Auton tuontia Italiasta

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
atti
Viestit: 134
Liittynyt: 05 Huhti 2005, 20:36
Car(s): Brera 2.4 JTD, ex-156 1.9 JTD, 03, ex-156 2.5 V6
Paikkakunta: Jyväskylä

Auton tuontia Italiasta

Viesti Kirjoittaja atti »

Nyt rupeaa olemaan se hetki, jolloin pitäisi aivan tosissaan harkita kiisseli Alfan tuontia Italiasta :P Tähtäimessä olisi aika niukasti ajettu, faceliftattu 156 joko 1.9 tai 2.4:lla koneella.

Ajatuksena on käyttää jotain firmaa avittamaan auton valinnassa & tuonnissa Italiasta. Onko kenelläkään niin hyviä kokemuksia jostain firmasta että haluaisi sellaista suositella?

Tällaisesta tiedosta olisi paljon apua, kun tuntuu nuo Italiasta hakevat firmat olevan vähemmistössä.

Avatar
Alfieri
Viestit: 636
Liittynyt: 17 Syys 2006, 23:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfieri »

Miksi juuri Italiasta?

Italiasta tuonnin koukeroista on jossakin toisaalla tällä forumilla käyty keskustelua. Ihna lonkalta heittäisin, yhden projektin kokemuksella, että Italiassa on paljon pieniä (sinänsä ihan hyviä) autoliikkeitä, joista saa tietää "kaverilta", joillakin on toki nettisivukin, mutta niukahkosti vastaavat sähköposteihin, pyuheluihin kyllä. Eivät ole välttämättä hirveän innostuneita järjestämään kauppoja tuntemattomille ulkomaalaisille. Tuontiliikkeitä ei paljon ole, jotkut autokaupat (mm. Hyrylässä joku?) tuovat paljon Italiastakin, mutta Saksan jättivalikoimat ovat lähempänä ja kaupankäynti ym. byrokratia siellä selkeää, vaikkei simppeliä.

Italiassa autoihin(kin) suhtaudutaan yleisesti eri tavalla kuin Saksassa, joten suunnittelmaasi hankintakohteeseen on syytä tutustua perusteellisesti. Useilla omistajilla on tapana suhtautua autoihinsa varsin suuripiirteisesti. Toisaalta voi löytää jonkun silmäterän 70-luvun alusta, joka on kuin tehtaan jäljiltä.

Avatar
atti
Viestit: 134
Liittynyt: 05 Huhti 2005, 20:36
Car(s): Brera 2.4 JTD, ex-156 1.9 JTD, 03, ex-156 2.5 V6
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja atti »

Kun autoa ei ole vielä haettu & välittäjää valittu niin kaikki on vielä auki :wink: Olen myös ymmärtänyt että Italiasta tuonti on monimutkaisempaa kuin esim. Saksasta ja tämä on syy miksi käyttäisin tähän jotain firmaa, jolla on paikallisia kontakteja.

Syy tuohon Italia-fanitukseen on mielikuva että Italian hintataso on jo pyyntihintojen perusteella edullisempi kuin Saksassa. Tämän lisäksi Italiassa on käsittääkseni hieman paremmat mahdollisuudet tikiä kuin esim. Saksassa. Uskon että Italiassa suhtaudutaan autoihin useasti huolettomammin, mutta elän toivossa että sieltä voisi löytää myös hyväkuntoisen yksilön.

Yllä olevat ovat vain omia käsityksiäni (eikä olisi ensimmäinen kerta kun olen väärässä :-D )

Copyfighter
Viestit: 849
Liittynyt: 27 Heinä 2004, 20:09
Car(s): Volvo S40 T5
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Copyfighter »

Vuoden Ranskassa asuneena voin kertoa, että auto ei ole lainkaan samassa pihvieläimen asemassa etelänmailla kuin pohjoisen sivistysvaltioissa.

Vaikka Saksa on paska maa, niin Allemagne deux point.
“The best argument against democracy is a five minute conversation with the average voter.”

Avatar
Mokoma
Viestit: 559
Liittynyt: 01 Elo 2006, 21:42
Car(s): Punto GT 1.4T -94, Accord -04, Rolla -88, ex 164 V6, ex 164 TS
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Mokoma »

Töissä neuvottiin että älä hanki autoa joka on tuotu italiasta. Avattiin töissä Passat 1.8T kone kun oli huono käynti ja outo ääni, öljysihti tukossa ja koko kone ihan töhnässä. Syynä huono öljy. Ja näitä tapauksia olen kuullut kahdelta muultakin jotka ovat sieltä tuoneet auton.
Niin ja kilometrejä ei ollu tuossakaan turbo-passatissa kuin 100tkm paikkeilla...

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

En tiedä kävikö Rolle tai joku muu poistamassa mun edellisen viestin, mutta tosiaan kaverini tuo työkseen Italiasta autoja. Useampi Alfakin on tuotu, nytkin taitaa olla yksi 147 myynnissä.

