Alfa 75 1.6
Valvoja: Moderators
Alfa 75 1.6
Morjes! Mielestäni olen jo täysiverinen alfisti, vaikken Alfa Romeota vielä omistakaan, mutta löysin varteenotettavan vaihtoehdon jolla voisin toteuttaa jo nuoruusvuosista säilyneen haaveen ja liittyä ihan aikuisten oikeasti niihin harvoihin ja valittuihin tosimiehiin jotka hommaavat kunnon autoja
Elikäs autoilu on ollut aina lähellä sydäntä, jo pikkupojasta asti koska on kartingia tullut harrastettua yli kymmenen vuotta ja nykyinen auto ei ihan vastaa edes "auton" ominaisuuksia, en kehtaa edes sanoa mikä ronttonen pihalta nyt löytyy... (normaalit ihmiset varmaan pitävät autona sitä että siinä on neljä pyörää ja ratti, kun me tosimiehet ymmärrämme sen että auton pitää hallita asvalttia, eikä asvaltin autoa ) Siksi olen muunmuassa tykästynyt alfoihin (vanha kaverini kertoi, että 156 on edelleen paras auto ajaa mitä hän on ajanut ja on kuin "karting-auto" )
Samalla kai sitä tuli esittäydyttyä, mutta joo, kiikareihin tarttui tommonen Alfa Romeo 75, vuosimallia 89 ja ihan lähipäivinä pitäisi mennä sitä tsiigaamaan, niin onko teillä jonkun näkösiä vinkkejä mitä siitä voisi kattoa, ettei heti tuu mitään isoja remontteja jotka käy kukkarolle kalliiksi, tietenkin jotain pientä ton ikäsissä tulee, mutta sellaista ei-kulutusosaa joka voisi olla huomioitavissa.
Takavetosesta autosta kun puhutaan niin koeajon perusteella varmaan selviää aika paljolti kardaanin ja sen oheisvipstaakkelien toiminta ja kunto.
Muita juttuja? Kiitoksia jo etukäteen!
Elikäs autoilu on ollut aina lähellä sydäntä, jo pikkupojasta asti koska on kartingia tullut harrastettua yli kymmenen vuotta ja nykyinen auto ei ihan vastaa edes "auton" ominaisuuksia, en kehtaa edes sanoa mikä ronttonen pihalta nyt löytyy... (normaalit ihmiset varmaan pitävät autona sitä että siinä on neljä pyörää ja ratti, kun me tosimiehet ymmärrämme sen että auton pitää hallita asvalttia, eikä asvaltin autoa ) Siksi olen muunmuassa tykästynyt alfoihin (vanha kaverini kertoi, että 156 on edelleen paras auto ajaa mitä hän on ajanut ja on kuin "karting-auto" )
Samalla kai sitä tuli esittäydyttyä, mutta joo, kiikareihin tarttui tommonen Alfa Romeo 75, vuosimallia 89 ja ihan lähipäivinä pitäisi mennä sitä tsiigaamaan, niin onko teillä jonkun näkösiä vinkkejä mitä siitä voisi kattoa, ettei heti tuu mitään isoja remontteja jotka käy kukkarolle kalliiksi, tietenkin jotain pientä ton ikäsissä tulee, mutta sellaista ei-kulutusosaa joka voisi olla huomioitavissa.
Takavetosesta autosta kun puhutaan niin koeajon perusteella varmaan selviää aika paljolti kardaanin ja sen oheisvipstaakkelien toiminta ja kunto.
Muita juttuja? Kiitoksia jo etukäteen!
- raktori112
- Viestit: 210
- Liittynyt: 04 Huhti 2006, 21:46
- Car(s): Ex. 75,155
- Paikkakunta: Viitasaari, Jyväskylä
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=3857 Siinä on tarkistuslistaa jonkin verran.
Tarkennetaan vielä tuota ruostelistaa eli etupäässä alatukivarsien kiinnityspaikat korissa. Tuonne koteloon sataa ylätukivarren reiästä kuraa, joka ei pääse mistään pois. Erittäin kelju paikka korjata jos on pahemmin ruostunut, kotelon sisällä on vielä useempi palkki..
Onnea ja menestystä 75:n omistamiseen
Onnea ja menestystä 75:n omistamiseen
- beetta julia
- Viestit: 422
- Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
- Paikkakunta: Vaasa
Aikoinani omistin 75 alfan, vaihdoin auton 7v jälkeen typerän virtalukko ongelman takia. Sanoisin jopa, että 75 on ollut paras autoni, ruostui ihmeellisesti runkopalkki oik.edestä.
No, katsastukseen piti kyllä säätää aina päästöt mut.
Helppo korjata/säätää itse. Osa korjaajista tosin hyppi seinille, kun kuuli merkin
Sanoisin, et ruoste on pahin vika.
