavasti lyhyemmän oloinen kuin entinen, mutta samalla pituudella :mrgreen:

Enemmän putkea välissä :mrgreen:
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Nyt on uus alla - tuli to DHL-kyydillä. Näytti, että ei sovi, mutta menikin sitten heittämällä. Paljon alkuperäistä pienempi - lyhyempi.

Avasin entisen - jäljellä oli 1/3 katalysaattorimateriaalia: alku- ja loppupää. Keskellä ei mitään. Ilmeisesti nämä menee sitten aikaa myöten.

Perstuntumalla tehot laskivat uuden myötä. Lisäksi sointiin tuli sellainen "ahistava viheltävä" soundi yläpäässä... Muuten metallisemmat.

Entinen tyhjänä paikalleen katsastuksen jälkeen :mrgreen:
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Taas on leima vuodeksi - tosin päästöt menivät niukasti alle rajojen.

Mitä luokkaa ne pitäisi olla, jos pelit on kunnossa? V6 kyseessä...
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1608
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Mulla ollut tälläisiä:
68tkm 77tkm 88tkm 96tkm 102tkm
CO 0 /0 0 /0 0 /0.02 0 /0 0.02 /0.02
HC 0 /0 11/12 8/11 8/11 27/27
Lambda 1.00 1.01 1.02 1.02 1.02
CO2 15.10/15.10 14.90/15.00 15.00/14.90 15.80/15.70 15.50/15.30
O2 0.08/0.08 0.27/0.35 0.18/0.43 0.16/0.57 0.40/0.42


No joo, toi oli kyllä paljon fiksumman näkönen viestin kirjoitusvaiheesssa :oops: Näyttää tasaavan noi tekstit vasempaan reunaan. Lukemat on siis allekkain ja ensin joutokäynti / yli 2000RPM
Noi on katsastus lapusta ja aina samalla asemalla samanlaisella mittalaitteella mitatut arvot, ei kuitenkaan sama mittalaite yksilö. Eli vuosi on aikaa aina mittauskertojen välissä ja noi merkityt kilsat
Kone on mielestäni täydessä tikissä eikä siihen ole normi huoltojen lisäksi tarvinnut vaihtaa kuin termari. Ei edes ilmiä... (koputtaa puuta)

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Onko sulla katit myös lähdössä? Mun on yhdellä katilla.
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1608
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Mun on 29.12.2000 käyttöönotettu 141kW versio mutta montako kattia?? Kun ei ole mitään ongelmia ollut niin enpä ole asiaa miettinyt enkä varsinaisesti tutkinut mutta sen verran kuitenkin nysvätessä auton alla ryöminyt että olettaisin/muistaisin/arvelisin yhdellä katilla olevan.
Öljyjä vaihdellessa uskoisin että olisin kyllä huomannut ja pannut merkille useamman katin, nyt muistukuva kertoo että yksi löytyy.
Olen kyllä ollut väärässä ennenkin....

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Kirkinen kirjoitti:Onko sulla katit myös lähdössä? Mun on yhdellä katilla.
Täytyy vaihtaa vielä noi Boschin kynät uusiin... 50 tkm takana - voi olla sielläkin :roll:
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1608
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Noihin arvoihin pääsee alkuperäisillä tulpilla.... taidan laittaa samanlaiset kun ovat nyt vaihtokilometrit kolahtaneet tauluun...

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

HC:t on kasvaneet sinullakin - samanlaista oiretta... :mrgreen: Samalla O2 ja toisaalta CO2 pienentynyt. Lambda kanssa kasvanut. Viittaa, että kynät alkaa olla finaalissa ja kaikki ei pala tehokkaasti.

Mulla joutokäynnin arvot oli kortilla - kierroksilla menee samaan mitä sinulla viimeisillä kerroilla :shock:

Jos uudet tulpat, oma olisi varmaan mennyt läpi kerralla. Pitää katsella puolia kanssa.
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Vastaa Viestiin