Itselleni ostin vuosi sitten V40:sen työautoksi ja hyvin pelitti vielä kun sen pois myin. Korissa yleensä Italian autoissa on lommoja ja naarmuja, mutta niitä ei todellakaan ole kitattu ja maalattu päin persettä niin kuin suomi autoja. Onhan se tietysti joillekin mahdoton ajatus että jos auto on esim 3000e halvempi ja siinä on muutama lommo niin eihän sellaista voi ostaa, mutta hyvän näköiseksi meikattu hirvikolariauto onkin sitten jo ihan tervetullut :crazyeyes:

Kaverini tuo ostamansa autot aina merkkiliikkeistä ja huoltohistoria selvitettynä. Hänellä ei ainakaan ole ollut mitään suuria ongelmia autojensa kanssa, tosin ei hänkään tyhmä ole ja tuo mitään tip tronic audia joka hajoaa varmasti alle viikon käytön jälkeen.

Jätetään nyt mainitsematta tuo www osoite jos se jotain häiritsi.

HANU voi kuitenkin todistaa että rehtiä kauppaa firma harrastaa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Pelkkä www-osoite on ehkä enemmänkin mainos kuin mikään kokemuksien jakaminen johon tässä pyritään, siinä syy :-)

Mutta no offence, en kerinnyt laittaa aiheesta PM:ää joten my bad.

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

Näin yleisesti:saksassa autot parempi kuntoisia niin ulkoisesti kuin tekniikaltakin ja dokumentit kunnossa.Italiassa ei olla niin tarkkoja autosta kunhan pääsee paikasta a paikkaan b ja kun tuntee italiaanojen parkkeeraus kulttuurin niin pieniä kolhuja ei kannata säikähtää :mrgreen:Itse en näe mitään järkevää syytä ostaa autoa italiasta,toki se on kiva matkamuisto :wink:

qaz
Viestit: 107
Liittynyt: 14 Syys 2005, 17:56

Viesti Kirjoittaja qaz »

Ei ne Saksalaisetkaan tunnu ainakaan italoautoista niin hyvää huolta aina pitävän. Kesällä käytiin auto hakemassa, tuolla reissulla oli tarkoitus löytää joko itselle GTV tai kaverille 156 ja ensimmäiseen päädyttiin. Kumpaakin mallia nähtiin noin 5...10 yksilöä ja huoltokirjan mukaan täysin huoltamaton yksilö oli yleisempi kuin edes pääsääntöisesti huollettu. Asiallisesti huolletut autot siis olivat harvinaisia ainakin tuolla otannalla.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Kyllä hyvin pidetyt autot maksavat Saksassakin vähän enemmän kuin keskiverto vehkeet, löytöjen tekeminen varmaan yhtä haastavaa kuin täälläkin.

Tuntui tosiaan monesta hävinneen huoltokirja tai muuta epäilyttävää. Aika monta yksilöä tuli tutkittua keväällä ja kesällä ennenkuin oli taivuttava astetta kalliimpaan, joka tähän astisella kokemuksella oli hyvä vaihtoehto.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Alkaa vaikuttamaan siltä että olen viikonloppuna lähdössä ostamaan autoa Italiasta :shock:

Myyjä on yksityishenkilö, mutta auto on hänen yrityksen nimissä. Ajatuksena on löytää edullisin tapa hakea auto. Tällä hetkellä ajatuksena on lentää Ryanairilla Tampereelta Milanoon (harmi kun ei ole tällä hetkellä edullisia lippuja saatavilla, vaan joutuu maksaan vähän reilu 100€). Milanosta julkisilla Modenaan, josta ostaa auto ja ajaa se jotain seuraavista reiteistä:

1. Itavallan, Czechin, Puolan, Liettuan ja Latvian kautta Viroon lautalle. Matkaa 2500km ja arvioitu ajoaika 30h.

2. Itävalta, Saksa, Tanska, Ruotsi. Kutakuinkan sama kustannus, aika ja kilometrit kuin 1:ssä

3. Itävalta, Saksa Rostock, josta lautta Helsinkiin, matkaa vain 1300km ja 12h.

Vaihtoehdot 1 ja 2, todella raskaita, mutta edullisia: tietulli, bensa ja lauttamatkat yhteensä olisi arviolta 300€

Vaihtoehto 3 kaikista helpoin, mutta kustannukset? Mitä maksaakaan lauttamatka rostockista helsinkiin?

Auton myyjä lupasi selvittää mitä kaikkia paperitöitä joutuu tekemään. Vaikutti myyvän mielellään auton tänne pohjolaan. Lisäksi minulla on ystävä Italiassa, joka pystyy auttamaan jos tarvetta tulee.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Googlella löytyi jotain kun vähän haki.