Olen miettinyt monesti ostavani 75:sen kakkosautoksi.
No, katsastukseen piti kyllä säätää aina päästöt mut.
Helppo korjata/säätää itse. Osa korjaajista tosin hyppi seinille, kun kuuli merkin
Sanoisin, et ruoste on pahin vika.
Olen miettinyt monesti ostavani 75:sen kakkosautoksi.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
Noniin! Tulihan se 75 sieltä hommattua, loppupeleissä ulkoisesti siistissä kunnossa ja sisältä myös, sähköjä on vanha omistaja vähän säädellyt (napista käyntiin ja avaimesta lähtee sillon kun pyhät jumalat sen sallivat), jälkiasennettu puhallin ja originaali heitetty huitsin nevadaan... Pakoputkessakin on jotain pientä patenttia kun tuppaa olemaan turhan matalalla, ottaa töyssyissä kinni jos ajelee liian lujaa...
No siinä tommoset "pikkuviat", sitten tulee itse isompi probleema joka liittyy vaihteistoon. Kakkonen ja kolmonen pitää ikävän lonksahduksen kun pistää nopeasti sisään, huomasin että tilannetta auttaa vähän jos tekee pielen välikaasun mutta parhaiten menee kun vaihtaa täysin rauhassa askel askelelta.. Haluisinkin kysästä, missä mahtaa olla vika? Ensimmäisenä tulee mieleen kakkosen ja kolmosen synkrot, mutta voiko siellä olla jotain muuta esim. vaihteensiirtäjissä tai jotain? Olen ennen pelannut vaan moottoripyörien ja karting-autojen sequential-vaihdelaatikkojen kanssa.. ja haluaisin myös kysyä paljonko semmonen kustantaa, onko vaikea tehdä ja lähteekö laatikko irti ilman koneen irroittamista?
No, ehkä kun nämä viat luettelee näin, ajattelee että ei helvetti minkä romun menit ostamaan, mutta suurimman vaikutuksen teki itse alusta ja ajettavuus, joka on ihan omaa luokkaansa, vaikka tosin 140+ jälkeen rupee etupää vähän täristämään..
Sitten viimeisenä ehkä vähän ei-niin-ajankohtainen kysymys, mutta käykö tohon 1.6 koriin esim. 1.8turbo tai 2.0TS kone ja jos käy niin mitä pitää jarruille ja alustalle tehdä, että menee muutoskatsatuksesta.. Nyt ei ehkä vielä tarvi niin paljoa tehoja, mutta kyllä toi 1.6 rupee jossain vaiheessa vähän kyrpimään ja kuulemma toi 2.0TS syö ihan saman verran löpöä kun toi tuplakaasari 1.6...
No siinä tommoset "pikkuviat", sitten tulee itse isompi probleema joka liittyy vaihteistoon. Kakkonen ja kolmonen pitää ikävän lonksahduksen kun pistää nopeasti sisään, huomasin että tilannetta auttaa vähän jos tekee pielen välikaasun mutta parhaiten menee kun vaihtaa täysin rauhassa askel askelelta.. Haluisinkin kysästä, missä mahtaa olla vika? Ensimmäisenä tulee mieleen kakkosen ja kolmosen synkrot, mutta voiko siellä olla jotain muuta esim. vaihteensiirtäjissä tai jotain? Olen ennen pelannut vaan moottoripyörien ja karting-autojen sequential-vaihdelaatikkojen kanssa.. ja haluaisin myös kysyä paljonko semmonen kustantaa, onko vaikea tehdä ja lähteekö laatikko irti ilman koneen irroittamista?
No, ehkä kun nämä viat luettelee näin, ajattelee että ei helvetti minkä romun menit ostamaan, mutta suurimman vaikutuksen teki itse alusta ja ajettavuus, joka on ihan omaa luokkaansa, vaikka tosin 140+ jälkeen rupee etupää vähän täristämään..
Sitten viimeisenä ehkä vähän ei-niin-ajankohtainen kysymys, mutta käykö tohon 1.6 koriin esim. 1.8turbo tai 2.0TS kone ja jos käy niin mitä pitää jarruille ja alustalle tehdä, että menee muutoskatsatuksesta.. Nyt ei ehkä vielä tarvi niin paljoa tehoja, mutta kyllä toi 1.6 rupee jossain vaiheessa vähän kyrpimään ja kuulemma toi 2.0TS syö ihan saman verran löpöä kun toi tuplakaasari 1.6...
- Abarth
- Viestit: 3093
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
- Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3 - Paikkakunta: Riihimäki
Onnea uuden hankinnan johdosta!
Nappikäynnistykset, matalat pakoputket ja rikkinäiset puhaltimet on tuttua huttua seiskavitosissa.