Tallink
Rostock-Helsinki
B-hytti ja henkilöauto (max 5m pitkä, max 1.9m korkea) - 313 eur /suunta

vaihtoehto 3. tulisi siis maksamaan noin 460€

Mutta olisi niin paljon nopeampi että siinä pystyisi ehkä välttämään yhden palkattoman vapaapäivän.

:roll:

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1935
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

Epezi kirjoitti:ostamaan autoa Italiasta :shock:
Millainen auto on kysessä..?
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

33 P4

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Suosittelen vaihtoehto 3 oman mielenterveyden kannalta :lol:

Pari vuotta takaperin Finnlinesin rahtilaiva oli miellyttävä yllätys, tosin en tiedä mikä on nykymeno.
VMP

Pepperoni
Viestit: 917
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Kolmoskohtaan pitää toki lisätä laivamatkan kesto alk. 26 h jos työ/palkkapäivien menetyksiä laskee. Hintoja ja aikatauluja löytyy

Travemünde-Helsinki:
Finnlines

Rostock-Helsinki
Tallink

Tallinkin kohdalla huomaa lähtöselvitysaikataulu, eli satamassa pitää olla jo edellisiltana (lähtö klo 5 aamulla).

Kummallakaan en ole matkustanut, mutta Finnlinesista olen parilta tutulta kuullut ihan myönteistä palautetta. Tallinkin reitillä ei ole ainakaan viime aikoina kukaan tuttu matkustellut, joten ei kommenttia.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Finnlines näyttäisi olevan noin 100€ kalliimpi.

Tosiaan tuo lauttamatka on aikas pitkä, eli aikahyöty on loppujenlopuksi aika pieni.

Jos vaan perse ja järki kestää niin joko ruotsin tai viron kautta. viron kautta voisi olla mukavempi ajella, Ruotsissa on E4:sta ajettu jo kyllästymiseen asti.

Avatar
Alfieri
Viestit: 636
Liittynyt: 17 Syys 2006, 23:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfieri »

Epezi kirjoitti:Auton myyjä lupasi selvittää mitä kaikkia paperitöitä joutuu tekemään. Vaikutti myyvän mielellään auton tänne pohjolaan. Lisäksi minulla on ystävä Italiassa, joka pystyy auttamaan jos tarvetta tulee.
Varaudu tosiaan siihen, että ystävän tarvetta tulee. Kaikki perustuu kyselyihin ja neuvotteluihin ja armottomaan sumplimiseen, mihinkään painettuun ei voi lähtökohtaisesti luottaa. Jos vain suinkin mahdollista, aja auto Suomeen myyjän liikennevakuutuksella, mutta pyydä kaikki mahdolliset paperit virallisin ja epävirallisin leimoin, että auto on laillisesti hallinnassasi, vaikka siis vakuutus on myyjän nimissä.

Liikennevakuutuksen saaminen Italiassa on nimittäin kokemukseni mukaan työn takana jos kotipaikka ei ole italialaisessa osoitteessa. Kokemusta on: edes italialaisten omien suhteidein avulla ei onnistunut. Piti itse kiertää kaupungin jokseenkin kaikki vakuutustoimistot ennen kuin yksi (Toro - muistaakseni) suostui myöntämään väliaikaisen asuinpaikan osoitteella puolen vuoden suolaisen hintaisen (satoja euroja) vakuutuksen, jonka olisi sitten saanut katkaista Suomesta käsin ja saada palautuksena yli kolmen kuukauden ajalta olevat maksut. Joo. olisi toinenkin myöntäny ja vielä ihan kyselemättä, mutta heidän hintansa oli 600e!. Yksi ainoa autoliike olisi pystynyt järjestämään suoraan vakuutuksen (viikko/250 euroa). Yleensä automyyjistä ei vakuutuksen ottamiseen ollut apua.

Tämä kaikki siis sillä varauksella, että Modenassa homma voi onnistua helposti ensi yrittämällä ja vakuutuksen saamisessa ei ole mitään ongelmaa ja sitten se on vielä ihan edullinen....

Ihan tuntiaikataululla en kuitenkaan neuvoisi lähtemään autokaupoille edes Pohjois-Italiaan, etelämmäksi en varsinkaan.

Kerro sitten kuulumiset reissun jälkeen. Mitä paremmin asiat ovat selvitettynä ennen matkaa, sitä paremmin todennäköisesti sujuu. Ainakin pieniin yllätyksiin kannattaa varautua, sehän on selvä se.

Monza
Viestit: 897
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis F10 xD LCI.
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Monza »

Pepperoni kirjoitti: Kummallakaan en ole matkustanut, mutta Finnlinesista olen parilta tutulta kuullut ihan myönteistä palautetta. Tallinkin reitillä ei ole ainakaan viime aikoina kukaan tuttu matkustellut, joten ei kommenttia.
Finnlines on leppoisaa matkustusta, mutta lautalla ei ole _mitään_ tekemistä. Ähkykin siellä tulee kun kokoajan pitää syödä. No nykyään sieltä vissiin saa ostaa jo ruokapaketin tai osan siitä erikseen. Ennen se tuli lipussa mukana.