Mitä laatikkoon tulee, niin kai tiesit, että se on taka-akselilla? Lähtee kyllä irti ilman moottorin irroittamista ja jostain täältä foorumista löytyy ohjeet kyseiseen hommaan. Irroituksen ja varsinkin kiinnityksen kanssa joutuu voimailemaan sen verran, että se kannattaa tehdä kaverin kanssa.
Itse laatikon purku ja kasaus on melko simppeli.
Sitten itse vikaan. Jos kakkonen ja kolmonen rusahtaa, niin vika on synkroissa. Jos taas kaasua painettaessa /päästettäessä moottorijarrutukselle laatikosta kuuluu kolahdus /jymähdys niin laatikon sivukannakekumit ovat tod. näk. vaihtokunnossa. Yleinen "ominaisuus".
Jos joskus meinaat virittää autoa, niin vaihda suoraan tessuun, turboon tai kutoseen.
Nappikäynnistykset, matalat pakoputket ja rikkinäiset puhaltimet on tuttua huttua seiskavitosissa.
Mitä laatikkoon tulee, niin kai tiesit, että se on taka-akselilla? Lähtee kyllä irti ilman moottorin irroittamista ja jostain täältä foorumista löytyy ohjeet kyseiseen hommaan. Irroituksen ja varsinkin kiinnityksen kanssa joutuu voimailemaan sen verran, että se kannattaa tehdä kaverin kanssa.
Itse laatikon purku ja kasaus on melko simppeli.
Sitten itse vikaan. Jos kakkonen ja kolmonen rusahtaa, niin vika on synkroissa. Jos taas kaasua painettaessa /päästettäessä moottorijarrutukselle laatikosta kuuluu kolahdus /jymähdys niin laatikon sivukannakekumit ovat tod. näk. vaihtokunnossa. Yleinen "ominaisuus".
Jos joskus meinaat virittää autoa, niin vaihda suoraan tessuun, turboon tai kutoseen.
Jep, tohonkin kyllä saisi tietenkin tuplaweberiä, vapaavirtaussuodatinta ja pakosarjaa, mutta mielummin sitten heti laittaisin isomman koneen sinne ja sitä sitten piristää.. Mutta mutta, mitä kaikkea pitää alustalle ja jarruille tehdä jos laittaisi vaikka sen 1.8turbon tai 2.0TS:n koneen, ja meneekö ne tohon 1.6:n koriin?
Onko muuten toi 1.8turbo ruiskulla vai kaasareilla?
Onko muuten toi 1.8turbo ruiskulla vai kaasareilla?
- MiNkO^^
- Viestit: 869
- Liittynyt: 06 Huhti 2006, 13:03
- Car(s): Projekti: 1.6 Alfa Romeo 75
käyttöauto: Saksalainen
Ex: Alfa Romeo 147 - Paikkakunta: Päijät-Häme
koneet taitaneen käydä ihan heittämällä tosin poiketen v6 joutuu kikkailee jotain...itsellä on omassa 75 vaihdettu isompaan koneeseen.danitshka kirjoitti:Jep, tohonkin kyllä saisi tietenkin tuplaweberiä, vapaavirtaussuodatinta ja pakosarjaa, mutta mielummin sitten heti laittaisin isomman koneen sinne ja sitä sitten piristää.. Mutta mutta, mitä kaikkea pitää alustalle ja jarruille tehdä jos laittaisi vaikka sen 1.8turbon tai 2.0TS:n koneen, ja meneekö ne tohon 1.6:n koriin?
Onko muuten toi 1.8turbo ruiskulla vai kaasareilla?
itse nähnyt vain ruiskullisia 1.8 turboja
Mitä sinä teet?Katselen Kuutamoa.Sano sille Kuutamolle että ottaa Alfansa alle ja ajaa tiehensä.
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Kyllä sinne 4 sylinterinen pitäisi mennä kohtuu helpolla. V6:ssa taitaa moottorin kiinnikkeet olla vähän eri kohdassa. Vaihtoon menee ainakin: etujarrut kaikkine kilkkeineen, olka-akselit, kallistuksen vakaajat (ainakin etummainen), vääntösauvat(?). Kardaani taitaa olla 1.6:ssa ja TS:ssä sama, turbossa eri. Tasauspyörästön lukko puuttuu 1.6:sta. Turbossa myös vetarit ovat jykevämmät(saattaa olla myös TS:ssä). Kytkin on myös eri. Tankki (tarkemmin sen laippa) on ruiskumailleissa eri. jne mitä kaikkea nyt ei tullut mieleen.danitshka kirjoitti:Jep, tohonkin kyllä saisi tietenkin tuplaweberiä, vapaavirtaussuodatinta ja pakosarjaa, mutta mielummin sitten heti laittaisin isomman koneen sinne ja sitä sitten piristää.. Mutta mutta, mitä kaikkea pitää alustalle ja jarruille tehdä jos laittaisi vaikka sen 1.8turbon tai 2.0TS:n koneen, ja meneekö ne tohon 1.6:n koriin?