Pepperoni
Viestit: 917
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Juu näin kuulemma on ja tuon voi tietysti nähdä matkan tarkoituksesta ym. seikoista riippuen joko hyvänä tai huonona puolena. Mitään risteilyaluksiahan nuo eivät todellakaan ole. Mutta jos on 12+ tuntia ajoa takana urakalla, ja tarkoitus olla kotiin tullessa mahdollisimman hyvässä peli- eli työkunnossa, niin voisi kuvitella että tuollainen ns. leppoisa matka voisi olla plussaa. Saattaahan se silti ruveta puolimatkassa korpeamaan...

Tuo hinnoittelu ilmeisesti muuttui tälle vuodelle, koska viime vuoden keväällä, kun oli jonkinlaista matkaideaa, katselin hintoja ja silloin oli ruokailut lipuissa mukana. Nyt näkyy olevan erikseen ostettuna 60 rahaa koko ateriapaketti, tai sitten kukin ateria erillisellä hinnalla.

Avatar
MK
Viestit: 378
Liittynyt: 16 Loka 2003, 07:12
Car(s): ex 166TS, ex 166 2,5, 166 JTD, GTV 3,0
Paikkakunta: Anjalankoski

Viesti Kirjoittaja MK »

Finnlinesin kyydillä tultiin vappuna, tarjoushinta muistaakseni 99€ auto+kuski, erillistä ateriapakettia ei otettu.
Rauhallista matkustamista tosiaan verrattuna itämeren risteilypaatteihin.

Avatar
Nelli
Viestit: 904
Liittynyt: 30 Loka 2003, 04:21
Paikkakunta: Mariefors

Viesti Kirjoittaja Nelli »

Monena vuotena on tullut Finnlines testattua. Itse ainakin olen tykännyt ja tällä hetkellä taitaa olla aika hyviä tarjouksia, en kyllä tiedä joko laskit alennushinnoilla matkan kustannukset. Mutta sille lautalle yksi ääni lisää.
ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16

Avatar
Alfieri
Viestit: 636
Liittynyt: 17 Syys 2006, 23:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfieri »

Olethan sitten varannut myös aikaa Maranello-visiitille vai onko tullut paikka tarkastettua jo aiemmin? Eihän Modenasta ole kuin joku parikymmentä Enzon verstaalle?

Avatar
hjpp
Viestit: 1568
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Jos kuitenkin pyytäisit sitä tuttua katsomaan auton, tekemään paperit ja laittamaan sen jonkin autokuljetuksen mukana johonkin lähemmäs?

Seikkailu on tietysti hyvä peruste pelkälle hakureissulle, mutta kun et ole tuohon mitään muuta ohjelmaa yhdistämässä, niin ehdotan tuota ratkaisua. Kun lasket kaikki varmat ja mahdollisesti toteutuvat kulut sekä käytetyn ajan, niin alkaa olla aika arvokasta tuo nouto... Rasittavaa se on joka tapauksessa.

Vinkkinä sitten ajoaikasuunnitteluun: Münchenistä Tallinnaan kestää yhteensä kolmen vartin tauoilla, ylinopeutta ajaen ja Puola ruuhkattomassa kesäyössä läpäisten sellaiset 24 h.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Kiitos infoista.

Tuo Finnlinesin hinta oli netistä katottu, täytyy ehkä soittaa ja kysyä todellinen hinta. Jos jollain 100€:lla on päässyt niin sehän on ollut jo sika halpaa.

Finnlinesin lautat on sinällään tuttuja, pari kertaa on tullut vedettyä Naantali-Kappelskär väliä.

Auton tuottaminen jollain firmalla ei tule kustannussyistä kyseeseen.

Vakuutukset ja muu pyrokratia on selvityksessä.

Avatar
Portti
Viestit: 1110
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Fiesta ST 2019 (ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Portti »

Finnlinesin 99 eur hinta oli kevättarjous, jota ei taida tällä hetkellä olla. Vaimon kanssa tultiin juuri tuon tarjouksen turvin toukokuussa Travemündesta Helsinkiin kun hain Abarthin Itävallasta. Huomattavasti rentouttavampi vaihtoehto tuo Saksa-Suomi-lautta kuin ajelut Ruotsin tai Via Baltican kautta.
ex-Abarth 500 Esseesse - http://www.pertti.com/abarth" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
hjpp
Viestit: 1568
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Vielä sen verran, että muistelisin nähneeni Finnlinesin mainostavan taas Gdynian matkoja hintaan 69,-. Kesällä käytin sitä ja lisukkeeksi ensimmäiset 50 autolippua olivat ilmaisia.

KHN
Viestit: 53
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 22:58
Car(s): Barchetta, X1/9, 850 Sport Coupe, Coupe 20VT, Testarossa
Paikkakunta: Merikaarto

Viesti Kirjoittaja KHN »

Muista olla varovainen kaupan suhteen, raha vaihtaa omistajaa vasta kun KAIKKI on selvää ja saat auton laillisesti omiin nimiisi ja vakuutuksen jolla voit ajaa läpi Euroopan.

Mulla vuonna 2002 kävi niin että etukäteen oli sovittu että saan ajaa myyjän kilvillä ja vakuutuksella auton Suomeen. No sitten kun rahat olivat jo ulkona lompakosta, myyjä ilmoitti irroittavansa kilvet autosta nyt, eikä suostunut neuvottelemaan avusta siirtokilpien ja vakuutuksen suhteen. Rahat menivät takaisin lompakkoon ja lentsikalla takaisin Suomeen.

Muutama kuukausi sitten olin ostamassa yhtä toista kulkinetta joka oli tarkoitus jäädä Italian kilpiin, mutta mun nimiini. Kaikki asiat selvitettiin etukäteen italialaisten työkaverien avustuksella ja mitään ongelmia ei pitänyt olla, autoharrastajatulkki oli mukana myös kaupanteossa. Tällä kertaa myyjä ei aiheuttanut mitään ongelmia (sukunimi oli muuten Ferrari). No rekisteröintitoimiston ukko ei sitten suostunut laittamaan autoa ulkomaanelävän nimiin vaikka oli paikalliset verotunnukset yms. Muutkaan rekisteröintitoimistot ei pikaisen puhelinrumban jälkeen voineet auttaa. Taaskin muutama tonni takaisin lompsaan ja lohdutukseksi kierros Maranellossa. ...että tällaisia kokemuksia. Toivoa ei ole vielä menetetty, nyt selvitetään oikeat toimintatavat rekisteröintitoimiston työntekijöiden hienovaraiseen lahjontaan ja palataan asiaan...

Avatar
Alfieri
Viestit: 636
Liittynyt: 17 Syys 2006, 23:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfieri »

NIIN tyypillistä. Ja sitten taas jonakin toisena päivänä kaikki menee kuin vettä vaan. Se tähtien asennosta ja muusta sellaisesta kiinni. Mutta tämähän on monelle alfistille tuttua, tällainen on italialainen sielu!?!!!!

Avatar
Garrett
Viestit: 418
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:52
Car(s): R4T ~200kW & V8 166kW & PHEV 120kW+89kW = 3 x 4WD
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Garrett »

Morjens,

Alfierin tekstissä olikin jo kaikki yleiset varoitukset ja ongelmat, mutta laitetaan tähän oma kokemus 166:n tuonnilta tältä keväältä.

Sama lento Ryanairilla Bergamoon (se ei siis lennä Milanoon, vaikka niin sitä markkinoidaan.) Mut tultiin hakemaan kentältä, joten ei tarvinnut testata julkisia. Ainakaan rata ei mene suoraan kentän alta, joten keskustaan kannattanee mennä taksilla.

166:n myyjä oli lakimies, joka yritti ensin itse selvittää vakuutuksen hommaamista minun nimiini, mutta totesi sen mahdottomaksi. :crazyeyes: Hän sitten lopulta suostui siihen, että ajan hänen vakuutuksillaan, mutta kirjoitti mukaan liitteineen 7-sivuisen dokumentin, jossa kerrotaan, että minä kuitenkin vastaan kaikesta.

Siitä oli sitten helppo lähteä ajamaan kohti Suomea. Nopein reitti menee Itävallan läpi, mutta me vietimme hieman lomaa ja käytiin Sveitsissä melkein 4 kilsan korkeudessa "kiipeilemässä". Siitä sitten vielä yksien messujen kautta Rostockkiin, jossa Alfan kontti ja takapenkki täyteen siideriä ja viinaa. Entistä kannattavampaa lokakuun jälkeen, suosittelen.

Superfastikin on absolute boring, mutta nukkuen ja tissutellen se aika kuitenkin menee. Laiva aikaisin aamulla Vuosaaressa, niin siitä sitten ehtii melko hyvin vielä töihinkin sinä päivänä.
Olin kahden auton loukussa. Huh, selvisin - tuli kolmas.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Soitin IF:iin ja kertoivat että liikennevakuutus ei ole ongelma. Ilmoitan heille auton valmistenumeron ja ajankohdan koska lähen ajamaan, niin tekevät sille liikennevakuutuksen, näppärää.

Avatar
Alfieri
Viestit: 636
Liittynyt: 17 Syys 2006, 23:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfieri »

Epezi kirjoitti:näppärää.
Jaa.