Onko muuten toi 1.8turbo ruiskulla vai kaasareilla?
Eli helpommalla pääset kun ostat suoraan sen TS:n tai tbo:n. Tietysti jos nykyinen on varsinainen helmi koriltaan ja saa halvalla jonkun huonokorisen tekniikanluovuttajan, niin hommassa voi olla järkeä.
Toinen vaihtoehto on sitten viilata sitä 1.6:sta. Vinkkejä siihen saa vaikka Jim Kartalamakis:n kirjasta alfa romeo doch engine high-performance manual. Pelkästään ilmanputsareita ja pakosarjoja vaihtamalla ei saa kun rouheammat imuäänet.
EDIT: Pitäisi sen 1.6:kin johonkin liikkua jos on kunnossa (kiertävä kone ja tiheä perävälitys). Monet eivät vaan tunnu olevan.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- Grendel
- Viestit: 537
- Liittynyt: 15 Tammi 2004, 01:55
- Car(s): GT, GTj, GTV, 75 TS, 75 turbo, 164 Q4
- Paikkakunta: Kirkkonummi
- Viesti:
Pari vinkkiä
Näin että kyselin toisaalta laatikon ostoa. Voit laittaa sinne minkä tahansa 75 laatikon ei tarvitse olla 1.6. Kaikissa muissa on pitempi perävälitys joka laskee kutulusta ja melua. TS, 3.0 ja turbo laatikoissa on vakion lukkoperä eli ne on selvästi halutumpia/arvokkaampia
1.6 koneen virittäminen toki on mahdollista. Ellei kisasäännöt sitä edellytä niin en voi millään suositella. Rahaa palaa ja käyttöominaisuudet huononevat. Helpoin vaihtoehto on 2.0 kaasarikone joka menee heittämällä paikalleen. Kulutus pysyy suunnilleen samana kuin 1.6. Fiksumpi mutta hieman vaikeampi on laittaa TS kone joka on tehokkaampi ja samalla selvästi vähemmän kuluttava.
Näin että kyselin toisaalta laatikon ostoa. Voit laittaa sinne minkä tahansa 75 laatikon ei tarvitse olla 1.6. Kaikissa muissa on pitempi perävälitys joka laskee kutulusta ja melua. TS, 3.0 ja turbo laatikoissa on vakion lukkoperä eli ne on selvästi halutumpia/arvokkaampia
1.6 koneen virittäminen toki on mahdollista. Ellei kisasäännöt sitä edellytä niin en voi millään suositella. Rahaa palaa ja käyttöominaisuudet huononevat. Helpoin vaihtoehto on 2.0 kaasarikone joka menee heittämällä paikalleen. Kulutus pysyy suunnilleen samana kuin 1.6. Fiksumpi mutta hieman vaikeampi on laittaa TS kone joka on tehokkaampi ja samalla selvästi vähemmän kuluttava.
Morjesta!
Huomasin tänään semmosen jutun, että kun tulee vähän reippaammin mutkaan n. 70+km/h niin rupee vasemmalle kääntyessä jotain kolisemaan oikealta puolelta. Mitähän siellä voisi olla? Semmonen metallinen kolina, että joku ottaisi johonkin kiinni tai joku on löysällä... onko jollain jotain kokemuksia, mitä siellä voisi olla? Oikealle käännyttäessä ei tule samanlaisia ääniä..
Huomasin tänään semmosen jutun, että kun tulee vähän reippaammin mutkaan n. 70+km/h niin rupee vasemmalle kääntyessä jotain kolisemaan oikealta puolelta. Mitähän siellä voisi olla? Semmonen metallinen kolina, että joku ottaisi johonkin kiinni tai joku on löysällä... onko jollain jotain kokemuksia, mitä siellä voisi olla? Oikealle käännyttäessä ei tule samanlaisia ääniä..
- Seiska5mma
- Viestit: 1275
- Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
- Paikkakunta: Vaasa
Ostin tuollaisen varaosiksi ja ajoin sitä 400 km - samat viat, irtonainen laatikko kolahteli ja jokin muu jyrryytti kiinni mutkissa. Sanoisin että pakoputki siellä osuu johonkin. Oli muuten parempi tiellä kuin V6, ihan eri planeetalta tasapainon suhteen. Penkkikin oli parempi, tuki paremmin.
- Ruosteeton tankki löytyy myyntiin ja jotain konehuoneesta.
- Ruosteeton tankki löytyy myyntiin ja jotain konehuoneesta.