Tästäpä en sitten mitään tiedäkään - siis itaaliaano ruuvaa kilvet ja poistaa oman vakuutustodistuksensa tuulilasista ja sinä soitat suomalaiseen vakuutusyhtiöön, että kaupat tehty, vakuutus voimaan, kiitos. Capisco. Muttamutta - minkälainen todistus sinulla on vakuutuksen voimassaolosta? Ja kai se Italiassa pitää kuitenkin kilpiin saada ja nimiisi vai antavatko täältä jotkut kilvet mukaan? Miten tuo oikein menee?

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

vakuutuksen pystyy tekemään etukäteen, kun ilmoittaa valmistenumeron ja päivämäärän... siitähän voi sitten printata itselle todistuksen. Kilvistä eivät oikein osanneet sanoa, oli vähän sitä mieltä että ei sillä ole juuri merkitystä, eli jos myyjä antaa kilvet matkalle niin hyvä niin, tai sitten kehittelee jotain siirtokilpeä.

Kilpi asia jäi siis vähän epäselväksi.

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Hommaa tarrakilvet Suomesta sillä runkonumerolla, vai onko tuossakin joku este?
VMP

Avatar
Alfieri
Viestit: 636
Liittynyt: 17 Syys 2006, 23:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfieri »

edelleenkin vähän tuntematonta aluetta minulle, mutta kauppoja ei siis vielä ole tehty, joten ei kai siihen periaatteessa kilpiä voi saada kuin omistaja.??

KHN
Viestit: 53
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 22:58
Car(s): Barchetta, X1/9, 850 Sport Coupe, Coupe 20VT, Testarossa
Paikkakunta: Merikaarto

Viesti Kirjoittaja KHN »

Onko liikennevakuutuslaki muuttunut? Itse olen tuottanut/tuonut autot ulkomailta vuosina 2003 ja 2006. Kummassakin tapauksessa sain IF:stä kaskon pelkällä valmistenumerolla autoon jota en omistanut ja joka oli ulkomailla (vaatimuksena oli että autoa lähdetään välittömästi siirtämään kohti Suomea). Liikennevakuutus oli täysin mahdoton saada voimaan Suomen rajojen ulkopuolelta. Punaiset tarrakilvet olivat ainakin pari vuotta sitten voimassa vain pohjoismaiden alueella ja vielä lisävaatimuksena oli että suomalaisilla tarrakilvillä matka alkaa Suomesta. Kehottaisin varmistamaan nykyiset määräykset ihan kirjallisina ettei tule ikäviä ylläreitä.

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

KHN kirjoitti:Punaiset tarrakilvet olivat ainakin pari vuotta sitten voimassa vain pohjoismaiden alueella
Voiko EU-alueen sisäpuolella voimassaoloa rajaamaan? (Jos joky pystyy niin Suomen viranomainen ainakin) Itselläni ei tosiaan ole tietoa, olisi kovin helppo ratkaisu tehdä maahantuonti-ilmoitus "etukäteen" ja lähteä tarrat mukana reissuun.
VMP

Avatar
Portti
Viestit: 1110
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Fiesta ST 2019 (ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Portti »

Selvittelin vakuutus- ja tarrakilpikuvioita keväällä kun omaa autoani olin tuomassa. Tavoitteena oli, että olisin saanut suomalaisen liikennevakuutuksen (+kaskon) ja suomalaiset punavalkoiset siirtokilvet voimaan jo auton ostohetkellä Itävallassa.

Vakuutuspuoli tuntui helpommalta järjestää kuin siirtokilvet. Ilmeisesti noissa tuontiauton liikennevakuutusasioissa on tapahtunut jotain muutosta viime aikoina ja vakuutusyhtiöt voivat myöntää suomalaisen liikennevakuutuksen alkamaan ulkomailta. Omassa vakuutusyhtiössä (Tapiola) tuosta oli kylläkin hieman ristiriitaista tietoa kun välillä luvattiin myöntää liikennevakuutus ja välillä ei.

Tuossa liikennevakuutuskeskuksen ohje tuontiauton vakuuttamisesta:

http://www.liikennevakuutuskeskus.fi/ww ... k_www_1497

Tapiolassa vakuutuksen myöntämisen edellytys olisi ollut etukäteen toimitetut auton rekisteriote ja kauppakirja, jotka olisi voinut vaikka faksata kaupanteon yhteydessä.

Rekisteröintipuoli menikin sitten hankalammaksi. Teoriassa siirtokilvet pitäisi voida saada ulkomailta alkavina, mutta Tulli tai AKE kumpikaan ei noita suostunut antamaan kyselyistä huolimatta. Kannattaa kuitenkin yrittää jos vaikka paikallinen tulli suostuisi antamaan kilvet.
ex-Abarth 500 Esseesse - http://www.pertti.com/abarth" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Alfieri
Viestit: 636
Liittynyt: 17 Syys 2006, 23:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfieri »

^jotenki tuollaiseksi olen tilanteen tällä hetkellä mieltänyt

Mutta siiis miten se Abarthin vakuuttaminen ja kilvittäminen sitten kävi?

Avatar
Portti
Viestit: 1110
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Fiesta ST 2019 (ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Portti »

Alfieri:

Jouduin ottamaan Itävallan siirtokilvet Abarthiin kun Suomi-siirtokilpiä en saanut Tullin venkoilujen takia irtoamaan millään. Tuota siirtokilpiasiaa kannattaisi kyllä yrittää jos vaikka paikallinen Tulli olisi suostuvaisempi yhteistyöhön. Ehkä katsastuskonttorinkin kautta kannattaisi kysellä. Itse olin asian tiimoilta yhteydessä AKEen, katsastuskonttoriin, Tullin valtakunnalliseen autoveroneuvontaan ja paikalliseen Tulliin.

En sitten ottanut myöskään Suomi-liikennevakuutusta Itävallasta alkaen kun minulla oli tieto, että Itävallan siirtokilpiin tulee pakollisena paikallinen liikennevakuutus. Tosin loppujen lopuksi Itävallan kilvet olisi mahdollisesti saanut ilman vakuutusta ja kun tuo vakuutus oli kalliimpi kuin ennakkotieto niin olisi kannattanut se Suomi-liikennevakuutus kuitenkin ottaa. Suomi-kaskon kyllä otin heti ostohetkestä.
ex-Abarth 500 Esseesse - http://www.pertti.com/abarth" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;

Jami
Viestit: 69
Liittynyt: 23 Heinä 2004, 19:57
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jami »

Ainakin omaan moottiripyörääni olisin saanut konttorilta etukäteen siirtotarrat jos olis ollut runkonumero antaa heille (rekisterikilven numero ei kelvannut ja runkonumeroa ei ollut niin en saanut tarroja).

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sautio »

Sattuisiko jollain olemaan tietoa jostain rekkafirmasta tms jonka kyydissä saisi tuotettua auton Milanosta Suomeen?
Kyseessä konerikkoinen tapaus, eli ajaen ei ole mahdollista sitä hakea, enkä traileri perässä jaksa sinne toista kertaa enää lähteä :D
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01

Pepperoni
Viestit: 917
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Muistin syövereistä palautui mieleen tämä projektiketju, jossa sivuttiin myös tätä kuljetusprobleemaa.

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sautio »

Pepperoni kirjoitti:Muistin syövereistä palautui mieleen tämä projektiketju, jossa sivuttiin myös tätä kuljetusprobleemaa.
Ok, täytyypä laittaa meiliä tuonne mpa-autotrasporti:lle ja kysäistä onko heillä tulossa koskaan kuormaa Suomeen.
Sinällään voisin käydä itse paikanpäällä ostamassa auton, ja hoitamassa papruasiat, ja vaikka käydä työntämässä auton rekkaankin, mutta jollain ilveellä se pitäisi saada Suomeen, tai ainakin kovin paljon lähemmäs jotta jaksisi ajella hakemaan trailerilla :)
Noi virolaiset autokauppiaathan tuovat tämän tästä autoja Italiasta, luulisi että ainakin isommat liikkeet tuovat kerralla ison määrän autoja autonkuljetusrekoilla, ehkä voisi olla jotain saumaa saada omakin tuotettua kunnollista korvausta vastaan Viroon saakka?
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Kannattaa kysyä Porista Naviautosta. Heillä on oma kuljetusrekka, joka käy Milanossa noin kerran kuussa hakemassa autolastin. Tosin tuo konerikko voi aiheuttaa vähän ongelmia lastauksen suhteen.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Erkka
Viestit: 146
Liittynyt: 30 Syys 2007, 21:28
Car(s): Alfetta GT -76
käyttis Pösöö
ex:159 SW 3.2 Q4 -07
ex:156 FL 2.0 JTS -04
ex: 147 2.0 TS -01
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Erkka »

Laitetaas myös tällänen firma http://www.jormahavina.fi/ Joskus toimitteli kuinka hienoa oli rekalla ajella milanon keskustassa :lol:

-Lee-
Viestit: 371
Liittynyt: 19 Joulu 2005, 19:59
Car(s): Ex Alfa Romeo GT -05
Ex Alfa Romeo MiTo 1.6 JTDm -09
Viesti:

Re: Auton tuontia Italiasta

Viesti Kirjoittaja -Lee- »

Olisi tarkoitus hakea Mito saapasmaasta.
Onko forumilaisilla antaa vinkkejä miten homma kannattaa hoitaa?

- miten kilpien kanssa kannattaa toimia?
- kuinka vakuutus kannattaa hoitaa? Olisi tarkoitus ajaa autolla takaisin Suomeen.
- muuta, mitä?

Kiitos vastauksista etukäteen.

KHN
Viestit: 53
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 22:58
Car(s): Barchetta, X1/9, 850 Sport Coupe, Coupe 20VT, Testarossa
Paikkakunta: Merikaarto

Re: Auton tuontia Italiasta

Viesti Kirjoittaja KHN »

Onnea ja menestystä autontuontiin Italiasta. Multa tulee ultranegatiivinen mielipide italiantuonnista. Älä ota italialaisia vientikilpiä.

Itse asuin 3 vuotta Saapasmaassa. Yritin kerran saada ihan tosissaan auton siellä normaalirekisteriin, mutta oli täysin mahdotonta. Olisi vaatinut pysyvän osoitteen ja sosiaaliturvan siirtämisen sinne. Italialaiset siirtokilvet on jotkut pahviset läpyskät enkä nähnyt sellaisia kertaakaan liikenteessä tämän 3 vuoden aikana (autoliikkeiden Prova-kilpiä kyllä näkyi).

Itse ostin pari autoa tuon työkomennuksen aikana ja byrokratia minimoimiseksi kummatkin Saksasta saksalaisilla punapäisillä vientikilvillä (1 kk ja 9 kk). Kuukauden vakuutuksen saa rekisteröintikonttorin tilossa/vieressä sijaitsevasta kioskista, jossa myös prässätään kilpiä, pidemmät vakuutukset vaatii yhteyden vakuutusmeklariin huomattavasti etukäteen. Mielenkiintoinen tieto Saksan kilvistä; kaveri osti käytetyn Ferrarin milanolaisesta autokaupasta siinä kunnossa että sen voi ajaa mantereen läpi Suomeen. Liikkeen pihassa siihen ruuvattiin SAKSALAISET punapääkilvet.

Jos kuitenkin ihan oikeasti haluat italialaiset siirtokilvet, osta auto vietikauppaan erikoistuneesta liikkeestä tai ota aitoitalialainen kaveri mukaan rekisteröintitoimistoon. Muista että rahat vaihtaa omistajaa vasta kun rekisteröintibyrokratiat on sun nimiisi on tehty (itse olen ulkomailla näyttänyt rahanipun siinä vaiheessa kun kaupat on sovittu ja ilmoittanut että nippu vaihtaa omistajaa sitten kun byrokratiat on kunnossa).

Avatar
Portti
Viestit: 1110
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Fiesta ST 2019 (ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Re: Auton tuontia Italiasta

Viesti Kirjoittaja Portti »

Mikäli siirtokilpiasia on hankalaa Italiassa niin kannattaa harkita myös Saksalaisia keltapäisiä kilpiä. Kilvet ovat 4-5 päivän kilvet ja astuvat voimaan tilaajan haluamana päivänä, mutta toimitusajan vuoksi käytännön voimassaoloaika on 3-4 päivää. Eli kiirettä voi olla Italiasta tultaessa jos meinaa voimassaoloajan puitteissa ehtiä.

Itse kun hain keväällä auton Itävallasta niin en noita käyttänyt kun hakureissu oli samalla lomareissu eikä kilpien aika olisi riittänyt.

Keltapäisiä kilpiä saa tilattua vaikka tuolta:
http://www.transit-plate.com/startseite.html

tai jopa Suomeksi tuolta:
www.automerkit.fi

Sekä liikenne-, että kaskovakuutuksen saat omasta vakuutusyhtiöstä Suomesta niin, että se astuu voimaan auton noutopäivänä. Tätä varten vakuutusyhtiö tarvinnee auton kauppakirjakopion + rekisteröintitiedot (tai valmistenumeron). Useimpien maiden siirtokilpiin (mm. Saksan keltapäisiin) sisältyy kyllä jo automaattisesti liikennevakuutus.
ex-Abarth 500 Esseesse - http://www.pertti.com/abarth" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;

-Lee-
Viestit: 371
Liittynyt: 19 Joulu 2005, 19:59
Car(s): Ex Alfa Romeo GT -05
Ex Alfa Romeo MiTo 1.6 JTDm -09
Viesti:

Re: Auton tuontia Italiasta

Viesti Kirjoittaja -Lee- »

Projektin osa yksi takana.
Auto ostettu. Pari päivää menee paperisotkuihin ja siirtokilpiin. Itse ei tarvitse tehdä mitään vaan autokauppa hoitaa kaiken. Sain tingattua kauppahintaan mukaan koko byrokratia sotkun ja yhden ylimääräisen huollon.
Yksinkertaistettuna: tuo auto kiitos - puumerkki tuohon ja tähän - tilisiirrosta kuittikopio - Ciao, nähdään parin päivän päästä.
Sen aikaa lomailua Italiassa. Kaikki meni yllättävän hyvin ja sujuvasti.

Suurin ja yllättävin ongelma oli se että käteinen raha ei kelvannut. Pitää tehdä tilisiirtona verottajan takia (ovatko nämä ihan oikeasti ryhdistäytymässä??).
Katsotaan miten asia etenee kun perjantaina suuntaan kohti pohjoista. Vielä on aikaa saada hommat sekaisin ja epäkuntoon.

Vastaa Viestiin